Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Gladlaks1 skrev 23 minutter siden:

Videre så skal man kunne f.eks sette en slepestrak når man setter bruket og melde denne inn direkte.

Jeg har ikke bruker, men det ser ut til at du kan melde inn bruket direkte på nettløsningen hvis du har AIS på båten og nettilgang. Alternativt så kan du lagre koordinatene og legge inn på nett i etterkant.

https://www.barentswatch.no/artikler/rapportering-av-redskap/

Link to post
Share on other sites

Seastar skrev On 27.9.2022 at 9.17:

For dere som er interessert i videreutviklingen av OpenCPN, som f.eks nye tilkoblingsmuligheter o.l., så har Dave og Teamet kommet med en alpha-test utgave versjon 5.7.

Hej

Jag hämtade denna versionen men den kraschar hela tiden så jag fick gå tillbaka till 5.6.2

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei alle OpenCPN brukere!

 

Det jobbes godt med neste nye versjon av programvaren, og forleden kom nr #3 versjonen i utviklingen og Alpha-testingen,  -   https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-7-1-alpha-test-3-a-270982.html

 

Her kopiert inn litt av hva Dave skrev i den forbindelse:

 

OpenCPN Version 5.7.1 Alpha Test #3
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Hello again...

Here is another Alpha test of OpenCPN v5.7.1.

This is the final Alpha test. Next step will be start of formal Beta testing.

As usual, this is an Alpha test. There are some rough edges in the dialogs, workflow, etc.
Not suitable for critical navigation.
We appreciate all input on the new GUI features introduced here.

 

Da vil vi vel få en ny flott versjon av OpenCPN en gang ut på nyåret og frem mot båtsesongen 2023!

 

Hilsen fra Seastar

Vil med dette ønske dere alle en Riktig God Jul!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei alle!

For dere som er interessert i å være med å teste på innspurten av videreutviklingen, så er BETA versjon nå tilgjengelig.

 

Dette er første beta-versjon i videreutviklingen av OpenCPN og som om ikke lenge...., vil bli utgitt som ferdig produkt versjon 5.8.0

 

Her er hva sjefsutvikleren, Dave Register, har å si om den nylig startede BETA testingen:

 

 

OpenCPN Version 5.7.1 Beta Test #1

Hello all OpenCPN users.

Here we begin the formal Beta Test of OpenCPN 5.7.1. This Beta test series will result in the Production release of OpenCPN 5.8.0, in a few weeks.
This Release contains many upgrades. Most of the changes are behind the scenes, and contribute to improved overall code reliability and maintainability. But there are many new features as well.

Here are some of the new visible features and functions to be offered in O580:
1. Integrated support of NMEA2000 device interfaces.
2. Improved comm port prioritization system.
3. Improved graphics drivers, providing better performance and platform compatibility.
4. Network client/server model to allow secure transfer of nav objects from one OCPN computer to another with simple UI.

The objective of these Beta tests is two-fold:
1. Verify existing functions perform as expected, searching for what we call "regression errors".
2. Test new functionality with all possible hardware configurations, even some that might be non-sense in real life.

Plugins: Several plugins are available for this Beta releases from the OpenCPN master (default) catalog. More plugins may be found in the OpenCPN "Beta" plugin catalog. As testing proceeds, beta plugins will be migrated to the master catalog as they are verified.

This basic code base has been extensively tested by a team of Alpha testers, who also participated in the resolution of bugs at the code level.
However, I expect the first wide exposure Beta test will surface a number of errors as the test base is expanded. This is normal, and should not be discouraging. We will just work the issues as they surface, one by one.
 
Dette er kopiert ut fra denne lenken:
 
 
Vi kan glede oss til denne nye versjonen blir ferdig og blir lansert en gang frempå nyåret........:sailing:
Lykke til med testing og eventuell rapportering av Bugs!
 
Seastar:thumbsup:

 

Link to post
Share on other sites

 

Hei igjen!

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-7-1-beta-test-2-a-271721.html

 

OpenCPN Version 5.7.1 Beta Test #2

 

Hello all OpenCPN users.

Here is Beta #2 of the formal Beta Test series for OpenCPN 5.7.1. This Beta test series will result in the Production release of OpenCPN 5.8.0, in a few weeks.

Most of the 55+ issues reported for Beta#1 have been addressed and resolved for the Beta#2 release. Please verify your individual reports, and provide additional information as appropriate.
-------------------

Good Luck, thanks for your help
Dave

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Hei

Da er utviklingen kommet enda et skritt nærmere en ny versjon av OpenCPN "om noen uker"

 

Vi er kommet til nylig utgitt BETA test versjon #3:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-7-1-beta-test-3-a-272640.html

 

NB!

