Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Jeg tror det farligste jeg utsetter mitt barn for er å sende det ned på veien for å vente på bussen. Jeg er livredd hver gang jeg gjør det, galskap. Bilene suser forbi, rett rundt en sving, på glatta. Huffameg, nå må jeg snart sende henne ned der igjen. Og jeg gjør det hver dag, og det gjør resten av foreldrene rundt her også, og antagelig i resten av landet også. Vi sender barn som ikke på noen måte er klar for det ut i trafikken. Og statistikken er klar, det er livsfarlig.

 

Saken er at det er lett og kalle det som ikke er kjent for galskap, mens det er lett og gjøre ting som er åpenbar galskap dersom det er kjent.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal komme med en konklusjon samt flere bilder etterhvert. Problemene med båten tenker jeg å ta opp i separate tråder. Dette tar tid, nå er det jobb og kvelden blir nok også ganske travel.

 

En ting jeg merker meg er at motorbåtfolket synes dette var en ganske uforsvarlig tur, mens seilbåtfolket synes det er innen normalen. Er det en ting jeg har lært på baatplassen, så er det at det finnes mange typer båter og båtliv, og at folk gjerne projekserer eget båtliv inn i diskusjonene de deltar på.

 

Galskap er en subjektiv ting. Jeg leste mellom linjene at enkelte mente svai var galskap når man har mulighet til å legge seg longside, samt at det er galskap å ferie jul uten landstrøm. Vel, med vår båt og vårt bruksmønster så går det helt fint (bortsett fra når dieselvarmeren fusker).

Link to post
Share on other sites

sitat fra en kollega:

 

sønn min syns det er innafor, mora mi syns det er utafor. Hvis det er mora mi eller sønn min som kjører, så synes jeg det er utafor.

Kompisen min som tok dette bilde av dere i dag, lurer derimot på hva dere gjør så langt innafor når dere heller burde vært utafor

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Sile om natten innebærer også en større risk, er ikke mer en et tau i propellen fra en teine så er du ute og kjører. Skremmende at folk ikke innser at det er endel ting her som ikke er bra. Sikker en fin tur men langt ifra en risikofri tur.

 

Han får ikke tau i propellen når den ikke sviver rundt (altså når han seiler), og dersom man får tau i propellen under motorgange så kan han heise seil og fremdeles ha fremdrift.

 

Å seile i trange farvann i mørke og dårlig vær er såklart ikke optimalt, men det hender jo at situasjoner som ikke er optimale inntreffer når man bedriver aktiviteter som er sterkt påvirket av feks vær, og har en tidshorisont lenger enn 2-3 dager.

Det viktigste verktøyet man har da er egen erfaring og det skuta er god for.

 

Jeg synes Tobixen taklet det som oppstod bra, og jeg er sikker på at neste gang takler han det enda bedre, for nå har han enda mer erfaring.

Kanskje har han mer å gå på ang tid på neste tur og kan ligge på været om det trengs? Kanskje går han lenger ut i åpnere farvann i mørke og dårligere vær ?. kanskje rydder han Cockpit før det mørkner ?

Det er også en mulighet for at han feirer jul hjemme på landjorda neste gang, men jeg håper ikke det er pga hylekoret her da i så fall :lipseal:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

 

Han får ikke tau i propellen når den ikke sviver rundt (altså når han seiler), og dersom man får tau i propellen under motorgange så kan han heise seil og fremdeles ha fremdrift.

:lipseal:

Kan man ikke, kan ikke ting hekte seg fast? men vi lar det ligg man kan kverulere her til krampa tar en.

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg motorbåt og er kanskje litt preget av det, samtidig som at jeg kjenner området godt. Jeg synes det var litt vel hasardiøst, masse vind, mørkt, og ikke minst, så og si ingen andre ute på fjorden for å hjelpe til slik en har på sommeren. Men for all del, jeg dømmer ikke trådstarter, og synes det har vært en fornøyelig lesing, og står respekt av ideen av å feire jul langs svenskekysten.

 

Men om en leser innleggene fra 3/1 så ser en at det var flere her som ble litt engstelige for å si det mildt!

Link to post
Share on other sites

Innøving av hurtig filterskifte er et annet eksempel - det er ganske irrelevant for min del, stopper motoren gjelder det å få kontroll på båten (seil, anker). Feilsøking og fiksing av motorproblemer bruker man den tiden man trenger på, enten mens båten er ankret opp eller mens fruen seiler videre.

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg såpass liten erfaring ennå at jeg ikke kan komme med noen bastante konklusjoner om galskap eller ikke - spennende lesning og spennende å følge med på var det nå uansett.

 

Men noe har jeg lært i løpet av mine 15 måneder som båteier!

