Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Etter å ha brukt VYacht-dingsen noko tid må eg sei eg er noko skuffa.  Har kobla den til SeatalkNG-nettet (N2k-inngang) der eg har EV1 autopilot og A67 plotter. Itillegg har eg instrumentpakke med vind og fart/dybde, men der er ikkje sensorane montert enno.  Må kablast i masta.   Det er nokså begrensa kva data eg får ut av STNG-bussen. Har ikkje funne nokon måte å få redigert PGN-lista e.l. i VYacht-enheten.  Ellers så er den dingsen snacks, med 4 NMEA183-inngangar, 1 NMEA183 utgang i tillegg til N2K-inn/ut.  Og innebygd Web-server og Wifi samt vanleg ethernet (Rj45).

Link to post
Share on other sites

Mixer'n skrev 1 time siden:

Etter å ha brukt VYacht-dingsen noko tid må eg sei eg er noko skuffa.  Har kobla den til SeatalkNG-nettet (N2k-inngang) der eg har EV1 autopilot og A67 plotter. Itillegg har eg instrumentpakke med vind og fart/dybde, men der er ikkje sensorane montert enno.  Må kablast i masta.   Det er nokså begrensa kva data eg får ut av STNG-bussen. Har ikkje funne nokon måte å få redigert PGN-lista e.l. i VYacht-enheten.  Ellers så er den dingsen snacks, med 4 NMEA183-inngangar, 1 NMEA183 utgang i tillegg til N2K-inn/ut.  Og innebygd Web-server og Wifi samt vanleg ethernet (Rj45).

 

Du har mulighet til litt "dypere" konfigurering ved hjelp av "Luci", ved å legge til luci.html i den adressen du i utgangspunktet bruker for å konfigurere routeren.

 

Er ikke sikker på om du får endret noe av det du kunne tenkt deg der, men det er i alle fall et tips. Jeg endret bla. SSID-navn der.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg får ut all info fra Seatalk1nettet samt AIS ut på Wifi slik at jeg kan f.eks. benytte appen Midwifi for å holde styr på vind og vær hvor som helst i båten. Syntes det har funket bra. Autopilot ACU200 og rorvinkel er også med, men jeg har aldri forsøk å sende kommando via wifi til den. 

 

 

A3926B13-E8BC-4401-8F5B-07DBA32336C6.png

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har montert en Garmin autopilot. Har fra før OpenCPN med 3 tilkoblinger:

 

-> NMEA 183 inn fra eldre kartplotter for GPS posisjon, kurs og fart

-> NMEA 183 inn fra nyere USB basert GPS for posisjon, kurs og fart

-> NMEA 183 inn fra VHF for å vise båter som sender AIS signal

 

Autopilot har NMEA183 inn og ut. Den kan motta og sende(usikker på hva den skal sende). Det står i manualen at det er langt høyere sjans for at autopiloten fungerer godt om man har NMEA183 inn til autopiloten som gir informasjon om fart.

 

Spørsmål: Er det noen som vet om det er mulig å få OpenCPN til å sende fart(NMEA ut) til autopilot basert på de andre kildene som sender NMEA inn? Hvordan settes det opp om det er mulig i OpenCPN?

 

/Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

Hvis du må konvertere, så er det iallefall en mulighet. 


Om det er så at du kan bruke noe direkte er det bare å henge en av gps-nmeautgangene på nmea -inn på apn din. En utgang kan levere til flere innganger samtidig.

Jeg ville kanskje egentlig bli litt overrasket om du ikke kunne bruke noe som allerede ligger i nmea-strømmen din. 
 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

 

HURRA, - FOR AT VI HAR FÅTT TIL DENNE OPTION:cool:

 

Nyheten må ut til "folket", og jeg gjør spesielt oppmerksom på at man må ha installert den nyeste plugin per dato, oeSENC_pi versjon 3.0, eller senere utgivelser som måtte komme!

 

Her er tråden som Hubert har om release av donglen, og som eventuelt også kan følges for tips og råd fra worldwide- brukere:

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/usb-key-dongle-for-oesenc-218754.html

 

Kopi av innlegget til Hubert på cruisers forumsiden:

USB key dongle for oeSENC

As an alternative to license oeSENC charts for OpenCPN the option to use a USB key dongle is in place since today .