Dette til orientering for dere som deltar med testing og tilbakemeldinger til utviklingsteamet med Dave Register i spissen!

 

Husk:

Beta Test utgaver SKAL IKKE brukes som eneste alternativ til navigasjon ombord!

 

Vi tester og tester og snart er den godkjent som ferdig produkt

og blir da utgitt som den nye gjeldene versjonen av OpenCPN!

 

Jeg gir beskjed her i denne tråden når den blir utgitt/lansert!

 

Ship 'o hoy:sailing:

Seastar

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen!:sailing:

 

Her er den nye OpenCPN - versjon 5.8.0

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-8-0-released-274781.html

 

 

Kopiert inn det første innlegget:

 

OpenCPN Version 5.8.0 Released

13 April, 2023
FOR IMMEDIATE RELEASE

The OpenCPN Development Team is proud to announce the release of OpenCPN Version 5.8.0.
OpenCPN Version 5.8.0 is available for immediate download.

This version is a feature update and maintenance release of OpenCPN.

OpenCPN is a cross platform electronic navigation system (ECS) supporting a variety of cartography standards and hardware interface protocols. Versions are available for linux, Windows, Raspberry Pi, and MacOS computer architectures.

Some features of OpenCPN include:
- Quilted Raster(RNC) and Vector(ENC) digital chart display.
- Support for MBTiles photo and geographical chart overlays.
- Industry standard GPS receiver interfacing, with "moving map" on-screen vessel tracking.
- AIS receiver interfacing with configurable target safety monitoring.
- Integrated Route, Track, and Waypoint database, with industry standard Import/Export capabilities.
- Tide and Current prediction, with on-screen overlay of predicted data.
- Broad International Language support.
- PlugIn architecture allowing on-going third-party functional enhancements.


OpenCPN is released under the GPLV2 license. The executable program and its source code are available for immediate, free, and unlimited download from github.com.

As a successor to OpenCPN Version 5.6.2, OpenCPN Version 5.8.0 contains new features and enhanced functions.

New:

- Integrated NMEA 2000 network capability, supporting a variety of popular bus interface adapters

- Peer-to-peer networking functions, allow sharing of objects (routes/tracks/waypoints) between interconnected OpenCPN devices.

- Redesigned navigational and environmental sensor prioritization feature, allowing multiple redundant fail-over safety modes.

- Updated core wxWidgets support to wx3.2.

- Full support for scaled display modes on Windows.

- Full support for Flatpak on virtually all linux distributions, for both x86 and Arm architectures.

- Improved native support for generic Debian linux distributions, particularly plugin system.

- Full recognition as an official system for Information Mode on European Inland Waters.

- Improved OpenGL graphics support and performance on all platforms.

- Incorporate extensive user feedback to resolve various UI flaws and functional errors.



We hope you enjoy the new features of OpenCPN Version 5.8.0, and look forward to your continued feedback.

For Download links, plugins, documentation, and other useful information, visit our support website at:
https://opencpn.org

The OpenCPN Development Team
Dave Register, Lead Developer
 
 
Lykke til alle sammen!:thumbsup:
Seastar
Link to post
Share on other sites

Bjørkski skrev 22 minutter siden:

Jeg er ny bruker og installerte Open CPN i høst uten problemer, men etter oppdatering til 5.8.0 får jeg ikke opp mine kart.. Jeg har prøvd å legge til mappen med kart på nytt og kjøre oppdatering uten held..  Hva gjør jeg galt?

 


Formodentlig bruker du O-charts, og da er første bud å sjekke at ocharts-plugin er installert og enabla.

image.png.67c34b245fd68e1c5b705dbd8d2eee4a.png

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev for 16 timer siden:

Skal huske på å oppdatere før jeg drar av gårde på tre ukers tur over helga. Det blir første gang jeg tester Open CPN på langtur. Bli spennende.

Normalt så pleier det og komme en oppdatering, så jeg har lært å vente med oppdateringer en stund, når noe fungerer bra så vent til etter ferien med oppdatering. er mitt motto.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

feil innstilling eller feil i kartet, har lastet ned siste versjon sammen med kart, prøvde forskjellig innstilinger, tror jeg har riktig men det kartet jeg har kjøpt virker å ha lite info, sjekket tilfeldig et område utenfor der jeg holder til å der manglet to grunner på 1m som jeg ikke får inn på kartet, men på kystinfo som vel er utgangspunkt for disse kartene er de med, eller har jeg feil innstilling? føler det er lite info på kartet, har oppdatert kartet... å feilen er fortsatt der noen gode forslag?

