navid Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Får du lokalisert lekkasjen og kommer til på innsiden, kan du også bruke dette stoffet til å tette mindre lekkasjer: http://www.ppg.com/coatings/aerospace/sealants1/pr_1422_class_b.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Oh shit. Dette er ikke morro. Har to 200l fat på Lillestrøm og drillpumpe hvis du vil tømme. lykke til med skikkelig drittjobb Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Kjedelige saker Helt klart kjedelig, og jeg hadde ikke trodd at dette kunne skje med såpass ny båt. Nei, det hadde vel ikke jeg trodd heller. En årsak kan være en kombinasjon av sveisefeil i det hjørnet det nå lekker (ufullstendig gjennombrenning) og korrosjon. Den har jo lett for å legge seg noen kondensdråper helt i bunn der. Forslaget til Knude høres veldig bra ut. Da slipper du det galvaniske potensialet som hvis du setter i en stålskrue. Men jeg hadde nok ikke vært redd for å dra inn en R1/8" messigplugg heller. Problemet er vel å få boret det hullet slik at skaden forsvinner nede i hjørnet der? En vinkeldrill kan jo hjelpe, men er kanskje ikke nok? Si fra hvis du vil låne av meg. Bor litt langt unna, men kan jo alltids komme å møte deg. Uansett, lykke til! Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Tittet litt nærmere på bildene nå. Jeg tror kanskje det bure være mulig å komme til på skrå inn i hjørnet med en vinkeldrill. I tilfelle ville jeg begynt med å pusse litt av hjørnet først med en rettsliper med slipehylse på for å få frem skaden. Deretter ville jeg gått på med penetrant for å lokalisere/avgrense skaden, så ville jeg boret. En forutsetning er selvsagt at tanken er knusk tørr innvendig først. Hvis du vil kan jeg komme inn og hjelpe deg med dette en ettermiddag til uka. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tom Rør Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Det kjennes ut som at det kommer fra dette hjørnet Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 (redigert) Noen flere bilder, som jeg tok med see snake Må prøve å få vekk lukt også Redigert 14.Desember.2014 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Tittet litt nærmere på bildene nå. Jeg tror kanskje det bure være mulig å komme til på skrå inn i hjørnet med en vinkeldrill. I tilfelle ville jeg begynt med å pusse litt av hjørnet først med en rettsliper med slipehylse på for å få frem skaden. Deretter ville jeg gått på med penetrant for å lokalisere/avgrense skaden, så ville jeg boret. En forutsetning er selvsagt at tanken er knusk tørr innvendig først. Hvis du vil kan jeg komme inn og hjelpe deg med dette en ettermiddag til uka. Takk for tilbudet. Det var hyggelig :-) Jeg tømmer tanken rett over helga, så må jeg høre hva forsikringa og Princess sier, så noe mer enn tømming, blir det nok ikke før jul. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 (redigert) Jeg vet ikke om det er en helt dum idé, men går det an å plastre inn lekkasjen med polyester og glassfiber, evt epoxy? Jeg ser for meg båtlappene renne fritt dersom motor og drivstofftank skal ut og så tilbake inn igjen. Redigert 14.Desember.2014 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
KennethStrand Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Hvis du har muligheten ville jeg snakket med et verksted som har et TIG apparat. Da tømmer du tanken for diesel og så fylles den med argon-gass. En TIG-pistol tar liten plass og med den vil de komme til på hjørnet. Ellers så har jeg brukt det stoffet med blå topp som er beregnet på Porta-Potti når jeg skal fjerne lukt i mon båt. Det funker meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Jeg må ha det helt på stell, og ikke noe halvveisrep. Båten skal før eller siden selges, og jeg skal kunne se kjøperen i øya både før og etter salget. Ikke noe juks og "hemmelige" løsninger :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Hvis du har muligheten ville jeg snakket med et verksted som har et TIG apparat. Da tømmer du tanken for diesel og så fylles den med argon-gass. En TIG-pistol tar liten plass og med den vil de komme til på hjørnet. Ellers så har jeg brukt det stoffet med blå topp som er beregnet på Porta-Potti når jeg skal fjerne lukt i mon båt. Det funker meget bra.Må sjekke alle mulige løsninger først ja [emoji106]Airsponge virker bra til luktfjerning, og når jobben en gang er gjort,så bruker jeg den flytende versjonen. Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 (redigert) En fordel med TIG-sveis og argon er at du slipper og sveise tanken innvendig. Og du slipper sotpartikkler innvendig etter sveisingen. Får håpe du får det fikset uten alt for mye styr, Redigert 14.Desember.2014 av KennethStrand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 En fordel med TIG-sveis og argon er at du slipper og sveise tanken innvendig. Og du slipper sotpartikkler innvendig etter sveisingen. Får håpe du får det fikset uten alt for mye styr, Krysser fingre og tær for at det kan løses uten å ta ut maskin og tank. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Huff Tom. Dette var ikke noe kjekt å høre om. Godt å ser det strømmer på med gode tips og råd fra erfarne BPere :-) Som en annen skrev over, gjør så godt som mulig for å få fastslått årsaken før tanken tømmes så man ikke risikerer å skyte på feil blink. Jeg holder til ikke langt fra båten din så bare å si fra om du trenger en ekstra hånd :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Tom Rør Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Jeg er 99,9 % sikker på at det er i det hjørnet jeg har tatt bildet, da det renner ned langs fingern når jeg legger den bortpå. Takker for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Jeg har og sett sveising rett på tank montert i båt.... Utført av Thomic aluminium. Dette var på en helt ny båt. Det gikk fint det. Krysser fingrene på at det går i ditt tilfelle og. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Håper å treffe han som tenker løsning framfor problemer :-) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Føler med deg, Synes at Knudes forslag er det beste så langt. (Sikkert fordi jeg ikke behersker sveising) Så lenge man kan montere nipler i en tank, så må det jo kunne lages en liten aluminiumsplugg. Føler ikke at dette er noe mikkemusløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Hvis hullet er der jeg mener, så er det på hjørnet, og da er det sikkert en utfordring å lage en pluggløsning. Jeg må prøve få tak i de beste på området :-) Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Ikke for å være vemmelig Tom, men med tanke på disse juletaider og de første to bildene.Synes det røret kunne ligne noe fra ett annet type apparat jeg. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
DieselDahl Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Første bud er å finne nøyaktig hvor det lekker, kanskje dopapir el.l. kan brukes til dette? Neste er å inspisere tanken innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 (redigert) Første bud er å finne nøyaktig hvor det lekker, Ja, og pentrant er nok det beste til det Utfordringen i å få en god løsning er nok å sikre at skaden er vekk etter å ha boret opp. Her igjen bør det nok sprekksøkes for å sikre at det ikke er en sprekk som fortsetter videre i sveisesømmen. Er det det må det sveises. Redigert 14.Desember.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ebonita Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Tror att det vore värt besväret att försöka ta maximalt skarpa bilder av problemområdet. Ta många bilder med en 'bra' kamera från olika vinklar och hoppas att några blir skarpa. Eller försök med en mikroskopkamera (VeHo? <1000:-) som man kopplar till en PC. Med lite tålamod brukar det så småningom fastna en eller flera skarpa bilder och då kanske man kan lokalisera läckan den vägen. Detta är ju helt nödvändigt för en 'in situ' reparation, och talar mot en alltför snar tömning av tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Jeg ser jo at de jeg tok med telefonen ble skikkelig dårlige, men kanskje hvis jeg bruker at speil. Problemet er at jeg kommer ikke langt nok unna for å ta bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Nei, du må nok bruke et vanlig kamera med en god nærbildefunksjon. De nye kompaktkameraene funker veldig bra til det. Ebonita: Jeg tror ikke det er noe problem at tanken er tømt. Den beste måten å finne den feilen på er nok å slipe vekk råka på sveisen og bruke penetrant http://hh.wkd2.org/index.php/produkter/ndt/mp-pt/penetrant Etter at skaden er lokalisert må man avdekke skadeomfanget. Det kan gjøres på flere måter, enten destruktivt eller ikke destruktivt. Destruktivt vil si at man sliper eller borer inntil skaden er vekk, evt. kappev vekk hele området. Det er som regel det raskeste på slike småfeil så sant tanken står et sted det er greit å komme til (og det gjør den jo ikke ). Ikke destruktivt vil si at man bruker en NDT medotde. Det kan være visuell kontroll, røntgen, ultralyd mm. Hvis lekkasjen kommer fra en pore eller sveisefeil er det sannsynlig at den var tett når den var ny, men at det har vært et lite parti med tynt metall hvor det har korrodert hull. I så tilfelle kan man løse det med Knudes metode. Dersom det er sprekkdannelse er ikke dette en løsning. Løsningen vet man rett og slett ikke før skaden er kartlagt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.