Jump to content

Scand 29 baltic projekt m.m


Scand29bal

Recommended Posts

Så då är elsystemet testkört och allt fungerar :) så då är det dax att börja lite med motorn.

 

Demonterat alla värmeväxlare för rengörning och uppfräshning.

 

bilde

 

bilde

 

Helt underbart med en batteridriven muttermaskin så man slipper oljudet av kompressor och den är grymt smidig rekomenderas!

Link to post
Share on other sites

Tack!

Ärligt talat vet jag inte tror det är all in one YES tabletter inte mitt territorium där så att säga ;) du får nog limma på mahognyn på tex aluminium om du har många instrument för det blir ju inte mycket mahogny mellan å tänker det blir lite skört? Samt att det bygger betydligt mer. Min är gjord i 3mm aluminium och klädd med alacantara

Link to post
Share on other sites

aftercoolern blev en kamp för att få ren.

Utgångsläget var (den svarta till vänater)

bilde

 

Sen åkte den som jag skrev in i diskmaskinen men jag va inte nöjd med det så fick åka till en kompis jobb som hade en större UL tvätt

bilde

 

så nu är det bara att montera ihop alla växlare och preppa för lackning

Link to post
Share on other sites

Ser bra ut dette! - hva skjedde med den gamle autopiloten fra raymarine (hvis det var det jeg synes jeg så på det gamle panelet)? Blocket? Ellers er det et par andre oppgraderinger jeg ville vurdert om det ikke er gjort. Det ene er septiktanken og luftingen av denne, det andre er å dytte ut rorhylsa et par cm (løsne den store mutteren) og legge på tetningsmiddel mellom flens og skrog i bunn og deretter tighte den til igjen (ekstremt mange balic som lekker litt her uten at noen forstår hvor det kommer fra)

Link to post
Share on other sites

Ultra ljud skickar små bubblor som kaviterar när dom träffar ett hård föremål och "skjuter" bort smutsen. väldigt vanligt för smycken m.m men funkar på det mesta. Man behöver inte ha några direkta lösningsmedel heller så det är skonsamt. Vatten och tvål eller något annat milt tvättmedel

Link to post
Share on other sites

Jag hade på känn att det läckte avgaser vid grenröret med tanke på hur aftercoolern såg ut. Dessa maskiner är ju löjligt skitiga och den lär ju inte sota mindre när luften blir mer och mer syrefattig. Packningar beställt

 

bilde

 

Gick över och gjorde rent och kollade av med en rätskiva och bladmått och toppen/grenrör är rak misstänker att bultarna har varit för dåligt skruvade då dom satt ganska löst

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det vet jag faktiskt inte skulle tro 220ish med tanke på att båten gör ca 20 knop och det verkar mycket för 180hk. Sen är turbon upgraderad. Dock är aftercooler för 180hk då 212 och 220hk hade laddluftkylare på samma sida som grenrören. tänkte bestycka upp diesel pumpen men la det på hyllan för tillfället!

 

Tack för goa komentarer :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...