Jump to content

Scand 29 baltic projekt m.m


Scand29bal

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Så nu är hösten här och man kan börja jobba med båten igen  :lol: saker som jag hoppas att jag hinner fixa iår är. Ventilationen till motorrummet skall sesöver och göras om. motorn fungerade perfekt även med dom mindre ventialtionsuttagen men det känns som att för att hålla nere motortemperaturen även på låga varv så behöver jag fixa detta. Badbryggan skall även förlängas och höjas. Är otroligt nöjd med polerings medel och maskiner. resultatet håller i ännu. jag har bara tvättat båten med högtryckstvätt sen den kom hem. 

 

bilde

 

Badbrygga avmonterad.

 bilde

 

Byggt en 3D modell för nya ventilations "boxar" med galler i rostfritt., modellen är inte helt färdig ännu inga beslag för gallret eller ramen som skall sitta runt för att hålla det imot skrovet. men det kommer  :smiley:

bilde

bilde

bilde

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så då har jag börjat lite med mina ventilations boxar. tyvärr så var TIG svetsen på service. så fick annvända MIG med alutråd inte helt optimalt i 3mm plåt men men. 

 

fick gavlar och lock utskurna efter mina ritningar. sen fick jag tillverka själva svepet själv. dunken passar bra på en fredag  :wink:

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Så nu måste jag få tag i ett 102mm rör så jag kan svetsa in stoserna för ventialtionsslangen. samt tillverka galler. 

 

FF

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så då har jag kommit lite längre med ventilationsboxarna. Nu är själva boxarna klara med stoser. nu behöver jag få tag i 8-10mm rostfria rör för att göra dekoren till boxarna. 

bilde

 

 

bilde

 

Lite slipning och sedan lägga på lite färg så ser dom förhoppningsvis lite trevligare ut... 
 

FF

Link to post
Share on other sites

Fick tag i lite rostfria rör så började funderar hur jag skulle få dom att ligga stilla med rätt mellanrum osv. 

 

bilde

 

Smält lim fungerade väldigt bra. blev lite grisigt men inget som inte går att få bort. 

bilde

 

Sen va det bara att plocka fram svetsen och bränna ihop det. smältlim överallt  :lol: men går helt ok att skava bort det.

bilde

 

Blir att lämmna in dom för el-polering när jag är helt klar och nöjd. 

 

FF

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Deilig å se på folk med stå-på-vilje og kunnskap! ;)

 

Tack.ja jag är nog lite sådan, att jag gillar att göra saker å ting själv. om inte annat så lär man sig otroligt mycket. Och om någon undrar något är det bara att fråga så ska jag försöka svara så gott jag kan.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Händer inte så mycket. höst och småbarn=VAB. Men lite har jag fått gjort iaf. Har fått monterat en ventilationsbox iallafall. kommer nog göra gött för motorrummet. Har även svarvat en "bussning" i aluminium för att centrera propelleraxel i hylsröret. 

bilde

bilde

 

Har även beställt en ny propeller. 19x22.5 106% bladarea och gjord i NiBrAl  .Borde få lite bättre grepp med denna och mindre ljud. men det återstår att se antar jag  :smiley:

bilde

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grymt bra tråd! Följer ivrigt med:-)

Kul att du gillar det.  :thumbsup:

 

 

Ja, blir spennende å se hvordan denne fembladers propellen fungerer.

 

Ja det tycker jag med. hoppas jag inte blir besviken den kostar ju en halv förmögenhet. men det skall vara rätt enligt propellerberäkningarna. och jag ville undvika att gå upp till 20" för det finns "igentligen" inte plats till det då jag med 19" har ca 5cm till godo mot skrov och mot staget som håller rodret. 

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Äntligen lite ledig från jobbet. Jag har fått monterat den andra ventilationsboxen nu så det går ju lite framåt. fått monterat tillbaka div som skall vara till tanken på styrbord. en J*vla röra på styrbords sida med all EL och allt annat. men har fått tagit upp nya hål och satt in nya genomföringar för avluftning av tanken och för utlopp för länspump. 

bilde

 

 

bilde

 

Där jag har fått kapa av "balkar skall jag göra nya förstärkningar med. med 2"x2" tänkte jag som jag får plasta/skruva fast. 

 

FF....

Link to post
Share on other sites

På nyere Balticer er det "selvlensende" i den forstand som forklart over.

Det er et hull ut på hver side i den blå stripa litt aktenfor midtskips som er drenshull hvis vann kommer ned i alu.profilene.

Veit ikke om dette er tilfelle på eldre modeller.

Redigert av Scand Baltic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...