Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Lars H. skrev 1 time siden:

Magnetfeste, glassfiberbåt?

 

Det er jo bare å lime på en liten metallskive ett eller annet sted, og la GPS-pucken feste mot den når man bruker den. Hvis man ikke klarer å finne noe annet ombord som er magnetisk, da. :-)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei

Håper det hittil i år har vært en fin båtsesong, og at OpenCPN med helt oppdatert topp kartpakke levert av o-charts (data fra Kartverket), har fungert prikkfritt både på PC versjonen og Android-appen!

 

I de gjeldende offisielle versjoner, så er alle Plugins nå levert gjennom programmet under fanen "utvidelser".

 

NB!

Husk å gå inn her av og til og trykk på knappen for å oppdatere katalogen, og man vil se et icon med en grønn pil for de plugins som har en ny versjon.

Trykk på den pilen og få nyeste versjon installert.

 

Jeg tok frem en reserve/Demo pc som sjelden er i bruk og fikk oppdatert bl.a  oeSENC og VDR plugins

 

For dere som ikke har prøvd VDR plugin, en kjekk funksjon som kan ta opp GPS informajonen som gir posisjon og slepestreket i kartet, for etterpå når som helst å kunne spille av opptaket, så lenker jeg til et gammelt innlegg i "Dokumenter" her på baatplaassen.

 

Der kan man laste ned en slik demo- fil, som deretter kan spilles av i OpenCPN, etter at dere har installert og aktivert VDR- plugin i OpenCPN programmet eller appen.

Kjekt å ha ved tester av maskin / tlf / nettbrett, for å se om kart og visninger fungerer som de skal i praktisk bruk!:thumbsup::flag_bp:

 

https://baatplassen.no/i/topic/70597-opencpn/?do=findComment&comment=1654469

 

Lykke til med også å lage egne opptak av fine turer mellom holmer og skjær!:sailing:

Ha en riktig God helg!

 

Seastar:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Det arbeides hele tiden med utviklingen videre av OpenCPN- prosjektet, og nå utgir Dave Register og Teamet en BETA for testing av kommende nye utgave, så her er den, - for dere som ønsker å bidra med testing og eventuelle tilbakemeldinger til Dave, før endelig ferdig offisiell versjon er klar for utgivelse senere i år:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-5-x-beta-test-starts-255932.html

 

 

 

Her er litt av nyhetene i denne BETA-utgaven:

 

Re: OpenCPN Version 5.5.x Beta Test Starts

Ahoy OpenCPN Users!

Here you will find a nearly complete list of the Feature additions and Bug fixes incorporated in OCPN 5.5.x Beta.

Most of these changes are the result of Flyspray issues, accumulated over some time. Since OCPN 5.5.x is an incremental update to the basic functionality of OCPN 5.2.4, critical developer resources were somewhat more available to address older outstanding problems and requests in this cycle. As a result, these outstanding Flyspray issues were able to receive direct attention in this release, with some success.

Speaking of Flyspray:
If you are the "owner" or OP of any of these listed Flyspray tasks, please check the associated functions in OCPN 5.5.x, and then clear the Flyspray task if able. We really do use the Flyspray task lists as active "work item lists", and our goal is to drive the list down in size. We would especially like to drive the Bug Report Task lists down to zero. We can only do this if the Tasks are closed by the OP as resolved.

Thanks
Dave

OpenCPN 5.5.x Beta test content:

Feature Updates:

1. Additional platform support, now including flatpak-aarch64 (arm64).
2. All flatpak platforms updated to the flatpak 20.08 run-time package.
3. Improved Plugin Manager user interface.
4. Expanded Plugin Manager platform support.
5. Many Flyspray Feature Requests implemented, including the following list of either partially or fully implemented Requests.



