Jump to content

Scand 29 baltic projekt m.m


Scand29bal

Recommended Posts

Voks er for innendørs bruk. Blir glatt når det er vått. Jeg har brukt Høvlings teakolje på min båt med godt resultat. To strøk første gang og deretter 1-2 strøk i sesongen for vedlikehold. Fordelene med denne oljen er at den ikke mørkner, men beholder den lyse teakfargen. Jeg hadde engang et teakdekk som ble behandlet med vanlig teakolje (ulike fakbrikkanter). Det ble til slutt nesten svart etter at de hadde blitt mettet med teakolje over noen år.

 

Noen vil sikkert hevde at du skal la teaken gråne og kun vaske den med grønnsåe, men baddepattformen er veldig utsatt, men sjøen vasker teaken hele tiden og tærer på teaken.  Dessuten er oljet teak penere enn grå teak synes jeg.

 

Den nye plattformen kommer til å bli kjempefin på Balticen!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tack igen för alla uppmuntrande kommentarer! :thumbsup: 

 

Så då har jag nog äntligen kommit i mål med teaken. Skall snygga till ytterkanten (gelcoaten)  lite och leta vidare efter en fenderlist! sen vända den och slipa till kanterna under lite!

 

bilde

 

bilde

 

 

Men blir inte arbetslös för det!

 

Cutless lagret åkte ur. avdragaren fungerade utmärkt och utan stök kom lagret så fint ut

 

bilde

 

Eftersom jag har införskaffat zipwake så skulle dom gamla trimplanen bort.

 

bilde

 

lite saker som jag har kvar att göra är

 

måla akterspegel, plasta igen gamla avgashålet och ta upp ett nytt. göra klart septiktanken med div nya genonföringar. bygga om sängen i akterruffen. installera zipwake och 100 grejer till + vårpuss!

Redigert av Scand29bal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tack.

 

Jag tror att det blir billigare att köpa det färdiga kittet från Scand tyvärr. Jag vågar inte tänka på hur många timmar jag har lagt, Material kostnaden har inte varit speciellt hög då min Far hade teaken. jag har lagt ut kanske totalt max 7000kr då räknar jag med badstege för några tusen också. Men arbetstimmar är det MÅNGA. Men du kan ju se på hur jag har gjort och göra likadant själv :smiley: jag hjälper dig gärna med frågor om du väljer att göra det själv.

 

Ja akterspegel skall bli vit är tanken.

 

 

 

 

Helt kung platformen din. Om du slipper opp for arbeide, vil jeg gjerne bestille en slik til min Baltic.

...Lykke til med videre prosjekter. Blir kult å se den ferdig montert. Tenkte du å male hvitt akterspeil?

Link to post
Share on other sites

En liten uppdatering.

 

Har gjort styrningen till motorrumsfläktarna. så jag kan programera dom till att startas och stängas av vid olika temperaturer. får se hur det fungerar i verkligheten.

 

bilde

 

annars har det inte hänt så mycket denna helgen.. fick städat lite.. det behövdes det med :smiley: 

 

FF....

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Oj det var längesedan man gjorde en uppdatering här. men jag har inte direkt legat på latsidan. båten är nu äntligen på sjön igen. och även om jag bara har lyckats provköra lite smått så får man ändå säga att jag är nöjd än sålänge. Nya propeller är mycket tystare och levererar 27knop. det får ändå anses vara bra för en gammel Baltic. zipwake systemet fungerar också väldigt bra automatik är underbart. tänkte jag skulle skriva ner lite vad jag har fått gjort denna höstan och våren men båten mest för att jag själv skall minnas när jag gjorde det osv.

 

*Motor plockades ur

*Helt ny ventilation till motorrummet. 8x 102mm slangar drogs in och 2 motorumsfläktar installerades.

*Nya ventilationsgaller svetsades

*Badbryggan blev förlängd och breddad. samt höjdes 14cm

*Ankarspelet fick en ny motor då den gamla va färdig.

*Nytt kapell

*Durkar byggdes om och förstärktes.

*Zipwake installerades

*Nytt cutless lager

*Ny propeller 19x22.5

*Ny el toalett och däckstömmning för septik samt nya slagar. tank bytt plats med ljuddämpare

*Avgassystem flyttades och byggdes om.

*Sängen I akterruffen höjdes och byggdes om

*Nya batterier 5x95Ah AGM installerades

*Fönster tätades

*Ny isolering på dubbeldurkarna samt modifiering för nya ventilationen.

+100 grejer till som jag inte kommer på just nu.

 

 

Jag har varit dålig på att ta bilder denna gången all tid har spenderats I båten mer eller mindre. Men jag har några bilder som jag får lägga upp när jag kommer hem.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tack. Ja det känns mer lagom med badbryggan nu. finns ju alltid lite smågrejer kvar att göra.

 

Bla. så slutade bogpropellern fungera förra säsongen. å jag tänkte det tar jag sen, sen, sen... men fick skruvat ur det igår och demonterat det fullständigt och hitta att en av pinnarna som sitter i relät kärva. skall återmontera det i veckan och prova.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Jag håller på med ett litet projekt som jag tänkte jag skulle försöka hinna fixa innan vi drar på semester. Ni får titta å gissa så får vi se om jag lyckas fåihop det i slutändan :smiley:

 

Böjning av 25mm rör. Inte fel med en riktig rörbock. :thumbsup:

 

20170627_195147.jpg.09809db4fc6e592b2d53408a89c4620d.jpg

 

2 stycken rör böjdes till ca 90grader. 

20170627_195235.jpg.1a43d6c6e03dd6ff79f79b59f2db5a16.jpg

 

satte upp ett ämne i svarven. 

20170627_195449.jpg.ffacea289d23f43691c05e47a36b339a.jpg

 

 

lite gängor med M12

20170627_195618.jpg.4ad595d6e52ec30b5af0aa36a65d194c.jpg

 

Avfasning för att ta lite mindre plats. 

20170627_200219.jpg.fa1caa7bbdcb39367aadd7e897d28f9b.jpg

 

2 gängstänger kapades till. 

20170627_201516.jpg.b34b79f7408d305154b0be1fc549226f.jpg

 

 

FF........ 

 

Link to post
Share on other sites

Fått svetsat lite. Dessa skall in i ändarna på rören 3mm RF.20170701_130754.jpg.fe048d08c672cd619e661edf68c06575.jpg

 

Även dessa plattor skall svetsas på skall försänka hålen.

20170701_130821.jpg.4026fca215e97e5f37f725f205a5f169.jpg

 

Fick notchat av lite rör och svetsat ihop konstruktionen. Rören skall kapas i båda ändar men måste måtta ut det ordentligt på båten först då den är både välvd och vinklad.20170701_130456.jpg.6ffd1a524eaca5a8cf1bd2565a53099a.jpg

 

Sen fick jag fixat en ram till några extra knappar. Har ju inget med detta att göra egentligen men...

 

20170701_131250.jpg.d9ed93e6ecde51b0d3e2fd74aacdf619.jpg

 

FF......

Link to post
Share on other sites

Det blev stor skillnad på ljudnivån och vibrationer hade jag inte innan så det var väl ingen direkt skillnad otroligt mycket mera grepp fick jag. Och en betydligt högre marschfart toppfarten var 27.1knop tom dvs med halva diseltankar och utan vatten. Däremot lastade så logga jag 26.3knop ink 100kg gummibåt på häcken så jag är väldigt nöjd. Mycket tystare i akterruffen vid 7knops körning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...