Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Vita Mare...

på Instillinger - Vis - og så på Avansert flippen finner du

 

Kartrotasjon-------, den står std på 15,, men jeg personlig setter den til 1 sekund og du får rask nok oppdatering av posisjonen til båten i kartet!

 

Ha en fin sommer!

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en AMEC camino 108 AIS koblet til PC. Dette fungerte greit i versjonen før 5. Etter oppgradering null kontakt. Prøvde en ren installasjon uten at det hjalp. Tilfeldig oppdaget jeg at hvis jeg kjører OziExplorer først, som fungerer som det skal, så kan jeg starte OpenCpn 5 etter å ha avsluttet komunikasjonen mellom OziExplorer og AIS. Nå får jeg får inn GPS / AIS på opencpn.

Dette fungerer jo for meg, men jeg synes dette er en snedig sak. Kanskje noe for ekspertene på OpenCpn?

Redigert av TF
Redigert for presiserig og skriveleifer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TF skrev for 8 timer siden:

Jeg har en AMEC camino 108 AIS koblet til PC. Dette fungerte greit i versjonen før 5. Etter oppgradering null kontakt. Prøvde en ren installasjon uten at det hjalp. Tilfeldig oppdaget jeg at hvis jeg kjører OziExplorer først, som fungerer som det skal, så kan jeg starte OpenCpn 5 etter å ha avsluttet komunikasjonen mellom OziExplorer og AIS. Nå får jeg får inn GPS / AIS på opencpn.

Dette fungerer jo for meg, men jeg synes dette er en snedig sak. Kanskje noe for ekspertene på OpenCpn?

 

Jeg har samme problem med samme AIS. Jeg har nedgradert med system restore og da fungerer det igjen. De har gjort et eller annet med siste versjonen av Opencpn slik at den ikke er brukbar for oss. 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TF skrev for 13 timer siden:

Jeg har en AMEC camino 108 AIS koblet til PC. Dette fungerte greit i versjonen før 5. Etter oppgradering null kontakt. Prøvde en ren installasjon uten at det hjalp. Tilfeldig oppdaget jeg at hvis jeg kjører OziExplorer først, som fungerer som det skal, så kan jeg starte OpenCpn 5 etter å ha avsluttet komunikasjonen mellom OziExplorer og AIS. Nå får jeg får inn GPS / AIS på opencpn.

Dette fungerer jo for meg, men jeg synes dette er en snedig sak. Kanskje noe for ekspertene på OpenCpn?

 

Jeg kjører WINOWS 10 og bruker USB tilkobling satt opp som en virtuell COM3.

Prøvde med programvaren som fulgte med AIS, men da fungerte ikke trikset.

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hej

När man köper sjökort från oeSence får man två licenser. En licens kan du knyta till en dongle som du köper från oeSence. Du kan ha sjökorten installerade på hur många datorer du vill men sjökorten fungerar bara på den dator där donglen sitter. Man måste ha donglen i dator när man startar programmet. Den andra licensen kan man ha på t.ex. en Androidplatta, dongeln fungerar inte på Androidplattor, bara datorer.

Hälsningar Ove

Redigert av Ove T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 7/24/2019 at 12:28 PM, Tempest said:

 

Er lisensen på kartet knytta til ei spesifikk dongle, eller kan du sjonglere donglene når du har kart knytta til dongle?

Det virker på meg som lisensen er knyttet til en dongle, siden du må laste ned tilpasset kartsett som du gjør når du låser dem til en viss maskin.
Har ikke fått tid å teste med mer enn en av donglene enda.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg kjører siste versjon av OCPN under Win7 og det fungerer utmerket. Men jeg sliter med å finne ut hvordan jeg kan vise dybdekoter i oSenc kartene.  Er ikke dette mulig?  Har bare 5m, 2m og 1m innstilt som farger for grunt, grunnere og grunnest... Takk for info om dette.

Mvh BTor

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei!

Fikk "Båtens verden" i postkassen i dag, - det er vel organ for Kongelig Norsk Båtforbund.

