Jump to content

Oppussing av trebåt, stort prosjekt!


drfiskå

Recommended Posts

Husker ikke alt du har gjort med båten, men er det mye gammel saum under vannlinja? Husk at du

har 10 Sabb og den er ikke verdens snilleste mot saumen. Opp med tiljer og se om du finner lekkasjen

Eg tillet meg å tvila på om dette er ein Sabb10. At det er ein Sabb G, er eg ikkje i tvil om, men eg kan ikkje sjå noka starterkrans på svinghjulet, og det får meg til å mistenka at den er so gammel at det er ein 8 hestar. I so fall kan det ogso vera at denne motoren er for gammel til å vera utstyrt med desse kontravektene, som 10 hestaren har gøymt bak svinghjulet, og dette gjer då motoren enno mindre snill med båtsaumen.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Nede å kikker nå, helt tett ??? lekasjen var der hvor kjølevann-sløyfen er under båten, her skrudde jeg i noen syrefaste, mulig det har sprukket litt ? Men tett nå!

 

Sabb'en er en 60' modell, Sabb G ja, 8 HK, men rister overraskende lite, muligens pga godt eikefundament? Nå kjører jeg den på temmelig rolig turtall, går 5 knop slik jeg synes den går best, tjener 1 knop på å øke turtall, men bråker å rister 5x mer!

Link to post
Share on other sites

Trebåter, ja alle båter, alt i hele verda, går gjennom en gradvis forringelse. Kontinuerlig. Når ting blir satt i bero, når båten ligger i ukesvis fulltrutna i bøye på en sommerstille fjord, skjer det lite, tilsynelatende. Det skjer jo da også, men en merker ikke mye til det. Det er to materialer som utsettes for stor degradering i båtene våre. Jern og trevirke. Trevirket syns det er trivelig med fuktighet og gjennomstrømming. Jernet klarer seg fint om det er helt vått eller helt tørt. Det er midt i mellom at jernet sliter alvorlig. Vi merker altså ikke så mye til nedbrytninga når fartøyet er på land ei tid, eller når det har liggi sjøen ei tid. Kanskje heller ikke akkurat når vi tar den opp, eller setter den ut. Båten skjønner visst ikke at den har skifta element. Går de første dagene bra, slapper vi av, men det er da de store spenningene kommer på plass. Jernet som forringes av blandinga av luft og vann, oksygen og vann, oksygen i vann, og danner hydroksydet rust, har i lange tider vært utsatt for luft, så fukt, og så mer og mer vann. Rundt sømmen oppstår det enorme spenninger og strekkrefter når trevirket vider seg ut. Og trevirke er langt fra noen homogen masse. Ikke rått, ikke ferskt, ikke ubehandla, behandla, olja, lakka, mala. Det beveger seg i rykk og napp, og ujevnt. Splint mer enn kjerne, tett ved mindre enn fos, og så slår det seg, buer og vrir seg. Dette går sjølsagt mest utover det litt seige jernet, som vel tåler en viss strekk, men om det ruster slutter jernet å ha denne evnen. Eller så er det et felt der inne mellom borda, i suen, der de to borda i våt tilstand slutter tett sammen, som har stått åpen i den lange restaureringstida. Da ryker jernstrengen ved en viss kraft. Syrefast stål, messing og slikt som vi moderne båteiere kjører gjennom treet, eier ikke mjukhet og seighet. Det står i mot, som oftest, og tvinger treet til å måtte omforme seg. Noe trevirket da altså gjør, men, som antyda, ikke jevnt. En kvist eller en endra retning på årringene, veden, kan være nok til en sprik. En liten sprik noen desimeter nede i sjøen er nok til at en fontenesprut, a la den vi hadde på skolen i gamle dager, står opp av mikrohullet. Like irriterende og like lite gavnlig som fortidas mobbeepisoder rundt drikkespruten.

Ja, så det er altså ikke sikkert at det er sabbens skyld, eller at du ikke har brukt lang nok tid, gjort slik og slik. Det går sakte og sikkert mot fortapelsen, uansett. Særlig med gamle trebåter. Ha en strålende dag!  

