Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

@SamH 

Heisann.

Ser du har god kontroll på det meste innen digitale båt ting :wink:

Holder på å skal montere opp rpi4 med open cpn i båten. Så har eg jo fundert ein del på korleis eg skal ta inn både nmea 0183 og 2000. Så eg lurer litt på ditta med Signal K. 

Forstår eg det riktig at eg kan koble til både nmea 0183 og 2000 til ein slik iKommunicate – NMEA TO SIGNAL K GATEWAY for så å sende dette inn til rpi?

Er det slik at denne signal k saken sender signala over vanlig nettverk via tp kabel?

At ein berre kobler den til den eksisterende routeren ombord, for så å koble rpi til routeren også?

 

Så det eg lurer på er vel om open cpn kan lese signal k /JSON eller må dette konverteres igjen før det skal inn i open cpn?

 

 

Redigert av Steini
skriveleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Neste ocpn release har etter alt å dømme signalk innebygd, selv om det, er det enklest å konsentrere alle signalene dine et sted, og levere derfra til ocpn via TCP, (eller UDP) som støttes idag. Ikommunikate trenger du ikke rent praktisk slik du beskriver oppsettet ditt.

Kort har jeg ombord hos meg NMEA0183, N2K, Seatalk og SignalK.  De tre første kombineres og sendes ut på WiFi(TCP) med en YDNR. Jeg har flere NMEA0183 givere(motorinstrumenter bla) så jeg har også en YDNM-02 for å multiplexe disse før det sendes videre til YDNR'n.
Cpuen i YDNR er litt spinkel, så jeg vil ikke ha mange tcp-lyttere på den iom at den jobber såpass som den gjør med signalflowen allerede. Den leverer derfor til signalk-node over tcp alene.

SignalK  er satt opp ved hjelp av SignalK-server-node, kjørende på en Lattepanda Alpha hvor jeg har cpu nok til å "kna" datastrømmen som den får fra wifirouteren.   Signalk-server-node har også en  innebygd tcp-server, og det er dette som leverer data til ocpn ombord, (og forsåvidt også hjem over vpn fra båten).

Radaren og ocpn er kabla, men udp fra radar er også tilgjengelig over wifi så jeg har den tilgjengelig på laptopen ombord.
Jeg har prøvd et antall forskjellige 4G-hjemmeroutere, men gikk dugelig lei av kvaliteten på skramlet og har nå en problemfri "setup og glem" 4G-Connect fra Digitalyacht.


Så lenge du har WiFi ombord, er YDNR-02 et columbi egg for deg, jeg kan virkelig ikke få snakket opp den nok. I denne sammenheng rimelig grei å sette opp, konverterer NMEA, N2k, Seatalk, TCP, UDP, debugdump av hele eller deler av datastrøm,  ingen mystiske serielle besvergelser over en comport som kanskje virker, men et webgui med pek og klikk, og det hele virker faktisk. (Har du ikke Wifi fra før kan den også være et accespoint.)

Eneste catchen med den kan være, at den *må* ha power fra N2k porten. Kabel følger ikke med men må kjøpes utenom.
Verdifull/nødvendig vil den også være ved neste sving når/om du vil utvide med Signalk, være seg som signalk-node-server på pien din, eller en boks ala IKommunikate.

Link to post
Share on other sites

Takk for mykje god info.

Då får eg surfa litt vidare og pønska litt meir.

Men da virka jo som ein grei løysing du har på ditt opplegg. Eg har også både 0183 og 2000 /seatalk.

Så prøver eg også å finna ein bra skjerm til å ha i styrehuset. Ikkje lika lett å finna noko som går på 12 volt, kan dimmes til nattseilas, trekker lite strøm og ser nokolunde bra ut.

Har fundert litt på ein slik 15" fra beetronics:

https://www.beetronics.no/15-skjerm

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen:sailing:

Dagens gjeldene offisielle versjon er OpenCPN v.5.0

 

Nå er det utgitt er BETA-test utgave som skal føre frem til ny versjon som blir hetende OpenCPN v.5.2

 

Lenke til tråden for de som vil være med å teste BETA-utgaven og komme med innspill og test tilbakemeldinger:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-1-428-beta-test-233515.html#post3127626

 

Kopi av post #1 i denne tråden av sjefsutvikler Dave Register:

 
OpenCPN Version 5.1.428 Beta Test

Hello all OpenCPN supporters !

It is time to start the formal Beta test program leading to the release of OpenCPN v5.2.

Today we start a Beta test of OpenCPN v5.1.428

Here are the links for Windows and Mac installation packages.