 

Å kjøre/seile om natten/i mørke bekymrer meg ikke særlig. Jeg har gjort en god del av det i løpet av de siste 15 månedene, ikke minst fordi jeg bruker båten hele året og det fort blir mørkt om ettermiddagen. Jeg er forsiktig og står helst oppreist med hodet opp av kalesjen for å holde oversikten og se hvor jeg kjører. Det er mye verre å kjøre i tåke.

 

Jeg synes det også har vært veldig bastante konklusjoner angående vær og vind og at man har stolt veldig på værmeldingene der man sitter foran PC-skjermen. Det overrasker meg noe. Min ringe erfaring er at værmeldingene ikke alltid er å stole på. I begynnelsen stolte jeg blindt på dem, og unnlot å stikke ned i båthavna hvis det var meldt veldig mye vind og bølger, men etterhvert har jeg funnet ut at det beste er å stikke ned uansett. Jeg har opplevd mange ganger å kjøre rundt i flotte forhold mens både Yr og Storm hevder noe helt annet... Derfor tenker jeg at den som faktisk var der i området - i båt - er best egnet til å vurdere om det var forsvarlig eller ikke. Men som sagt, jeg føler ikke at jeg har nok erfaringsgrunnlag til å konkludere bastant hverken i den ene eller den andre retning.

 

Å kjøre med en motorbåt om vinteren bekymrer meg heller ikke. Jeg tar de forholdsreglene jeg mener det er fornuftig å ta, og har etterhvert lært meg å stole på motoren - den har gått som en klokke siden jeg fikk den - og til og med nå om vinteren starter den på første forsøk. Men siden jeg fortsatt ikke betrakter meg som noen innbarka sjøulk, så har jeg ikke planlagt veldig lange turer...og jeg holder meg til indre del av Oslofjorden. Et par overnattingsturer til Håøya er det lengste jeg har dratt vinterstid. På denne tiden av året er det uansett litt vanskeligere å få med ungene. Og siden jeg har gitt opp å få hanglet inn noe kvinnfolk behøver jeg ikke å tenke på annet enn meg selv når jeg er ombord heller... :smiley:

 

Selv som motorbåteier føler jeg meg trygg på båten og har ingen betenkeligheter med å dra ut på turer om vinteren. Jeg lekte med tanken på å dra etter Tobixen i romjula og i alle fall ta et gjenbesøk på Koster, men med ungene hjemme på grunn av skoleferie hadde jeg ikke samvittighet til det.

 

Men til helgen skal jeg ut på overnattingstur fra fredag til søndag. Gleder meg til det!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

Det som er viktig er Ingen av manskapet blir redde da dreper en sjølivets gleder.

 

 

 

Helt enig.

 

Samtidig tror jeg de fleste "skippere" kjenner seg igjen i at en "holder ansikt", særlig ovenfor unger, de merker fort om en som voksen er usikker og kan reagere i overkant på det.

 

Om jeg hadde utagert min usikkerhet hver gang jeg skal inn i en litt krøkkete havn ville jeg skremt unger og kjærring på land for lenge siden :-))

---------

 

Nå mener jeg selvsagt ikke at man skal sette opp pokerfjes og styre mot den sikre død men ens egen holdning har svært mye å si for trivselen og følelsen av sikkerhet ombord.

 

Kan nok hende fru Tobix blir mer skremt av reaksjonene her inne enn på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke uventet at endel "TØFFE" seilere forsvarer og argumenterer over en lav sko i forbindelsen men turen til Tobixen, mens hensynet til barnas sikkerhet

blir glemt og bortargumentert med de mest tåpelige sammenligninger.

Tom Rør har mye erfaring, og god argumentering.

Etter å ha frekventert diverese strekninger på sjøen i 40 år har i alle fall jeg såpass respekt for både vær og annbefalinger at jeg tar en risikoannalyse før jeg legger

ut, og spesielt om jeg skulle ha med mannskap som ikke kan annalysere dette selv.

Når dette er skrevet vil jeg utrykke stor glede for at det gikk bra, og takke for en tildels underholdende og i overkant spennende reiseskildring.

Jeg vil annbefale alle sterkt om å planlegge slike "ekspedisjoner" nøye, og tenke sikkerhet først. (selv om man har seilbåt.)

Tobixen kan tydeligvis mye om seilas, men med respekt å melde har jeg inntrykk av at denne turen gikk litt for mye på "lykke og fromme."

Link to post
Share on other sites

Jeg skal komme med en konklusjon samt flere bilder etterhvert. Problemene med båten tenker jeg å ta opp i separate tråder. Dette tar tid, nå er det jobb og kvelden blir nok også ganske travel.

 

En ting jeg merker meg er at motorbåtfolket synes dette var en ganske uforsvarlig tur, mens seilbåtfolket synes det er innen normalen. Er det en ting jeg har lært på baatplassen, så er det at det finnes mange typer båter og båtliv, og at folk gjerne projekserer eget båtliv inn i diskusjonene de deltar på.

