Jump to content

Oppussing av trebåt, stort prosjekt!


drfiskå

Recommended Posts

Aiaiai, så godt den tar seg ut på vannet! Gratulerer! Kjekt :yesnod::thumbsup:

 

Som andre også skriver, litt ballast vil få den ned til tiltenkt vannlinje. Kjekt at den ikke tar inn så mye vann, trutning til helt tett går rimelig fort ved godt utgangspunkt. Blir kjekt å se den i fart, lite er like fint som bølger som glir langs et vakkert klinkerbygget skrog :smiley:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med stor dag! Hun ligger som ei terne på sjøen. Vakkert!

 

Ballast? Bare vent, så er skroget metta med sjøvann. Da setter den seg i sjøen, beveger seg mjukere og treigere. Noen vil kanskje si tyngre, men det er en smakssak. Båten min ligger 3-4 tommer djupere i sjøen uti august enn den gjør etter slipping om våren. Din har liggi på land ei stund. Ikke vær redd for at den blir for lett!

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå bestemt meg for ikke å meine noe som helst om ballast. Etter å ha sett brytningsindeksen i lyset fra en hurv med andre tråder på forumet er det nok best å la andre meine det som skulle kunne meines om det. Men, bi nå litt! La det gå noen uker med væte fra oven og sjøvann fra fjorden!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er mye tøffere sånn om morran, særlig når det regner slik at jeg ikke får dratt ut i båten, så da tar jeg oppatt det med ballasten på nytt att. Jeg hadde ei lita "Sørlandsnekke" av den urgamle typen. Båten var ikke videre endra fra seilsjektene, med lite kjøl og ikke langt ned til bånnborda. Den var bygget i Risør eller Grimstad i 1937 på oppdrag av en bergenser med litt penger (det har ikke noe med saken å gjøre, men er artig, lell) 23 fot. Slank, lett. Umulig å bakke med. Stort flott ytre eikeror med kult og knirkefri vaierstyring. Vindskjerm. Kalesje. Fordi den var så slank og smekker gikk den uhyre lett i sjøen, og fikk jeg sjøen på skrå bakfra var det som å surfe. Den løfta seg over motsjø og med det store roret var det lett å vri seg over de verste kammene. Den rulla kronisk. Den hadde opprinnelig hatt en liten Marna, uten at jeg veit det sikkert, men da jeg fikk den satt det i en 10hk Bukh. Jeg skifta seinere til en 12hk Yanmar liggende motor - for å få bedre plass) På full fart gjorde jeg 6,4knop (målt på kart) og brukte 1liter i timen. På halv fart gikk den i 5knop på 1/2 liter i timen. Den ble vesentlig tyngre og mindre trivelig å ha med å gjøre jo flere folk som satt i. Den minna sterkt om en robåt, slik at det var essensielt hvor en gjorde av seg, sine, og disses pikkpakk. Jeg forstår at Fiskå sin motorbåt ikke er en sørlandssjekte, men skjønner ikke hvorfor han skal ha den lenger ned i sjøen?

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg ser sånn etter hvert hva jeg gjør ??? prøver meg litt frem, i dag har jeg gjort litt småplukk på motoren, skiftet slanger på kjøling og startet den noen ganger. Iom. at båten har stått med vann i bunn, åpen og ikke tar inn vann tok jeg den risikoen ? Nå sviver den fint og starter lett, måtte lufte dieselen litt, men ellers var det ingen problemer ??? må skaffe meg et stavtermometer da!! Greit å vite temperaturen ?? får ikke legge ut video fra mobilen, så her er noen bilder!

 

bilde

bilde

Link to post
Share on other sites

Skikkelig moro å se oppdateringen her nå! Båten er blitt råfin!

 

Hvis du vil bruke noe til ballast er det som det er sagt lenger opp i tråden at bly er fint. Brukte det ii sjekta mi. Tungt og dødt g tar lite plass. Hadde det i kanner slik at det var lett å flytte litt rundt.