The downloadable installers for Mac and Windows are here:
Windows
https://dl.cloudsmith.io/public/davi...cdd2_setup.exe

MacOS
https://dl.cloudsmith.io/public/davi...+1.e63cdd2.pkg

For linux users running a debian-derivative distribution, you may install the Beta using your distro's package management tools.
Packages for Trusty, Xenial, Bionic, and Focal are available from the OpenCPN Beta PPA.

If you prefer, you may browse the available platforms and installer images here:
https://cloudsmith.io/~david-registe...able/packages/


Here is a list of some of the new Features in this release:
Features
--------
1. New Plugin management system, allowing Plugin updates from within OpenCPN from a trusted repository.
We will have more to say about this in another post.

2. Support for more platforms, including Ubuntu v20.04, and flatpak, about which we will say more later.

3. New standard package for simplified installation on MacOS.

4. Integrated support for signalK input data streams.

5. Realtime prediction of AIS target location.

6. Implement high-definition font rendering for depth soundings on vector charts (ENCs).

7. Small GUI tweaks to improve useability.

Bug Fixes
---------
1. Comprehensive solutions to many bugs and deficiencies reported in Flyspray.
Here is a condensed list of the corrected Flyspray bug:

FS#2642 - OPENCPN not opening virtual COM port created with com0com
FS#2638 - New "Green Dot Look Ahead Mode" fails in Course Up Mode
FS#2580 - Uninstalled tide station crashes program
FS#2594 - Center View feature "dings" after entering coordinates and selecting OK
FS#2591 - Waypoint Range Rings Mysteriously Appearing - Issue Identified
FS#2633 - Windows display scaling problem in input field custom URL chart downloader
FS#2637 - Wrong name/location for lockfile.
FS#2613 - Can't use AIS Virtual Com port (AMEC AIS)
FS#2627 - NMEA Checksum not ignored
FS#2568 - Dashboard clock displays cpu time instead of GPS time when there is an active route.
FS#2621 - Tracks to show timestamp on mouseover
FS#2595 - OCPN 5.0.0 does not manage to open COM port unless another program or older version is run first.
FS#2581 - Restore route "step through" capability in v5.0 as it was in prior versions
FS#2555 - Pop-up windows not closing with Esc
FS#2626 - Settings in new install and in recovery template
FS#2581 - Restore route "step through" capability in v5.0 as it was in prior versions
FS#2598 - Waypoint created from AIS target info dialog has "@@@@" padding after name
FS#2609 - Route Properties ETA and ETD errors
FS#2546 - Extra line in the chart border of an mbtiles chart
FS#2629 - Waypoint dialog doesn’t fit 800*480 touchscreen and no scrollbar OpenCPN 5.0.0
FS#2601 - Switch for mbTiles piano keys, & mbTiles wake up OFF (partial)

The Beta test plan:

1. We will discuss and describe bugs and other problems found on the OpenCPN Beta in this thread.
2. If you are the author of a bug listed as corrected in Flyspray, please confirm the solution, and close the Flyspray issue if appropriate. If the bug is not cleared, please leave comments sufficient to allow the developers to simply and quickly re-produce the issue. This allows for rapid solution.
3. Please DO NOT use the github opencpn issues tracker for this Beta test process. That channel is reserved for comments and discussion related to unreleased development projects.

There is a lot to digest here, especially the new features introduced with this version. We will be starting some separate threads for discussion and "best-practice" usage of some of the new features. Stay tuned...

...and...
Thanks in advance for your help

Dave and the OpenCPN development team.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenkte å teste ut Opencpn i båten min. 

Er det noen som kan gi meg en kort oppsummering av hva jeg må ha på plass?

Har søkt litt i forumet og hos opencpn, men ikke alt var selvforklarende for en nybegynner på Opencpn.

 

Det jeg har funnet ut at jeg trenger:

USB-GPS- Globalsat BU-353s4. Noen andre som kan brukes?

USB-Dongle for å kunne bruke flere PC'er.

Laptop og ekstern monitor er på plass.

Kart for Norge, knyttet opp mot USB-dongle.

Ser det nevnes en User-licence, Hva er dette?

 

Noen spesiell rekkefølge for installasjon?

Andre Plug-ins som trengs for dette?

 

Øvrig utstyr i båten er eldre Raymarine med Seatalk og Nmea 0183. Ikke viktig å koble dette til, om i det hele tatt mulig.

 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Ttor said:

Tenkte å teste ut Opencpn i båten min. 

Er det noen som kan gi meg en kort oppsummering av hva jeg må ha på plass?

