Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Kjedelige saker :nonod:

 

Helt klart kjedelig, og jeg hadde ikke trodd at dette kunne skje med såpass ny båt.

Nei, det hadde vel ikke jeg trodd heller. En årsak kan være en kombinasjon av sveisefeil i det hjørnet det nå lekker (ufullstendig gjennombrenning) og korrosjon. Den har jo lett for å legge seg noen kondensdråper helt i bunn der.

 

Forslaget til Knude høres veldig bra ut. Da slipper du det galvaniske potensialet som hvis du setter i en stålskrue. Men jeg hadde nok ikke vært redd for å dra inn en R1/8" messigplugg heller. Problemet er vel å få boret det hullet slik at skaden forsvinner nede i hjørnet der? En vinkeldrill kan jo hjelpe, men er kanskje ikke nok? Si fra hvis du vil låne av meg. Bor litt langt unna, men kan jo alltids komme å møte deg.

Uansett, lykke til!

Link to post
Share on other sites

Tittet litt nærmere på bildene nå. Jeg tror kanskje det bure være mulig å komme til på skrå inn i hjørnet med en vinkeldrill. I tilfelle ville jeg begynt med å pusse litt av hjørnet først med en rettsliper med slipehylse på for å få frem skaden. Deretter ville jeg gått på med penetrant for å lokalisere/avgrense skaden, så ville jeg boret. En forutsetning er selvsagt at tanken er knusk tørr innvendig først. Hvis du vil kan jeg komme inn og hjelpe deg med dette en ettermiddag til uka.

Link to post
Share on other sites

Tittet litt nærmere på bildene nå. Jeg tror kanskje det bure være mulig å komme til på skrå inn i hjørnet med en vinkeldrill. I tilfelle ville jeg begynt med å pusse litt av hjørnet først med en rettsliper med slipehylse på for å få frem skaden. Deretter ville jeg gått på med penetrant for å lokalisere/avgrense skaden, så ville jeg boret. En forutsetning er selvsagt at tanken er knusk tørr innvendig først. Hvis du vil kan jeg komme inn og hjelpe deg med dette en ettermiddag til uka.

Takk for tilbudet.

Det var hyggelig :-)

Jeg tømmer tanken rett over helga, så må jeg høre hva forsikringa og Princess sier, så noe mer enn tømming, blir det nok ikke før jul.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har muligheten ville jeg snakket med et verksted som har et TIG apparat. Da tømmer du tanken for diesel og så fylles den med argon-gass. En TIG-pistol tar liten plass og med den vil de komme til på hjørnet. Ellers så har jeg brukt det stoffet med blå topp som er beregnet på Porta-Potti når jeg skal fjerne lukt i mon båt. Det funker meget bra.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har muligheten ville jeg snakket med et verksted som har et TIG apparat. Da tømmer du tanken for diesel og så fylles den med argon-gass. En TIG-pistol tar liten plass og med den vil de komme til på hjørnet. Ellers så har jeg brukt det stoffet med blå topp som er beregnet på Porta-Potti når jeg skal fjerne lukt i mon båt. Det funker meget bra.

Må sjekke alle mulige løsninger først ja [emoji106]

Airsponge virker bra til luktfjerning, og når jobben en gang er gjort,så bruker jeg den flytende versjonen.

Link to post
Share on other sites

Huff Tom. Dette var ikke noe kjekt å høre om. Godt å ser det strømmer på med gode tips og råd fra erfarne BPere :-)

 

Som en annen skrev over, gjør så godt som mulig for å få fastslått årsaken før tanken tømmes så man ikke risikerer å skyte på feil blink.

 

Jeg holder til ikke langt fra båten din så bare å si fra om du trenger en ekstra hånd :-)

Link to post
Share on other sites

Første bud er å finne nøyaktig hvor det lekker,

Ja, og pentrant er nok det beste til det :smiley:

Utfordringen i å få en god løsning er nok å sikre at skaden er vekk etter å ha boret opp. Her igjen bør det nok sprekksøkes for å sikre at det ikke er en sprekk som fortsetter videre i sveisesømmen. Er det det må det sveises.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror att det vore värt besväret att försöka ta maximalt skarpa bilder av problemområdet.

 

Ta många bilder med en 'bra' kamera från olika vinklar och hoppas att några blir skarpa.

Eller försök med en mikroskopkamera (VeHo? <1000:-) som man kopplar till en PC.

 

Med lite tålamod brukar det så småningom fastna en eller flera skarpa bilder och då kanske man kan lokalisera läckan den vägen.

Detta är ju helt nödvändigt för en 'in situ' reparation, och talar mot en alltför snar tömning av tanken.

Link to post
Share on other sites

Nei, du må nok bruke et vanlig kamera med en god nærbildefunksjon. De nye kompaktkameraene funker veldig bra til det.

 

Ebonita: Jeg tror ikke det er noe problem at tanken er tømt. Den beste måten å finne den feilen på er nok å slipe vekk råka på sveisen og bruke penetrant http://hh.wkd2.org/index.php/produkter/ndt/mp-pt/penetrant

 

Etter at skaden er lokalisert må man avdekke skadeomfanget. Det kan gjøres på flere måter, enten destruktivt eller ikke destruktivt. Destruktivt vil si at man sliper eller borer inntil skaden er vekk, evt. kappev vekk hele området. Det er som regel det raskeste på slike småfeil så sant tanken står et sted det er greit å komme til (og det gjør den jo ikke :headbang: ). Ikke destruktivt vil si at man bruker en NDT medotde. Det kan være visuell kontroll, røntgen, ultralyd mm. Hvis lekkasjen kommer fra en pore eller sveisefeil er det sannsynlig at den var tett når den var ny, men at det har vært et lite parti med tynt metall hvor det har korrodert hull. I så tilfelle kan man løse det med Knudes metode. Dersom det er sprekkdannelse er ikke dette en løsning. Løsningen vet man rett og slett ikke før skaden er kartlagt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...