Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Da var eg eit skritt vidare.  Det er ein knapp i SignalK under Server/Settings med navn "nmeaTCP". Den må stå ON. Då  får eg NMEA183-data i OCPN: Frå instrumenta får eg vind hastighet og vinkel. Frå fart/dybdemålaren får eg vanntemp, men ikkje dybde, og heller ikkje fart. Frå autopiloten får eg magnetisk heading og diverse (heel, pitch). Vanskeleg å lesa ut av NMEA183 datastrømmen (debug-vindu i OCPN) om dybde-data er der. 

Kva er konklusjonen? SignalK var ikkje saligheten likevel. Alt går jo via SignalK node Server, og det er å forventa at det enklaste var å bruka SignaK direkte i OCPN. Men her er ein trang flaskehals nokon stad.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hadde OpenCPN før i gamle dager og brukte da noen kartgreier, C-map eller noe men finner ikke de lenger.

Er det noen tips til hvor jeg finner kart for hele verden uten at det går hull i lommeboken ?

Og så må jeg vel ha en sånn GPS dings på USB, tips til hva jeg kjøper der ?

 

Bruker Macbook

Link to post
Share on other sites

Hei

På generelt grunnlag, etter mange års erfaring med mange forskjellige program/systemer og like mange forskjellige kartdatabaser, så er jeg ikke i tvil:

Kart til bruk under navigasjon må være "Ferskvare", og levert fra seriøs aktør, og med oppdateringer hver uke!

 

OpenCPN versjon 5.2 for PC som ble utgitt for noen uker siden, er meget stabilt i bruk og leser kartene raskt og effektivt!

 

Kartpakken for hele norskekysten er spesialtilpasset til OpenCPN med tilhørende Plugin med rådata levert fra Kartverket (hver uke) og kan kjøpes til bruk i OpenCPN for en meget billig penge direkte ifra den OpenCPN tiknyttede kartleverandør/distributør o-charts.org!

 

NB!

Kartverket har på sine Web-sider en lenke til "Rettinger i kartet", der alle kan melde inn ting som ikke stemmer med kartene per dato, i forhold til den virkeligheten som er der ute på bøljan blå!

 

Jeg selv har vært forundret over f.eks flere nyere og større båthavner / gjestehavner, som jeg ofte besøker, som kanskje også har utvidet med enda lengre moloer o.l., og nye innløp / åpninger som ikke er blitt oppdatert i Kartverket sine kartdatabaser.

 

Jeg har selv sendt inn 2 korreksjoner på forsommeren siden jeg ble klar over tjenesten hos Kartverket, fikk hyggelig tilbakemelding og takk for meldingen, - og nå er korreksjonene kommet inn i kartdatabasene og dukker opp fortløpende i de ukentlige oppdateringene av OpenCPN-kartene fra o-charts.org

 

Sats på kart som er "Ferskvare" og bidra selv også med enkelt å melde inn til Kartverket hvis det oppdages ting av sikkerhetsmessige uregelmessigheter i kartene.

 

Lykke til med resten av båtsesongen! :sailing:

Seastar:thumbsup::flag_bp:

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har snakket med flere som har hatt dårlige erfaringer etter feil-navigering nå i sommer, heldigvis har det gått bra uten personskade med de jeg har snakket med!

 

Men felles for de jeg har snakket med er at de ikke forsto helt betydningen av å ha gode navigasjonsprogrammer  som er uptodate og ikke minst "ferske" og nyoppdaterte kart når man ferdes i nye farvann, der man ikke er så godt kjent fra før!

 

Derfor vil jeg minne alle om denne funksjonen på Kartverket sine sider , "Rett i kartet" hvis man har oppdaget noen feil:

 

https://kartverket.no/Kart/Sjokart/rette-feil-i-sjokart/

 

Da vil bl.a. vi som bruker siste versjon av OpenCPN 5.2 og kart fra o-charts.org , være sikret så gode og oppdaterte kart som mulig

via ukentlige oppdateringer fra Kartverkets database.

