Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Hulda skrev 1 time siden:

Nei, jeg har ikke rengjort noe annet enn commutator. Var selv forbauset over hvor rent det er. Men det er lite lekkasjer og null bunnvann. Motoren lever under perfekte forhold.

Kan eg tillata meg å læra Hulda eit nytt ord?

Du skjønner, der er ikkje kommutator i den dynamoen, ein kommutator er sånne langsgåande koparstavar, som børstane er såvidt borti i forbifarten, før dei går til neste stav. Det som du har heiter sleperinger,

Link to post

Visste det, men fant ikke ordet, har noe med for høy alder å gjøre. De små grå størkner. Men du har naturligvis helt rett, og du og Lars H var blant dem jeg tenkte på når jeg nevnte at dette er det fler som vet mye mer om enn meg.

 

@Lars H. Dette med hva man skal gjøre når er en avveiing. Noen fyrer opp saker, skrur ting dønn i filler og kaller det preventivt vedlikehold. Offshore hadde vi store problemer med at operatørene startet opp pumper, motorer, gassturbiner 'for å sjekke at de funker'. Hver oppstart av en pumpe sleit kanskje tetningen tilsvarende 1000 driftstimer. For dem som leverte tetninger, er dette naturligvis et bra marked. Sammen med lagre. For utstyret er det drepen. Andre kjører til sakene står i sju stein og mener det er greit. Greia er å velge noe som er midt mellom. Da stanser det aldri, og overraskelsene uteblir. I hvert fall de negative. 

 

Så får vi se om dette blir en evighetstråd eller ikke. Kanskje Ingar blir lei og stenger den. 

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

@Lars H.Dette med hva man skal gjøre når er en avveiing. Noen fyrer opp saker, skrur ting dønn i filler og kaller det preventivt vedlikehold. . . . . .

 

Jeg pleier å si:  Don't mess with anything that works"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
  • 2 uker senere...

En liten førhjulsgreie, førjulsgreie, noe slikt. 

 

Først en liten sak som undrer meg. Man kan kalle det 'kabelhysteria'. Dette med at alle kabler må være ditt og datt, må klemmes med 140 tonn, ellers funker det overhode ikke, det må være sekskant, alt annet er håpløst, hull i enden på kabelskoen er døden, osv. osv. Men det er vel slik sådanne forumer fungerer, alt skal på liv og død trekkes til det ekstreme. En vanlig lystbåt må ha samme spec. som en Typhon ubåt, alt annet er forkastelig. Bilde:

20171217_122229.jpg.1c09451685c47fc7c492e9d331ceba34.jpg20171217_122219.jpg.55ba5fca6abd77d3d96511b5d879f4ef.jpg

Noen som ser forskjell på disse kableskoene? Begge er for 95 kvadrat kabel. Den til høyre er levert fra et anerkjent foretak som leverer lavspent elektro. Og den kabelskoen brukes blant annet på redningsfartøyer. Og den har 'pustehull'  i enden slik at man kan se enden på ledningen. Helt borti natta feil. Kableskoen til venstre kommer fra offshore, og var del av reservedelssatsen til en nå demontert generatorstasjon. Kabelsko og ledninger skulle kastes. For det jeg var så snill, fikk jeg lov å ta med sakene hjem. Godset i klemhylsen til den anerkjente til høyre er ca. 1,4 millimeter, og lengden på spennhylsen er 21,5 millimeter. Den fra offshore har tilsvarende godstykkelse 2,5 millimeter og hylselengde 38 millimeter. Skoen til høyre er beregnet for tangklemming (man må ikke være vanvittig kraftig for å klemme sammen), den andre er beregnet for hydraulikk-klemming. For naturen er slik innrettet at alle materialer 'ønsker' å gå tilbake til foregående tilstand. Dette handler om elastisitet og plastisitet. Klemmer man sammen den til høyre med 100 tonn, siger den kanskje i løpet av noen timer tilbake til 5 tonn klem rundt kabelen. Klemmer man den andre med 100 tonn, siger den kanskje tilbake til 20 tonn i løpet av noen timer. Det hele koker ned til hvor mange amp. skal man overføre i løpet av et tidsrom. Jeg tror ikke det er en eneste lystbåtmotor i Norge, eller Østfold, som matcher starten til en 24 MW gassturbin sitt startaggregat. Så for en vanlig, 14 liters lystbåtmotor (som ikke jobber under vann/ i vann), vil kabelskoen til høyre holde i massevis. Og 95 kvadrat kabel er overkill. Men det er for at jeg fikk kabelen gratis, mot å bære den hjem. Nå greide jeg å klemme kabelskoen til venstre rundt 95 kvadrat kabel med tang fra Biltema. Det er et under at både tangen og gubben holdt. Det var helt på grensen. 