Features:
FS#769 - ALARM Sounds - Different warning sounds for different alerts.
FS#1722 - RM > WP/Rte/Track Tabs - Selective Highlight & All for Hide/Unhide
FS#2292 - Waypoint Icons - Additional Feature Request
FS#2556 - RM: option to show or hide all items in Routes, Tracks, Waypoints or Layers
FS#2558 - WP Way Point Names
FS#2559 - RM Track Additional Track Information with Hover Cursor
FS#2667 - Sound Choppy sound with Raspberry pi
FS#2672 - Layers Adding the layers and UserIcons-folder during installation
FS#2376 - RM Auto Rename WP names in Routes.
FS#2583 - Route Add Cumulative distance totals column in route properties table
FS#2736 - Charts ENC Improving vectorcharts sector lights display
FS#2648 - Routes: Improve insertion of waypoint and allow reordering of waypoints
FS#2669 - Show Bearing line from current position to active waypoint
FS#1940 - Time TIDE Graph - add UTC or computer time
FS#2149 - Time TIDE Allow USE of GPS TIME for tides and currents
FS#2601 - Switch for mbTiles piano keys, & mbTiles wake up OFF
FS#2205 - Send Waypoints & Routes to Net type Dataports from Route & Mark Manager
- Add Rudder Angle graphic display to Dashboard
- Update Tide/Current datasets.
- Add new Route partial merge options.
- Improve context menu color scheme, Windows only.

Bug Fixes:
1. Many Flyspray Bug Reports investigated and corrected, including the following list of either partially or fully corrected bugs.

Bugs:

FS#2725 - Closed toolbar does not open by clicking the "hamburger" icon on a touchscreen on Raspberry Pi
FS#2782 - Dialogs unreadable in darkest colour scheme on Ubuntu 18
FS#2732 - Executing Route Properties with corrupt .gpx results in application hard hang
FS#2675 - Waypoint Range Rings With Half Radius in OCPN 5.2
FS#2678 - Chart Downloader freezes not only OpenCPN but whole operating system
FS#2701 - Bad numeric decimal point handling in some locales (comma) causes corruption in navobj.xml
FS#2695 - Repeated Plugins Icons Updated in the Toolbar Buttons and Plugins Options
FS#2711 - OpenCPN v5.2 for Mac lacks wxWidgets stc library
FS#2712 - Waypoint APIs bugs
FS#2720 - Deleting route through API with Route & Mark Manager displaying route causes OpenCPN to crash
FS#2733 - Waypoint properties ETD field does not offset the next waypoint departure time as expected.
FS#2674 - AIS Target list docking to lower part of window
FS#2691 - Minimum size allowed for own ship...too large.
FS#2693 - grib plugin scaling of numerical values for cloud cover different from opencpn 5.0.0
FS#2702 - AIS sound CPA alarms only works if CPA alert dialogs is enabled
FS#2717 - Track API bugs and deficiencies
FS#2723 - NMEA RMB wrong waypoint IDs
FS#2727 - OpenCPN runs in safe mode only
FS#2751 - Delete All is disabled in Route & Mark Manager
FS#2688 - OCPN_WPT_ARRIVED does not deliver arrived GUID if next waypoint exists
FS#2795 - Waypoint Visibility and related usage issues within routes
FS#2796 - Delete button deletes items from top of list in Sentence Filter dialog
FS#2726 - 5.2.0 crashes on all MAC Systems with Core2Duo CPU
 
Lykke til alle sammen!
 
Jeg for min del vil fortsette å teste og gi mine innspill og tilbakemeldinger direkte til Dave og Teamet, og ser frem til den kommende nye versjonen!:flag_bp::seeya:
Seastar
Link to post
Share on other sites

Veldig bra greier at det oppdaterest sånt.

Jeg gikk vekk fra Opencpn og O-Charts på Android da jeg hadde så mye tull, hadde da til slutt kjøpt lisenser 4 ganger.

 

Så var det veeeldig sirup og panorere rundt i kartet på de 2 nettbrettene, samt den RPI 3+ jeg testet det på.

 

Veien og gå for min del er nok en liten minipc i båten og kjøre windows versjonen.

 

Følger altid med på Opencpn :)

Redigert av Nortonis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nortonis...

Dave og utviklerteamet er stadig "på" og ligger i forkant for å tilpasse til den videreutviklingen som stadig skjer på ny maskinvare og forbedringer når det gjelder Operativsystemer og muligheter.