Inked20230415_185723_LI.jpg

Inked20230415_185927_LI.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Roger jo!

Utviklingen forsetter jo uten stopp, og et eller annet oppdages!

 

Jeg har bare positivt å si og uten noe problemer på mine 3 windows laptop med forskjellig teknisk innmat, virker helt topp og med bl.a. en meget bra flyt i grafikken, med raskere visning av kartene o.l. som gode fremskritt!

 

Det har vist deg at enkelte utgaver / produsenter av grafikk-kort og teknisk innmat ellers gir noen bugs i.f.m OpenGL -opplegget:

 

Re: OpenCPN 5.8 crashes with OpenGL

Quote:
Originally Posted by bdbcat View Post
Hello all...


For those experiencing the specific problem of crash with OpenGL enabled, and cm93 charts displayed, the following test version may be used.


https://dl.cloudsmith.io/public/davi...c0d2_setup.exe


Please report results here.


This version corrects ONLY the cm93 OpenGL fault. No other changes are considered.


Good Luck
Dave

Dave, if this works, and I'm pretty sure it will (you guys rock!) will the fix be included in the next master service release?

Franziska.

 

 

HHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHhhhhh

 

Det vil derfor komme en service release for dette og noen andre ting ifølge dette svaret fra Dave idag:

 

Re: OpenCPN 5.8 crashes with OpenGL

Franziska...


"will the fix be included in the next master service release?"


Yes. Probably a week or so as we correct a few minor regression bugs.
Thanks
Dave
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei alidal

Ser at du har kommet i kontakt med Dave og resten av teamet på utvikling, så da regner jeg med at de finner ut av hva som skjer i ditt tilfelle!

 

Jeg forholder meg bare til Windows-baserte maskiner, og har ennå tilgode at noen av de jeg hjelper rundt om i vårt båtmiljø, har fått noen problemer med oppgraderingen til nyeste versjon!

Det fungerer smidig og helt topp!

 

NB!

Hvis man har brukt plugins til forskjellig bruksområde, så vær obs på at man må oppdaterer pluginskatalogen i 5.8.2, slik at man kan få oppdatert de plugins man ønsker å bruke.

 

Det er foreløpig ikke alle som er klargjort til denne nyeste versjonen, men de kommer etterhvert!

 

De eventuelt gml plugins som ikke er kompatibel foreløpig med den nye versjonen bør jo avinstalleres fra maskinen, slik at de ikke kan lage uforutsette og unødvendige problemer!

 

Lykke til alle sammen:sailing::thumbsup:

Seastar

Link to post
Share on other sites

Så var OpenCPN 5.8.2 installert på flere av mine Windows maskiner, og det gikk helt smertefritt. Jeg har en ThinkPad som hoved-maskin og bruker dongle på de andre, en HP desktop, en Dell laptop og en liten (forhistorisk) Acer 10" laptop med kun 50GB minne pluss 32GB CF.

 

Jeg har samtidig også kjøpt nye svenske og norske kart som var utløpt. Danske 3 år gamle kart virker også.

 

Men et problem dukket opp:  På den lille Acer laptop'n har jeg også NV rasterkart som jeg ikke får opp lenger. Jeg går inn i Plugins, men finner ikke lenger noen plugin'n for slike kart. Den skulle vel hete noe med NV . . ? Og ja, - jeg har oppdatert plugin katalogen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars

Det var kjekt å høre at du har fått inn nyversjonen!

 

NV-plugin er vel en av de som må "skrives" på nytt, for å virke i OpenCPN 5.8.2.

 

Men selv om disse rasterkartene til NV er blitt mindre og mindre brukt blant brukerne, så vet jeg at en utvikler er igang med å få til en fungerende plugin!

 

 

Link to post
Share on other sites

OK, så da var det ikke jeg som surret med noe likevel. Men de har noen flotte detaljkart fra enkelte områder i den svenske skjærgården, bl.a. fra Kosterhavet. De fikk en del grunnlag fra noe som vel het Svensk Hydrografisk . . .  et eller annet. Da følger jeg bare med og ser om det dukker opp en ny plugin. Disse kartene jeg har er jo absolutt ikke helt av nyeste dato, så det er en del endringer i merkingen i leia også. Men takk for opplysningen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...