Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

RC2 TEST er utgitt og da er det antagelig ikke "mange dagene" før neste offisielle OpenCPN versjon 5.2 er klar for utgivelse:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-1-708-rc2-test-236721.html#post3181866

 

Og her har cagney (Thomas) fra Sverige startet en tråd om hva som er nytt i kommende versjon 5.2:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/whats-new-in-opencpn-version-5-2-a-236679.html#post3181226

 

Denne RC2 TEST med små forbedringer fra RC1, og dette lover bra, for jeg har brukt RC1 lenge nå og den er dønn stabil og fungerer helt topp til mitt behov for navigasjon!

 

Da er det bare å følge med i tråden for OpenCPN RC2 og der blir det vel opplyst og lenket til endelig offisiell versjon OpenCPN 5.2!!!!!

 

Lykke til alle sammen!

Nå starter vi på sommerferie, så jeg vil ønske alle en riktig god sommer både på land og sjø!:thumbsup::sailing:

 

Seastar:smiley::thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg trenger litt hjelp med OpenCPN og oeSENC-kart.

Har lastet ned OpenCPN versjon 5.0 samt kjøpt/installert oeSENC-kart for Norge, Sverige og Danmark nå i kveld. Installasjon av programmet og kartene gikk greit.

Imidlertid sliter jeg litt med at programmet krasjer under zooming og lukker programmet ned. Når jeg zoomer ut for å få oversikt forsvinner kartvisningen av Danmark og Sverige, og kun deler av Norge vises i "kartformat". Se bilde under.  Hvorfor krasjer programmet? Jeg forstår at denne versjonen skal kjøre stabilt.

 

Har nå installert på 2 stk pc`er, en Asus og en Hp, begge er relativt nye med I7-prosessorer,  16/32gb ram, ssd-disker, en med Win10 Home og den andre med Win10 Pro,  så problemene bør ikke være relatert til manglende maskinvare eller utdatert OS. De samme feilene skjer på begge pc`er.

Hvorfor krasjer programmet ved zooming?

Er det noen innstillinger som fikser slik at hele det innkjøpte kartområdet vises som kart når jeg zoomer ut? 

Er det mulig å fjerne "METER" øverst i høyre hjørne (samt "overzoom"-varselet som dukker opp på motsatt side)?

 

Skjermbilde.JPG

Link to post
Share on other sites

Depth Units  kan du deselecte via menyen under knappen nede til høyre.
Kart vises bare om de finnes i den målestokken du har valgt, eller for mindre målestokk. Underzoom tror jeg ikke mulig for annet enn cm93.
Overzoom vises som et varsel for at kartet ikke er i så stor målestokk som du har valgt, og ikke er nøyaktig i valgt visning. Det er ingen måte å velge bort det. Løsningen er å zoome ut.
Det er håpløst å spekulere i hvorfor det tryner, det kan kanskje være verdt å  reinstallere oesencplugin, og forsikre seg om at det er siste versjon en installerer.
Jeg tror ikke jeg ville brukt så inmari mye tid på 5.0 idag, 5.2 er rett rundt hjørnet..

Link to post
Share on other sites

Hej

Jag vet inte om det hjälper men du kan ju testa att lägga sjökorten i sjökortsbuntar, då behöver programmet inte arbeta med alla sjökort. En bunt för Sverige, en för Danmark och Norge går ju att dela i flera. Det finns ju någon anledning till att man skapat den funktionen.

Hälsningar Ove 

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, @Ove T. Jeg skal prøve meg litt fram med dette. Jeg skal bruke OpenCPN på kartbordet nede som backup til kartplotter ved styreposisjon, planlegging av ruter, oversikt ved seiling over Skagerrak, m.m., så jeg vil av og til ha behov for å se alle tre land samtidig. 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da var 5.2 på plass, - uten noen problem så langt. En fin nyhet var at plugins kunne lastes ned/oppdateres rett fra OpenCPN.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Tykker dette ser spennende ut ! Spes på motorbåter med klasse B AIS

 

"Draw AIS realtime prediction" if the minimum target speed is 0.7 knots.
With this item activated OpenCPN 5.2 uses the target's last known speed and course to predict the current position.  The predicted position is a grayed out target item.

 

image.png.4f91fa9fc6844106bed8b80200045b35.png

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

jepp det är Bitteliten........(tror det är motorgång, här på Läsö, är det helt stilla!)

 

Har märkt flera ggr att snabba motorbåtar ligger åtskilliga hundra meter framför på radarn.....pga av att inte klass B sännder så ofta, så denna funktionen var bra.....:thumbsup:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev 41 minutter siden:

Har märkt flera ggr att snabba motorbåtar ligger åtskilliga hundra meter framför på radarn.....pga av att inte klass B sännder så ofta, så denna funktionen var bra.....:thumbsup:

 

En nyere B/SOTDMA-ais skal kompensere for fart ved å sende ais-informasjonen med ulik hastighet tilpasset hastigheten til fartøyet, korte intervaller for en rask båt og lange intervaller ved lav hastighet. Tviler på at denne logaritmen vil kunne skille på en SOTDMA og vanlig klasse B-ais, så da vi vel like langt, Gunga Din .. :smiley: ?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Phoebe said:

En nyere B/SOTDMA-ais skal kompensere for fart ved å sende ais-informasjonen med ulik hastighet tilpasset hastigheten til fartøyet, korte intervaller for en rask båt og lange intervaller ved lav hastighet. Tviler på at denne logaritmen vil kunne skille på en SOTDMA og vanlig klasse B-ais...

