Jump to content

Scand 29 baltic projekt m.m


Scand29bal

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

har grejat lite mer med badbryggan. jag har slipat och spacklat till förbannelse. sen har jag målat några lager med gelcoat där jag kommer ha synlig plast.

 

bilde

 

Sen började vi (jag och min far) att försöka få till radien på teakramen som vi skall lägga. det är rätt mycket radie på badbryggan så det tar lite tid att försöka få träet att bli tillräckligt följsamt. vi har lagt det i press och dränkt in det i vatten. och spänner lite mer varje dag. börjar närma sig att limma det.

 

bilde

 

FF....

Link to post
Share on other sites

Efter några dagar med att hålla dom genomvåta så gjorde vi ett försök att böja dom i radien som badbryggan har. Det gick över förväntan och dom var tillräckligt följsamma.

 

bilde

 

När limmet hade härdat kunde vi sätta dit mittfisk och börja med att lägga ribborna. lägger 8 per omgång så kommer ta lite tid men det är ju bara att gilla läget :)

 

bilde

 

Även haft lite tid över att polera mina ventilations galler.

bilde

 

Så lite händer iaf!

 

FF....

Link to post
Share on other sites

En liten uppdatering hur det går med badbryggan.

 

Hörnen skars ur en planka.

bilde

 

och limmades på plats efter att dom var inpassade med lämplig nåtspalt.

 

bilde

 

Sen limmades dom resterande stavarna på plats.

 

bilde

 

Sista ribban fick slipas in längsmed.

 

bilde

 

Resultatet så här långt.

 

bilde

 

Nu skall allt slipas jämt och göra rent förbereda för att prima för nåten. FF.....

Link to post
Share on other sites

tackar för alla uppmuntrande kommentarer, kul att det uppskattas :smiley:

 

Lite har ju hänt sedan den sista bilden.

 

Nåtmassa införskaffades och så mycket som möjligt av ribborna maskerades. och allt primades med tillhörande primer för nåtmassa. Han som räknade ut hur mycket nåtmassa som skulle gå åt fick hjärnsläpp så det räckte PRECIS till halva :confused: Nåtmassan lades i strängar som sedan "spacklades" in i fogarna.

 

bilde

 

 

Sen blev det slipning.... mycket slipning... först 40 papper sen 80 och sist 120 papper.

 

bilde

 

Skall gå över det en runda till med 240 papper innan det är dags för att olja in den. Jag blötte ner en handduk för att se hur det set ut.

 

bilde

 

jag är mycket nöjd med resultatet hittills och med olja tror jag den får ännu lite mer lyster. Nu är det inte så mycket kvar att göra.

 

Bryta alla kanter, kolla över nåtningen speciellt där det är nåtat enda ner till plasten, olja några omgångar och hitta en lämplig fenderlist.

 

apropå fenderlist om någon har en sisådär 10 meter liggandes med något som är ca 70mm brett så är jag intresserad. har hittat en fin som jag vill ha men den säljs i 25 meters förpackningar vilket känns lite överdrivet eller för ca 400kr metern hos scand som är ungefär samma pris som för 25meter av exakt samma list  :confused:

 

FF...

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blei lekkert.Har du vurdert å bruke teak voks.Har ikkje prøvd det,kansje det egner seg best innendørs.Er det noken båtverksted i nerheten så kan det hende dei har fenderlist liggende,kommer i faste lengder fra levrandør,må som oftest kappe av noken meter.Ein del fenderlister som skiftes har ofte mindre skader og uskada område kan brukes

Link to post
Share on other sites

tack!

 

Angående vax så har jag aldrig hört talas om det om jag skall vara ärlig hade tänkt att olja det ordentligt några gånger om året. gillar den oljade looken. (men då har jag ju inte sett den vaxade looken) Kanske kan vara ide att åka och titta på en verkstad ja. ingen dum idè.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...