Sjøbliss Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Kult! Jeg fikk akkurat testet mine 3 år gamle LiFePo4 hos Makspower, samme resultat. 100% kapasitet igjen ? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Framtia Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 (redigert) Offpist og Sjøbliss, kan dere si noe om hva slags opplegg (spenning) dere har hatt rundt floatlading? Er jo enkelte som hevder at LFP-batteri har best av å lagres halvladet. Redigert 4.Februar.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
offpist Svart 4.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Float 13,40V om sommeren, 13,3V til 13,35V om vinteren (lagring). Bulk/abs= Her bruker jeg 13,8V. Ikke noe vits i å gå opp til 14,4V som enkelte anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 4.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 4.Februar.2018 Float hos oss er 13,6v. Kobler ut batteriene om vinteren. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Komodo Svart 15.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2019 Jeg har med stor beundring lest tråden din om omygging til litiumbatterier i skuta @offpist Forsøker å sette meg litt inn i dette med litiumbatterier, og da dukker det selvsagt opp noen spørsmål. offpist skrev On 14.2.2015 at 17.17: Jeg har fått tak i 44 stk 115AH batterier fra en elbil. Har en liten drøm om å ha Torqueedo Cruise 4.0T på jolla. Skal man kjøpe original batteri pakke fra Torqueedo så koster de 72 000 kr for to stk! Men med DIY løsning som dette så kan det være gjennomførbart, selv om motoren koster 30 000 kr+. Jeg leste også tråden om el-motor på jolla, veldig interessant Men disse batteriene du har her, hvilken bil kommer de fra? Det stod vel i den andre tråden men... Og hvorfor står det både Li-ion, og LiFePo på batteriet? Er ikke det to forskjellige teknologier? Jeg har startet en tråd i "hobbyforumet", og hadde satt veldig pris på om du kom med innspill der: Og en annen ting. De batteriene du har der, skal de stå en bestemt vei, eller er det som med lommelyktbatterier, at de kan ligge alle veier? Tenker da på til bruk i undervannsscooter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Summerboat Svart 19.November.2019 Link til dette innlegget Svart 19.November.2019 (redigert) Takk for en meget interressant beskrivelse og dokumentasjon av litium-prosjektene dine Offpist! Wow! Jeg har også fått tak i slike Heter Lifepo4 celler fra en elbil, og tenker å bruke disse i båt. Jeg har også de samme bms brikkene du har, men er det slik at du ikke har koblet disse sammen med en BMS? Har du evt noe tips til en grei bms løsning for disse cellene/brikkene? Hva er beste metode for å finne ut om cellene mine er i god stand? Redigert 19.November.2019 av Summerboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 20.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2020 Hei. Beklager sent svar. De brikkene kan fungere til dels uten å være koblet sammen med en BMS. De starter automatisk å balansere om spenningen pr celle er på over 2,6V mener jeg å huske. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 9.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 1000AH Winston batteriene er fremdeles som nye, nå 6 år senere. Jeg har begynt å jobbe i Farco, som tilfeldigvis driver med LIFEPO4 og Victron. Har oppgradert mye av ledningsnett og sikringrene ombord, samt byttet ut alt som før var Mastervolt med Victron. Dobbel 200A dynamo installasjon leverer nå 400A+. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 9.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2021 rått :-) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
offpist Svart 15.Mai.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 Kapasitetstest i år viser minst 110% fremdeles etter 7 år. Nytt siden sist er Wakespeed WS500 regulator for dynamoene med CAN bus regulert lading. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 @offpistHva er erfaringen din med cellebalanse over tid? Håndterer REC BMS lading med 300A osv ift ‘skjevhet’ i celler og utkobling osv? Har du erfaring med andre aktive balansere som klarer en slik jobb? Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 6.