 

Dynamo:

20171214_163701.jpg.f988281759577cfc427298ab130752a5.jpg

Alt gikk ikke helt greit. Ta en titt på bildet over, dette er før demontering. Dette er en dynamo 'refurbished with pride', av en eller annen. Den har jobbet om bord i Hulda i litt under 1000 timer. Legg merke til midterste terminalen til statorviklingene. Den er &%¤()% loddet! Da jeg løftet statoren pent og pyntelig ut og la den på en avis, skjedde dette:

20171214_164438.jpg.a16677e39c3074b8575c736f98f118e1.jpg

Dingsen (terminalen) ramlet av. Så da måtte jeg kunstlodde en gang til. For en gangs skyld, loddebolten var ikke fra Biltema. Men det var loddetinnet :--) Så da kom alt på plass igjen med nyinnkjøpt diodebro. 'Made in China', kjøpt gjennom et foretak på Kolbotn, Kølabånn for oss som er lokalkjente- og snakker språket. Monterte sammen. Beholdt spenningsregulatoren, ville ha den gamle som gir 14,7 V på maks. Det er ikke krav til å være 25 år og slangemenneske for å få på plass dynamoen, men er fordel. Dessuten bør du ha lempa jern noen måneder i forveien, dynamoen er tung ytterst på to fingre og strak arm. 

 

Fyrte opp motoren, pissdødt, bare noe flikking. Faen. På'n igjen. Plukke fra hverandre hele greia. Bytte spenningsregulator, i samme sendingen fra Kina. Montere og banne. Desillusjonert, ut i cockpit, kølamørkt, tenning på. Ladelampen lyste klart og rødt! Positivt. Start, litt gass, tilbake til tomgang. Turtelleren ligger som limt på 750 rpm. Det har ikke skjedd før, heller ikke den gangen dynamoen var ny (refurb with pride). Opp til 1000 rpm. Gikk ned og sjekket BEP batterimonitor. 99 % kapasitet,  27,8 A og 14,3 V, det var som bare! Har ikke hatt slik futt noen gang! Motoren surrer og går noen minutter og amp. detter til 0,7 med spenning 14,5 og 100 % kapasitet. 

 

Og hva gjør så Hulda, springer hjem og bestiller en til:

Skjermbilde.JPG.2cb1dfac0d09f586b877c53651a8e9eb.JPG

 

Noe for de som ikke vet: Hulda har en imaginær postboks i Linden, NJ, USA gjennom Jet Carrier. Slik som denne leverandøren, Mid West Trading Co., sender ikke utenfor USA. Og de som sender utenfor USA tar seg uten blygsel borti 1000 spenn i 'shipping cost' bare for å pakke og sende eks. USA, så kommer frakt i tillegg. Gjennom PayPal kostet dynamoen på bildet NOK 563,63 fritt levert Linden med road transport (UPS). Og den ble skipet til Linden dagen etter bestilling. Etter hvert blir den flydd over til Norge for et par hundre spenn, så blir det post, mva og hente i butikk. Ikke over 1500 kroner. Men det er alltid spennende å se hva jeg får. På eBay går jeg alltid etter 'Top Rated Seller', andre som ikke har den utmerkelsen blir ikke vurdert. 

