Jump to content

Tur langs svenskekysten nå - galskap eller ikke?


tobixen

Recommended Posts

Det var et under at vi fikk fortøyd båten uten skader - og det første vi hørte etter å fått satt foten på land var: "der kan dere ikke ligge!".

 

Utrolig lærerik og interessant tråd, må jeg få si først. Etter å ha mista aksling og tatt inn vann en gang, seilte jeg inn og la meg til på en brygge hvor det var sandbunn og så grunnt at båten ville så på kjølen om trepluggen skulle skvette ut av pakkboksen igjen. Fikk da etter å ha forklart situasjonen - "Her kan ni inte sjunka!" Slår du den så er du god, for å si det sånn ... :o)

 

Ellers ser jeg at tidsnød og mulighet for å legge igjen båten er et tema her ... sommer som vinter er det jo ikke bare en god nødløsning, men en glimrende ide uansett, dersom man vil forlenge turen med noen helge-etapper i etterkant (eller forkant ... lov å tjuv-starte også :)

Link to post
Share on other sites

 

Tracking fra en mann som bakser med seil osv, har da gjort værre piruetter på fjorden selv, men like rett og fin som en motorbåttracking er det jo ikke. Og som Tobixen selv kommenterer så visste han hvor grunna var, og lot være å seile på den.

 

 

Det er riktig som noen skrev tidligere her, bare Tobixen var tilstede. Og - han har beskrevet hva som skjedde ganske nøkternt og objektivt, virker det som. Og i følge ham selv ble det forsøkt å utløse distress, uten å få det til (jatakk, vet godt hvor vanskelig det er å betjene vhf når man må holde seg fast med to armer ... :-). Det er ikke det samme som å "vite hvor grunna var og lot være å seile på den".

 

Mine tanker om denne turen - ikke galskap i seg selv, men marginene har vært for små, etter min mening. I utgangspunktet er det jo ikke noe vanskeligere enn nattseilas om sommeren. Men konsekvensene dersom noe går galt er noe helt annet. Man er alene på sjøen. Kulda gjør at man orker mye mindre, visse situasjoner er helt fatale, f.eks. MOB. Med en smårolling ombord MÅ også skipper kunne håndtere skuta 100% alene under alle forhold. Og med ønske om å rekke hjem til skolestart, blir det fristende å strekke strikken litt for langt.

 

Vel, det var etterpåklokskaps-skvalderet fra sofakroken til en med båten godt surra fast og pakka inn, jeg håper og tror det blir flere vinterseilaser på Solveig med mannskap i fremtiden!

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er vel å ikke gjøre seg til dommer over andres valg

Og apropos uansvarlig barneoppdragelse kom jeg nettopp over denne.

 

I flg. BBC sitter du 20 ganger mer utsatt til på hesteryggen enn på en MC, mht. alvorlige skader. Ailo Gaup tror jeg ikke har sertifikat engang, og Ullevålseter trives heller ikke på tohjul i vanlig trafikk, svjv. Dette er kjøring på fire hjul, i en bil med overdimensjonert veltebur, uten å være omgitt av irrasjonelle og lunefulle medtrafikanter. Tror nok Solberg har sitt på det tørre her.

Link to post
Share on other sites

Veldig OT etterhvert, men det var vel i anstendighetens navn en kartleser som mistet livet i tilsvarende løp? Så vidt jeg kjenner til sportsgrenen, foregår mye av ferden i hastigheter mellom 150 og 200 km med trær faretruende nær. Mitt barn skulle aldri vært med på dette, ikke jeg heller forøvrig ;) Tror ikke de trusene er oppfunnet som ville klart strabasene under en slik ferd.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Veldig OT etterhvert, men det var vel i anstendighetens navn en kartleser som mistet livet i tilsvarende løp? Så vidt jeg kjenner til sportsgrenen, foregår mye av ferden i hastigheter mellom 150 og 200 km med trær faretruende nær. Mitt barn skulle aldri vært med på dette, ikke jeg heller forøvrig ;) Tror ikke de trusene er oppfunnet som ville klart strabasene under en slik ferd.

har meg bekjent strøket med folk i ordinære trafikkulykker også. trærne står helt stille, fullstendig forutsigbare, i motsetning til møtende trafikk på landeveien som passerer i 160-180 ... men siden risikovurdering er helt irrelevant her; nok om det og mer av noe annet ... ;-)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lovde flere bilder ... det kommer litt i drypp etterhvert som jeg har ledig tid til å prossessere. Nå hopper jeg tilbake til fjorårets siste dag - disse bildene hadde jeg visst glemt av i farten. Morgenen og formiddagen ble tilbragt på Mollöen og Mollösund. Jeg gjorde ingen forsøk på å ta bilder i mørket på nyttårsaftenen. Mange av bildene fra Mollö ble også ubrukelige pga fukt på kameralinsa.

