Jump to content

OpenCPN - gratis kartplotterprogramvare


Seastar

Recommended Posts

Flotte greier!

 

da har jeg kjøpt kart, men når jeg går inn på "my oeSENC Chart" står det "you will find instructions to request your charts here", så er det tre dialogbokser som handler om "system name", "fingerprint file" og "add a new system identifier". Så ligger kartene lengre ned i tabellform, men det står at jeg må "create a system identifier first"... 

 

Noen som skjønner eksakt hva man må gjøre her? 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 5 minutes ago:

men det står at jeg må "create a system identifier first"... 

 

Noen som skjønner eksakt hva man må gjøre her? 

 

Du må laste ned utvidelsen (plugin) oeSENC. Installere og aktivere i OpenCPN. Når du så går inn i på innstillinger i den kan du "Create SystemIdentifier file". Dene filen må du så laste opp som "fingerprint file".

 

image.png.1d90b12d60b69202ada4c303f33edbef.png

Redigert av Tempest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

phjens skrev for 3 timer siden:

Er det noen mulighet for og få kartene til eldre nettbrett som f.eks Samsung Tab2?

A)

Gå til Innstillinger og se på "Om" eller tilsvarende, - der kan du finne hvilken versjon av Android som brettet kjører.

Er redd det ikke har nyere enn 4.2.2 versjonen, og oeSENC plugin'en til OpenCPN krever versjon 4.4 eller nyere......!

 

B)

Til dere som lurer på hvor mange apparater (PC og/eller Android) man kan installere kartene på per lisens, - så er svaret to enheter!

 

C)

Ved kjøp av lisens så får man med oppdateringer (som blir kjørt hver mandag) i et helt år, og det er det som menes når det står gyldig til xx.xx - 2018, for dere som har bestilt nå, - altså ett år frem i tiden!

Hvis man ikke ønsker å oppdatere kartene videre etter et år, ja,- så har man forsatt kartene inntakt så lenge man vil....!

Hvis man senere vil komme ajour med helt oppdaterte kart, er det bare å fornye/ bestille ny lisens når behovet melder seg!

 

OBS!

Anbefaler alle å lese manualene både for hvordan man installerer og ikke minst brukermanualene for selve programmet og de mange mulighetene og innstillingene for bl.a. kartvisningen dette programmet har......!

 

Lykke  til!

 

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Erik skrev for 2 timer siden:

For android, sakset fra http://o-charts.org/

 

1. Install OpenCPN 1.0.13, or above, for Android 4.4, or above, from the Play Store.

2. Install oeSENC plugin for OpenCPN from the Play Store to be sure your device is compatible.

3. Go to o-charts shop and license the chart sets you are interested in.

4. Back to OpenCPN, Options → Charts → oeSENC charts → Add/update oeSENC chart sets and login with your o-charts access data.

5. Follow on screen instructions to assign and download on your device the charts sets you licensed on the o-charts shop.

Joltus...

A)

Når det gjelder alt vedrørende oeSENC kartene og installasjon av dem, så ser du over her at Erik henviser til riktig sted.....:yesnod::thumbsup:

B)

For både PC versjonen og Android versjonen av OpenCPN-programmet, finner du "innebygd" brukermanual i vertøylinjen og under icon/knappen med et "?" på og så under flippen "Hjelp"

Ellers finner du Brukermanualen online og stadig helt ajourført på http://www.opencpn.org

Det kan jo være en fordel og få den i større format på en PC i nærheten når man tester ut funksjoner og innstillinger:smiley:

C)

Ellers vil jeg takke alle som bidrar med hjelp her i tråden til de som er ny med dette programmet....., og spesielt takk til

Tempest som kom med en viktig og oversiktlig veiledning på "et springende punkt" i installeringen, som kanskje mange er litt uvante med!:clap::thumbsup:

 

Jo flere som bidrar, - jo bedre........!:seeya:

Seastar:sailing:

Link to post
Share on other sites

Seastar skrev 20 minutes ago:

Joltus...

 

Ellers finner du Brukermanualen online og stadig helt ajourført på http://www.opencpn.org

Takk.......

Akkurat linken eg trengte. 

 

Sånn utenom det var det null problem å installere kartene. Det eneste som lurte meg var perioden fra kartene var betalt til eg faktisk kunne laste de ned. En nedtelling på 60 sekunder som bare startet på nytt :giggle:

 

Men når mailen kom at betaling var registrert startet nedlasting og installering var smooth. Og det er så nice at kartene kan ligge på sd kort.