Mye interessant lesning og på side 16 så er det en artikkel om "Nasjonal handlingsplan mot fritidsbåtulykker" som næringsminister Torbjørn Røe Isaksen tok initiativ til i januar iår.

Håper de nå kommer frem til noen vettuge forandringer, tiltak og innskjerpinger av regler og holdninger når det gjelder Sikkerheten til alle som ferdes på sjøen!

Er Totalmedlem i RS og de kom igår med en spørreundersøkelse rundt dette med sikkerhet på sjøen......!

 

For egen del så la jeg til i friteksten, at promillegrensen må ned på samme nivå som på landjorda, - man kan ikke være RUS-påvirket som ansvarlig fører av båt!

 

Det er Viktig at den totale Sikkerheten for oss som ferdes på sjøen, kommer opp på timeplanen, - spesielt etter alle de triste og kanskje helt unødvendige ulykkene vi har hatt i sommer.

 

Da blir artikkelen i samme blad, på side 18, også meget aktuell:

 

Billigere kart til sjøs

Der har de trekt frem bl.a. OpenCPN som et utmerket alternativ til å være helt oppdatert på sjøkart....!

Håper det vedlagte bildet av artikkelen kan være noenlunde lesbar. (hadde ikke scanner tilgjengelig!)

 

Ønsker alle en fin høst med velfungerende OpenCPN- installasjoner!

 

 

IMG_20190903_130754.jpg

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Ser i ettertid at utsnittet som ble med på "bildet" mitt av artikkelen, fra Båtens Verden nr. 6 - 2019, ikke fikk med følgende heading:

 

 

Billigere kart til sjøs

Elektroniske kart har tidligere vært svært dyre, både når det gjelder innkjøp og ved oppdatering. Det finnes alternativer og supplement til disse kartene, som kan bidra til et tryggere båtliv for deg og dine.

Av Kjell Johnsen

 

Beklager dette!

"Budskapet" i artikkelen er ihvertfall meget viktig for trygghet på sjøen!

 

Skip o'hoi:sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei:sailing:

For at spesielt "nybegynnere" og andre som ikke har satt seg noe særlig godt inn i alle forandringene i menyer o.l., - i siste offisielle utgivelse av OpenCPN - per dato versjon 5.0, så har medlem Terry laget en fin pdf med hovedintro til programversjon 5, slik at man kommer godt igang:

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/exploring-opencpn-v5-225810.html#post3004762

 

NB!

Ellers arbeides det godt med en service-utgivelse som vil komme med nødvendige forandringer samt andre generelle forbedringer av programvaren.

De siste interne BETA-tester lover veldig bra..........:thumbsup:

 

Seastar:flag_bp:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei!

Ønsker alle en fortsatt fin Romjul og et riktig Godt Nytt År!

 

Det arbeides iherdig med neste versjon av OpenCPN og spesielt med nye tilkoblingsmuligheter, som f.eks tidligere nevnte "signal-k".

 

Dette er nå implementert i interne testversjoner av OpenCPN, som testes grundig ut for tiden, her er det mye å glede seg til!

 

Her kan det leses litt om fremdriften:

http://www.cruisersforum.com/forums/f134/signal-k-implementation-228038-2.html#post3042457

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Radar plugin oppdatert.

"We just released v5.0.4, which compared to 5.0.3 contains a few fixes. From the release notes:

  • #121 Garmin HD ranges now work (and not only on xHD.)
  • #125 ARPA is now supported on all four radars, not just the first two.
  • Minor font and dialog size issues
  • Translations
  • Navico radar detection is improved

In particular, like beta6, this release should detect all HALO radars reliably.


Note that we have reports that this works with HALO20 and HALO20+, but we have not yet adapted the code so you can't select ranges and features that these radars don't have. So don't get excited by being able to select Doppler and 72 NM range, they won't work. Heck, they might even explode your radar, or your boat, or the moon. Just so y'all 've been warned whistling.gif


Microsoft Windows and macOS users can download this release here:
https://github.com/opencpn-radar-pi/...ses/tag/v5.0.4


UNIX PPA users will have to wait until the PPA gets updated."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...