Hvorfor skal ikke algoritmen kunne skille på det?
En SOTDMA-sender vil jo oppdatere oftere og dermed vil intervallene OpenCPN trenger å beregne bli mye kortere.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det spiler noen rolle, hvilken type AIS-sender, du har....

programmet ’død-regner´ fram en ny posisjon, utfra given posisjon-fart-og kurs !

 

du kan se det tydlig på neste bilde......

programmet vet ju ikke hvilke fart/kursendringer som skjedd sen siste sendning.

 

ser ut som innseilingen til Helsingborg

 

image.png.a8b37df1626f7ae80cec5bd785393c7c.png

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, SamH said:

Koden ekstrapolerer på målets sist kjente info, såvidt jeg kan se er det bare COG,SOG og target_age som brukes.

https://github.com/OpenCPN/OpenCPN/pull/1440/commits/c1e5f35632d9eff6fb5d8d61eff44701c4e95011


Dette vil vel gi det mest korrekte bildet av en mulig, fremtidig posisjon, eller er det annen, tilgjengelig info som kan brukes? Det er uansett bare en estimering, og det må brukerne forstå.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Treng litt assistanse frå kyndig hold, prøver difor med eit inn innlegg på dette eminente forum.

Har problem med å få vist diverse data i OpenCPN.

Min installasjon består av Raymarine instrumenter, autopilot og plotter med SeatlkNG nett.  Ein Raspberry Pi med OpnPlotter er tilkobla nettet via Sailoog sin originale Canbus-USB adapter.  Raspberry'en har også tilkopla GPS-mus og AIS-hat.

Har nettopp oppgradert til OpenCPN 5.2 då denne skal ta SignalK-data direkte, og ikkje via NMEA183 som den forrige versjonen.  Men uten det forventa resultatet.

I web-appen "Instrumentpanel" ser eg alle tilgjengelege SignalK-data, både det som er tilkopla raspberry'en direkte (GPS og AIS) og det som kjem frå SeatalkNG-nettet (vind, dybde, fart samt autopilot-status, og faktisk også GPS-data frå a67-plottaren)

I OpenCPN får eg fram GPS-data (posisjon, SOG, COG) og AIS-data.  Men data som kjem frå SeatalkNG-nettet blir ikkje vist, får berre "---".  Dette er f.eks dybde, fart, autopilot-status et.c.

Nokon her på dette eminente forum som har tips?

Link to post
Share on other sites

Det er jo en god ting, da virker Signalk som det skal. En ikke fullt så god ting, det er at iht sourcen, så er det ikke så mye av det som er tilgjengelig gjennom api'et, som blir brukt av OPN 
Det betyr antagelig at det enkleste for deg er å sette opp en TCP-server i SignalK-node og hente NMEA derfra. Det er en plugin som heter "signalk-to-nmea0183", du finner den i Appstoren. Vær obs på pluginconfigen.
Den sender på TCP port 10110, så du disabler SignalK connectionen din i OPN, og sett opp en ny connect mot <dinip> og port 10110

Link to post
Share on other sites

Då har eg testa med "Signalk-to-nmea183"-appen, og endra Connections til TCP/localhost/10110.  Samme negative resultat. 

Dette er jo den konfigurasjonen eg har kjørt med i OCPN 5.0 og tidlegare, som måtte ha NMEA183 data.

Det eg har undra meg litt over er kor ein kan styra kva data OCPN brukar.  Er det ei fil som kan redigerast?  F.eks GPS-data kjem frå 2 kilder:  GPS-mus tilknytta USB-port, og frå Raymarine plotter via CAN-bus.  Alt havnar i SignalK node server.  I web-appen "Instrumentpanel" ser eg 41 forskjellige datafelt, deriblant posisjon, SOG og COG frå 2 kilder:  GPS og CAN.  Men i OCPN har eg ikkje kontroll på kva for kildedata eg brukar.  Nokon som har hacka i denne problematikken?

Redigert av Mixer'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det gir ikke mening at det ikke skulle virke. Da er det rett og slett noe gæli/manglende config nosteds.

Hvis du fra shellet prøver netcat <dinip> 10110, og du der ser en stream av nmea, er SignalK riktig satt opp.

Neste skritt så ville jeg fjerna alle connections fra OPN, stengt OPN ned,  og restarta pi, for så legge til bare den ene connectionen mot 10110

 

Du kan sette priority på en conn, men utover det er det få muligheter i OPN til å sette fra hvilke kilder du skal bruke hva. Filtrer på kilden hva som leveres til OPN. Med flere gpskilder ender du feks gjerne opp med en tracklinje av sagtanntypen om du ikke filtrerer ut de du ikke vil ha, pre OPN. 
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...