Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Flagget måtte berges, var i ferd med å løsne fra stanga.

Virker som det blåser mye mere sørover enn her i Oslofjorden. Ute på Gullholmen ved Jeløya har ikke vindmåleren vært over 10m/sek enda i dag. Tidligere i dag har det vært nesten vindstille, sol og pent vær. Nå har det nok blåst opp litt, men fortsatt ikke på langt nær så mye som meldt. Mulig det kommer senere, kanskje? Ser at det fortsatt meldes mye vind, men etter hva DMI melder, så kan det se ut som om den verste vinden går lenger syd, og at Svenskekysten har det verre.

Link to post
Share on other sites

Så lenge vinden er WNW, er nok ikke det så rart. Men du skal nok ikke så langt ut i fjorden før været merkes. Fergetrafikken Sandefjord/Strömstad er innstilt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Njaa. Det har blåst sydvest tidligere i dag. Og det har bare vært litt lett bris.

Når det blåser nordvest, skal jeg love at vi kjenner det her jeg bor. Da uler det rundt hushjørnene, og huset rister hvis det blåser nok. Nordvestlig vind er den absolutte verste her på Refsnes. Jeg bor såpass nærme Gullholmen og sjøen at jeg har god føling med vær og vind utenfor Jeløya. Er først nå på ettermiddagen at det har begynt å bli hvite topper på bølgene utenfor her. Men som nevnt før, jeg tror den verste vinden går syd for oss. Og det kan godt tenkes at en ikke skal så langt sydover heller før det lufter mere.

Litt merkelig at Strømstadfergene er innstilt, det blåser ikke mere enn 11-14 m/s kl 17.00 på de respektive målestasjonene i ytre Oslofjord.

Link to post
Share on other sites

Nå ser det forresten ut til at Sandefjord/Strömstad-fergen går igjen. I følge AIS'n er både Oslofjord og Bohus ute nå.

 

Men ved Islandsberg litt syd for Lysekil sjøer det godt fremdeles.

 

islandsberg_20150102.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så langt har været vært ganske stabilt her, mye vind men vindmåleren vår viser ikke mer enn 10-14 m/s. Mulig det er mer i vindkastene. Jeg antar det blåser mer utpå enn hva det gjør her inne i havna. Som sagt, da vi var på vei sydover 27. desember og vi gikk på utsiden av Malmöen og Kornö viste vindmåleren på det meste helt oppe i 22 m/s! Så, så langt har vi ikke følt noen dramatikk her selv om det rister mye i båten og skvalper litt i sjøen.

 

Etter at vindretningen skiftet er mange av fortøyningstauene slakke, det er nå stort sett tre tau som tar opp kreftene. Jeg får antageligvis tid til å poste nye bilder senere i kveld. Fruen har ellers tatt massevis av gode bilder på sine enheter, med litt flaks får jeg kanskje tid til å gå igjennom de også - eller kanskje vi heller prioriterer å få ryddet, støvsugd og vasket båten.

 

I dag er ellers en skikkelig avslappingsdag. Vi har sovet lenge, spist pizza på pizzeriaet ved Systembolaget, handlet litt mer juleöl, fått oss cappuchino og croissant på kiosken, gått rundt i Kungshamn, pantet tomgods og handlet mat ...

Link to post
Share on other sites

Apropos "signifikant bølgehøyde" - Husk at noen av maksbølgene reiser seg til over det dobbelte av signifikant:

https://metlex.met.no/wiki/Signifikant_b%C3%B8lgeh%C3%B8yde

 

Ellers er god varsling av bølgehøyder i Norge begrenset til noen utvalgte farleder:https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/

Redigert av Sone II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, det var også noe jeg reflekterte over i går kveld - på et stormfullt døgn er det antageligvis ikke mye å gjøre på Kornö eller Malmöen.

 

Angående vannstand har den vært relativt stabil til nå - dekket vårt går omtrent i flukt med kaia, av og til litt over kaihøyde, perfekt for å komme seg av/på. Vannstanden kan stige mye uten at det utgjør noe problem for oss, men dersom vannet stiger mer enn meteren kan det kanskje bli vanskelig å få plass til fendere.

 

Etter hva jeg forstår fra værmeldinga vil det roe seg i morgen tidlig, så da går ferden videre nordover - selv under dagens forhold burde det være forholdsvis trygt å gå opp Sotenkanalen. Google gav meg den informasjonen jeg trengte - http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Sjokort/Oppningstider-broar--kanaler/Sotekanalen-Sotenasbron/ - brua kan kalles opp på kanal 6.

Link to post
Share on other sites

Apropos "signifikant bølgehøyde" - Husk at noen av maksbølgene reiser seg til over det dobbelte av signifikant:

 

Ja, her er et eksempel på målinger fra Islandsberg i dag. På den øverste kurven er målingene behandlet og justert til signifikant høyde. På den nederste kurven har jeg valgt ut en time fra 1830, og der vises de virkelige toppene og bunnene på bølgene slik de ble målt.