Click image for larger version  Name: 177-large_default.jpg Views: 19 Size: 42.9 KB ID: 192829

Scenarios recommending the use of the USB Key Dongle:

- Creating portable chart sets on various systems for use at different
moments as planning, underway, presenting to friends, charter…
- For systems to experiment with, modifying hardware or Operating System.
- Computers that might need to re-install the OS or system images.
OpenPlotter and Raspberry Pi are clear candidates.
- Windows 10 systems suffering from "loss of identity" after updates -
these are a small one digit percentage of the W10 install, MS will know
why. If you have suffered such a case, the dongle is a good permanent
solution.
- As an insurance for your chart sets in case the computer dies. Just do
not loose the dongle now…

The dongle is just a USB key for the charts, it is not a USB memory.
There are no charts or other information on it but the license key and
you can not save anything onto it.

Requires oeSENC 3.0.

No dongles for Android.

MacOS (Mojave, 10.14.x) is still under development and will follow later.

Worldwide shipping

Complementary information at o-charts.org
https://o-charts.org/shop/index.php?...duct&id_lang=4

Hubert
 
Dette har jeg virkelig trua på at vil være praktisk og sikkert i.f.t  lisenshåndtering for mange brukere sitt behov!
 
Lykke til alle sammen:sailing:
Seastar
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

På Cruisers OpenCPN forum stilte en bruker et essensielt spørsmål:

 

Re: USB key dongle for oeSENC

Can i transfer my current charts to dongle?
Did not update W10 for 1,5 years now biggrin.gif
 
NB!
og så nevner han W10 Upgrades (i disse tider igjen) og som på noen maskiner Win10 installasjoner kan ødelegge lisensen på maskinen ifm at OS'et av en eller annen merkelig grunn skifter/ forandrer litt på identiteten sin!!!!
 
Her er Gode svar fra oeSENC / o-charts sjefen Hubert:
Re: USB key dongle for oeSENC

Transfered not:
the Dongle acts a "Portable System", one of the two instances you can use for each chart set during one year. There are no charts on the dongle, just the identification, the key.

If you have still one license to assign you can use the dongle for it.
Any combination of physical systems and dongles is doable - two PCs, one dongle + one PC, two dongles, one Android plus one dongle....

And about your W10 updates: if you run into a disaster we will always see what can be repaired if the license goes awry. Of course, if the updates happens while you are sailing, that's not that funny.

 

 

Som sagt, følg også med på den Cruisers forum tråden, hvis dere lurer på noe og ingen her på Baatplassen har tid til å svare!

 

Seastar

 
Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej

Jag har utan problem installerat Open CPN på olika datorer men nu har jag problem på en med Vista som operativsystem. Programmet vägrar starta med hänvisning till "dataexekveringsskyddet". När jag försöker undanta OpenCPN från detta skydd meddelas det att programmet måste köras med detta skydd.

Har någon nåt tips?

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, joshua said:

Hej

Jag har utan problem installerat Open CPN på olika datorer men nu har jag problem på en med Vista som operativsystem.

Har någon nåt tips?

Hei. Windows Vista er jo nå et svært gammelt og ikke supportert operativsystem som utgjøre en sikkerhetsrisiko. Det er litt flåsete å skrive kanskje, men mitt råd er å oppgradere. Vista hadde mye kompatibilitets problemer på applikasjonssiden. Du kan eventuelt forsøke å høyreklikke på .exe filen og kjøre den i kmpatibilitetsmodus for å se om det hjelper. Men mitt råd er å ikke benytte Windows Vista.

/Baard

Link to post
Share on other sites

On 5/28/2019 at 11:51 AM, SamH said:

Sjekk https://opencpn.org/OpenCPN/plugins/nmeaconvert.html om du ikke har den setningen du trenger for autopiloten inn.
I prinsipp kan du sende  alt du får inn, og  alt du kan konstruere av setninger ut fra det. GPRMC som du ganske sikkert har fra en av GPS mottagerene dine gir deg bla SOG som en start. 

Hei og takk for svar.

 

Jeg har fått dette til å fungere, også det å kjøre etter rute fra OpenCPN til Garmin piloten. Jeg satte opp en COM port på maskinen som autopilot/NMEA repeater og sender ECRMB, ECRMC og ECAPB til piloten via den porten. Jeg kan nå aktivere ruten i OpenCPN, og velge å kjøre denne på skjermen til autopiloten.

