B_a_p_p_e_n Svart 26.Desember.2016 Del på Facebook Svart 26.Desember.2016 Er samme drenering som forklart over på vår 1986 mod Scand Baltic. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 26.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Desember.2016 Jag titta lite närmre på det idag. Och det är för dränering dock har jag inga genomföringar för det att rinna ut. Dock sitter det en anslutning som är till en länspump som någon kanske har tagit. Hursomhelst så vet alla med scand hur mycket skit som samlas i dessa alu rännor så funktionen är nog inte så god ändå. Och jag kör sällan med kapellet nere när det regnar ;) men tack för informationen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 27.Desember.2016 Del på Facebook Svart 27.Desember.2016 På min 1984 Baltic er det et hull i skroget på hver side under endene på den bakerste alu-profil, med støpt renne mot hvert hull. Dvs. ikke noe slange mot hullet og ikke noe "montert" gjennomføring. Kunne sikkert ha fungert hvis det var behov, men en tidligere eier har pakket alle alu-profilene stappfulle med sånn skumplastlignende dempemateriale. Jeg har ikke tatt sjansen på å fjerne dette i tilfelle det faktisk har fungert :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 28.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2016 Då har det hänt lite igen På styrbordssida är det helt hopplöst med plats. precis ALLT går på denna sidan. Värmare, all kabeldragning, reglage kablar länspumpar ja det mesta helt enkel så man kan säga att gott om plats är det ont om. men efter har lärt mig lite nya svordomar och svarvat av knogarna på händerna så fick jag på alla slangar till ventilationen. Tanken var ju ändå ur så lika bra att göra rent denna ordentligt med. Jag ser att det ligger lite röd packningsmassa kvar så denna får jag ta upp imorgon. Tillslut kom alla andra slangar och kablar på plats igen. Den lösa ventilationsslangen skall förse luftintaget och se till att turbon alltid suger i sig kall luft. Ljud dämpning skall också sättas på div ställen men det tar jag lite längre fram då jag inte har så mycket ljudisolering hemma. Skåpet blir obrukligt tyvärr men det var jag ganska förberedd på. det var ändå väldigt litet innan. så nu får vi hitta någon annanstans att förvara våra påsar på. Totalt kommer ventilationen öka med ca 240% från 270cm2 till 655cm2 samt med 2 stycken fläktar för utsugning. så ca 330cm2 inluft och 330cm2 utluft. fläktarna skall jag ha termostatstyrda antigen i 1 steg eller i 2 steg där den ena startar först för att få hjälp av den andra om temperaturen fortsätter att öka. "bara" babord sida kvar men där är det otroligt mycket lättare då detta kommer att vara utluften och då drar jag slangarna uppe på tanken istället för under. och dessutom så är det väldigt mycket mindre slangar och kablar på denna sida. FF.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guano Svart 28.Desember.2016 Del på Facebook Svart 28.Desember.2016 Du gjør en del ting jeg selv har fundert på i egen båt og har dermed noen spm: - Du bytter motor og går til 5" eksos. Er det en 300hk du setter inn? Hva er anbefalt av eksosdiameter? 5" hele veien (potte med 5" inn/ut)? - Skal du ha 4 slanger inn og 4 slanger ut for ventilasjon av motorrommet - luft går jo ut gjennom eksosen så er vel et mye større behov for luft inn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 28.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2016 (redigert) Angående avgassystemet så säger väl volvo penta max 3 90 graders böjar och inte längre än 6 meter. Men visst avgaserna blir ju svalare ju närmare dom närmar sig utloppet så det kanske fungerar med 4 tum ut. jag tar inte den chansen dock. så jag har 5 tum från avgasmixern och 5" anslutningar på potte. Jag har satt in en volvo penta TAMD61A som ger 306hk och är på 5.5L slagvolym. Angående ventilationen så resonerar jag som följande. att när båten går på fullt så är inte värmen i motorrummet ett problem då motorn suger så mycket luft som i sin tur kyler hela motorrummet då fungerar 6 av slangarna att förse motorn men luft ca 900?! kubik i timmen (15m3 i minuten). då kommer det med största säkerhet vara ett undertryck i motorrummet vilket gör att den kan ta