Jump to content

Scand 29 baltic projekt m.m


Scand29bal

Recommended Posts

Jag titta lite närmre på det idag. Och det är för dränering dock har jag inga genomföringar för det att rinna ut. Dock sitter det en anslutning som är till en länspump som någon kanske har tagit. Hursomhelst så vet alla med scand hur mycket skit som samlas i dessa alu rännor så funktionen är nog inte så god ändå. Och jag kör sällan med kapellet nere när det regnar ;) men tack för informationen

Link to post
Share on other sites

På min 1984 Baltic er det et hull i skroget på hver side under endene på den bakerste alu-profil, med støpt renne mot hvert hull. Dvs. ikke noe slange mot hullet og ikke noe "montert" gjennomføring. Kunne sikkert ha fungert hvis det var behov, men en tidligere eier har pakket alle alu-profilene stappfulle med sånn skumplastlignende dempemateriale. Jeg har ikke tatt sjansen på å fjerne dette i tilfelle det faktisk har fungert :-)

Link to post
Share on other sites

Då har det hänt lite igen  :smiley: På styrbordssida är det helt hopplöst med plats. precis ALLT går på denna sidan. Värmare, all kabeldragning, reglage kablar länspumpar ja det mesta helt enkel så man kan säga att gott om plats är det ont om. men efter har lärt mig lite nya svordomar och svarvat av knogarna på händerna så fick jag på alla slangar till ventilationen. 

 

bilde

 

Tanken var ju ändå ur så lika bra att göra rent denna ordentligt med. 

 

bilde

 

Jag ser att det ligger lite röd packningsmassa kvar så denna får jag ta upp imorgon.  :yesnod:  Tillslut kom alla andra slangar och kablar på plats igen.

 

bilde

 

Den lösa ventilationsslangen skall förse luftintaget och se till att turbon alltid suger i sig kall luft. Ljud dämpning skall också sättas på div ställen men det tar jag lite längre fram då jag inte har så mycket ljudisolering hemma. 

 

bilde

 

Skåpet blir obrukligt tyvärr men det var jag ganska förberedd på. det var ändå väldigt litet innan. så nu får vi hitta någon annanstans att förvara våra påsar på.

 

Totalt kommer ventilationen öka med ca 240% från 270cm2 till 655cm2 samt med 2 stycken fläktar för utsugning. så ca 330cm2 inluft och 330cm2 utluft. fläktarna skall jag ha termostatstyrda antigen i 1 steg eller i 2 steg där den ena startar först för att få hjälp av den andra om temperaturen fortsätter att öka. "bara" babord sida kvar men där är det otroligt mycket lättare då detta kommer att vara utluften och då drar jag slangarna uppe på tanken istället för under. och dessutom så är det väldigt mycket mindre slangar och kablar på denna sida. 

 

FF....

Link to post
Share on other sites

Du gjør en del ting jeg selv har fundert på i egen båt og har dermed noen spm:

- Du bytter motor og går til 5" eksos. Er det en 300hk du setter inn? Hva er anbefalt av eksosdiameter? 5" hele veien (potte med 5" inn/ut)?

- Skal du ha 4 slanger inn og 4 slanger ut for ventilasjon av motorrommet - luft går jo ut gjennom eksosen så er vel et mye større behov for luft inn?

Link to post
Share on other sites

Angående avgassystemet så säger väl volvo penta max 3 90 graders böjar och inte längre än 6 meter. Men visst avgaserna blir ju svalare ju närmare dom närmar sig utloppet så det kanske fungerar med 4 tum ut. jag tar inte den chansen dock. så jag har 5 tum från avgasmixern och 5" anslutningar på potte. Jag har satt in en volvo penta TAMD61A som ger 306hk och är på 5.5L slagvolym.

 

Angående ventilationen så resonerar jag som följande. att när båten går på fullt så är inte värmen i motorrummet ett problem då motorn suger så mycket luft som i sin tur kyler hela motorrummet då fungerar 6 av slangarna att förse motorn men luft ca 900?! kubik i timmen (15m3 i minuten). då kommer det med största säkerhet vara ett undertryck i motorrummet vilket gör att den kan ta luft från alla 8 slangarna dock så blir ju 2 "blockerade" så jag räknar med att 6 kan förse motorn med luft. problemet kommer när man slår av på takten då suger inte motorn så mycket luft och då temperaturen stiger i motorrummet då startar fläktarna så att luft cirkulerar i motorrummet ändå. När jag räknade fram behovet för min motor och för ventilation så kom jag fram till ca 730 cm2 behövdes detta var ju inte möjligt rent platsmässigt därför fick det bli 4x102mm x2.

​Om jag har resonerat rätt eller inte låter jag vara osagt :smiley: men jag har kört 1 säsong med motorn i båten och det fungerade ju knall bra. förutom att jag märkte att temperaturen steg när man slog av på takten och att jag kunde känna lite vevhuslukt.

