Jump to content

Oppussing av trebåt, stort prosjekt!


drfiskå

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Du tenker male platene til motorkassen? I så fall vil kryssfiner av forskalingstypen (gjerne tynnere, men med samme bestandighet) fungere bra. Får du ikke tak i dette eller ønsker mer trestruktur i overflaten har de polsk furufinér jeg har god erfaring med hos Sørbø Trelast på Mariero. For eksempel, skulle ha tak i OK 6mm kryssfinér og erget meg over at den dimmensjonen oftest kommer kun med tre lag med finér. Den polske hos Sørbø har fem lag og er langt mer stabil. Dette gjelder også for de tykkere platene, den polske varianten hos Sørbø har flere lag enn standard hos Monter, OBS Bygg og de andre og har etter det jeg erfarer også et forholdsvis fint yttre lag med finér.

 

Furu er topp til slike spiler :thumbsup: Ønsker du forholdsvis tynne spiler er det en fordel om årringene går loddrett (sett fra enden), da slipper du at benken flekser for mye som den kan gjøre med årringene vannrett og tynne spiler. Styrken blir også noe høyere med årringene loddrett, men hvis belastningen blir stor nok vil de selvsagt knekke. I tillegg til oljing av spilene er det også greit å male anleggsflaten til spilene mot rammeverket under, f.eks. med Bengalakk Arcanol. Da hindres fuktovergang og eventuell spredning av råte blir senket.

Link to post
Share on other sites

Du tenker male platene til motorkassen? I så fall vil kryssfiner av forskalingstypen (gjerne tynnere, men med samme bestandighet) fungere bra. Får du ikke tak i dette eller ønsker mer trestruktur i overflaten har de polsk furufinér jeg har god erfaring med hos Sørbø Trelast på Mariero. For eksempel, skulle ha tak i OK 6mm kryssfinér og erget meg over at den dimmensjonen oftest kommer kun med tre lag med finér. Den polske hos Sørbø har fem lag og er langt mer stabil. Dette gjelder også for de tykkere platene, den polske varianten hos Sørbø har flere lag enn standard hos Monter, OBS Bygg og de andre og har etter det jeg erfarer også et forholdsvis fint yttre lag med finér.

 

Furu er topp til slike spiler :thumbsup: Ønsker du forholdsvis tynne spiler er det en fordel om årringene går loddrett (sett fra enden), da slipper du at benken flekser for mye som den kan gjøre med årringene vannrett og tynne spiler. Styrken blir også noe høyere med årringene loddrett, men hvis belastningen blir stor nok vil de selvsagt knekke. I tillegg til oljing av spilene er det også greit å male anleggsflaten til spilene mot rammeverket under, f.eks. med Bengalakk Arcanol. Da hindres fuktovergang og eventuell spredning av råte blir senket.

 

Supert, takk for svar  :thumbsup:  :smiley: 

 

Skal en tur over fjorden i neste uke, så stikker innom Sørbø Trelast og tar en kikk da, furu får jeg tak i her i nærheten så bør komme i gang med det snart!  :yesnod: 

 

Nærmer seg veldig at jeg skulle hatt gliset på sjøen!  :giggle: 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Spennende prosjekt å fin båt gleder meg til å se den på havet

 

Takk for det :smiley: Målet er å få den på sjøen så snart som mulig!

 

Har skjedd litt siden jeg tok den på land, og den ble på land litt lengre enn planlagt, men har virkelig kost meg med prosjektet og lært masse (så nå er ikke et nytt prosjekt, skulle en mulighet dukke opp, en fremmed tanke) :thumbsup:  :giggle: 

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Nå er jeg snart ferdig med glassfiberen, litt overrasket over hvor mye polyester det går :giggle:  :rolleyes:  så mulig jeg må ha litt mer enn den 10kg bøtta jeg startet med.

Må si at det har gått overaskende greit å jobbe med, har klippet/revet til fiberen der jeg har planlagt å jobbe, for så å blande det jeg tror er korrekt mengde polyester/herder, for så å påføre og gjenta på neste område.

Kommer bilder i løpet av helgen! :wink:  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...