 

Galskap er en subjektiv ting. Jeg leste mellom linjene at enkelte mente svai var galskap når man har mulighet til å legge seg longside, samt at det er galskap å ferie jul uten landstrøm. Vel, med vår båt og vårt bruksmønster så går det helt fint (bortsett fra når dieselvarmeren fusker).

Jag tycker inte alls att denna turen har varit galenskap som utgångsläge. Men om jag jämför med mig själv så hade jag nog gjort detta på ett anorlunda sätt. Men det betyder ju inte att mitt sätt skulle vara mer riktigt än hur ni gjorde. Jag hade nog undgått att ta mig så långt söderut som du gjorde. Du fick lite kniven mot strupen så att säga genom att det blev skit väder och tiden var lite knapp. jag tycker du hanterade gulehumpen mycket bra. Saker kan alltid göras bättre men i stressande situationer gör vi alla misstag. Men när det kommer till mig själv och min familj så skulle jag inte forcerat på detta sätt och jag själv undviker nattnavigering dels för att det ligger så jävla mycket skit i vattnet och för att jag iaf i skillnad mot några andra här faktiskt ser bättre i dagsljus än i mörker... sen att några sammanliknar att färdas på sjön den mest utsatta årstiden med att promenera längs en väg tycker jag är lite beklämmande. man är alltid mera utsatt av vädermakten på havet än på land och det viktiga är att man tar så små risker som möjligt.
Link to post
Share on other sites

 

Ja kanske är det så.. men man kanske inte ska börja med detta när dom är 1 respektive 3 år? det känns lite tidigt.. det argumentet är säkert försvarbart när man är på sina barns begravning.

 

Når tror du en skal begynne å utvikle barns selvstendighet og vurderingsevne?

 

Min oppfatning er at det er en holdning man har. Det begynner altså aldri - det er der bare helt fra unnfangelsen og til du slipper de som selvstendige individer. Så er det sånn at akkurat som voksne - er barn svært forskjellig. Noen veldig forsiktige, og andre noe ordentlige tøffinger. Det kan en faktisk merke allerede i mors liv og helt fra de er født. Derfor trenger noen barn å pushes der andre bør begrenses. Det farligste du gjør er å være avventende og si at dette er noe jeg skal begynne med ved den og den alder.

 

Det viktigste er å ta med barn på sine egne aktiviteter. Da tenker jeg ikke på drikking m.m. - men sunne fritidssysler med mange utfordringer. Forhåpentligvis får da barna utviklet sitt ego bedre enn ved at de blir holdt borte fra sånt fordi en ønsker å beskytte dem mot farer.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Dette var et svar til Scand29bal som spurte om jeg hadde egne barn - men senere slettet sin posting.

 

Jupp, voksne nå. Gutt på 27 og jente på 34.

 

Disse ble fostret sammen med en mor som var førskolelærer og styrer i barnehage. Det nærmeste jeg selv kommer er et grunnfag i Pedagogisk veiledning. Så i vårt hjem var denne type diskusjon mer regelen enn unntaket.

 

Før vi kjøpte båt kjørte jeg MC i mange år. Spesielt sønnen min "vokste opp" bakpå en tung MC. På 16 årsdagen fikk begge hver sin nye lett-MC. Dattera driver i dag med offpist sykling og fjellklatring. Sønnen kjører motard/street fighter. Til pappas store glede er de blitt ansvarlige voksenpersoner.

Redigert av Dorsken (see edit history)
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Noen ganger legger man i vei med litt blandede følelser. Er været meldt dårlig, blir man ekstra nøye med planlegging av seilasen, og man tar høyde for å avbryte turen før man har nådd det planlagte målet.

 

Vi har flere ganger opplevd røffe forhold vi som "nybegynnere" kanskje burde avstått fra å begi oss ut i. Marginene kan ha vært små og noen ganger kan man helt sikkert i etterpåklokskap kunne hevde at vi skulle holdt oss i ro.

 

Det er de turene, hvor man kommer ut av komfortsonen, at man virkelig lærer og vokser med oppgavene. Hadde vi ikke vært skrudd sammen slik at vi av og til ender i situasjoner hvor vi må tøye grensene, ville vi fortsatt ha knotet på kryss og tvers innerst i Bunnefjorden.

 

For øvrig er jeg usikker på hvordan jeg selv hadde vurdert situasjonen, dersom det er jeg som hadde vært i Tobixens sko når ting begynte å stramme seg til. Jeg håpet han ville lytte til de mange rådene som kom fra ekspertisen her på båtplassen, men jeg innser at den som er nærmest i situasjonen, også er den beste til å vurdere risikoen og farene ved fortsatt seilas.

 

Er man skrudd sammen som testpilot, vil man neppe kunne finne mye tilfredsstillelse i å sikre seg med belte, buksesæler og dobbelspente knapper.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...