Jump to content

Prosjekt, bygge Lifepo4 batteripakke for bruk i båt


offpist

Recommended Posts

  • 11 måneder senere...

Jeg har med stor beundring lest tråden din om omygging til litiumbatterier i skuta @offpist :thumbsup:  Forsøker å sette meg litt inn i dette med litiumbatterier, og da dukker det selvsagt opp noen spørsmål.

 

offpist skrev On 14.2.2015 at 17.17:

Jeg har fått tak i 44 stk 115AH batterier fra en elbil.

Har en liten drøm om å ha Torqueedo Cruise 4.0T på jolla.

 

Skal man kjøpe original batteri pakke fra Torqueedo så koster de 72 000 kr for to stk!

Men med DIY løsning som dette så kan det være gjennomførbart, selv om motoren koster 30 000 kr+.

 

bilde

 

Jeg leste også tråden om el-motor på jolla, veldig interessant :yesnod: Men disse batteriene du har her, hvilken bil kommer de fra? Det stod vel i den andre tråden men... Og hvorfor står det både Li-ion, og LiFePo på batteriet? Er ikke det to forskjellige teknologier?

 

Jeg har startet en tråd i "hobbyforumet", og hadde satt veldig pris på om du kom med innspill der:

 

Og en annen ting. De batteriene du har der, skal de stå en bestemt vei, eller er det som med lommelyktbatterier, at de kan ligge alle veier? Tenker da på til bruk i undervannsscooter.

Link to post
  • 10 måneder senere...

Takk for en meget interressant beskrivelse og dokumentasjon av litium-prosjektene dine Offpist! Wow!

 

Jeg har også fått tak i slike Heter Lifepo4 celler fra en elbil, og tenker å bruke disse i båt. Jeg har også de samme bms brikkene du har, men er det slik at du ikke har koblet disse sammen med en BMS?

Har du evt noe tips til en grei bms løsning for disse cellene/brikkene?

 

Hva er beste metode for å finne ut om cellene mine er i god stand?

Redigert av Summerboat (see edit history)
Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

1000AH Winston batteriene er fremdeles som nye, nå 6 år senere.

 

Jeg har begynt å jobbe i Farco, som tilfeldigvis driver med LIFEPO4 og Victron. 

Har oppgradert mye av ledningsnett og sikringrene ombord, samt byttet ut alt som før var Mastervolt med Victron.

 

Dobbel 200A dynamo installasjon leverer nå 400A+.

dynamo3.jpg

dynamo2.jpg

dynamo.jpg

Link to post
  • 1 år senere...
  • 1 måned senere...

Opplever at det er svært lite balansering som egentlig må til, det gjelder egentlig generelt i et Lifepo4 system. 

 

Har vært borti noen unntak, hvor lader har vært satt opp feil og spenningen har derfor aldri kommet opp i et nivå hvor BMS har fått balansere. Men selv der har REC BMS fått balansert ut pakken, selv om det har tatt mange timer. 

 

Når alt er satt opp riktig og brukes jevnlig så er det altså minimalt med balansering som må til. 

 

Aktive balanserere på 2-3A er egentlig løsning på et problem som ikke bør oppstå.

 

 

 

Nytt nå er at Wakespeed WS500 er integrert med Cerbo GX via CAN bus.

Man får opp status, eventuelle feilmeldinger, spenning, Field % og temp på dynamo blant annet.

Det hele logges også i VRM portalen.

 

Link to post
offpist skrev for 10 timer siden:

Opplever at det er svært lite balansering som egentlig må til, det gjelder egentlig generelt i et Lifepo4 system. 

 

Har vært borti noen unntak, hvor lader har vært satt opp feil og spenningen har derfor aldri kommet opp i et nivå hvor BMS har fått balansere. Men selv der har REC BMS fått balansert ut pakken, selv om det har tatt mange timer. 

 

Når alt er satt opp riktig og brukes jevnlig så er det altså minimalt med balansering som må til. 