 

Skip o' hoi :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare som en litt modifisering av dette "oppdaterte". Kartverkets offisielle linje og spm er samstemt med resten av verden er;

"Oppdatering

Distributørane som lastar ned oppdateringar to gonger i månaden kan skilte med eit ekstra «stempel» i sin marknadsføring som seier at «Kartinnholdet er oppdatert i henhold til Kartverkets standard». Dette betyr at kartinnhaldet er på nivå med dei offisielle norske sjøkarta (POD) som oppdaterast med rettingar frå Etterretninger for sjøfarende (Efs) kvar fjortande dag."

 

Jeg oppfatter at det er få endringer som skjer som er vitale å få med seg per time og opp til måned. Mye er kartlagt allerede av grunner og farer under vann. Sjømerker kan endres, men bunnen de står på er kartlagt, slik at små endringer ikke skal overraske om man i det hele tatt bruker sjøkart.

 

Jeg oppdaterer selv før sesongen og kanskje en gang eller to gjennom sesongen.

 

Slik jeg oppfatter RS og Sjöräddningen samt forsikringsselskap så er temaet at man går på og gjør feil i forhold til kjente farer. Som er avmerket og kjent.

 

Så godt sjømannskap kommer langt foran i viktighet i forhold til om sjøkartet er en måned gammelt.

 

Som en kuriosa kan man slå opp og se de 60 mest "besøkte" grunnene på svensk vestkyst. Alle er "gamle kjente" og avmerket.

https://www.lansforsakringar.se/goteborg-och-bohuslan/privat/forsakring/forebygega-skador/baten/

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 1 time siden:

 

Jeg oppfatter at det er få endringer som skjer som er vitale å få med seg per time og opp til måned. Mye er kartlagt allerede av grunner og farer under vann. Sjømerker kan endres, men bunnen de står på er kartlagt, slik at små endringer ikke skal overraske om man i det hele tatt bruker sjøkart.

 

Det er greit å oppdatere. 

I  2018 fant Kartverket 934 nye grunner – vet du hvor de er?  877 nye grunner året før.

https://video.kartverket.no/934-grunner-til-a-oppdatere

 

fra 2013

De regner med at det fins 35 000 grunner som ennå ikke er kartlagt. – Oppdater sjøkartet, sier hydrografen hos Kartverket.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, alfaalfa said:

Jeg oppfatter at det er få endringer som skjer som er vitale å få med seg per time og opp til måned. Mye er kartlagt allerede av grunner og farer under vann. Sjømerker kan endres, men bunnen de står på er kartlagt, slik at små endringer ikke skal overraske om man i det hele tatt bruker sjøkart.


I indre Oslofjord er det satt opp /mange/ nye sjømerker de siste 4-5 årene. Har man gamle kart og navigerer om natten vil man nå se en god del flere lyskilder enn tidligere, og kart og virkelighet vil ikke stemme overens. For å unngå forvirring og mulig feilnavigasjon er det greit med oppdaterte kart.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 22 minutter siden:


I indre Oslofjord er det satt opp /mange/ nye sjømerker de siste 4-5 årene. Har man gamle kart og navigerer om natten vil man nå se en god del flere lyskilder enn tidligere, og kart og virkelighet vil ikke stemme overens. For å unngå forvirring og mulig feilnavigasjon er det greit med oppdaterte kart.

Jeg er enig i og poengterte at det er nyttig med oppdaterte kart.

 

Men det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet, for å sitere Aukrust.

 

Så jeg bibeholder min kritikk mot å anse at alt som er over en uke gammelt ikke er oppdatert. Behold vettet og forstanden og bruk sjømannskap og ikke dette litt overdrevne "oppdatering hver uke". Kartverket selv bruker hver 14 dag, som er dobbelt så lenge! Og selv det er å overdrive etter min mening.

 

Fo Det er absolutt ikke der problemet med at folk setter seg i fare til sjøs oppstår! Igjen, bruk gjerne fakta som jeg gjorde ved å vise til at de 60 mest besøkte grunnen på Sveriges vestkyst er oppdaget og merket for lenge siden. De finns i alle trykte sjøkart fra 2007. Jeg sjekket. Allikevel går folk på.

