Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Da er jeg i gang med testing i båten. Tenker å finne et oppheng for laptop innen salongen, rett under styrekonsollen. 
 

Fikk et uventet problem. Det gamle Raymarine systemet mistet GPS signalet. Fant ut at dette ordnet seg når jeg slo av den nye monitoren. Har en gammel Garmin GPS med innebygget antenne som gir signal til Raymarine systemet. Fikk litt bedre signaler når jeg flyttet Garmin GPS litt bort fra den nye monitoren. 
 

36CB4639-1A4B-40C8-AB5B-88F7644DD0B8.jpeg.f0279a791ff4a1f4a92325179ad40add.jpeg9527E482-0C2A-4F4B-830F-F31684842F7A.jpeg.e590ad05e8d2d3154dbfd64dd0e1eb9f.jpegC6FEB376-C871-4491-AF1D-CCFA40A0D8E6.jpeg.189fb6b8db8c4f90ca4088c95524a588.jpeg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ny BETA, se changelog i innlegget

 

Dave planlegger også at det blir en beta utgivelse i tillegg etter denne, og så deretter er planen en offisiell release av den nye OpenCPN versjon 5.2!

 

Så test ut og gi tilbakemelding om noe ikke er som forventet........:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-1-529-beta-test-234928.html#post3151721

 

Lykke til, og ha en fin Pinse på Bøljan Blå:sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei.

 

Kjører OpenCpn og får data fra en Raymarine A70 via en Usb til NMEA kabel. Dette er litt tungvindt  i lengden og tenkte å gå for en Yacht Devise YDWG-2R NMEA 2000-Wifi. Så er spørsmålet om man får ut GPS data til OpenCPN fra denne?, forsåvidt også AIS signaler. Har også en iPad 12.9 uten GPS og Navionics kart, vil man få inn GPS signaler på denne også? Eller må man her ha en ekstern GPS på feks, blåtann?

 

 

Link to post
Share on other sites

Beta 5.1.612 er ute. 

 

Windows
http://download.opencpn.org/beta//op...c9c4_setup.exe
MacOS
http://download.opencpn.org/beta/Ope...+1.4f9c9c4.pkg
 

Favs for meg er kanskje en ny slider for size på enc dybder og fix for way to much signalk-logs. Men ymmv..
Thread for feedback her:

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-1-612-beta-test-235491.html

Link to post
Share on other sites

Se her ja. Nå funker det  :)

 

Tenkte å prøve meg med en MS Surface jeg har som ikke blir brukt til så mye annet enn notatblokk i jobb egentlig.

Kjøpte meg gps mottakeren som TTor bruker og har bestilt meg en 12v lader til den.

 

Funker som fly dette her :smiley:

 

Skjermbilde2.PNG.a8ede4c036f3b5aa804be65de7e13a62.PNG

Link to post
Share on other sites

Hei

KOPIERT inn første innlegg fra denne tråden, vedrørende utgivelse av RC1 av OpenCPN:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-1-620-rc1-test-235885.html

 

OpenCPN Version 5.1.620 RC1 Test

Hello all OpenCPN supporters !

Continuing our Beta test, here is RC1 v5.1.620

Here are the links for Windows and Mac installation packages.

The downloadable installers for Mac and Windows are here:
Windows

http://download.opencpn.org/beta/ope...c292_setup.exe

MacOS
http://download.opencpn.org/beta/Ope...+1.706c292.pkg


For linux users running a debian-derivative distribution, you may install the Beta using your distro's package management tools.
Packages for Trusty, Xenial, Bionic, and Focal are available from the OpenCPN Beta PPA.


Please note that above links are fixed, and will not reflect the ongoing daily build cycles.
If you need to test a feature that you know or suspect has been fixed or added by a daily build, you may find it here:
https://cloudsmith.io/~david-registe...able/packages/

Here is a list of some of the corrections and new features in this Beta release:

RC1 5.1.620
-----------------------

1. Correct MBTile chart selector button rendering (Red X)
2. Improve Dashboard preferences font selector GUI feedback.
3. Correct MUIBar chart scale indicator on program startup.
4. Correct plugin chart scale startup persistence.
5. Correct persistence of Waypoint Properties dialog position.
6. Correct tide/current window event rendering on Ubuntu 20.04.