 

OpenCPN går jo stadig fremover i utviklingen av de respektive versjoner for de ulike OS-plattformene, og utviklingen også med denne Beta- testingen gir gode resultater og den siste fortløpende korrigerte versjon i GitHub Master fungerer meget bra både på basic funksjoner i programmet og de nye funksjonene og forandringer.

 

For dere som følger med i Beta utviklingstråden så blir vel en ny Beta offisielt utgitt meget snart..........., så jeg tror Dave er i rute etter målsettingen som han kom med da den første versjon ble frigitt i denne Betatest-syklusen:

 

We plan to test this version thoroughly over the next few weeks, updated as necessary, leading to a general release of OpenCPN Version 5.6.0 this fall.
 

Så om ikke lenge nå, vil vi ha en

ny offisiell versjon, OpenCPN 5.6.0 , - denne høsten!

 

Med en stabil og velfungerende maskinvare og OS som utgangspunkt, så ser jeg frem til å ta i bruk denne nye OpenCPN versjonen!

Lykke til du / dere også!:seeya::flag_bp:

 

OK, da fortsetter jeg med mine test-rutiner og eventuelle nye tilbakemeldinger, for det er jo nå toget går for forbedringer/forandringer for denne nye kommende versjonen.

Seastar:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

For meg virker denne nye Beta helt som ventet bra, og uten noe trøbbel!

 

Jeg kjører tester på en egen testmaskin, IKKE kartmaskina som jeg er avhengig av i båten.

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-5-5-928-released-256254.html#post3492737

 

 

Her har jeg kopiert inn det som er forandret fra forrige Beta-versjon:

 

OpenCPN Beta Version 5.5.928 Released

 

Here is OpenCPN v5.5.928

Changelog:

1. MacOS (Apple) plugins compatible with O5.5.x are now available in the master plugin catalog.
There are only a few so far, more will follow.

2. Corrected main toolbar displacement, no longer obscures menu bar.

3. Correct ASSERT messages on startup, seen on linux gtk3 only.

4. Correct chart panning by mouse on MacOS (Apple)

5. Improve route/track rollover info, especially "bearing" display.

6. Improve Dashboard Preferences wxChoice control (drop down selectors) layouts.

7. Improve logic for route editing, adding/combining points and sub-routes.

8. Expand DSC/DSE message handling, FS#2801.

9. Re-implement Canadian current stations.

10. Add line-wrapping to S57Query, ExtraInfo dialogs.

11. Updated translations. There are also some new translatable strings in crowdin...


12. Update RouteManagerDialog button visibility, etc.


Notes:
1. Please take a look at crowdin translations. I think that we are finished with all text strings in the source, so now all are ready for translation.

2. Please let us know if your issues discovered in earlier testing have been resolved, so that we can knock them off our punchlists.


Good Luck, and Thanks for your help
Dave

 

Link to post
Share on other sites

I denne per dato siste Beta, og følgelig etter hvert i kommende offisielle utgivelse, vil dere se at i "Instrumentpanel" har GPS visningen skiftet navn til GNSS Status.

 

Det vil si at det i tillegg til vanlig GPS signal, også vil vises for dere som allerede har anskaffet dere GNSS mottakere, mottakingsforholdene for de per dato forskjellige satelittposisjons- systemene som er i drift.

 

Altså ikke lenger at verktøyet kun viser satelittene  fra GPS-systemet:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-version-5-5-928-released-256254-2.html#post3493476

 

Dette er vel noe du vil sette pris på "Roger jo"?

 

Ellers er det oppdaget ved tester div mindre korrigeringer /forhold som er innrapportert og som blir fixet før offisiell utgivelse!

 

Dette går veien.....:thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fikk nyhetsbrev fra Kartverket idag, som bare bekrefter at utgangspunktet for alle kart er i stor utvikling og forbedring på alle felt.

https://kartverket.no/om-kartverket/nyheter?sections=781&link_id=qNBwoGMX2jGxl5

 

Jeg innrapporterte forleden en del feilaktig og manglende dybdeinfo og  unøyaktig angitt moder jord/ landtunger og ikke minst manglende inntegnede havner / gjestehavner!