 

Her er fra fortøyningen vår:

bilde

 

Jeg tok også et nærbilde, men det ble for tåkete til at det er verd publisering. Det var imidlertid en "pussig" effekt - eksosen på dieselvarmeren går ut sidelengs akkurat der hvor vi entrer/forlater båten. I tillegg lå vi fortøyd slik at dette perfekt matchet inngangen til forsamlingshuset. På morgenen var brygga hvit av is/rim, bortsett fra en vei som gikk rett fra båten vår og til inngangsdøra til forsamlingshuset. Men vi fikk altså ikke helt benyttet denne, siden vi manglet nøkkel ;-)

 

Mollösund fra Mollö:

bilde

 

Dette må vel være noe slags form for fiskegjeller for tørking av fisk. De var opplyst med lamper natterstid. Noen få av dem (til venstre på bildet) var med planker over, og massevis av spiker i plankene, slik at man kunne se hvordan konstruksjonen er ment å fungere. I forkant til venstre ligger det en heisekran:

 

bilde

 

På andre siden fikk jeg sjansen til å klatre opp til topps med ettåringen. Resten av familien var det dessverre vanskelig å få ut av båten. Fiskerhustruen speider ut mot havet, i påvente av at fiskerene skal komme hjem fra havet. Det gir litt grøssninger nedover ryggen, for rett nedenfor ligger kirkegården, med et skilt med tekst "tenk på døden!".

 

bilde

bilde

 

Her regner jeg med at det er oppdrett av blåskjell eller østers:

 

bilde

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skulle sovet nå ... men ...

 

Et stykke pent oppbygd kystlinje. Jeg undres på hvorfor? Like før Humparna:

bilde

 

Fortsettelsen antar jeg er naturlig:

bilde

 

Så var det Humparna med voldsomme bølger og til tider enorme fontener med sjøsprøyt som sikkert stod flere titalls meter opp i lufta - men det var vel noen som kommenterte at å ta bilder av bølger er som å ta bilder av en oppoverbakke - jeg velger å ikke publisere noen av bildene, for det ser veldig tamt ut på bildene.

 

Antar at dette er mer blåskjell og/eller østers?

bilde

 

Veiskiltet, sydenfor Hamburgsund. Det virker så langt unna ut på bildet - helt umulig å lese. Men pilene peker altså på Göteborg, Oslo, Hamburgsund og Ny Jordvik (New York). Vi valgte selvfølgelig omveien om Hamburgsund:

 

bilde

 

Igjen, klippen her virker så veldig langt unna. Etter Hamburgsund satte jeg kursen hardt styrbord, med det resultat at jeg endelig kunne få luftet seilene litt! Men, det var jo temmelig amatørmessig å først ta opp seilene, stoppe motor, for deretter å legge seg i le av denne svære klippen her ... hvis noen fulgte med på mAIS-sporet forsvant plutselig farta i det jeg havnet her:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Lite bilder fra de siste par dagene.

 

Ihht gps-informasjonen er dette Resö. Jeg husker ikke om det var noen spesiell grunn til at jeg tok et bilde av Resö. Kanskje jeg bare tenkte "nå er det lenge siden sist jeg tok bilder" ...

bilde

 

Dessverre tok jeg ingen bilder i Moss. Vi stoppet der, og jeg tok ungene til skole og barnehage tidlig på morgenen, for så å returnere til båten.