Har søkt litt i forumet og hos opencpn, men ikke alt var selvforklarende for en nybegynner på Opencpn.

 

Det jeg har funnet ut at jeg trenger:

USB-GPS- Globalsat BU-353s4. Noen andre som kan brukes?

USB-Dongle for å kunne bruke flere PC'er.

Laptop og ekstern monitor er på plass.

Kart for Norge, knyttet opp mot USB-dongle.

Ser det nevnes en User-licence, Hva er dette?

 

Noen spesiell rekkefølge for installasjon?

Andre Plug-ins som trengs for dette?

 

Øvrig utstyr i båten er eldre Raymarine med Seatalk og Nmea 0183. Ikke viktig å koble dette til, om i det hele tatt mulig.

 

Uten å vite helt hva "Raymarine med Seatalk og Nmea 0183" er, er det der jeg ville begynt.

 

Formodentlig, er det en plotter/gps-mottaker, med foreliggende GPSinfo *ut* på nmea/st(GPRMC el tilsv.). Om så er så har du allerede det du trenger for posisjonsinfo inn mot Opencpn(opn) og du trenger ingen USB-gps. Du nevner "USB-Dongle for å kunne bruke flere PC'er" hvilket leder til at du også på noe tidspunkt trenger distribusjon av posisjonsinfo.

 

For kart er underforstått (mtp nevnte USB-Dongle), kart fra kartverket, via Oesenc og ocharts.org.

 

Jeg bruker selv, og anbefaler varmt til alle som skal til å begynne, en YDNR-02 fra yacht devices. Den router alt alle veier, NMEA0183/N2K/Wifi/ST, slutt på alle utfordinger med distribusjon, eller konvertering av signaler. Kan være litt køddig å sette opp, men verdt hver eneste kalori. Det er anbefalt kjøp nr 1, og den gir deg signalet fra alle kanalene ut på Wifi. Kobler du til ST eller NMEA fra plotteren din har dermed alle signaler tilgjengelig over Wifi til alt og alle som kan koble seg til. Du har også debug/dump muligheter for alle signaler den ser, noe som fort blir verdifullt.

 

Dernest last ned og installer opn på alle pcr/mobiler/devices du trenger.
Sett opp en connection til YDNR'n (over udp eller tcp) fra hver og en av de, og du har posisjonsdata fra plotteren rund baut.

 

Kart.
Kartverket leverer kartgrunnlag til o-charts, o-charts har forskjellige lisenser, enten knyttet til pc/mobil/device, eller, knyttet til usb-dongle (). Dette er antagelig "User-licencen" du har fått med deg du trenger. 
Lisensen gir tilgang til å bruke kart på 2 samtidige devicer/dongler, device-idn er knyttet til softwareinstallasjon(OS), og kan ikke fornyes om softwaren reinstalleres. Den er derfor, IMO, en nogo lisenstype..

Kjøp dongler for hver samtidige installasjon du skal bruke, eller, flytt en dongle fra boks til boks etter som hvilken du bruker. Lisensen kan ikke flyttes, så har du registrert èn mot en device og den andre mot en dongle, og så reinstallerer OS på devicen, da må du kjøpe ny lisens. Jeg ville egentlig bare tenkt på 2x dongle som en del av initiell kartkostnad. Du trenger også oesenc-plugin for å genere en key, laste ned og bruke kartene i opn.

Yacht Devices YDNR-02 (Seatronic har/har hatt denne)
Ocharts-dongle

Ocharts-norske kart

Link to post
Share on other sites

@SamH planen er kun ‘en laptop å kjøre dette på. Men dongle er aktuelt for fremtidig utskifting. Det jeg har fra før er kartplotter/radar og Autopilot fra Raymarine. Ca 1998.  Disse har første generasjon Seatalk, samt nmea 0183. GPS-signal kommer fra en minst like gammel Garmin GPS med innebygget antenne. Ønsker egentlig et separat system i tilfelle feil på et av de. GPS antennen koster forøvrig bare 550.- Laptopen blir sikkert byttet med en fast PC om dette er lovende. 
User licence var et tillegg til var i tillegg til kart og dongle, men mulig det bare gjaldt en spesiell type kart. Jeg antar jeg må ha dongle i maskinen før jeg installerer kartene for å få knyttet de mot denne. 

Link to post
Share on other sites

Holder på å innstallere openCPN jeg og, hvis du er et sted hvor du må betale licence er du kanskje på feil sted?