Manglende moloer som da ikke vises riktig, slik de er utbygd i praksis , kartene ikke er ajourførte på mange år!

 

Jeg fikk hyggelig tilbakemelding om at dette kommer med i en nært forestående totalt revidert kartgrunnlag også av det området jeg rapporterte!

 

Det blir da stadig bedre sikkerhet og  for oss som har kart fra o-charts, som jo har veldig ofte oppdatering fra Kartverket, vil jo det si at vi brukere får med oss forandringene og tryggheten så snart grunnlaget er frigitt:thumbsup::flag_bp::sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei

Det er mange som av genuin interesse yter en god innsats i dette Open Source- prosjektet over flere år.

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-beta-5-5-1109-rc1-released-257723.html

 

Nå ser det ut til at vi nærmer oss enda en god utgivelse, Release Candidate 1 er utgitt idag, og her kopierer jeg inn det sjefen for prosjektet skriver om utgivelsen/changelog og status:

 

Changelog:

1. Language file content update.
2. Add ability in Waypoint Properties dialog to change Waypoint Range Ring units (FS#2675)


Notes:
1. This is the first Release Candidate. What this means is this: If testing shows no "show-stoppers", then we simply change the Version indicator to "5.6.0", and publish as an official Release.


Good Luck, and Thanks for your help
Dave

 

:flag_bp::thumbsup::sailing:

 

Da er det snart bare for alle brukere å oppgradere/legge inn den nye offisielle versjonen, og glede seg over stabiliteten og driftsikkerheten på dette produktet!

 

Lykke til alle sammen, ventetiden er snart over!:yesnod::thumbsup:

(...og samtidig, takk for meg, for denne gang!)

 

Seastar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OpenCPN Beta 5.5.1114 (RC-2) Released

OpenCPN Beta 5.5.1114 Released

Here is OpenCPN v5.5.1114 (RC-2)
 
 
Changelog:

1. Correct "puzzle piece" icon display in plugin manager.
2. Correct debian package dependency on opencpn-data
3. Improve current arrow sizing on HiDPI display, Windows.
4. Disable default Range Rings on measure tool points.
5. Correct fault adding connection, MacOS M1
6. Correct startup frame size logic for hi density displays.


Notes:
1. This is the second Release Candidate. What this means is this: If testing shows no "show-stoppers", then we simply change the Version indicator to "5.6.0", and publish as an official Release.


Good Luck, and Thanks for your help
Dave
 
Det testes "på harde livet" på alle de forskjellige plattformer som OpenCPN kan installeres på, slik at små feil her og der, slik som bl.a. på MacOS M1 er blitt rettet (se changelog over her for RC 2.)
 
Den kommende offisielle utgivelsen av ferdig versjon OpenCPN 5.6.0, er nok ikke langt unna nå, og vil da dukke opp her på den offisielle nedlastingssiden til OpenCPN:
 
 
NB!
Da tester jeg videre denne RC 2 på Windows-plattformen og følger utviklingen/uttestingen helt frem til offisiell utgivelse av ferdig ny versjon foreligger
 
Lykke til!
 
Seastar:sailing:
Link to post
Share on other sites

Nortonis skrev for 14 timer siden:

Er det noen som har prøvd og kjøre OpenCPN med O-Charts på en Raspberri PI 4 ?

 

Jeg kunne glemme det på min Pi 3b, samt nettbrett, det var for tungt og tregt.

 

Med O-Charts blir det for tregt. Jeg kjører det på en Odroid H2+ som er en god del kraftigere enn en RPi4 og det er for tregt. Går rimelig greit med CM93 kart.

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Midtpinne said:

 

Med O-Charts blir det for tregt. Jeg kjører det på en Odroid H2+ som er en god del kraftigere enn en RPi4 og det er for tregt. Går rimelig greit med CM93 kart.

Ok det var det jeg tenkte, takk for info.

Hvor får man kjøpt/lastet ned oppdaterte CM93 kart ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...