 

Hekkbølger i solnedgang, indre Oslofjord. Hekkbølger! Det er resultatet av at vi er blitt anbefalt å kjøre motoren på over 2 krpm! En annen ting er at sjøen var omtrent speilblank og at hekkbølgene varer så lenge øyet rekker:

bilde

 

Juletreet var akkurat passelig som båttre - og såpass lite og lett at fruen kunne bære det med én hånd:

bilde

 

Ihht timestamp på bildet forlot vi båten omtrent 00:15 - juletreet var en av de siste tingene vi tok med oss. Vi hadde fått fri fra guttene denne kvelden - men til tross for det brukte vi mange timer på å pakke oss ut av båten! (I tillegg har jeg vært innom igjen etterpå og brukt en del tid på å rydde videre, vaske rund og støvsuge granbar).

 

Dette er alt av severdige bilder som jeg har tatt med min telefon. Jeg har fortsatt ikke begynt å se igjennom det som er på fruens enheter. Det er fortsatt en formidabel skattekiste som venter på å bli åpnet - fruen er mye bedre enn meg på å ta bilder!

 

Fruen karakteriserte det forøvrig som en "vellykket tur" :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det jo stor forskjell på unger også. Vi har ei jevnaldrende venninne ...

Sånn helt apropos at unger er veldig forskjellige ... et annet minne som har brent seg fast ...

 

Ei (anna) venninne hadde ei mor som dro på sydenreise, så i mellomtiden bodde hun hos meg i to uker ... (og jeg var gressenkemann de to ukene). Jeg tror de (vår førstefødte pluss venninnen) var fem år den-gang-da. Det ble jo litt hektisk for meg siden de gikk i to forskjellige barnehager - men det var veldig hyggelig! Men altså, vår sønn, han strittet alltid i mot når han skulle til barnehagen, "skal bare" ... og også når han skulle hjem! Jeg skulle ikke komme der og avbryte aktiviteten hans, må vite! Det var bare så skjønt med venninna - som var vill av glede over å få komme til barnehagen tidlig på morgenen, men som også brått avbrøt hva hun nå enn holdt på med og kom løpende mot meg ved hentetid ... hurra, onkel Tobias har kommet for å hente meg! :-)

Link to post
Share on other sites

Wow ... og også relativt nøyaktig fem år som de-jure seilbåteier! (henteturen på førstebåten ble avlyst mange helger av ulike grunner - Malangen frøs til, en skroggjennomføring tok kvelden da selger "kom borti" den og måtte byttes in-situ, selger måtte skifte filter på motoren, uvær, etc), husker ikke når, men det var muligens i slutten av februar eller begynnelsen av mars at jeg fikk hentet båten. Lettbåten ble kjøpt inn ett eller to år før dette, rett før jul).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Täresund, ja - det er smalt - jeg undret meg litt om det i det hele tatt var mulig å gå der, det er ikke markert som noen anbefalt seilingslei på kartet, og i Raymarine-kartplotteren mener jeg å huske at det bare såvidt var en veldig tynn stripe som var markert med hvitt - men her er det altså tilrettelagt for skipstrafikk. (Ja, jeg skjønte jo jeg kunne gå der da jeg zoomet inn på Raymarine-kartet og så at leia var markert med staker ...)

Link to post
Share on other sites

Täresund, ja - det er smalt - jeg undret meg litt om det i det hele tatt var mulig å gå der, det er ikke markert som noen anbefalt seilingslei på kartet, og i Raymarine-kartplotteren mener jeg å huske at det bare såvidt var en veldig tynn stripe som var markert med hvitt - men her er det altså tilrettelagt for skipstrafikk. (Ja, jeg skjønte jo jeg kunne gå der da jeg zoomet inn på Raymarine-kartet og så at leia var markert med staker ...)

 

Alltid spennende å gå der ... selv om det er staker ...

Link to post
Share on other sites

Rett N for Täresund, utenfor Alvøbassenget, går leia i sik-sak. Dette kommer overraskende på mange, og vi har sett mye febrilsk ratting med tilhørende høy puls når folk plutselig ser at de har grønne staker på feil side :eek: Dette er normalt ikke noe problem da leia som sakt er laget for større båter. Med seilingsdybde på det grunneste på 1,8m går vel også de fleste seilbåter klar? Lokalbefolkningen bryr seg ikke om stakene og går rett fram. Vis a vis denne grunna, altså opp mot klippen på SW er det full dybde igjen med 5m.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Rett N for Täresund, utenfor Alvøbassenget, går leia i sik-sak. Dette kommer overraskende på mange, og vi har sett mye febrilsk ratting med tilhørende høy puls når folk plutselig ser at de har grønne staker på feil side :eek: Dette er normalt ikke noe problem da leia som sakt er laget for større båter. Med seilingsdybde på det grunneste på 1,8m går vel også de fleste seilbåter klar? Lokalbefolkningen bryr seg ikke om stakene og går rett fram. Vis a vis denne grunna, altså opp mot klippen på SW er det full dybde igjen med 5m.

