function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Sikkert et klokt valg, Tom!

Håper dette ikke har lagt en altfor for stor demper på julefeiringen, og husk.......engler daler sikkert ned i hele julen, og er klar for å hjelpe deg!

Selv dette tar det ikke hundre år å glemme, og kanskje bare første turen i 2015 er det som skal til!

Lykke til videre i prosessen! :yesnod:

Jeg gidder ikke å la det gå inn på meg, da det kun er en jordisk ting :-) Det sitter folk bortover som har vesentlig større og alvorlige problemer enn dette.

Første tur over nyttår er nok det som skal til ja :smiley:

Link to post
Share on other sites

- dette ordner seg. - skjelden har en lekk dieseltank fått så mye oppmerksomhet :)

 

Så spørs det da, hvor lang tid tar det før du lar være å inspisere lekkasjepunket før, under og etter hver tur... Når vil lekkasjeparanoiaen gi seg.

Blir det eget kamera med visning på kartplotteren :)

Jeg vet at jeg kommer til å ta mange turer ned i maskinrommet i fremtiden, men det kommer det bare noe godt ut av uansett. Kan ta med en fille, og tørke litt hver gang, så holder jeg det rent og pent der nede i samme slengen :giggle:

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror ikke du behøver å være redd for "luriumsløsninger" som mindreverdige, Tom.

Selvfølgelig er det en sikker løsning å ta ut motor og tank og få proffsveiset problemskjøten, MEN ........

Her er det nesten ikke noe trykk og det skal veldig lite til for å stoppe lekkasjen. På forrige båt hadde jeg septiktank laget av mindreverdig rustfritt. Fikk stadig nye "dritthull", og prøvde både det ene og det andre. Det meste virket helt fint. Lettest i bruk var X400. La på ei lita klyse, den satt som skudd, og bare å vente på neste lekkasjested!

Link to post
Share on other sites

Eg har dårlig nyheter, oppdaget no det lekker skvett fra dieseltanken, mest sannsynlig på sveisesømmen ved tappekraner står, orker ikke å gjøre dritt jobb igjen, har jo gjort på forrige båt Saga 27.dritt jobb .

Håper det kan ventes i 1-2 år til.?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Kjedelig torbi :nonod: også du som nylig har hatt motoren ute. Her har du en oppskrift på nødreparasjon uten å tømme tanken: Steng alle kraner, ta av lufteslangen og sett i en propp. Deretter setter du støvsugeren ned i påfyllingen slik at du får et svakt undertrykk i tanken. Det trenger ikke være tett. Så vasker du hele området rundt lekkasjestedet med tynner/aceton, matter godt ned med smergel, vasker igjen, og legger på ei klyse med tech-7. Da holder det til du har fått motivasjon til å ta ut tanken :thumbsup: Tipper du har blitt offer for samme syndrom som meg, vi har jo like båter. I motsetning til Tom Rør sin båt er jo dette gamle greier, så her er det jo ikke så unaturlig at det blir tæringsskader. Du husker kanskje at jeg hadde en tråd om dette.

Link to post
Share on other sites

Takker for info , eg får se og tenker mer på dette, kanskje eg tømmer nesten alt diesel slik at eg kan sjekke inni, det er mannlokk på siden, det får eg kommer tilbake med dette senere.

Ja eg husker din tråd om tanken, eg tror på min må eg få motoren opp pga min er mye lengre motor enn din, .

Tar det som kommer etterhvert.

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

Håper ikke utrykket "Drivstofftank" vil forlede noen til å forsøke dette med en bensintank.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ingen verdenskrise dette.

 

https://www.maritim.no/pp-leak-fix-55ml-pp010#.VJTB4IAFELs

 

Denne funker. God erfaring.

 

Legg en plate i knekk rundt hjørnet hvis detver der det lekker. Smør godt i mellom. Bruk en varmepistol og blås stedet tørt og la det herde.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette høres oppløftende ut. Jeg drar ned i båtforeninga snart for å tømme tanken, og jeg håper det går smertefritt. Har kjøpt Mr.Funnel trakt, så jeg kan føre over dieselen til den andre tanken, uten å få med ting som ikke har noe der å gjøre. Noen som har erfaring med denne trakten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...