Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

.....

Føler med deg. Lykken er at du oppdaget det før du fikk all dieselen i bunn.

 

Kjedelig sak, men det lar seg løse på en eller annen måte, og som Jens P sier, det er jo flaks at du oppdaget det før du hadde all dieselen i bunn, og at det skjedde nå og ikke midt i juli.

 

Nå har du jo noen måneder på deg

 

Det gjelder å tenke positivt :smiley:

 

Lykke til

 

Fernanda

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

For å ta bra bilde med mobilkamera er det 2 triks som kan brukes. Det ene er å benytte makrofunksjonen på kamera-det tar da skarpe bilder på nært hold som den ellers ikke klarer. Det andre er å bruke feks 5 sekunder selvutløser. Da rekker du å stappe kameraet inn på riktig sted uten å måtte bruke knappen til å trykke akkurat da.

 

Bildet nedenfor er tatt med Samsung Galaxy S3 kamera med makrofunksjon på 5cm og blits i dunkel belysning.Du kan se tekst inskripsjonen på ringen...

 

bilde

Redigert av nopain99 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nej inga speglar, det bara kompliserar och försämrar resultatet.

Som Komodo och Nopain skriver, dom flesta kompaktkameror eller mobiltelefoner kan ta fina närbilder.

Experimentera lite vid skrivbordet och ta sedan många bilder på plats.

Hjälp gärna upp belysningen med en nedstucken sladdlampa från sidan eller bakom kameran.

Håll in kameran på plats 10 - 20 cm från motivet och tryck av på måfå. Bry Dig inte om att försöka se vad bildskärmen visar.

Se till att Du inte håller för någon sensor på kameran.

 

bilde

 

Den här gamle vännen har jag t ex tagit många båtbilder med. Dom blir i regel bra.

Men bilden av kameran tog jag alldeles nyss med en enkel mobiltelefon här på skrivbordet.

Link to post
Share on other sites

Ad bilde: skal du klare å få et skarpt bilde på så nært hold, så må du uansett sette eller støtte kameraet mot fast gjenstand. Du har sikkert en relativt anstrengt ligge/sittestilling når du kaver nedi der. Puls og puls, utstrakte armer mm gir bevegelse i kamera. Hvil kamerahuset mot noe og bruk hånden til å justere vinkel. -husk å bruke sikringssnoren så det ikke havner i kjølen.

Alternativ er å lage et håndholdt kamerastativ av en passe lang trelist. Under kameraet er et skruehull, fest kamera på enden av listen med en passende skrue. Med tidsutløser og seriefotografering, så bør du få noen gode bilder/ eller filme.

 

Lurt tips om å sette svakt trykk på tanken, vil det funke å smøre på såpevann og de etter bobler kanskje.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe gearkasse i veien egentlig, men det er bare trangt rett og slett. Hadde besøk av takstmann fra Gjensidige, og det er ikke en forsikringssak. Det trodde jeg vel egentlig ikke selv, så "no hard feelings" overfor selskapet der. han tipset meg også om noe type kjemisk, som han hadde sett i bruk, og som virket. Det er verdt å forsøke det, da det blir advart mot å sveise med tanken ombord, og å ta ut motor og tank blir en stor jobb, og som Ebonita sa, ca en ukes jobb. Da må de sikkert være to mann store deler av tiden, og da må man ikke være rakettforsker for å regne ut at det blir dyrt :-)

Skal sjekke opp disse kjemiske remediene, for å evt. teste disse. Dieselen ble ikke tømt i dag heller, da jeg må prøve å få inn noe penger også, og da må det jobbes :-)

Link to post
Share on other sites

Dette var ikke noe bra Tom !

Krysser fingrene for at du finner en god løsning ut fra den kompetansen som finnes, uten at det nødvendigvis koster skjorta.

Dette høres ut som en produksjonsfeil ved tanken, men det er vel ikke så mye å hente hos produsent da de vel vil påberope seg at den er for gammel :nonod:

Link to post
Share on other sites

Hadde det samme i Astor for fire år siden. Brukte Lekkasje Tettare fra Maritim. Klipte til en rustfri bit som vi vinklet. Sauset inn med Lekkaske Tettare og varmet med føneten til alt var herdet. Potte tett.

 

Men først må nivået i tanken under lekkasjestedet.

 

https://baatplassen.no/i/topic/78138-tette-lekkasje-i-rustfri-dieseltank/page-2

Redigert av Astor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette var ikke noe bra Tom !

Krysser fingrene for at du finner en god løsning ut fra den kompetansen som finnes, uten at det nødvendigvis koster skjorta.

Dette høres ut som en produksjonsfeil ved tanken, men det er vel ikke så mye å hente hos produsent da de vel vil påberope seg at den er for gammel :nonod:

Tror neppe det er noe å hente her hjemme, da Lunde drev Norsk Båtsenter da denne båten ble solgt. På en annen side, så skulle man forvente at en tank varer lenger enn 6 år, og når det er produksjonsfeil, burde Princess i UK fikset det. De vil nok som du sier, påberope seg at den er for gammel. Synd jeg ikke skal til London på messe, for da kunne jeg snakket "face to face" med dem.

Link to post
Share on other sites

Når jeg jobbet med lim til industrien hadde vi et produkt som ble kalt Delo Metalix. Dette var en kjemikaliebestandig polyester i en 200ml krukke + 20ml krukke med aluminium/herdepulver. Dette blandet man 1-1 og vips så hadde man kjemisk metall med samme utseende som aluminium som tålte diesel. bensin, olje etc. Når dette hadde herdet kunne det slipes, bores og til og med gjenges.

 

Jeg har forsøkt å finne det på nett, men sikkert ikke iherdig nok. Det jeg har funnet er denne nettsiden: http://www.nsncenter.com/PartNumber/DELO-METALIX+A+PULVER/200+ML

(har en ørliten mistanke om at de har sluttet å produsere det, men det kan jo være andre produsenter som har overtatt resepten)

Redigert av VannTro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den imponerte stort, men den er avhengig av at jeg har max utlufting av tanken formoder jeg? Hvis det ikke finnes lurium som kan brukes, er dette absolutt en mulighet.

Jeg har sendt mail til Belzona og de som Vanntro og roger-jo linket til, så får vi se om det blir noe respons.Når man ser hvilke bransjer og miljøer disse produktene brukes i, så ville det forundre meg om det ikke skulle kunne brukes på en skarve dieseltank.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

Når jeg jobbet med lim til industrien hadde vi et produkt som ble kalt Delo Metalix. Dette var en kjemikaliebestandig polyester i en 200ml krukke + 20ml krukke med aluminium/herdepulver

 

Nå er jeg på tynn is, men denne fra biltema ligner på den du beskriver.

Polyesterbasert i den ene og pulver i den andre. http://biltema.no/no/Bilpleie/Sparkel/Kjemisk-metall-36058/

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...