 

Kartene var veldig lekre. Rene og pene og uten for mye dilldall. 

 

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Merker ikke noe pinkvin.

 

På brettet mitt er det slik at når eg panorerer så flytter eg bildet bort, og det nye kommer umiddelbart når eg slipper panoreringen....

 

Litt vanskelig å forklare.

 

zoom er smooth.

 

Og da har eg kartene på sd kortet noe som ikke gjør ting kjappere....

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
SamH skrev 9 minutes ago:

Screen Shot 2017-08-31 at 17.20.01.png

 

Identisk med gulesider såvidt jeg kan se, mao kurrant. Utrolig irriterende med de trekantene dine da ;-) Får tro de går an å få vekk. 

 

Innseilinga til Skutevikkilen er et eksempel på hvor CM93 er ubrukelig. Og egentlig verre enn det, en kan tro at det er helt ok og smelle på. Så akkurat der er jo Statskartene helt klart en stor forbedring. 

--------

Edit: Gulesider sjøkart viser høyda på spennet over innseilingen i selve linja som markerer linja. Hvordan finner du høyden på spennet i Opencpn med de nye kartene?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SamH skrev for 2 timer siden:

Sannelig ikke helt sikker på om jeg foretrekker cm93 eller kartverkets.  Statskartene var ikke mye å skryte av, og  IMO sålangt ikke verdt prisen ift cm93 her i mitt område.. 

 

SamH...

Det må være en forskjell på 5-10 år? gamle kart sammenlignet med helt oppdaterte kart fra Kartverket, - det har jo skjedd ting som nye broer, nye større moloer, nye skjær som er merket, nye fyrlykter og ikke for å snakke om landmasser/holmer som har fått mer riktig og nøyaktig plassering på kartene i forhold til virkeligheten osv.....!

 

NB!

Jeg har hørt mange historier om "slepestrek" som går tvers over holmer og landmasser/ utstikkende nes, der skipperen heldigvis har brukt "utkikken" og sunn fornuft ut ifra andre iaktakelser.......!

 

Dette kan du teste ut selv også på mange steder, og kanskje mange andre erfarne skippere også har noen eksempel vi kan teste ut/ kommentere her?

 

Jeg har et nøyaktig og riktig slepestrek fra "indre leia" over Hustadvika fra Kr.sund til Bjørnsund som demonstrerer viktigheten av korrigerte uptodate kart, når jeg f.eks sammeligner i.f.t mine NV-charts som er rasterkart fra 2011.

 

Når jeg ser den skjermdumpen du har lagt ut fra et kartområde, - så har det vært interessant å se instillingene du bruker bl.a. for vektorkart visning?

Ta et screenshot og legg det ut her!

 

Jeg ser også på et bilde du har lagt ut i et senere innlegg som har masse "trekanter", - fjern haken ved "Kartinformasjons objekter" så er de borte!

:thumbsup:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Popeye70 skrev 1 time siden:

Kunne en av dere som har installert de nye kartene, og som også har Navionics, ta noen skjermdumper fra begge så vi andre kan se på forskjellen...? På forhånd takk.

 

Navionics er identisk på sin webside og app.

 

https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating@15&key=ojnfJ_jgy%40

 

 

Link to post
Share on other sites

jeg har lagd noen skjermdump for hhv OpenCPN, Navionics og Gulesider, men siden i går klarer jeg ikke lengre hverken laste opp jpg eller png filer. Har prøvd direkte med opplasting av png-filer fra min Galaxy tab, og nå også via PC (etter å ha tatt skjermdump av disse og lagret som jpg). Derfor har jeg lagt bildene i et nettalbum i stedet:

 

https://photos.app.goo.gl/XcHylox0lsHmkkSM2

 

Jeg synes det er viktig med god oversikt når kartet er zoomet ut, og er enig i at gulesider har flotte visninger. OpenCPN på sin side har så mange muligheter til å endre hvordan kartet vises, så her kan jeg nok optimaliseres mer enda. 

 

Gulesider gir etter mitt syn det beste oversiktskartet, mens OpenCPN er best når det zoomes inn. Navionics synes jeg er dårlig når det er zoomet inn, dybdekonturer og merker er dårlig fremhevet sammenliget med ledmerker osv.

 

 

 

 

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...