Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Så var det å dykke ned i gamle papirkart, og der fant jeg et kart fra 1987 som jeg har scannet et utsnitt fra og lagt ved siden av kart fra Gule Sider i dag.

 

Her er det store forskjeller. Syd i kartet er det kommet opp en rød stake og en grønn er flyttet. Og i området helt nord, er en rød stake som indikerer kurs "rett frem" langs holmen erstattet av to grønne staker som en skal gå øst for. Og i papirkartene mine fra 1993/94 er det fremdeles som i 1987. De nyeste kartene mine ligger i båten 7 mil unna.

 

Så hva med oppdaterte kart i båten? Ting endrer seg over tid. Ved Kyrkosund syd på Koster har en lykt blitt flyttet fra en holme til en annen i senere tid. Da er det greit med oppdaterte kart ved nattseilas!

 

 

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at det før var merket også på andre siden. Da gikk jeg der, men ikke lenger nå. Jeg har gjort det til vane alltid å følge oppmerket led, hveis den er der. En eller annen gang tror jeg det vil betale seg, eller kanskje det allrede har det, uten at jeg har merket det?

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på de to kartutsnittene mine, er det noe som skurrer. Ser en på det gamle kartet og den grønne staken nummer to nedenfor som nå er erstattet med en rød litt lenger nord, er det noe som ikke henger på greip. På dagens kart er leia slik at en skal holde grønne staker på babord side av båten når en går nordover. Men på det gamle fra 80-tallet ser det motsatt ut! Kan retningen på hovedleia ha endret seg i dette området siden den gang? Jeg sjekket også noen kart fra 1993/94 og da var merkingen den samme som i 1987.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dengang gikk vel leia på W-siden av 1,8m grunna.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Leia på W-siden av 1,8m grunna er egentlig en bedre løsning. Slik det er nå ser du de grønne stakene svært sent når du kommer N-fra og kanskje i tillegg ligger litt E i leia. Da er begge stakene skjult bak den høye klippa inntil du er kloss oppi de. En rød stake på W-siden av grunna ville du se tidligere, og få tid til å forberede deg.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå er vi vel langt unna turen til Tobixen, men jeg våger likevel å presisere det med gamle kontra nye kart. Her to kartutsnitt fra koster med Kyrkosund helt øverst. Går en her på svarte natten og følger fyrene, kan en komme ille ut. Bildet er fra et papirkart fra 1987 og Gule sider i dag.

 

bilde

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det er ganske mye trafikk i gjennom Täresund i sommermånedene. Hadde en meget ubehagelig opplevelse en sommer for 6-7 år siden da vi møtte en seiler meg god bør nordover i sundet som gikk betydelig fortere enn resten av båtene der. Måtte stoppe opp og legge meg tett opp til berget for ikke å bli rennet ned. Tilsvarende måtte andre båter, selv om de ble innhentet.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Måtte stoppe opp og legge meg tett opp til berget for ikke å bli rennet ned. Tilsvarende måtte andre båter, selv om de ble innhentet.

 

Seilbåt som tar igjen annen seilbåt skal vike, da overholdt han ikke reglene. Men rart at det var så mange seilbåter i et smalt sund på en gang.

 

Motorbåter er noe annet, de skal jo vike uansett, men det vet de jo så de stresser vel ikke pga det?

Link to post
Share on other sites

 

Motorbåter er noe annet, de skal jo vike uansett, men det vet de jo så de stresser vel ikke pga det?

Også når de blir innhentet av en seilbåt i et trangt sund? Interessant.

 

Klippet fra Sjøveisreglene:

1. Innhentende båt viker for båt som blir innhentet: En båt som tar igjen en annen båt, skal vike for den som blir tatt igjen. Dette gjelder også for en seilbåt som tar igjen en motorbåt. Hvis du må forbi, velg den siden som er lengst bort fra annen trafikk eller land. Er du i tvil om du er innhentende eller ikke, skal du gå ut ifra at du er det.

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det var vel i praksis intet valg å ikke å vike. Alternativet haddee vært å bli rammet av nordgående seilbåt. Ja, han skapte en ganske stresset situasjon for flere av båtene. Det var mange båter samlet i sundet samtidig, og farten var veldig moderat nettopp pga. av dette.

 

For øvrig er det en del motorbåter som går i gjennom sundet i planefart som også skaper unødvendig stress. Det er i grunn veldig rart at det ikke er 5 kn grense her.

Link to post
Share on other sites

Klippet fra Sjøveisreglene:

1. Innhentende båt viker for båt som blir innhentet: En båt som tar igjen en annen båt, skal vike for den som blir tatt igjen. Dette gjelder også for en seilbåt som tar igjen en motorbåt. Hvis du må forbi, velg den siden som er lengst bort fra annen trafikk eller land. Er du i tvil om du er innhentende eller ikke, skal du gå ut ifra at du er det.