 

Så bruk kunnskap om risiko - sannsynlighet x utfall. Det er ikke om kartet er 14 dager gammelt som utgjør risikoen! Det er om du bruker den tilgjengelige informasjon.

Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, alfaalfa said:

Så jeg bibeholder min kritikk mot å anse at alt som er over en uke gammelt ikke er oppdatert. Behold vettet og forstanden og bruk sjømannskap og ikke dette litt overdrevne "oppdatering hver uke". Kartverket selv bruker hver 14 dag, som er dobbelt så lenge! Og selv det er å overdrive etter min mening.

 

Joda, jeg er helt enig, men at man kan oppdatere kart når man ønsker er veldig kjekt. Jeg oppdaterer rett før sesongen, og kanskje 1-2 ganger underveis. Det er greit nok, og mye bedre enn de 7 år gamle papirkartene mine.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ttopp skrev On 5.8.2020 at 13.45:

Navionics på app til PAD  kjøper du litt av gangen koster 300-600 per området og er da gyldig for oppgradering i et år. Du er vel neppe i helle verden på en gang.

Så først nå du svarte meg på denne.
Jeg har Ipad med navionics og kartene er jo der for altid, kjøpte de for sikkert 10år siden omtrent så det funker men tenkte OpenCPN som backup. Kan ikke ha for lite kart og å kunne planlegge hele verden på en gang er da veldig koselig det. Har fått tak i noe gammelt  typ 8-10år gammelt for verden så da har jeg det jeg trenger.

Link to post
Share on other sites

Prøvde å legge inn opencpn (igjen) på raspberrypi, siste versjon av den og osenc plugin.

For å lage en lisensnøkkel så ber den med om å sette inn en usb dongle. Kan man ikke legge inn osenc kart uten å kjøre en usbdongle i RPI? Har fylt opp alle usbportene på pi og vil helst ikke ha en usbhub tilkoblet.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Arne Henriksen said:

Merk at hvis du kjører OS på PI'en fra USB-disk og ikke SD-kort var det ihvertfall tidligere umulig å bruke OESENC-lisensieringen... fant jeg ut the hard way.

 

Vet du hvorfor? Er det hardkodet /dev/mmcblk i koden (har sett det i andre programmer) eller er det en sjekk av om kartene ligger på flyttbart medie (fordi flyttbart medie er jo "farlig" - tenk om noen tar med kartene til en annen maskin, dere...)?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Nja. Dette var svaret jeg fikk da - var vel helt sikkert relatert til fare for kopi-spøkelset... 
Tror at USB-lisensdonglene skulle fikse utfordringen her men har ikke testet mer siden jeg ikke har gidda oppdatere den gamle OpenPlotter-installasjonen i båten enda.
 

From: Roberto [mailto:info@o-charts.org]
Sent: 12. september 2017 11:38
To: arne@xxxx
Subject: Re: [o-charts] Message from contact form [no_sync]

 

Hi Arne,

 

This is Roberto/Sailoog. I have been analyzing your case and it is a really special case never seen before. If I am not wrong your are running OpenPlotter from an USB installation. I have never worked on this type of installations yet because I was waiting for releasing a new OpenPlotter image based on a new NOOBS version that has better support for installations from external devices. The current used NOOBS version has not good support for this. Have you been able to do it from OP v0.10.0?

 

After studying your fingerprints I can see that this method breaks our userkey consistency. Sorry I can not be more specific here without going into details about the encryption system.

 

I am afraid we do not have a solution for this issue right now. I should report the case to the complete team involved in oeSENC charts development. I recommend you to use a standard OpenPlotter installation on SD. If you prefer to keep your current installation we will refund you the charts you have purchased of course.

 

Sorry and thanks for reporting this special and useful case.

 

Roberto

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ah, dette høres kjent ut. Jeg eksperimenterte litt med å få både Sailor's Pi og OpenPlotter til å kjøre fra USB-disk på Raspberry Pi for et par år siden, og begge disse har hardkodet /dev/mmcblk-referanser i sine settinger. Flytter du operativsystemet til USB-disk så får du /dev/sda-referanser, og så lenge operativsystemet ser etter /dev/mmcblk mens du har /dev/sda vil ikke systemet boote som det skal.