 

Litt om dynamoen:

En AC Delco (tidligere Delco-Remy), som var en stjernegreie fra midten på syttitallet og fremover. Delco har laget, og lager fremdeles, et utall varianter av dynamoer og startere. Dynamoen jeg kjøper har gått ut av produksjon for årtier siden. Denne vi har her, er spesiell. Statorhuset holdes sammen av fire skruer. Man kan skru ut skruene og vri statorhuset relatert til festene i 90 graders 'increments', eller posisjoner. Uten å demontere slik at børstene ramler ut av holderene. Og delenumrene kjører som 321-247, 321-244 etc. etter hvilken posisjon statorhuset er montert med. Denne dynamoen jeg bruker heter modellbetegnelse 12 Si. Det er den 'store' som ble levert til amerikanske biler fra ca. 1984 og fremover. I tillegg er kjølekapasiteten øket i forhold til de mindre variantene. Dynamoen har en stor diameter, og egner seg ikke for 'very high rpm', rett og slett for at viklingene i rotoren ikke holder sentripetalakselerasjonen. Men under 4000 rpm, helt greit. Statoren bestemmer amperen. Og 12 Si (Si betegner at spenningsregulatoren er montert internt) ble levert fra 63- til 90 A. 'Min' versjon (321-xxx) er på 78 A. (90 A på en kilerem synes jeg er i meste laget. 78 A er maks. i følge 'Hulda spec.) Så da har jeg altså for NOK 1500 en dynamo som minst går 1000 timer, inkludert spenningsregulator. 

 

Så får de som higer etter perfeksjon kjøpe seg Balmer på 130 A og i tillegg ekstern regulator som gjør alt mulig hokus pokus. Men batteriene til Hulda holder i minst 10 år. Og det med dynamo til 1500 kroner der andre med glede spanderer 12 000 for samme effekten og greier å kverke batteriene sine på tre sesonger. Jeg bare måtte. 

 

Så til alle, uten fnugg av sarkasme: GOD JUL!

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

Da begynner vi å nærme oss 99 000 klikk på denne slitne tråden. Godt Nytt År, takk for det gamle. Og alt det der! Så da er vi back to bussiness, as usual. Ting går som vanlig på trynet, ting tar mye lenger tid enn beregnet til en vesentlig høyere pris enn antatt. Hulda er alene om dette. 

 

Prosjekt dynamo, Alternator for dem som vil det. Dynamoen ankom til Spill og Kiosk i Son (eller noe i den duren) i romjula via PostNord. Helt fantastisk. Story: Damen i Spill-og-hva-det-nå-heter er datter vegg-i-vegg der vi bor. 'Du skal vel ha legimitasjon'? 'Ikke så farlig. Men (med bekymret skråblikk), det kan bli litt bråk nyttårsaften, jeg skal ha partay'. 'Filler'n vi er bortreist. Da får jeg ikke det å ergre meg over heller!' Den unge damen lyste opp. Hun bærer nok preg av at hun sovnet foran TV'n sist vinter med bikkja gneldrende ute på verandaen kl. 00:30. Og Hulda måtte brøle som en morder i vinternatten og dunke kosteskaft på vinduet for å vekke damen. Ringeklokka virket ikke. Bikkja hisset seg opp til de grader, rart den ikke døde av stress, slik som jeg. Det hadde gjort seg, dau bikkje og ditto gamling på verandaen, en vinternatt.  Damen trodde det var en morder i vinternatten ute på verandaen, hun fikk sjokk da hun bråvåknet. Ja, ja. Det var den historien. Har det beste forhold til naboen. Uansett. 