 

Aktive balanserere på 2-3A er egentlig løsning på et problem som ikke bør oppstå.

 

<>

 

Takk for tilbakemelding! Var en plutselig greie som oppsto etter et drøyt år. Ny balanser ser ut til å håndtere det fint og greide faktisk å balansere helt jevnt på 3.6V etter et døgn med oppjustert floatspenning på lader. Kina BMS håndterer nok alt for lite strøm ift størrelsen på pakken tror jeg. 

Link to post
  • 3 år senere...

Her er resultatet etter 10 års bruk. 

To turer til og fra Karibien på over 1 år, vi har bodd fulltid i den båten i over 3 år.. 

 

Og lading har foregått med strømstyrke på opp til ca 500A (2 stk 275A dynamoer).

Høres kanskje brutalt ut, men det er bare 0.5C.

 

Poenget mitt er at med riktig bruk kan Lifepo4 vare svært lenge. 

 

Svært ofte når vi ser tilfeller av celler som sveller opp osv så er det pga feil bruk utenfor de verdiene som produsenten har satt.

Typisk overutlading.

 

 

Test Celle 1.jpg

Link to post

I 10 år har vi altså hatt 1000 AH @12V og det har fungert utrolig bra. 

800W med Solceller dekker i snitt kanskje ca 60% av egen forbruket når vi er på langtur.

På svært gode sommerdager dekker det 100% men på overskyede dager bare 20-30%.

Resten må vi få inn via dynamoer. Og forskjellige løsninger har vært prøvd opp gjennom årene.

 

120A Balmar, 140A Balmar ,160A Balmar, 200A Balmar, 275A Arco og Delco 28SI (12V200A).

Eksterne regulatorer som Mastervolt Alpha PRO 2, Wakespeed WS500 og Arco ZEUS har vært brukt.

Noen dynamoer har vi brent opp ganske fort, andre har vi kjørt litt hardt over tid og der har lagrene tørket ut.

 

Det vi har erfart er at det er noen fysiske lover man bare ikke kommer rundt. 

Man kan designe en small frame dynamo som kan yte 300A+, i 1 minutt men det gir lite praktisk verdi.

En 12V dynamo har bare ca 60% effektivitet, noe som betyr 40% bare går bort i varme.. .mye varme.

 

Så jo større dynamoen er, jo mer greier den å bli kvitt varmen.. derfor har jeg gått over mot large frame dynamoer.

Men alt med måte, det skal jo være plass for den også.

 

Det beste jeg greide å få til, var 400A (5.2KW) kald, og 300A (3.9KW)  varm..

Noe som så klart er kjempebra, men mye vil ha mer.

 

Så det vi har gjort i høst er å bytte ut batteribanken med Victron 51.2V NG batterier.

500A @ 51.2V = 25.6KWH, altså ca 2000AH i 12V hvis man skal sammenligne med det.

 

Dynamoene er 2 stk Mahle 56V 150A, styrt av 1 stk Arco Zeus. 

 

Så langt så viser tester at vi greier nå 16KW på 2500 RPM. 

Tenk på det.. for å lade 16KW med 12V må du opp i 1200A.

 

Med litt konservative verdier og 2150 RPM så ligger vi på 11KW kald og 9KW varm. 

Da blir dynamoene ikke en gang 100`C ved kontinuerlig drift. 

 

Multiplus er også byttet ut med den nye 48/4K5 som greier 4500W kontinuerlig.

Og prisen er nesten halvparten av 12/3KVA som den erstatter.

 

800W med solceller håndteres nå av en bitteliten MPPT 100/20. 

 

12V drives av 48/12V-30A Orion TR Smart, med et 90 AH Lifepo4 batteri som buffert. 

 

 

 

Mahle ombygd.jpeg

Dual Mahle.jpeg

16KW.jpeg

f9910936-951c-4ddb-ab12-6b0b2a0521b4.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...