 

Det jeg har gjort foreløpig er:

 

lasta ned siste versjon av oCPN https://www.opencpn.org/OpenCPN/info/downloadopencpn.html

lasta ned plugin for norske sjøkart https://www.opencpn.org/OpenCPN/plugins/oesenc.html

lasta ned plugin for weatherfax https://www.opencpn.org/OpenCPN/plugins/weatherfax.html

(ellers funker også GRIB filene fra yr veldig bra, da må du bare aktivere GRIB plugin i openCPN)

for kart så går du herhttps://www.o-charts.org/ (ca kr 220,- for hele norge, en engangssum og kan bruke dette på to enheter iirc)

 

dette har jeg koblet opp mot en gps jeg akkurat kjøpte superbillig på Wærnes Båtbu http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=2579

 

Det vil da si at jeg har laget meg en kartplotter, eller mer en ECDIS faktisk, for kr 520,- ! :cheers:

 

Neste er å koble opp mot AIS og SSB når jeg får tak i hardware for dette for en rimelig penge;)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

Til dere som f.eks har intel grafikk HD 6xx seriene, som jo er meget utbredd i laptop av forskjellige fabrikat, så er det oppdaget at enkelte kan få problemer med at gjeldene versjon OpenCPN 5.0 ikke vil gå helt prikkfritt på disse chipsettene.

 

Så hvis noen her har slike problemer....., så vil jeg henvise til siste versjon i Betautviklingen av Versjon 5.1 , utgitt idag, der bl.a. dette Intel HD 6xx problemet som oppsto på enkelte modeller/maskiner, nå er løst sammen med mange andre forbedringer og nyvinninger, slik at denne beta-versjon allerede er kommet til et meget stabilt nivå.

 

Her er Dave Register (bdbcat) med en lenke til ny Beta - versjon i denne tråden:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-1-511-beta-test-234085.html#post3136857

 

Lykke til!

 

:flag_bp::thumbsup::sailing:

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OBS!

Glemte å nevne for dere som vil prøve denne Beta versjonen, der et av mange fremskritt og nyvinninger er at plugins installeres nå fra innebygd katalog i programmet fra fanen Utvidelser i hovedmenyen til OpenCPN.

 

Fra der kan man nå direkte installere og aktiverer de plugins man ønsker!

 

Seastar:flag_bp:

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Seastar said:

plugins installeres nå fra innebygd katalog i programmet fra fanen Utvidelser i hovedmenyen til OpenCPN.

 

Nydelig. Dette er en god forbedring! Nå er det slutt på å lete etter plugins, laste de ned manuelt en etter en og så installere.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Lurer på om jeg skal forsøke å lage systemet med en Intel Compute stick. Disse kjører Windows 10 32bit. Jeg antar at Opencpn fungerer fint mot 32bit windows. Er det noen andre som har forsøkt denne typen PC?

https://www.dustinhome.no/product/5010991831/compute-stick-windows-10?ssel=false&LGWCODE=5010991831;91289;5443&gclid=EAIaIQobChMI-7Xb-_Cy6QIVSomyCh0k5AIfEAYYASABEgJOefD_BwE

intel_boxstk1aw32scr_compute_stick_1458141809000_1220968.jpg.54ccaed89af16314ef6d6e84bdf4a81a.jpg

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei Ttor

Nei, har ingen erfaring fra slike dingser.

Såg på specs og tror de billigste blir for svake med prosessorkraft og ikke minst med max 2 GB RAM!!!!

 

Ser de har noen versjoner som er litt bedre utstyrte , men fortsatt for svak ytelse som helhet, og kommer opp i pris på i underkant av 5000,- ????????

 

JA, OpenCPN går fint på Win 10 32 bit, men jeg ville heller kjøpt en moderne laptop, som man i dag får til gunstige priser, og valgt en modell /merke (HP?) med minimum 6 GB RAM og i3 eller i5 Intel prosessor!

 

Det hadde blitt mitt valg ihvertfall, men mulighetene er mange, så man må bare forsøke seg frem til noe man har trua på selv og som er enkelt og stabilt som en helhet!:thumbsup:

 

Lykke til!

Seastar:sailing:

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, SamH said:

Imo er rpi og disse minigreiene ubrukelige. Alt for treigt, og laggy asf. Det eneste som er bra er prisen. 


RPi4 er jo noe annet enn tidligere versjoner, og med 4 GB ram er det en god maskin for OpenCPN slik jeg ser det. Men jeg ville ikke brukt den til så mye annet, for ikke å overbelaste den.