luft från alla 8 slangarna dock så blir ju 2 "blockerade" så jag räknar med att 6 kan förse motorn med luft. problemet kommer när man slår av på takten då suger inte motorn så mycket luft och då temperaturen stiger i motorrummet då startar fläktarna så att luft cirkulerar i motorrummet ändå. När jag räknade fram behovet för min motor och för ventilation så kom jag fram till ca 730 cm2 behövdes detta var ju inte möjligt rent platsmässigt därför fick det bli 4x102mm x2. Om jag har resonerat rätt eller inte låter jag vara osagt men jag har kört 1 säsong med motorn i båten och det fungerade ju knall bra. förutom att jag märkte att temperaturen steg när man slog av på takten och att jag kunde känna lite vevhuslukt. Om du ska byta motor i båten så finns det inte många genvägar att ta tyvärr. det jag bytte när jag bytte motorn var propeller axel vatten intag avgassystem ventilationen hann jag inte med att fixa men jag förstod att det var för dåligt men jag valde att ändå prova och det gick ju bra ändå Propellern visste jag också att den antagligen inte skulle räcka till men jag tog en chansning där med. Sen var det ett otroligt jobb att byta motor, väldigt mycket att tänka på. geometrin för axel och motorkuddar att få rätt höjd på allt m.m jag hade ju ganska primitiva mätverktyg. +100 andra grejer men det ser du om du läser hela tråden Redigert 28.Desember.2016 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 30.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Desember.2016 (redigert) Då var andra sidan klar med. När jag ändå höll på så satte jag in en däckstömning till septiken och gick upp till 19mm avluftning för densamma. nu behöver jag bara fixa till resten som är vid tanken. Ska koppla in dom så att dom går i 2 steg med termostat samt ett manuellt läge så jag kan starta dom när jag vill. Redigert 30.Desember.2016 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pam Svart 31.Desember.2016 Del på Facebook Svart 31.Desember.2016 Spændende at følge med her, jeg arbejder på samme sag, mere luft til ny motor. Hvilken termostat/kontakt tænker du at bruge til de elektriske blæsere?Jeg har set lidt omkring, og kan ikke helt finde den rigtige løsning Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 31.Desember.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Desember.2016 Spændende at følge med her, jeg arbejder på samme sag, mere luft til ny motor. Hvilken termostat/kontakt tænker du at bruge til de elektriske blæsere? Jeg har set lidt omkring, og kan ikke helt finde den rigtige løsning Jag har tänkt att jag skall använda 2st digitala termostater. Så programerar jag dom till att starta vid olika temperaturer. Dyra grejer.... http://www.ebay.com/itm/50-110-C-W1209-Digital-thermostat-Temperature-Control-Switch-12V-sensor-/252062159071?hash=item3ab01350df:g:DCUAAOSwjVVV1E3b Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pam Svart 2.Januar.2017 Del på Facebook Svart 2.Januar.2017 Super tak De er nu bestilt. Sitér dette innlegget Hilsen Peter Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 3.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2017 Inga problem men jag kommer själv att använda externa relän så använder bara detta för tillslag jag litar inte riktigt på att dom klarar sina 10amp som dom skriver. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 6.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2017 Fick letat fram cirkelsågen och märkt ut badbryggan. Nu ska jag börja med att plasta upp den igen. FF.. . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 8.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2017 (redigert) byggde en "form" för badbryggan så att den blev fixerad vid dom måtten som jag har bestämt mig för vilket är en ökning av 52cm så total längd på badbryggan bli 92cm den breddas även då jag skall flytta den lite upp då den sitter ganska lågt på Baltic. Sedan så waxades formen 5 gånger samt att jag sprutade på PTFE som "släpp medel" alla kanter som plastades imot maskerades såklart. Alla gamla förstärkningar kapades bort och slipades till. Skar upp all glasfiber som skulle läggas. Lagt 3 stycken lager med 450grams CSM det är lite luftbubblor i understa lagret men det spelar inte så stor roll då det ändå skall slipas och spacklas innan teaken hamlar på plats. 