 

Om du ska byta motor i båten så finns det inte många genvägar att ta tyvärr.  det jag bytte när jag bytte motorn var

 

propeller axel

vatten intag

avgassystem

ventilationen hann jag inte med att fixa men jag förstod att det var för dåligt men jag valde att ändå prova och det gick ju bra ändå

Propellern visste jag också att den antagligen inte skulle räcka till men jag tog en chansning där med.

 

Sen var det ett otroligt jobb att byta motor, väldigt mycket att tänka på. geometrin för axel och motorkuddar att få rätt höjd på allt m.m jag hade ju ganska primitiva mätverktyg.

 

+100 andra grejer men det ser du om du läser hela tråden :smiley:

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Då var andra sidan klar med. När jag ändå höll på så satte jag in en däckstömning till septiken och gick upp till 19mm avluftning för densamma. nu behöver jag bara fixa till resten som är vid tanken.

bilde

 

bilde

 

Ska koppla in dom så att dom går i 2 steg med termostat samt ett manuellt läge så jag kan starta dom när jag vill.

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spændende at følge med her, jeg arbejder på samme sag, mere luft til ny motor. Hvilken termostat/kontakt tænker du at bruge til de elektriske blæsere?
Jeg har set lidt omkring, og kan ikke helt finde den rigtige løsning :confused:

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Spændende at følge med her, jeg arbejder på samme sag, mere luft til ny motor. Hvilken termostat/kontakt tænker du at bruge til de elektriske blæsere?

Jeg har set lidt omkring, og kan ikke helt finde den rigtige løsning :confused:

 

Jag har tänkt att jag skall använda 2st digitala termostater. Så programerar jag dom till att starta vid olika temperaturer.

 

bilde

 

Dyra grejer.... :lol: 

 

http://www.ebay.com/itm/50-110-C-W1209-Digital-thermostat-Temperature-Control-Switch-12V-sensor-/252062159071?hash=item3ab01350df:g:DCUAAOSwjVVV1E3b

Link to post
Share on other sites

byggde en "form" för badbryggan så att den blev fixerad vid dom måtten som jag har bestämt mig för vilket är en ökning av 52cm så total längd på badbryggan bli 92cm den breddas även då jag skall flytta den lite upp då den sitter ganska lågt på Baltic. Sedan så waxades formen 5 gånger samt att jag sprutade på PTFE som "släpp medel" alla kanter som plastades imot maskerades såklart.

bilde

 

Alla gamla förstärkningar kapades bort och slipades till.

 

bilde

 

bilde

 

Skar upp all glasfiber som skulle läggas.

 

bilde

 

Lagt 3 stycken lager med 450grams CSM det är lite luftbubblor i understa lagret men det spelar inte så stor roll då det ändå skall slipas och spacklas innan teaken hamlar på plats.

 

bilde

 

10 lager senare....

 

bilde

 

Behöver kanske lägga 1-2 lagar till innan jag börjar med balkarna...

 

FF..

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tack! Jo jag hoppas att det kommer bli lite bättre när den kommer upp en bit. Jag har självklart kollat hur du gjorde när du gjorde din  :smiley: . tror det blir bra när det är "klart"  hur gjorde du för att blanda gelcoat spackel? för det gjorde du själv?

Link to post
Share on other sites

Har jobbat kväll på jobbet så har inte hunnit plasta klart badbryggan men jag har hunnit med att göra en avdragare för cutlesslagret. Svarvade bitar så den skall nog vara stark nog. Tanken är att lagret åker in i hylsan medans man demonterar det. kan även annvändas för inpressning av det nya lagret. :smiley: 

 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Laget gelcoatsparkel selv ja, brukte et fortykningsmiddel .

Et meget fint hvitt pulver ala dette:   http://shop.helala.no/Aerosil-11MTz

 

Tack för informationen :thumbsup: . det verkar vara ganska dyrt. Funderar på att använda talk istället kommer ju ändå lacka med topcoat efteråt.

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Då var balkarna tillskurna och filade. 55x50mm polyuretan. kommer 3-4 lager med 450 matta på dessa med. börjar dra ihop sig för att vända på steken :smiley: 

bilde

 

lagt dom i våt 450 matta samt primat balkarna. innan detta gjordes så slipades en fog mellan det gamla och det nya upp och lades i 3x 450 matta i olika bredder.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jag har haft 2 stycken innan men det blir 2 till så totalt 4st. i detta läget så förbereds inte så mycket för stagen. när den är "klar" alltså när plastningen är klar så kommer jag att passa in den på båten och bestämma vart stagen skall sitta då kommer jag att fräsa ner rostfria järn med 2x bultar så att det blir som en klampning. bad bryggan blir ju otroligt stark uppifrån och ner men det är ju minst lika viktigt att den är stark nerifrån och upp. hoppas du förstod min krångliga beskrivning :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...