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 Opplever at det er svært lite balansering som egentlig må til, det gjelder egentlig generelt i et Lifepo4 system. Har vært borti noen unntak, hvor lader har vært satt opp feil og spenningen har derfor aldri kommet opp i et nivå hvor BMS har fått balansere. Men selv der har REC BMS fått balansert ut pakken, selv om det har tatt mange timer. Når alt er satt opp riktig og brukes jevnlig så er det altså minimalt med balansering som må til. Aktive balanserere på 2-3A er egentlig løsning på et problem som ikke bør oppstå. Nytt nå er at Wakespeed WS500 er integrert med Cerbo GX via CAN bus. Man får opp status, eventuelle feilmeldinger, spenning, Field % og temp på dynamo blant annet. Det hele logges også i VRM portalen. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 6.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2022 offpist skrev for 10 timer siden: Opplever at det er svært lite balansering som egentlig må til, det gjelder egentlig generelt i et Lifepo4 system. Har vært borti noen unntak, hvor lader har vært satt opp feil og spenningen har derfor aldri kommet opp i et nivå hvor BMS har fått balansere. Men selv der har REC BMS fått balansert ut pakken, selv om det har tatt mange timer. Når alt er satt opp riktig og brukes jevnlig så er det altså minimalt med balansering som må til. Aktive balanserere på 2-3A er egentlig løsning på et problem som ikke bør oppstå. <> Takk for tilbakemelding! Var en plutselig greie som oppsto etter et drøyt år. Ny balanser ser ut til å håndtere det fint og greide faktisk å balansere helt jevnt på 3.6V etter et døgn med oppjustert floatspenning på lader. Kina BMS håndterer nok alt for lite strøm ift størrelsen på pakken tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 27.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September Her er resultatet etter 10 års bruk. To turer til og fra Karibien på over 1 år, vi har bodd fulltid i den båten i over 3 år.. Og lading har foregått med strømstyrke på opp til ca 500A (2 stk 275A dynamoer). Høres kanskje brutalt ut, men det er bare 0.5C. Poenget mitt er at med riktig bruk kan Lifepo4 vare svært lenge. Svært ofte når vi ser tilfeller av celler som sveller opp osv så er det pga feil bruk utenfor de verdiene som produsenten har satt. Typisk overutlading. Sitér dette innlegget Link to post
offpist Svart 27.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September I 10 år har vi altså hatt 1000 AH @12V og det har fungert utrolig bra. 800W med Solceller dekker i snitt kanskje ca 60% av egen forbruket når vi er på langtur. På svært gode sommerdager dekker det 100% men på overskyede dager bare 20-30%. Resten må vi få inn via dynamoer. Og forskjellige løsninger har vært prøvd opp gjennom årene. 120A Balmar, 140A Balmar ,160A Balmar, 200A Balmar, 275A Arco og Delco 28SI (12V200A). Eksterne regulatorer som Mastervolt Alpha PRO 2, Wakespeed WS500 og Arco ZEUS har vært brukt. Noen dynamoer har vi brent opp ganske fort, andre har vi kjørt litt hardt over tid og der har lagrene tørket ut. Det vi har erfart er at det er noen fysiske lover man bare ikke kommer rundt. Man kan designe en small frame dynamo som kan yte 300A+, i 1 minutt men det gir lite praktisk verdi. En 12V dynamo har bare ca 60% effektivitet, noe som betyr 40% bare går bort i varme.. .mye varme. Så jo større dynamoen er, jo mer greier den å bli kvitt varmen.. derfor har jeg gått over mot large frame dynamoer. Men alt med måte, det skal jo være plass for den også. Det beste jeg greide å få til, var 400A (5.2KW) kald, og 300A (3.9KW) varm.. Noe som så klart er kjempebra, men mye vil ha mer. Så det vi har gjort i høst er å bytte ut batteribanken med Victron 51.2V NG batterier. 500A @ 51.2V = 25.6KWH, altså ca 2000AH i 12V hvis man skal sammenligne med det. Dynamoene er 2 stk Mahle 56V 150A, styrt av 1 stk Arco Zeus. Så langt så viser tester at vi greier nå 16KW på 2500 RPM. Tenk på det.. for å lade 16KW med 12V må du opp i 1200A. Med litt konservative verdier og 2150 RPM så ligger vi på 11KW kald og 9KW varm. Da blir dynamoene ikke en gang 100`C ved kontinuerlig drift. Multiplus er også byttet ut med den nye 48/4K5 som greier 4500W kontinuerlig. Og prisen er nesten halvparten av 12/3KVA som den erstatter. 800W med solceller håndteres nå av en bitteliten MPPT 100/20. 12V drives av 48/12V-30A Orion TR Smart, med et 90 AH Lifepo4 batteri som buffert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.