 

Faktura på frakt og MVA ankom fra JetCarrier, NOK 625 (omtrent). Regnet med at totalprisen på dynamoen ikke skulle overstige NOK 1 500. Det ble ca. NOK 1 300. Det var vel den eneste gangen jeg har vært under budsjett i 2017. Bilde av dynamoen:

20171230_165008.jpg.824aa2f88d3d611918096b95c7efc1d5.jpg

Ble litt betenkt da jeg så den lille pappesken som skulle huse en dynamo på 5 kg. Tross alt sender avsender med UPS. Som leverer varen på lokalt sentrallager. For deretter å bli plukket opp for å bli kjørt videre med Road Transport. Tynn kartong og et lag plast, som ikke engang er bobleplast. Og det gir naturligvis konsekvenser:

20171230_165211.jpg.fe9de403439585285da4c4b6cef622a1.jpg

Vifta er slått pokkerivold. Og på disse dynamoene er ikke dette 'hvilkensomhelstvifte'. Den er shimmet til riktig avstand relatert til dynamohuset, der det er en enkel labyrinttetting for maksimal luftgjennomstrømming. Så jeg kan ikke gå på Finn.no og kjøpe hvilken som helst propell. Nå er dette en 'Remanufactured with Pride', slik man gjør det i USA. Og de gjør det bra. Ikke noe spørsmål om noe annet. Enda et bilde, rotor assy.:

20171231_114050.jpg.7a3108277a747e76471d84bd1cca89d9.jpg

Ikke bare at det ser glinsende nytt ut, hellakkert og fint. Rotor assy er også balansert i forbindelse med overhalingen. Og det er nok foretatt med remskive og vifte montert. Skrev jeg 'faen ta' over? Hvis jeg glemte det, Faen Ta! Såhh. Grunnen til at jeg kan se at rotoren er balansert, er at balanseringshullet i bildet er helt ferskt. Der er drillet nylig. 

 

Tar vi en titt på stasjonærdelen:

20171231_145248.jpg.fe8079d1b0f35935f149fb6102b75d79.jpg

Igjen, her er det bare aluminiumshuset som har vært i bruk tidligere. Alt, med unntak av kondensatoren, er identisk med den gamle dynamoen. Den røde ledningen øverst i statorhuset er W-lederen som skal gå til turtallstelleren. Å få på plass denne ledningen var eneste grunn til å plukke opp dynamoen. Så da er det bare å skrive til Mid West Trading å kjefte opp Baltazar Rivera som var ansvarlig for pakkingen, og be om en ny vifte. Sannsynligvis ber de meg ryke og reise. Så da får jeg gjøre det, uten vifte. 

 

Av en eller annen grunn måtte jeg ha ut dynamoen der jeg nettopp hadde montert ny diodebro og spenningsregulator, husker ikke hvorfor i farta. Systemet mitt er koblet slik at lys i motorrom er koblet til motorstrøm. Altså er det full rulle på dynamo B+ når lyset er på. Plukket ut dynamoen, fikset det jeg skulle. Lempet den inn igjen. Det er et helvete, selv om det går fort å få det til. Skulle skru til B+. Fant ikke 10 mm kombinøkkel. Må ligge diagonalt over motoren i full strekk for å komme til B+. Men innenfor rekkevidde lå en Bacho skiftenøkkel. Satte Bacho'en innpå mutteren. Bacho'en var lang, jeg glapp, full kontakt mellom B+, Bacho og motorgods (-). I andre enden av ledningen til B+ ligger det 2 stk 220 Ah potente og fulladede bly/syre som med glede sparker ut 1200 A hver seg. Hadde jeg sovet under nyttårsfyrverkeriet, våknet jeg nå. Så da var det bare å plukke ut spenningsregulator og likeretter som nettopp hadde ankommet fra Kina. Renovert til spesialavfall, containger for elektronikk. Og montere siste reserve. Kr. 950 rett i dass. Dynamoen montert igjen. Denne gangen uten motorstrøm, 10 mm kombinøkkel i hånden og hodelykt. Startet og det kjørte. 

 

Neste problem er varmeveksler. Det er bilde av den over. Det lekker, det vil si den svetter når den er kald. Har gått gjennom, det er ingen koblingslekkasjer. Slik ser den ut før siste montering i går:

20180101_114025.jpg.58972bdf43e619a284c6221adbfbcab9.jpg

Neporenepakning vasket med Aceton for å fjerne slippmiddel fra produksjon av gummien.