Det er sant...tror jeg kikka 25 ganger på kartet første gangen jeg gikk der selv om det var mye trafikk i leden som jeg bare kunne følge. Men har ikke på de 15 siste årene turt å gå den alternative leia der... sjelden det går kjølbåter der - men som du sier er det vel dels ubegrunnet ja..

Link to post
Share on other sites

Det er sant...tror jeg kikka 25 ganger på kartet første gangen jeg gikk der selv om det var mye trafikk i leden som jeg bare kunne følge. Men har ikke på de 15 siste årene turt å gå den alternative leia der... sjelden det går kjølbåter der - men som du sier er det vel dels ubegrunnet ja..

 

Har alltid gått rakt fram tills för 2 år sedan. När jag tittade bakåt följde 2 segelbåtar efter och det slutade inte bra.

Den förste knackade sig över och nummer 2 satt fast ordentligt. Vi var 2 båtar för att få loss honom. En som drog i fallet och jag drog honom akterut.

Min fru bannade och svor att jag inte får lura någon på grund. Hon har delvis rätt men samtidigt är det upp till var och en att följa med i sjökortet.

Att gå rakt fram är inga problem för alla fritidsbåtar om du bara håller dig borta från 1,8 m grundet.

Link to post
Share on other sites

1,8m holder jo ikke akkurat for alle. på gulesiders fine app finner jeg 1,8m på vestsiden av den nordligste grønne staken, altså på den siden man ikke skal gå. iSailor mener det er 5m på samme sted... båten min stikker 2,15 så det er åpenbart at man kommer gjennom da også. men i bassenget nord for selve sundet rapporterer ekkoloddet temmelig grunt noen steder. det kommer kanskje av tarevekst på bunnen?

 

går alltid i sneglefart der, og det blir litt villmannsratting når ekkoloddet sier ifra ...

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1,8m holder jo ikke akkurat for alle. på gulesiders fine app finner jeg 1,8m på vestsiden av den nordligste grønne staken, altså på den siden man ikke skal gå. iSailor mener det er 5m på samme sted... båten min stikker 2,15 så det er åpenbart at man kommer gjennom da også. men i bassenget nord for selve sundet rapporterer ekkoloddet temmelig grunt noen steder. det kommer kanskje av tarevekst på bunnen?

 

går alltid i sneglefart der, og det blir litt villmannsratting når ekkoloddet sier ifra ...

Stikker ikke mer enn 1,7 selv, men - ja da skal jeg ikke prøve utenfor leden i de neste 15 årene heller nei..

Link to post
Share on other sites

ser ganske ville dybdeforskjeller på isailor og gule sider andre steder også... tror ikkejeg skal stole utelukkende på isailor i år ... nord for husbergøya sier feks gs ca 7m mens isailor sier ca 20m

 

edit: hehe, isailor satt opp med dybde i fot istf meter ... jaja

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg går alltid øst om de to grønne stakene. Da villeder jeg ingen, men tidligere gikk jeg vest for de og 1,8m grunnen og inn langs holmen. Jeg mener at for vel 15 år siden fantes ikke de to grønne stakene. Noen som kan bekrefte det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg går alltid øst om de to grønne stakene. Da villeder jeg ingen, men tidligere gikk jeg vest for de og 1,8m grunnen og inn langs holmen. Jeg mener at for vel 15 år siden fantes ikke de to grønne stakene. Noen som kan bekrefte det?

 

Det kan nog vara 10-12 år (kanske mer) sedan farleden ändrades.

Den gamla gick "rakt fram" och jag tror med betoning tror att det stod två stakar på grundet. En i norra och en i södra ändan

Skall se om jag finner något gammalt sjökort

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...