 

Kjører man i tillegg Raspbian fra en SSD så er ytelsen god.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Lattepandaen er sikkert kool den, men den kjører jo Win 10 og da trenger man en del power bare for å få Os-et til å tøffe på tomgang.

 

Trenger man mer power, men en liten PC er jo også disse odroidene greie.
https://www.kjell.com/no/produkter/data/odroid/odroid-stromadapter-for-odroid-xu4-p87306

Selv synes RPi-en blir litt snau å kjøre opencpn på. Jeg var så heldig å ha plass til en gammel laptop i et skott rett ved styreposisjon og har en liten skjerm på dashbordet. Opencpn og en liten RTL-SDR og AIS-mottak. Synes det er ganske digg. Ikke bare har man en fin kartplotter med AIS for en billig enge, men man har alt en PC tilbyr med Internett og full pakke.

Jeg vet ikke hva det er med RPi4, men jeg har brent sund to stykk i båten og drept en hjemme. Den første gikk 4 timer inn i ferieturen, det var jo direkte tragisk. Den jeg drepte hjemme tar jeg på min kappe. Jeg driver å lager autopilot og det første ungen gjorde var å trykke på alle knappene så fort hun kunne, det likte den ikke. Ungen var redd og pappa stolt over ungen som bricka sin første dings.

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 18 minutter siden:

Ja, W10 kan den kjøre. Og linux. Min kjører Ubuntu. 
Her også med Hackintosh, men da er man over i masochist-land.
https://www.lattepanda.com/blog-2863.html

 

LOL, mac på en lattepanda er nesten grunn nok i seg selv til å teste en. Den dagen jeg har tid til å gjøre noe slikt er jeg lykkelig. :D

 

Jeg er ganske fristet til å kjøpe en, men de er dyre. Jeg tror nok jeg heller legger inn en bestilling på et par RPi3+ og en odroid. Jeg har bare en mini-pc igjen nå og den er opptatt hele tiden til autopilot-prosjektet. Jeg finner disse mini-pc-ene geniale for å drive små prosjekter rundt om kring. GPIO-portene gjør det kjempelett å styre ting og tang.

 

Penger, jeg kjenner at jeg trenger mer av det.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hei

Det jobbes godt blant mange bidragsytere, og her er oversikten og changelog for denne videreutviklingen, som vil lede frem mot den nært forestående offisielle utgivelsen av det som blir den nye versjonen av OpenCPN. -  versjon 5.2!

 

Her er tråden for den sist utgitte Betaversjonen fra igår, som det bare er å "hardkjøre" og virkelig teste ut både

funksjonene og stabiliteten:

 

https://www.cruisersforum.com/forums/f134/opencpn-version-5-1-518-beta-test-234457.html

 

OpenCPN Version 5.1.518 Beta Test

Hello all OpenCPN supporters !

Continuing our Beta test, here is Beta v5.1.518

Here are the links for Windows and Mac installation packages.

The downloadable installers for Mac and Windows are here:
Windows

http://download.opencpn.org/beta/ope...918d_setup.exe

MacOS
http://download.opencpn.org/beta/Ope...+1.1e2918d.pkg

For linux users running a debian-derivative distribution, you may install the Beta using your distro's package management tools.
Packages for Trusty, Xenial, Bionic, and Focal are available from the OpenCPN Beta PPA.


Please note that above links are fixed, and will not reflect the ongoing daily build cycles.
If you need to test a feature that you know or suspect has been fixed or added by a daily build, you may find it here:
https://cloudsmith.io/~david-registe...able/packages/

Here is a list of some of the corrections and new features in this Beta release:

Beta 5.1.518

1. Correct "Show Grid" checkbox feature
2. Correct Help dialog initial size when accessed from toolbar "help"(circle-?) icon.
3. Correct/improve ENC area rendering logic
4. Correct Soundings font clipped rendering, MacOS
5. Correct multiline waypoint name rendering, GL, MSW only. #FS2541
6. MacOS: Correct TCData installation.
7. Correct Heading prediction line is interrupted at great zoom level when own ship is outside the screen edge..
8. Correct plugin manager panel legends and icons on plugin update availability.
9. Disable Options->User Standard Object list unless User Standard display category is active.
10. Correct Ownship real-size vector scaling logic.
11. Added support for AIS message 27. Long range position report.
12. Uploaded translatable text strings to crowdin opencpn project.


Thanks
Dave
 
Lykke til alle sammen og det skal bli kjekt å ta i bruk den nye versjonen nå til sesongen begynner for fullt!
Lykke til med testingen!
 
Ship o' hoy
Seastar:flag_bp:
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...