 

Jeg la inn litt godt med ballast slik at sjøvannet fikk gjøre jobben med trutning til litt over vannlinja. Deretter kan du faktisk bære ut igjen litt ballast ved behov. Ballasten har også en oppgave i forhold til stabilitet. Det skal ikke mange centimeterne til før det blir en drastisk bedring til på det området. Her kan du prøve deg litt fram.

 

Nå kommer sikkert mange til å mene mye her men mitt klare råd er å IKKE bruke ferskvann i båten. Sjøvann inneholder salt som konserverer treverket. Ferskvann får det til å råtne.

Har drevet med treverk som yrke uten at det gjør meg til allvitende, men akkurat her våger jeg meg litt frempå!

 

Skikkelig moro at du har tatt jobben! Lykke til med en flott båt!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med godt gjennomført jobb, og prima resultat. 

Du må fortelle om hvordan båten oppfører seg i praksis:

Hvor våt er den, driver den mye, hvordan reagerer den på roret etc, det er jo nå vi andre kan lære av båttypen du har valgt deg.

 

Takk for det!  :smiley: 

 

I går byttet jeg gass/regulator wire, men klarte å ødlegge gjengene på klemmen som holder wiren, så må gå til innkjøp av ny, ellers ble det bra!

 

Fikk også installert bordgjennomføring for lenseslangen, så nå ser det så mye bedre ut  :wink: brukte en slik: http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Niplerbordgjennomforing/Bordgjennomforing-2000020419/

 

 

Kjøpte også gummipakning (matter) til motorkassen, tenker å klippe til å bruke mellom lokk og kassen og mellom kassen og dørken.

 

 

Ellers klør jeg i fingrene hver dag etter å gjøre  noe i båten, evt. ta en tur på sjøen  :giggle:  :lol:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder hvordan den oppfører seg må jeg si at til å begynne med var det veldig uvant å navigere, propellvrider, regulator osv.

Begynner å komme inn i det nå, så selv om båtplassen min ligger litt inneklemt går den biten som en lek.

 

Må jo si at å kjøre rundt med denne båten er en drøm, lyden fra motoren og hvordan den glir i vannet er noe helt for seg selv  :thumbsup:  :yesnod:  min gamle askeladden med 15hk påhengs (som min svigerfar har kjøpt, og ligger ved siden av min) kommer ikke til å bli brukt av meg mer  :giggle: 

Det er så utrolig kos å være utpå, når har det kun vært helt stille utpå når jeg har hatt mulighet, men ser frem til å la den teste seg i litt sjø, samt litt lengre turer  :yesnod:  kommer bilder/video fra dette etter hvert, også hvis jeg gjør noen forandringer e.l. oppdaterer jeg med det her!

Link to post
Share on other sites

 

 

Må jo si at å kjøre rundt med denne båten er en drøm, lyden fra motoren og hvordan den glir i vannet er noe helt for seg selv  :thumbsup:  :yesnod:  min gamle askeladden med 15hk påhengs (som min svigerfar har kjøpt, og ligger ved siden av min) kommer ikke til å bli brukt av meg mer  :giggle: 

 

 

Det er jo akkurat det som er essensen! Det er dette som er båt, akkurat slik. Være maskinist, styrmann, kaptein, tømrer og alt i ett. Det er lyden av motoren, turtallet, hvordan den arbeider, som er bakgrunnsmusikken. Og så klukkinga og sildringa av sjøen forbi den suede klinkede huden. Kona mi og ungene ser ikke hva som er ideen med å gli langs land i et par timer i en fjord der lite anna skjer, men de hører ikke etter hjerteslaga! Jeg har også gått mye i askeladden, og det er helt allright om en skal til et sted der det er fisk eller noe anna attraktivt, men sjølve turen, gangen gjennom sjøen, er nesten meiningslaus når en har hatt ei snekke, en sjark eller noe slikt å gli i. Jeg misunner deg ikke, altså, bare litt, bittelitt...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...