 

Da dette er målinger et stykke utenfor Islandsberg, kan forholdene der en runder det bratte fjellet etter Gullholmen være meget dramatisk med reflekterte bølger fra fjellsiden. Det er ikke for ingenting at den passasjen er beryktet. Vi har selv fått meget ubehagelig sjø inn både fra land og havet der. Men for all del, vi har ikke gått der med vår Saga27 under slike forhold som i dag!

 

Jo, det skal løye utover mot kvelden i morgen. Men husk at etter Hunnebostrand har du de beryktede "Humperna". Der har du en nokså smal renne å gå i med brott både på innsiden og utsiden. På slutten av dette strekket, er det herlig å vrenge inn styrbord før og bak Munkholmen. Det er herlig å korte inn strekket med noen minutter når en sliter seg frem i 5 - 7 knop.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vinden har tatt seg litt opp nå, måleren vår viser mellom 12 m/s og 22 m/s.

 

Servicebygningen er ikke tilgjengelig lengre, hverken på det forrige accesskortet eller et nytt vi prøvde å kjøpe. Denne gangen ringte vi vaktnummeret for "kritiske feil" - det kan vel diskuteres om det virkelig er en nødssituasjon eller ikke, men vi avventer i allefall tilbakemelding. Passelig irriterende å betale for noe som ikke fungerer ...

Link to post
Share on other sites

Jeg vet mange som har prøvd å kalle opp brua på kanal 6, men enda har jeg tilgode å høre at noen har fått svar.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at vi snek oss unna havneavgift natt til i går - da hadde jeg tross alt ikke tilgang til el. I dag har jeg betalt, men jeg skal klage og be om å få beløpet refundert.

 

Jeg har en meget sterk tro på at det er årsskiftet som er problemet - antageligvis er både tilgangskortet som vi kjøpte i fjor samt tilgangskortet vi kjøpte i år bare gyldig for 2014. På veggen står det en kortleser og skilt over "for oppgradering av aksesskort til 2013 2014, hold kortet over leseren" (ja, vi har prøvd dét). Disse adgangskortene er også prepaid-kort for tilgang til dusj og vaskemaskin, så nå har vi altså tilgodehavende beløp på begge kortene som vi ikke får brukt.

 

Vi ble aldri ringt opp igjen, så etter to timer ringte jeg tilbake til nødnummeret. Han som tok telefonen nå ville ha en adresse, og "gjestehavnen Kungshamn" var ikke godt nok. Jeg ble satt over til en annen som lurte på hvordan man stavet "gjestehavn" (uhm ... kanskje "gästhamn"?). Til slutt ble jeg tilbakeringt av en som sa at han ikke hadde nøkkel, men at det finnes andre toaletter lengre nord i hamna.

 

Jeg antar at vi dusjer ombord i kveld eller natt - så da lurer jeg på om vi kan tigge til oss litt mer vann i morgen ...? :-)

Link to post
Share on other sites

Mer bilder:

 

Godt fortøyd båt observert på Marstrand. Litt skummelt når man har planlagt å fortøye vedsidenav i mørket og ikke ser tauene:

bilde

Marstrand. Spaghettifortøyning, mange ankre i sjøen her tenker jeg. Skummelt når man kommer i mørket og har tenkt til å legge seg til vedsidenav, men ikke ser tauene:

bilde

Käringö:

bilde

Käringö:

bilde

Noen sjøboder på nordvestsiden - høy vannstand, dagtid, 1. januar:

bilde

Fortøyd for storm, her har jeg lært av enkelte båter på Marstrand / Göteborg - etter skifte av vindretning er det er i praksis tre tau som jobber, pluss fenderene - det er et tynt blått tau som såvidt er synlig ytterst til venstre på fotoet (fra babord midtre kryssholt til land et godt stykke aktenfor og babordfor båten), tauet til venstre (fra babord aktre kryssholt til land, et stykke aktenfor og babord for båten), samt et enda tynnere tau fra styrbord aktre kryssholt og aktenfor båten. I tillegg er det masse tau på styrbord side av båten, men disse er stort sett slakke etter skifte av vindretning. Det vises også på fotoet at det er litt bølger, selv så langt inn i havnebassenget. Legg merke til strømledninga som er skjøtet og som går til en strømstolpe langt bort:

bilde

Dekket går i flukt med kaia, undres på om det ville være oppoverbakke til vanlig. Legg merke til strømledninga som er snodd forbi en låst strømstolpen - irriterende:

bilde

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mer bilder:

 

Godt fortøyd båt observert på Marstrand. Litt skummelt når man har planlagt å fortøye vedsidenav i mørket og ikke ser tauene:

 

Marstrand. Spaghettifortøyning, mange ankre i sjøen her tenker jeg. Skummelt når man kommer i mørket og har tenkt til å legge seg til vedsidenav, men ikke ser tauene:

 

 

De fortøyningstauene som ligger i vannet er forankret i moringer. I Marstrand ligger det faste fortøyninger fra moring og inn til brygga, en til hver båt. Disse er det bare å fiske opp når en skal legge til. Det er mye slakk på de, og derfor blir det mye tau som stikker ut rundt de få båtene som ligger fortøyd der nå. De bruker flere moringstau på hver side. Tror ingen av de har noe anker uti vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...