Jump to content

Oppussing av trebåt, stort prosjekt!


drfiskå

Recommended Posts

Kjekt å se det nærmer seg :thumbsup:

 

Ville lakkert spilene med en lakk som tåler å tråkkes på. Både Clipper 1&2 og Owatrol D1&D2 er gode og holdbare løsninger, så lenge den melaniske slitasjen ikke blir for stor. Første del er kun en impregnerende olje, noe som forsåvidt ikke er en absolutt nødvendighet her siden benkene er så luftige som de er, mens andre del et en halvmyk oljelakk (gjelder begge merker). Tåler dermed å sittes på, men hvis du tror det blir en del tråkk med sko på benkene ville jeg heller ha valgt Ravilakk som er en hardere lakk som tåler mer mekanisk slitasje. Bakdelen med Ravilakk er samtidig at hardheten gjør den mer sårbar for at treet lever, hilsen krakkelering og oppsprekking. Spilene i benkene er heldigvis av såpass små dimmensjoner at det er begrenset hvor mye de faktisk kan leve (i forhold til f.eks. en større flate), defor kan Ravilakk likevel være et godt valg så lenge du får nok strøk og dekker godt. Ideelt sett burde spilene blitt skrudd av for de første strøkene, lakk oppi skruehullene hindrer at vann trenger inn også der.

Link to post
Share on other sites

Kjekt å se det nærmer seg :thumbsup:

 

Ville lakkert spilene med en lakk som tåler å tråkkes på. Både Clipper 1&2 og Owatrol D1&D2 er gode og holdbare løsninger, så lenge den melaniske slitasjen ikke blir for stor. Første del er kun en impregnerende olje, noe som forsåvidt ikke er en absolutt nødvendighet her siden benkene er så luftige som de er, mens andre del et en halvmyk oljelakk (gjelder begge merker). Tåler dermed å sittes på, men hvis du tror det blir en del tråkk med sko på benkene ville jeg heller ha valgt Ravilakk som er en hardere lakk som tåler mer mekanisk slitasje. Bakdelen med Ravilakk er samtidig at hardheten gjør den mer sårbar for at treet lever, hilsen krakkelering og oppsprekking. Spilene i benkene er heldigvis av såpass små dimmensjoner at det er begrenset hvor mye de faktisk kan leve (i forhold til f.eks. en større flate), defor kan Ravilakk likevel være et godt valg så lenge du får nok strøk og dekker godt. Ideelt sett burde spilene blitt skrudd av for de første strøkene, lakk oppi skruehullene hindrer at vann trenger inn også der.

Høres ut som Ravilakk er det jeg ønsker her da, får se om jeg demonterer før de første strøkene, skruehullene får sin dose lakk ???

Link to post
Share on other sites

Har brukt en del tid på lese gjennom tråden og er imponert over arbeidet ditt! Flott at der er noen som forbarmer seg over disse båtene og tar vare på dem! Du får en flott båt som jeg håper du bruker mye!!!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ikke i første omgang nei, men utelukker det ikke på sikt Været her på vestlandet passer nok kanskje best med overbygget på plass!

 

Tror du fort kommer på andre tanker!. Skal ikke mye sjøsprøyt til før du savner noe å gjemme deg bak! :lol:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Tror du fort kommer på andre tanker!. Skal ikke mye sjøsprøyt til før du savner noe å gjemme deg bak! :lol:

Veldig fint å ha den åpen på fine dager, men ser fort for meg at styrehus vil øke bruken en del når været måtte være på normalen :yesnod:  :wink:  Har også helt ny kalesje, så bygger i tilfellet opp overbygget i samme stil som det var slik at denne passer.

 

Nå er jo finværet på plass også her, så i dag blir det en god økt med å tilpasse listene tenker jeg, så smører jeg siste strøket med topcoat. Benkene lar jeg tørke noen dager før jeg lakker.

Link to post
Share on other sites

Tror du fort kommer på andre tanker!. Skal ikke mye sjøsprøyt til før du savner noe å gjemme deg bak! :lol:

 

Høh! Det finnes da regntøy! En så flott halvdekker fortjener å slippe ekstra overbygg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Høh! Det finnes da regntøy! En så flott halvdekker fortjener å slippe ekstra overbygg.