Plan:
The RC1 is a "Release Candidate". In theory, only the Version Indicator text shall be changed to create a formal Release. Only significant and reproducible bugs will be addressed in this test cycle. Minor bugs with workarounds available will be allowed to stand.
Of course, in practice, we will consider each bug reported on its own "merits".


Getting close now...

Thanks
Dave and the OCPN Team
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 6/26/2020 at 1:22 PM, Goddis77 said:

Er det noen meny for å kunne deaktivere skjermsparer i programmet? Eller må en gjør det på PC'en selv?


Hva er det egentlig du mener her, vil du deaktivere skjermsparer for godt er det en OS ting.

 

On 6/26/2020 at 1:22 PM, Goddis77 said:

Og det er jo en ETA til neste waypoint, men er det mulig å få denne ETA'en for flere waypointer?


ETA/ETE finner du i Route Properties. Underveis med en aktiv route er enklest tilgang til den å høyreklikke på ruta, og velge Properties.
Ellers er info også tilgjengelig fra Route & Mark Manager.

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 17 minutter siden:

Hva er det egentlig du mener her, vil du deaktivere skjermsparer for godt er det en OS ting.

 

Ønsker at skjermen og batterisparingen ikke skal tre til på program nivå. Altså at når jeg bruker OpenCPN så skal ikke skjermsparer eller batterisparingen gjelde. Måtte logge inn ofte igjen under turen vi hadde nettopp pga dette. Var irriterende.

Vet hvordan jeg gjør dette på OS nivå, men skulle gjerne komme gjort det på program.

Det er Win10 forresten vi snakker om hos meg.

 

SamH skrev 21 minutter siden:

ETA/ETE finner du i Route Properties. Underveis med en aktiv route er enklest tilgang til den å høyreklikke på ruta, og velge Properties.
Ellers er info også tilgjengelig fra Route & Mark Manager.

 

Var en del ganger på turen hvor jeg hadde lyst å se underveis hvor langt det var igjen til flere av punktene. For eksempel midt på sletten, så hadde jeg laget flere punkter før vi nådde Espevær. Hadde vært flott å se flere punkter frem når vi startet på sletten.

Skal sjekke properties bedre på neste tur  :smiley: 

Link to post
Share on other sites

En måte er å lage en egen Power Profile for O, og så starte den fra en batchfil som også starter O.

 

Jeg er ikke helt stø på w10, så du får ta meg med en klype salt,  dog skal prøve å sette deg på sporet.

 

En Power profile lager du fra "Power Options", når du har gjort det, åpner du et cli, og kjører powercfg /l for å vise de profilene som finnes.

Jeg laget fort og gæli en med default verdier for å ha et eksempel. "My Custom Plan 1"

 

image.png.06713abde1251ba284e0e8faa0bfb21e.png

Her finner du GUID for den som her heter "My Custom Plan 1" 6f655537-fef7-4625-b355-892d0ca79b3b.

Du kan bytte powerprofiler med powercfg /s <GUID>. 

Eksempelvis powercfg /s 6f655537-fef7-4625-b355-892d0ca79b3b bytter til overnevnte "My Custom Plan 1"

 

Når du har gjort det lager du en batch fil, et eller annet gjennfinnelig sted. Kall den f.eks opn_with_power_profile.bat
(Bruke notepad eller en annen texteditor til det, ikke Word, Wordpad el.)

Innholdet i bat fila, om du har opn på standard sted, og med GUID'n i eksempelet over(Som du må erstatte med din egen), blir da slik:

powercfg /s "6f655537-fef7-4625-b355-892d0ca79b3b"
"C:\Program Files (x86)\OpenCPN\opencpn.exe"

 

Med den lagret, fnutter og pather og  ting ellers riktig, kan du dobbeltklikke den og det vil starte O med Power Profilen du vil ha.
Når det virker, lager du et Shortcut til bat fila og legger det hvor du vil ha det.
 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...