20180101_114031.jpg.4f6d2b209981122164b4daad852146e6.jpg

Varmeveksleren påført Biltema Superbond Rapid. Tettere blir det ikke. Prøvekjørte ut på fjorden, og det kommer et drypp i halvtimen og så stopper det opp. Jeg antar at det er hva vi kaller pitting som har kommet gjennom et par steder. Uansett må kjøleren ut og trykktestes. Nå er ikke frostvæsken på motoren mer enn fra 2013, helt fersk. Tar jobben til neste år. I mellomtiden har jeg funnet fram til bleier for damer med lekkasje. De er toppers. Har to striper lim på 'ikke-bruk-siden' som limer fast under der dryppet (fra varmeveksleren) lander. Undersiden av bleien er tett (plast). Jeg er for blyg til å kjøpe denslags, sender Admiralen. Helt toppers, kan anbefales! Så med et saltvannsdrypp nå og da, så kan jeg leve med det en sesong. En annen ting når det gjelder slike varmevekslere. Du kan klappe deg bak på, finner du ett hull, kan du være sikker på at det er fler i skymda. Ikke bare i selve huset, men også i rørene. Skal sjekke opp om det ligger noe ute på nettet. Varmeveksleren min kommer fra OSCO PA, men de har nå kun hjemmside der registrerte forhandlere kan logge seg på.

 

Jeg svarte et eller annet sted på 'hvor lang tid tar det å lade opp etter at jeg har brukt thruster?' Testet det i dag. Kjørte alle batterier, som blir vanlige bly/syre med kork ca. 600 Ah. Bakket inn i båse og brukte Sleipner SP 90 (er det vel den heter, har største 12 V motoren som Sleipner leverer) noen ganger. Bilder av BEP batterimonitor:

20180102_124930.jpg.73c1271b811c036a8c5699ee4f7b5663.jpg

 

20180102_124944.jpg.df827c7a09ebbc5f10aad4387f587491.jpg

Det startet på 5,4 A. Men innen jeg fikk fiklet fram moblien for å ta bilde, var vi nede på 2,9 A. Ladingen startet på 14,5 V og endte på 14,7 V. Og da jeg målte lå motoren på ca. 900 rpm (hurtig tomgang). Sleipner brukte så lite at forbruksbanken (som har shunten) ikke reagerte på tappingen. Det lader så kontant at det er ikke noe å bekymre seg over. Og som tidligere beskrevet, opplegget til Hulda er det enkleste man kan tenke seg. Untatt at ladingen toucher 14,7 V når batteriene er fulle og det ikke er noe tapping. Det er rett og slett en uintelligent rampelading. Spenningsregulatoren heter XXX-1466, som jeg antar er maks 14,66 V. Hvilket BEP forhøyer til 14,7.

 

Noen bilder fra Strömstad i dag:

20180102_120728.jpg.d86bf226231573778abcb0cc5449d443.jpg

Borte i sydenden av bukten, Axelsson Marin AB til venstre i bakgrunnen, er det gravearbeider. Dieseltanken til yrkesfartøyene er fjernet. En gravemaskin holder på inne i bukten. Rampen, der man med risiko kunne sjøsette landstedsbåter, er fjernet. Det er lagt ut en lense som flyter tungt i vannet og ikke er merket. Hadde det ikke vært vind, ville den vært nærmest umulig å få øye på. Inne i Strömstad havn, ved siden av septikstasjonen, bygges det nå en dieseltapp. Om dette blir i konkurranse med stasjonen til Axelsson Marin, eller om denne kun blir for fiskerflåten, vet jeg ikke. Tanken er på plass. En gubbe driver å kobler opp. 

20180102_115224.jpg.c8245d0393acf24354da71cc55b9711d.jpg

20180102_114802.jpg.88544f5e5ea5c4bfe3982785434f1575.jpg

20180102_114718.jpg.a026a3af6058fa84df11a7b62e7423d6.jpg

 

Tror det var alt. Nesten. Fulle overhalingssett for dynamoen som inkluderer spenningsregulator, børsteholder m/børster, diodebro, lagre og bolter, selges på eBay for NOK 200. Så kommer frakt og MVA i tillegg. Snaue 400 kroner levert i Spill-og-greier. Skal bestille et slikt sett. På disse dynamoene er det så kjapt på skru, at om lagrene er hele, er hele overhalingen gjort på et kvarter a tjue minutter. 