 

Jeg kom så langt at jeg fikk bootet Sailor's Pi fra USB-disk, men jeg måtte ha SD-kortet installert fordi det er en egen partisjon som heter "SETTINGS" (bare store bokstaver) som er hardkodet til å ligge på /dev/mmcblk7 eller noe sånt. Jeg klarte aldri i finne noen konfigurasjonsfil hvor dette var spesifisert så jeg kunne endre det, men ved å boote fra USB og beholde SD-kortet med SETTINGS-partisjonen så klarte jeg å til slutt å boote, mener jeg. Hvis ikke blir bare operativsystemet hengende mens den leter etter SETTINGS. Jeg tror Sailor's Pi er basert på OpenPlotter, så da får du nok samme problem der.

 

En manuell installasjon av RaspiOS og OpenCPN har ikke dette problemet, men da må du legge inn alt av ekstrafunksjonalitet selv. SignalK osv...

 

Forhåpentligvis skjer det endringer her nå som Raspberry Pi 4 offisielt støtter boot fra USB, ikke minst fordi USB-disker (SSD-disk) er mye raskere og mer robust enn SD-kort. En RPi 4 med SSD-disk via USB 3 er noe helt annet enn å kjøre fra SD-kort.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg mener den RPi2'n jeg har ombord fungerer uten at SD-kortet i, uansett var hovedpoenget mitt å komme bort fra SD-kort som dør i tide og utide og få noe som takler logging og skriving til disk, siden jeg har kjørt endel rrdtool-script som plotter temperaturer, vind/båtfart osv 24/7.

Dette har surra døgnet rundt i båten siden 2016, siden jeg ikke har gidda oppdatere (kjøpte en RPi4 men ting stoppa da denne kun funka fra SD-kort). Nå er den vel uansett utdatert siden det er kommet raskere versjoner med mer minne - så må vel ut å handle  :-) 

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

21 minutes ago, Arne Henriksen said:

Jeg mener den RPi2'n jeg har ombord fungerer uten at SD-kortet i, uansett var hovedpoenget mitt å komme bort fra SD-kort som dør i tide og utide og få noe som takler logging og skriving til disk, siden jeg har kjørt endel rrdtool-script som plotter temperaturer, vind/båtfart osv 24/7.

 

Både RPi 2 og 3 kan boote fra USB uten problemer, da trenger man ikke SD-kort. Men klarer du det med OpenPlotter/Sailor's Pi? Jeg testet som nevnt både OpenPlotter og Sailor's Pi med en 3 eller 3+ (husker ikke helt) og fikk ikke til 100% boot uten at SD-kortet står i.

 

21 minutes ago, Arne Henriksen said:

Dette har surra døgnet rundt i båten siden 2016, siden jeg ikke har gidda oppdatere (kjøpte en RPi4 men ting stoppa da denne kun funka fra SD-kort). Nå er den vel uansett utdatert siden det er kommet raskere versjoner med mer minne - så må vel ut å handle  :-) 

 

Det er ikke sluppet raskere RPi4, men man får den med 8GB minne, ja. Alle modeller av RPi4 (1/2/4/8 GB) skal kunne overklokkes til 2,1 GHz med god kjøling etter hva jeg har sett og hørt. Det trenger ikke være aktiv kjøling så lenge den passive klarer å spre varmen vekk fra selve chipen på en effektiv måte.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dette var en nyinstallasjon. De gamle lisensene mine var gått ut. Så tenkte jeg skulle starte med blanke ark i nye båten. 

Skal lese litt på linken din @SamH takker og bukker.

Vedr den neste diskusjonen så vil jeg anbefale å installere den man trenger på RPI.

Open plotter og slike samlinger legger inn mye tull og tweaks som man egentlig ikke trenger og forkludrer videre oppsett. (disclaimer er nok 3-4år siden sist jeg prøvde open plotter). 

Edit: Men open plotter er fint for nybegynnere for å komme i gang og se potensiale i denne lille dingsen 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...