function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Lekkasje fra dieseltank ombord på "Mon Bijou". Årets julemareritt


Tom Rør

Recommended Posts

Noen som har erfaring med denne trakten?

Tar laaang tid Tom. Dropp trakta men sørg for å ikke suge fra bunnen av tanken. Den siste skvetten som er forurenset kjører du rett i ei bøtte som du tømmer ut. Regner da med at du har tilgang fra toppen via et mannhull el.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kjørte du dette rett inn på den andre tanken uten å filtrere først?

 

Tenker jeg ville sugd tanken tom ved å kople meg inn på sugelina til motoren på den aktuelle sida ETTER forfilterene slik at jeg ikke hadde pumpet evt. dritt over i den andre tanken.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye snakk om dritt på tanken, men det er vel ikke problemet her? I de 60 litrene du kasserte, var det mye uhumskheter der? Nå er det vel først og fremst viktig å få tettet tanken. Å rengjøre tankene er en annen sak. Det er faktisk noe jeg selv burde tenkt på, har ikke gjort det noen gang etter at jeg kjøpte båten i 1987!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det var ikke noe dritt å snakke om, da det kun var småfragmenter i bunnen av "Mr.Funnel" Jeg så heller ikke noe i de kannene jeg kasserte.

Jeg skal ta en skikkelig inspeksjon i den tanken som er lekk, da først skal jeg vurdere den andre.

http://www.mrfunnel.com/Mr._Funnel/Home.html

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da hadde jeg ikke kassert den dieselen. Ville latt den stå til over nyttår og pumpet ut 95% av kannene. Hvis du suger ut av kannene, evt med en hevert, virvler du ikke opp fra bunn som når man heller. Unødvendig å kassere 60 liter prima dinosaurusjuice :wink:

Link to post
Share on other sites

Det jeg skrev i innlegg #109 er trolig vranglære. PL400 krever fettfri limflate etter hva som står på patrona i dag. PL400 er produsert av Tremco. Mener å huske at i tidligere tider så var PL400 et BF Goodrich produkt som festet både til våte og olja flater. Dette gjelder tydeligvis ikke lenger.

 

"Komodo"s metode med å vakuumere tanken med støvsuger vil nok kunne fungere, men tror nok tanken bør være tom og der bør brukes støvsuger med bypass-kjøling på motoren. Ta høyde for at tanken kan klappe sammen om det blir for mye vakuum.

Link to post
Share on other sites

Ingen fare Tom. Ei campingvogn er ikke noe annet en ei dårlig sammenskrudd kasse av papp og flis. Dieseltanken din er mye kraftigere og med minst to skvalpeskott og helsveiset høykvalitet aluminium vil den tåle mye mer. Dessuten, poenget med støvsugeren her må jo være å skifte ut den eksplosive lufta inni tanken med frisk uteluft. Til dette trenger du lufting slik at uteluft kan komme inn, og dette vil redusere undertrykket vesentlig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg var nok litt lite varsom med det støvsugertipset. Som Chiefen sier her skal det veldig lite undertrykk til for å skade en dieseltank. Den har plane vegger og er på ingen måte utformet som en trykktank, kun en atmosfærisk tank som skal tåle det hydrostatiske overtrykket fra dieselen.

 

Jeg vil legge til at om man setter på en støvsuger på dette viset bør man begynne med god til-luft til tanken, og evt strupe etter behov. Hensikten er å skape et svakt undertrykk i tanken slik at man suger luft inn i det vesle hullet fra lekkasjen, og dermed kan avfette og lime.

 

Dessuten, poenget med støvsugeren her må jo være å skifte ut den eksplosive lufta inni tanken med frisk uteluft.

Jeg har tydeligvis uttrykt meg veldig klønete. Hensikten med støvsugertrikset er å kunne utføre en "Grøftekanten Auto" reparasjon uten å tømme tanken for diesel.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har fulgt med i denne tråden og har selv hatt en liten lekkasje i en sveiseskjøt på min alu. diesel tank.

 

Det kom kun en dråpe en gang i blant så lekkasjen var minimal men jeg ønsket og få det tett.

 

Lekkasjen var for øvrig på samme punkt som Komodo og torbi har beskrevet.

 

Jeg brukte en sterk Epoxy type av merke JB Weld som var beregnet for dette.

 

Uten å ha noe vitenskapelig bakgrunn for dette så hadde jeg vært skeptisk til et fleksibelt enkomponent lim av merke PL400 o.l. for denne type tetting.

 

Min klatt med JB Weld Epoxy har sittet der i over 6 år uten antydning til drypp eller tegn på å falle av.

 

Bare min mening altså :smash:

 

 

Hls Trude III

Trude III

Link to post
Share on other sites

Nå er det sikkert ganske mange som følger denne tråden , og vil tilegne seg kunnskap som de kanskje får bruk for i fremtiden. Mens vi venter på fortsettelsen, er det noen som kan dele tips dersom uhellet er ute, og lekkasjen oppdages midt under sommerens langtur, eller under en dagstur? -for mange år siden hørte jeg om at dersom man fikk sprekk i bensintanken på bilen, så kunne man gni et såpestykke på sprekken til det ble tett. Hadde såpestykke-triksen funket i denne situasjonen også om Tom hadde oppdaget det på tur langs kysten? -eller ville margarinen ordnet dette også?

-ikke ment som avsporing, kun en liten " kjekt å vite", når vi er inne på temaet.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om du ikke sveiser, så har jeg villet forsøkt kjemisk metall fra Devcon sitt sortiment!

 

http://www.devcon.com/products/products.cfm?brand=Devcon&family=Aluminum%20Putty%20%28F%29

 

Linken viser til Aluminums putti, som er en to-komponent epoxy blanding med aluminums-pulver som hovedbestandel.

 

Aller helst fra innsiden av tanken, men om man rubber godt, og 100% rent, så binder den seg også bra fra utsiden.

 

:santcheers:

 

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Det er mange triks som kan brukes som nødhjelp (midlertidige reparasjoner) på forskjellige lekkasjer, her er to:

 

  1. Lekkasje i varmeveksleren på MASE 8000 aggregat, aluminimu: 1 pose kanel. Ikke mulig å få reservedeler til denne motoren. Kanelen har sittet der i omtrent 8 år. Fremdeles tett.
  2. Eksoslekkasje fra hovedmotoren, sveisefeil utført av meg selv: 1 klyse Tec 7 og to runder med Biltema vevtape. Husker ikke når, men det er mange år siden. Har hatt planer mange år å fikse dette permanent. Som offshore 'lar det skli til neste hovedvedlikehold'.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...