 

Ellers oppførte V8'ern seg eksemplarisk i dag. Fikk ikke mer enn 5,7 knop. Skroget sikkert fullt av skitt og grodd propell. Kommer seg når vi får seilt noen sjømil.

 

 

20171230_165048.jpg

20180102_115125.jpg

20180102_115137.jpg

20180102_115201.jpg

20180102_115217.jpg

20180102_115137.jpg

20180102_115201.jpg

20180102_115217.jpg

Link to post
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jo, takk for det. Jeg greier vel ikke å holde smella. Må være det at jeg kan skryte uhemmet av meg selv, uten at noen kan motbevise det. Jeg har egentlig ikke noe nytt å bringe til torgs, annet enn at jobben på Hulda har startet. Det blir to- tre måneder om året der det konsentreres litt. Men en ting er denne:

20180203_143219.jpg.7da2e85ef3e4bc21e933b565ffa54915.jpg

Dette er en nokså kraftig vifte som drar 4,3 A. Under viften er motorrommet. Og slik ser det ut oppover:

 

20180203_143208.jpg.fa1ef2dbad4dcf999ae4160f95f2c8a8.jpg

 

Her går den gjennom hyttetaket med en doradeventil på toppen. Ventil av den typen som automatisk stenger om det kommer vann inn. Og åpner når vanntrykket forsvinner (Vetus).  Etter at vi stanser motor eller aggregat, siver det alltid 'motorlukt' inn i båten. Dette er nå fjernet. Funker helt etter oppskriften. Hadde tidligere en PC-vifte, den ble for pinglete. Og etter at jeg fikk på spirorøret støyer den heller ikke noe videre. 

 

Ellers går nå tiden med til å dekke over skummet (garnering) der det fremdeles vises. Og det er hele akterskipet og toalettet. Hjemme i kjelleren prefabrikeres lister og greier. I hovedsak brukes eik. Gammel beinhard eik. Tung som bly. Til dette arbeidet brukes i hovedsak tre stk verktøy:

20180130_143250.jpg.89a6ff636e5a814514a58aa7a57423a1.jpg20180130_143310.jpg.4d99c9d1da7c33dd282ff7ec61a777f4.jpg

Skil sirkelsag, type 1526H, kjøpt midten av 70-tallet. Har siden gått jevnt og trutt. Har aldri vært plukket opp. Ikke så mye som en skrue. Helt utrolig kvalitet. Var meget dyr den gangen. Så har vi en båndsliper Skil 400H, den ble kjøpt omtrent samtidig. Nå er den utslitt, men nekter å gi opp ånden. Vanvittig bra maskin. Har kjøpt en Ryobi båndsliper som skulle ta over etter Skil. Den har jeg plukket i biter flere ganger allerede. Om ikke lenge blir den levert på 'Gjennbruket' i Strömstad, ubrukelig. Det nyeste tilskuddet er en Makita bordsag. Den skjærer så bra at jeg har parkert tykkelseshøvelen for bredder under 90 mm. Makita'en skjærer så bra at jeg bare kan pusse over med Skil'en, så er flaten slett som en barnerumpe. Verktøy nr. 4 er en overfres fra Bosch, proffgreie, helt toppers, må ikke glemme den heller.

20180130_143905.jpg.f9966adc3e0b1e9232bb97cf70217974.jpg

Til Makita har jeg laget en 'slede' for tverkapping med presisjon:

20180207_162319.jpg.cd4cfd08f0ffbe8acb1dd5e0a9e70725.jpg

Enig at den ser nokså primitiv ut. Men presisjonen er som dette testkappet:

20180207_162355.jpg.4304b33dcad7d183ec19d80288617b09.jpg

Maks feil 0,1 mm over en lengde på 246 mm. Den er grei nok.