 

Imidlertid sier stadig piloten at den har mistet fartssignalet fra GPS. Jeg ser i NMEA debug vinduet på COM3 som jeg benytter til dette at den ikke sender ECRMC når båten ligger stille(eller svært sjelden) - Jeg har for det meste testet dette når jeg har ligget stille i brygga.

 

Er det noen her som har god oversikt over NMEA0183 som bekrefte at denne setningen sendes når båten er i bevegelse slik at det da stabiliseres? Altså at i og med at farten er 0, så får ikke piloten SOG via denne setningen?

 

Takknemmelig for svar.

/Baard

Link to post
Share on other sites

ECRMC du sender ut, er et speil av GPRMC inn, med mindre du har brukt nmeaconverteren og mekka noe der. (De to første bokstavene er talkerID). Det betyr at inndataene du bruker ikke oppdateres oftere enn det du ser ut. Noen gpsmottagere vil redusere sendefrekvensen for nmea ut avhengig av varians i posisjonsendring. Billige usb-pucker etc er notorisk for det, de filtrerer også tungt for å dekke opp for sin egen unøyaktighet.
GPRMC er vel den mest grunnleggende setningen som er, og den vil bli sendt når devicen ser forutsetning for det..

Jeg ville fulgt med i debugvinduet, fanget opp hva som kommer inn og  brukt den informasjonen som grunnlag for videre spekulasjon. 
Trenger du å teste forskjellige setninger, intervaller og verdier er nmeaconverteren fantastisk. Manualen er her: https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:plugins:logs:nmea_converter

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg benytter 2 GPS kilder inn. Det ene er fra en slik:

https://www.kjell.com/no/produkter/mobilt/gps/gps-mottakere/navilock-nl-8002u-gps-mottaker-p96431

 

Det andre er fra en eldre plotter som jeg har som backup til OpenCPN om det skulle skje noe med PC/Skjerm. Jeg ser at den gamle plotteren sender RMC oftere enn pucken.

 

Jeg vurderer å anskaffe en fast montert GPS klide på taket, men er litt i tvil rundt hva jeg bør anskaffe. Jeg har mulighet til å koble til NMEA2000 GPS til autopiloten, men da må jeg ha en NMEA2000 til NMEA0183 konverter for å få noe inn på PC som kjører OpenCPN. Det blir en kostbar løsning. Alternativt å anskaffe en god GPS med NMEA183 ut og benytte den til alle mottagerne som trenger det(OpenCPN, VHF, Autopilot, etc).

 

Om noen har god erfaring med fastmontert NMEA183 GPS som ikke ruinerer en, så er jeg åpen for forslag.

/Baard

Link to post
Share on other sites

20 minutes ago, SamH said:

Jeg har 2 stk Garmin GPS19x. Fornøyd nok, med det.
Hvor ofte de sender RMC er jeg usikker på, ikke kjører jeg ap ved kai, og ikke har jeg hatt behov for å finne det ut ellers..
Ofte nok dermed, for min del.. 
 
 

Mange takk for tipset. Jeg tror nok ikke at det kommer til å bli en vane å kjøre AP ved kai, det var mest for testingen sin del :-)

/Baard

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

På generelt grunnlag ville jeg sjekket om det kan være oppdatering av grafikkortdrivere. Er ikke best på Mac, men det er ofte slik på Windows. Er det noe oppdatering tilgjengelig for Mac OS? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Ocpn fungerer godt med openGL og macOS 10.14.5, er du på tilsvarende ligger mao problemet lokalt på maskinen hos deg.
(Og for dere som ikke bruker mac enda: Det er ikke det samme kontinuerlige driverhelvete på mac som det er i windowsverdenen.)
 

1. Forsikre deg om at du har siste versjon av Ocpn

  - Restart Ocpn

 

2. Forsikre deg om at du har siste versjon av alle plugins
2b.  Forsikre deg igjen om at du har siste versjon av alle plugins

  - Restart Ocpn

 

3. Tools->Display->Advanced. Select "Recover template" og "Apply Selected Config"
    - Restart Ocpn

 

4. Stopp Ocpn
    - I /users/<username>/Library/Preferences/Opencpn ligger lokale data, rename folderen til eks. opencpn_old,.
      Evt om du ikke har lagret noe vesentlig i Ocpn enda, slett hele Opencpn folderen der.
    - Restart Ocpn

Still no go, post logfilen her, lokasjonen finner du fra "About OpenCPN"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...