Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Hei

 

Om jobben ikkje er ferdig, kan det vera ein tanke å kutta tanken i deler, få ut delene, og setja inn to mindre tankar, som blir kopla parallelt?

 

Ask

Akkurat slik husker jeg samme problemet blei løst av en båteier i havna for en del år tilbake. Tanken i den båten hadde store tæringsskader, og var totalt umulig og få ut. Måtte skjæres i stykker, for så og få tatt den ut i deler. Ble montert inn mindre tanker i stedet.

Link to post
Share on other sites

Brukte Platic Pading Leake Fix fra Maritim i går kveld for å tette en rusten bensintank på min sønns Toyota. Fungerte aldeles utmerket. La på ei stålplate på utsiden som ekstra forsterkning. Anbefales (hvis du kommer til)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kanel?? Vanlig fra matbutikken? Ingen negative konsekvenser for motoren?

 

Har brukt det siden jeg var guttunge på 50-tallet. Har aldri sett negative konsekvenser. Dette er naturligvis for motorens kjølesystem. De som leser dette som innlegg for tette dieseltank, må konse, stave seg gjennom og lese en gang til.

Link to post
Share on other sites

Brukte Platic Pading Leake Fix fra Maritim i går kveld for å tette en rusten bensintank på min sønns Toyota. Fungerte aldeles utmerket. La på ei stålplate på utsiden som ekstra forsterkning. Anbefales (hvis du kommer til)

Tilføyet: Ville nok ikke turt å bruke dette på en dieseltank i båt, da konsekvensene ved en stopp kan være så mye høyere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

He he, fare for at det er en effektiv måte å forkorte levetiden på pumpe og dyser også :giggle:

 

Ellers ville jeg aldri vurdert å kappe opp tanken for å få den ut. Det er ikke snakk om en 70-80 talls halveis utrangert båt til et par hundre tusen. Båten er jo nærmest flett ny, og tanken er antagelig så og si strøken innvendig bortsett fra en liten slurve sveisefeil nede i et hjørne. Det er sikkert ikke noe problem å tette dette med sika, tec-7, epoxy, tyggegummi eller hva som helst, men dersom det dreier seg om ei pore ville jeg nok gått for forslaget til Knude. Synes det virker proffest :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Sveisesømmer i bunnen av dieseltank holder 7 til 10år, tæring pga vann. Byttet selv begge tanker til plast. Mine tanker var sveiset for lekkasje en gang før, og nå ble det lekkasje der skillevegg var sveiset fast i bunnen

 

Svært unyansert og generelt en påstand uten mye hold i. Hva med bunntanker på skip som holder i 30-40 år fram til skipet blir kondemnert uten problem? Service/dagtanker i maskinrom som ser like ut som ny ved inspeksjon etter 15 års kontinuerlig drift.? Sveisene er ingen svakt punkt så lenge de er skikkelig utførte.

 

Det er kvaliteten på arbeidet som avgjør levetiden. Ikke årene i operasjon eller evt. vanninnehold i tank. Hva med vantankene på et skip der de ligger i dobbelbunn? Ruster det hull i bunnen av skipet hvert 7-10 år i sveiseskjøtene pga. vann?

Link to post
Share on other sites

Aluminium er jo generelt sensitivt for vibrasjoner og bl.a. oppsveising av spanter på katamaraner og andre fartøyer bygd i aluminium, spesielt i/ved propellområdet tilhører ikke skjeldenhetene.

 

Har der vært en sveisefeil i tanken fra begynnelsen kan denne utvikle seg til en lekkasje over tid når tanken eksponeres for mange fyllinger/tømminger, temperaturforandringer etc.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er jo riktig det Cief, men i slike tilfeller som her tviler jeg på at det er materialspenninger som er utløsende faktor for lekkasjen. Siden det er nede i et hjørne har jeg mer tro på at det har ligget en skvett med vann i ei pore som har gitt grobunn for spaltkorrosjon. Hvis sveiseren har vært litt slurvete på et lite punkt kan det ha blitt litt ekstra tynt med sveiseavsett akkurat her, og da er det ikke så unaturlig at det tærer hull i løpet av noen år. Den beste forbedringen av slike svakheter (bortsett fra å unngå selve sveisefeilen) vil være å ha muligheten til å tappe vann/kondens på det absolutt laveste punktet i tanken. Jeg så dette tydelig da jeg dissekrerte tanken min for et par år siden. Der var avtappingen ca 10mm opp fra bunn, noe som gjorde at det alltid ble stående en skvett med vann i bunn. I tillegg har det lett for å legge seg et belegg med døde dieseldyr og dritt på bunn av tanken. Under det belegget har det lett for å bli tildekkingskorrosjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...