 

Jeg er født og oppvokst i Bergen og vet endel om regn.... Jeg vil ha overbygg på mine båter. Punktum.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg er født og oppvokst i Bergen og vet endel om regn.... Jeg vil ha overbygg på mine båter. Punktum.

Godt folk er forskjellige. Jeg for min del har koplet ut innvendig styreposisjon og pensjonert kalesja til fordel for bedre sikt. Bruker båten mer eller mindre daglig året rundt, og det regner nok mer enn det er opphold. I alle fall føles det slik. Men jeg har regntøy klar om jeg trenger det og trives utmerket med det. En slik halvdekker som drfiskå har her synes jeg er både pen og praktisk. Men det er vel sånn at noen like mora og noen dattera....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Godt folk er forskjellige. Jeg for min del har koplet ut innvendig styreposisjon og pensjonert kalesja til fordel for bedre sikt. Bruker båten mer eller mindre daglig året rundt, og det regner nok mer enn det er opphold. I alle fall føles det slik. Men jeg har regntøy klar om jeg trenger det og trives utmerket med det. En slik halvdekker som drfiskå har her synes jeg er både pen og praktisk. Men det er vel sånn at noen like mora og noen dattera....

 

Nettopp det  :giggle:  :yesnod: så nå får jeg prøvd en mer åpen båt en stund, trives jeg med det i lengden så lar jeg den forbli slik, hvis ikke bygger jeg videre  :thumbsup: 

 

Fikk smørt ferdig topcoat i går, så i dag blir det høvling/tilpassing av de 4 gjenstående utvendige listene. Deretter begynner jeg med lakking av benker ute.

Link to post
Share on other sites

Jeg har fulgt prosjektet ditt sida du starta og syns nok at jeg bør meine noe innimellom, uten at jeg sier det. Men nå er det jo snart sjøklar, så nå! Først og fremst vil jeg gi deg ros for at du har beholdt de klassiske linjene og fått en moderne utgave av den opprinnelige båten. Innramminga av kunstoffet med gode solide lister og lekter, med tegninger og kvister som står til hudborda er absolutt blant de fremste detaljene. Det samme gjelder bruken av maling innvendig i skroget. Jeg ser at de har vært ymta frampå med overbygg, og det forstår jeg rett og slett ikke! Båten er nærmere en færing, seksæring, eller ei seilsjekte, enn ei motorsnekke. Det er praktisk med lasteplan, men en skjærer ikke av bakparten på en sportsbil og trær på et kapell av den grunn! 

Metallfatninga rundt koøyene er også lekre. Benkene likte jeg særdeles godt, dette at spilene er så tjukke og robuste, og har fått så lang vei til å få danna disse perfekte buene (det er disse linjene som er opphavet til alle vakre båter, den harmoniske bue).

Det eneste jeg jeg lurer litt på er hva du skal gjøre med akterveggen/styrhusveggen i kryssfiner? Tenker du å kle den med smalt panel, lager du en "brystning", deler opp med listverk? Eller skal det være slik? Jeg syns (altså høyst subjektivt og følelsesbetont) flata er for stor og uensarta når du allerede har de store hvite dekksflatene.

Jeg fikk laga "spesialpanel" 45mm skyggepanel på et sagbruk. Jeg brukte det i taket på kabinen, og på veggen til dass. Det blir litt igjen som jeg nå tenker å bruke på bakskottet. Jeg brukte epoksy i stedet for glassfiber, slik at "ytterhuden" av panelet er gjennomblauta i epoksy, men med den fineren din er du jo sikra at veggen blir stabil. Panelet, i førsteklasses al-rik hardangerfuru ble ikke særlig dyrere enn industrielt laga panel. Med den ferdige veggen på plass, trenger du jo heller ikke allverdens tjukkelse på panelet!

 

Men, for all del, jeg vil ikke la denne ene detaljen skygge for den åpenbare, nesegruse, beundringa jeg føler når jeg følger arbeidet ditt! Det er noe med å lage noe funksjonelt og varig i kombinasjonen mellom nye bestandige produkter og den gamle tusenårige tradisjonen i spring, buer, reisning og setting. Det blir så vakkert! Kanskje vi skulle møtes midtfjords i Langenuen en gang! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...