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trebåter, ja alle båter, alt i hele verda, går gjennom en gradvis forringelse. Kontinuerlig. Når ting blir satt i bero, når båten ligger i ukesvis fulltrutna i bøye på en sommerstille fjord, skjer det lite, tilsynelatende. Det skjer jo da også, men en merker ikke mye til det. Det er to materialer som utsettes for stor degradering i båtene våre. Jern og trevirke. Trevirket syns det er trivelig med fuktighet og gjennomstrømming. Jernet klarer seg fint om det er helt vått eller helt tørt. Det er midt i mellom at jernet sliter alvorlig. Vi merker altså ikke så mye til nedbrytninga når fartøyet er på land ei tid, eller når det har liggi sjøen ei tid. Kanskje heller ikke akkurat når vi tar den opp, eller setter den ut. Båten skjønner visst ikke at den har skifta element. Går de første dagene bra, slapper vi av, men det er da de store spenningene kommer på plass. Jernet som forringes av blandinga av luft og vann, oksygen og vann, oksygen i vann, og danner hydroksydet rust, har i lange tider vært utsatt for luft, så fukt, og så mer og mer vann. Rundt sømmen oppstår det enorme spenninger og strekkrefter når trevirket vider seg ut. Og trevirke er langt fra noen homogen masse. Ikke rått, ikke ferskt, ikke ubehandla, behandla, olja, lakka, mala. Det beveger seg i rykk og napp, og ujevnt. Splint mer enn kjerne, tett ved mindre enn fos, og så slår det seg, buer og vrir seg. Dette går sjølsagt mest utover det litt seige jernet, som vel tåler en viss strekk, men om det ruster slutter jernet å ha denne evnen. Eller så er det et felt der inne mellom borda, i suen, der de to borda i våt tilstand slutter tett sammen, som har stått åpen i den lange restaureringstida. Da ryker jernstrengen ved en viss kraft. Syrefast stål, messing og slikt som vi moderne båteiere kjører gjennom treet, eier ikke mjukhet og seighet. Det står i mot, som oftest, og tvinger treet til å måtte omforme seg. Noe trevirket da altså gjør, men, som antyda, ikke jevnt. En kvist eller en endra retning på årringene, veden, kan være nok til en sprik. En liten sprik noen desimeter nede i sjøen er nok til at en fontenesprut, a la den vi hadde på skolen i gamle dager, står opp av mikrohullet. Like irriterende og like lite gavnlig som fortidas mobbeepisoder rundt drikkespruten.

Ja, så det er altså ikke sikkert at det er sabbens skyld, eller at du ikke har brukt lang nok tid, gjort slik og slik. Det går sakte og sikkert mot fortapelsen, uansett. Særlig med gamle trebåter. Ha en strålende dag!  

 

Jo saktere jo bedre  :giggle:  :thumbsup:  nå har båten holdt i 50-60 år, så satser på noen gode år til, i hvert fall når den har fått litt kjærlighet, og har mer i vente.

 

Men ja, er jo en del sant i det du skriver, var nede å sjekket båten nå i morges og pumpa har vel aldri startet så sjelden, måtte øse litt vann i feil retning (fra sjøen opp i båten) for å se at den fungerte  :giggle:  driver å planlegger små forbedringer, oppbevaring o.l. nå, mangler et par lister innvending, vurderer om jeg skal lage til sitteplass bakerst i midten eller ha det åpent, plass for oppbevaring av dreggen osv...

 

Men mest av alt skulle jeg vært utpå en tur i det fine været  :thumbsup:  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ble tilbudt en trebåt som har ligget på land en stund av noen her på Jørpeland, skal ta en kikk i løpet av dagen/morgendagen, hvis det ikke er alt for mye å gjøre har jeg kanskje et ekstra prosjekt som kan ligge i hagen  :giggle: 

Tenker at jeg har lært en hel del, og "feil" jeg har gjort på denne kan jeg lett unngå på neste prosjekt, men kommer ikke til å hoppe på noe som er for omfattende nå, det må være god stand på skrog/spant og båten må være fin i formene  :thumbsup:  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Høres artig ut! Men husk at trebåter er som unger... sjøl om en unge plumper ut, sovner lett, får tenner som de skal, går når de skal og sånn,kan den neste være noe helt annet. Tross identisk opphav og ytre forhold! Kos deg litt nå, og drøy det litt! Et tips til: Når du siterer går du inn og sletter nesten hele teksten. La bare et moment eller en hilsen stå igjen.

Link to post
Share on other sites

Høres artig ut! Men husk at trebåter er som unger... sjøl om en unge plumper ut, sovner lett, får tenner som de skal, går når de skal og sånn,kan den neste være noe helt annet. Tross identisk opphav og ytre forhold! Kos deg litt nå, og drøy det litt! Et tips til: Når du siterer går du inn og sletter nesten hele teksten. La bare et moment eller en hilsen stå igjen.