 

Hvilken pragraf er det? Jeg finner ikke teksten på Lovdata.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Så sant ikke seilbåten er hemmet av dypgående.

Ellers er det vel ikke vanskelig å være snill og grei.

 

Akkurat det er jo et veldig godt poeng. For en seilbåt er sundet svært smalt, for en motorbåt (med lite dybdegående) er sundet i praksis mye bredere. Mao er det, rent praktisk, lettere for motorbåtene å vike enn for seilbåten å gjøre en regelriktig "forbikjøring".

 

Strengt tatt burde vel seilbåten tilpasset farten etter forholdene all den tid det ikke er plass eller mulighet til å seile rundt saktegående motorbåter pga dybdeforholdene.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi vel langt unna turen til Tobixen, men jeg våger likevel å presisere det med gamle kontra nye kart.

For all del, interessant uansett. Nå undrer jeg meg over hvordan jeg gikk. Minnes vagt at jeg fulgte stakene, men nå er jeg jo fargeblind ... :-) Jeg stikker 2.3m dypt, men med den vannstanden som var den dagen kan jeg godt ha passert rett over 1.8m-grunna uten å ha dultet borti den. :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sjøveisreglene. Regel 9: Trange farvann

 

(i) Når et fartøy haler inn på et annet i en trang lei eller et trangt løp og bare kan gå forbi dette hvis det fartøy som blir innhentet, må manøvrere for å tillate sikker passering, skal det fartøy som akter å gå forbi tilkjennegi dette ved å gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © i. Fartøyet som innhentes skal, hvis det er enig, gi et passende lydsignal slik det er foreskrevet i regel 34 © ii og ta skritt for å tillate sikker passering. Hvis det er i tvil, kan det gi de signaler som er foreskrevet i regel 34 (d).

 

Når en dyperestikkende seilbåt, som i trange farvann dermed har begrenset manøvreringsmuligheter, tar igjen motorbåter så skal de vike.

 

Seilbåten skulle tutet før han brøytet seg gjennom de saktegående motorbåtene!

 

Dette tilsier vel at seilbåten var i sin fulle rett? Men burde blåst i hornet når motorbåter evt. ikke så ut til å ville vike?

Link to post
Share on other sites

Nordgående seilbåt burde ha gitt signal til de han innhentet og de skullle svart med et kvitteringssignal før han passerte. Det var ikke opplagt at det var forsvarlig å passere i denne sutuasjonen. Nordgående seilbåt burde ha vist mer hensyn enn det han gjorde. Dette var i juli med stor båttrafikk, og han utsatte seg selv og andre for helt unødvendig fare.

Link to post
Share on other sites

 

Hvilken pragraf er det? Jeg finner ikke teksten på Lovdata.

http://www.redningsselskapet.no/sikker-til-sj%C3%B8s/sj%C3%B8veisregler

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Forsøk på å oppsummere sjøveisreglene som gjelder ( i Norge for slike forhold som innhenting, trange farvann etc).

Regel 6. Sikker fart
Ethvert fartøy skal alltid gå med sikker fart slik at det kan manøvrere riktig og effektivt for å unngå sammenstøt og kan stoppes på en distanse som passer til de rådende omstendigheter og forhold.

 

Regel 13.Innhenting
Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy
Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:
(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:
(i) et fartøy som ikke er under kommando,
(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,
(iii) et fartøy som holder på med å fiske
(iv) et seilfartøy


Seilere som tar seg til rette i trange farvann irriterer meg like mye som motorbåter som _må_ gå over 5 knop for å ha styringsfart, selv om det er 5 knopsgrense


Ellers synes jeg dette er en finurlig paragraf.

Regel 3. Alminnelige definisjoner
I disse reglene gjelder følgende medmindre annet går frem av sammenhengen:
....
(h) Uttrykket «fartøy som er hemmet av sitt dypgående» betyr et maskindrevet fartøy som på grunn av sitt dypgående i forhold til dybden og bredden av det tilgjengelige seilbare farvann har sterkt begrenset evne til å avvike fra den kurs det følger.

Det betyr at om jeg kommer seilende, og det begynenr å bli trangt, må jeg heise en "Kjegleformet figur med spissen ned", for at jeg skal bli oppfattet som "fartøy hemmet av sitt dypdegående".

Redigert av finnarne (see edit history)

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

I stedet for å tute eller henge opp kjegler så pleier jeg å slippe ut skjøtene litt så jeg minsker farten litt. Da for både jeg og se andre båtene litt bedre tid til å passere hverandre.

 

Deretter fyller jeg opp kaffekoppen og vinker til de andre når jeg passerer dem.

 

Trenger ikke å være så veldig vanskelig :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...