10 lager senare.... Behöver kanske lägga 1-2 lagar till innan jag börjar med balkarna... FF.. Redigert 8.Januar.2017 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 8.Januar.2017 Del på Facebook Svart 8.Januar.2017 Dette kommer til å bli knall bra Har jobbet på en baltic som hadde "hevet" badeplattform, ble meget bra pluss at man slipper den "klukkingen" ifra bølgene. Minner meg litt om arbeidet jeg gjorde på egen badebrygge dette Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 8.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2017 Tack! Jo jag hoppas att det kommer bli lite bättre när den kommer upp en bit. Jag har självklart kollat hur du gjorde när du gjorde din . tror det blir bra när det är "klart" hur gjorde du för att blanda gelcoat spackel? för det gjorde du själv? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SoBo Svart 9.Januar.2017 Del på Facebook Svart 9.Januar.2017 Laget gelcoatsparkel selv ja, brukte et fortykningsmiddel . Et meget fint hvitt pulver ala dette: http://shop.helala.no/Aerosil-11MTz Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 12.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 Har jobbat kväll på jobbet så har inte hunnit plasta klart badbryggan men jag har hunnit med att göra en avdragare för cutlesslagret. Svarvade bitar så den skall nog vara stark nog. Tanken är att lagret åker in i hylsan medans man demonterar det. kan även annvändas för inpressning av det nya lagret. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 12.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2017 (redigert) Laget gelcoatsparkel selv ja, brukte et fortykningsmiddel . Et meget fint hvitt pulver ala dette: http://shop.helala.no/Aerosil-11MTz Tack för informationen . det verkar vara ganska dyrt. Funderar på att använda talk istället kommer ju ändå lacka med topcoat efteråt. Redigert 12.Januar.2017 av Scand29bal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 14.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2017 Då var balkarna tillskurna och filade. 55x50mm polyuretan. kommer 3-4 lager med 450 matta på dessa med. börjar dra ihop sig för att vända på steken lagt dom i våt 450 matta samt primat balkarna. innan detta gjordes så slipades en fog mellan det gamla och det nya upp och lades i 3x 450 matta i olika bredder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 15.Januar.2017 Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Når den blir så mye større enn før, så er det gjerne ikke nok at selve plattformen er stiv. Har du tenkt å forberede for noen skråstag under der? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 15.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Jag har haft 2 stycken innan men det blir 2 till så totalt 4st. i detta läget så förbereds inte så mycket för stagen. när den är "klar" alltså när plastningen är klar så kommer jag att passa in den på båten och bestämma vart stagen skall sitta då kommer jag att fräsa ner rostfria järn med 2x bultar så att det blir som en klampning. bad bryggan blir ju otroligt stark uppifrån och ner men det är ju minst lika viktigt att den är stark nerifrån och upp. hoppas du förstod min krångliga beskrivning Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 15.Januar.2017 Del på Facebook Svart 15.Januar.2017 Høres veldig bra ut ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 16.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Januar.2017 Nu har jag lagt totalt 5st lager med 450g CSM matta på balkarna. Någon som vet om detta är tillräckligt? eller om jag behöver lägga på några lager till? tacksam för svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 17.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2017 Ingen som har något att saga om tjockleken på balkarna? tänkte måla den om några timmar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2017 Provpassat badbryggan för att se vad jag behöver göra för att få till passningen ordentligt. Passade verkligen över förväntan nu behöver jag spackla och få lite finish på den samt fräsa ner plattor för stöttorna. Sen blir det teak. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.