Link to post
Share on other sites

Høres artig ut! Men husk at trebåter er som unger... sjøl om en unge plumper ut, sovner lett, får tenner som de skal, går når de skal og sånn,kan den neste være noe helt annet...

 

Nå fikk vi 3 unger i løpet av 3 år, så tror det skal gå greit  :giggle:  :lol: 

 

Men ja, som sakt tar jeg den ikke til meg hvis det ikke er rette sort  :thumbsup: filteret er ganske strengt nå mtp. evt. råte, former osv...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg skaffet meg en komplett Sabb G m/propell etc ??? Nevnt det tidligere også, så en som hadde denne stående når jeg gikk tur med hunden, snakket med en bekjent som kjente han som eier den og han ville kvitte seg med den!

 

Fint prosjekt å pusse opp denne, samt ha reservedeler til det meste ?

Link to post
Share on other sites

Plutselig rant det en del mer vann inn, så maurer litt

 

 

Jeg mauret også min snekke, helt til trebåtbyggern komog ga meg noen Pauli ord om å stramme opp bordgangen! Mauringen var en nødløsning. Og ganske riktig etter å ha strammet opp bordene som var i området jeg mauret ble behovet borte. Eller at du driver inn drevgarn....

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
On 12/19/2017 at 7:36 PM, Jallamek said:

Hei?

hvordan går det med båten nå? 


Hei!

Hadde den på slippen nå forige helg, holder seg veldig bra, men tenker jeg vil ha den hjem neste vinter, for å skrape ned og behandle med noe annet enn det jeg har brukt i dag (kokt linolje; samler veldig mye innsekter og holder seg seigt). Noen tips?

Link to post
Share on other sites

drfiskå skrev for 5 timer siden:

Tenker å få litt ballast i båten, noen tips om hvor en får tak i bly rimelig? :-)

 

umiddelbart tenker eg at snakk med dei på nærmeste bensinstasjon, der kan vera ein heil del med bly som har vore brukt til hjulbalansering. Der blir det tatt av når det blir skiftet dekk på felgen.

 

Link to post
Share on other sites

Far min fikk tak i noen greie blyplater på rundt 40kg stykket hos Knoksen (bilopphuggeri). Platene var støpt, muligens av gamle avballanseringslodd, og ser ut som forvokste sjokolader med ruter. Alternativt kan kanskje Norsk Metallretur på Randaberg ha noe bly liggende.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til avbalanseeing bruker de ikke bly lenger, men Zink. Spør hos rørlegger og på skraphandel. Vil du bruke balanseringasink, er det viktig å gjøre den ren, og legge mellom stoff som gjør at du får pakkene ut fra der du støper sunken inn. Jeg vaska og brukte aceton før jeg gugga de nedi glassfiber. Hadde plast under OL la mellom spantene, avgrensa med papbit mot kjølrenna. Det funka.

Link to post
Share on other sites

Nå er det 2 forskjellige som mener de vet opphavet til båten min, en mener det er en Aslakbåt, en annen at det er faren hans som bygget båten på Hundvåg.

Jeg snublet over denne for ikke lenge siden; https://seilbatkalesjer.wordpress.com/batbygger-prosjekter/batbyggeren-ved-engøyholmen/, den Aslakbåten har veldig mye som er prikk likt det som var/er på min båt (bord, spant, pullert, , og ser jo likheter ellers også), det eneste er forstevnen som ikke er like rett som hans båter skal ha vært? Men det er den ikke på denne båten heller :smiley:

Aslakbåt restaurert ved Engøyholmen:

1103-0081.jpg

 

Min båt:
bilde_23.jpg

 

Redigert av drfiskå (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Brukt helgen på å lage panel til ny motorkasse og vegg inn mot «hytta» :thumbsup:

 

Satt inn med et utall strøk Owatrol d1, tenker å montere på plass og deretter få på d2 i nok antall strøk, legger til bilder når det skjer mer der :yesnod:

7A9A4D73-CEBB-4483-99C1-AF2379025926.jpeg

7CCE35B9-5024-440B-ADEC-B8EBA1D67E8F.jpeg

C0DCF9C6-E036-4CC6-8401-D479E008E26D.jpeg

Redigert av drfiskå (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...