 

Så kommer det vel mer etter hvert. Når jeg allikevel sitter her og føler trang til selvskryt. Skriver ikke så mye om tabbene.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Dette med selvskryt og prosa. Helt enig. Kom på en sak, som ikke har noe med båt å gjøre. Men Ingar kan stenge tråden når som helst, uten at jeg blir sur av den grunn. Dette med prosa. Jeg var alltid dum på skolen. Men en dag i femteklassen på folkeskolen fikk vi stiloppgave noe slikt 'fortell om vinterferien'. Jeg var så der 12 år. Vinterferien ble tilbrakt på Jevnakerdelet, langt inne i bondelandet. Beinkaldt. Masse snø. En eldre gubbe, Anton, var tømmerhogger. Jeg ble med Anton. Opp 04:00 om morran. En halvtime på ski ned til Anton. Deretter Anton og Harald (jeg heter ikke Hulda) en time innover i skauen. Noen steder så bratt at vi måtte ta av skia og klatre oppover i løypa som hest og tømmer hadde laget på vei ned. Dette skrev jeg om. Men det var mer. Anton gikk ikke ut på dass uten å ha med hagle kaliber 12. Det ble for mye puff for meg. Så jeg fikk låne en kaliber 16 (mindre puff). Merk, ikke tenåring enda. Noen ganger var jeg ute alene. Med hagla og brystlomma på anorakken full av patroner. Men hagla var ugrei. Mye hendigere med US-karabin. Ett skudd i løpet og 16 i magasinet. Skjøt ned kongler og tvers gjennom hesjestaur. Ingen som så noe feil med det. En dag skulle jeg være med Anton og gjengen på jakt. Vi gikk slik at den siste gården var ute av syne, etter kirketid (det var viktig). Dunkerene (to av dem, harehunder ble sluppet), losen gikk. Bål ble tent og man rigget seg til. Kos. Dreit i bikkjer og harer. Opp av baklomma på vadmelsbuksene kom litersflasker med hjemmebrent. Spesialsydde baklommer for kunne romme vekt og størrelse. Slikt fikk vel nakkehåra til å reise seg på læreren. Harald hadde også merket seg at ute på jordet, med utsyn hundrevis av meter i aller retninger, sto det ei bu ved siden av en ledningstolpe. Inne i bua var det en kokeplate. Over ledningene hang det er par staur, med ditto ledninger ned til kokeplata. Det var fabrikken der de edle dråper ble produsert. Hele bygda, inkludert lensmannen, visste om innretningen. Men han geide aldri å ta verken Anton eller de andre, ikke kunne han sette halve bygda i kasjotten heller. Alt dette ble brettet ut i en stil på 50-tallet. Lærerens dom i påhør av hele klassen: 'En utmerket stil. Men vi kan ikke lese den opp. Du har vært veldig direkt. He- he, litt for direkt'. Læreren var fra en eller annen innbygd på Vestlandet, kjente seg vel litt igjen. Fikk M+, for jeg hadde noen skivefeil. En av skrivefeilene var ordet 'brennevin'. Jeg hadde skrevet 'brennvin'. Så da måtte jeg rette, skrive korrekt ord tre ganger, og det så slik ut: Brennevin, brennvin, brennvin. Konsentrasjonsvansker. Stakkars lærer. Har stilboken liggende enda. Fra 1958.

 

Det ble mye barnåler av dette. Jeg har forsket litt i dette med fuktighet om bord. Vi går så til det ekstreme enkelte ganger. Men dette er 'min tråd'. Så jeg satte tre målere ved siden av hverandre:

SAM_4251.JPG.d1e40ed2e6e429f0b7e5f786b879c8e4.JPG

Altitude helt til venstre er en franskmann, 10 år gammel og rådyr den gangen. Fikk den fordi han som hadde den ikke fikk til å programere. Hvilket man må gjøre hver gang den går tom for strøm, skjer ganske ofte. Den er forbausende treffsikker på været som kommer i løpet av de neste 24 timer. Og den baserer seg på variasjoner i temperatur, lufttrykk og fuktighet. De neste er Biltema og Clas Ohlson. Fuktigetsmåleren til Biltema skiller seg ut ganske markant her. Men neste bilde:

20180214_151938.jpg.954f2072aec050806d93b322d4b6175a.jpg

Nå registerer Biltema og Clas omvendt temperatur i forhold til noen  timer tidligere. Ingen av målerene er helt på jordet, i og med at RF (relativ fuktighet) avhenger av luftens energinivå. Og dette energinivået er avhengig av trykk og temperatur. Og når temperaturen synker, skal RF stige, andre parametre holdt stabilt. Dog, 0,2 grader hos Biltema gir øking RF= 3 %. 1,3 grader hos Clas Ohlson gir øking RF= 5 %. Så her stemmer overhode ingenting. Heller ikke lineariteten i målingene. Og Altitude er ikke enig med noen av billigmålerene. Så jeg kan ikke si annet enn at temperaturen er rundt 16 grader og RF rundt omkring 40 %. En artig sak er at min Maeco Junior avfukter har stått avslått i flere uker. Da disse bildene ble tatt, blåste det frisk bris med sludd og regn i masser. Eber trekker luft utenfra og står med termostaten på 17 grader. Det er varmt og fint å jobbe, går rundt i t-skjorte. Maler toalettet med vannbasert maling. Altså, det kommer masse vann inn i luften. Men uteluften som blir varmet opp tørker opp. Det er helt i henhold til fysikkens lover. Så de som ikke har råd til avfukter: Litt varme i båten og moderat trekk vil gi tørr båt. Slik hadde vi det i forrige båten, der la vi ut ark med do-papir på strategiske plasser og sjekket om papiret trakk til seg fuktighet. I Hulda er det allikevel slik at der regn og snø treffer ikke isolert metall, danner det seg kondens. Men senker jeg temperaturen inne, eller dekker til utvendig, så forsvinner kondenseringen, også helt etter boka. 

 

Litt stolt av denne skjøten her:

SAM_4236.JPG.bcf1fd0afabaee3d5971b67d3faa0b81.JPG

SAM_4263.JPG.00078b5f3273343a86a24fc189055683.JPGSAM_4243.JPG.79a43f043d551a8f3a7955fb3ba4f612.JPG

Det gnager fremover, altfor langsomt. 

Link to post

Hei Hulda (Harald)

 

Jeg har også sett på det med RF i båten min , min RF i båten ligger på samme nivå som din 33 - 40 RF, jeg har ikke samme isoleringen som du har, jeg har brukt armaflex matter, ifjor hadde jeg 58%. Iår etter isoleringen er jeg på 33-40 RF men i tillegg til dette har jeg brukt en formue på fyring Diesel men kun med vannbåren varme med radiatorer i båten tempen er ca 17 -19 grader avhengig av  ute temperatur Denne har nå gått siden begynnelsen av desember bruker ca 40 liter i uka.

Så ser det at det med fyring hjelper en god del  og mye koseligere og komme i båten når den er god og varm da hender det at jeg gjerne blir der i noen dager.

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post

Jeg fikk sjokk da jeg så at jeg hadde fyrt bort 20 liter på 10 dager! Nå starter jeg Eber når jeg kommer om bord. Ellers fyrer jeg med en Adax vifteovn og en panelovn som står i motorrommet. Fordelen med en luftvarmer er vel at varmen kommer opp på noen få minutter. Akkurat som de gamle luftkjølte VW boblene, varmen kom nærmest momentant etter oppstart. Ellers er fysikken at energi ut er lik energi inn minus tap i systemet. Det største tapet hos oss er eksosen som blåser ut av båten. Og i tillegg hos meg at varmluften blir blåst ut. 

 

Når det gjelder isolasjon, så er vel Armaflex noe av det mer effektive man kan bruke. Isolasjon er nøkkelen til det gode liv om bord, helt enig.

Link to post

Det er vurdert. Utfordringen var piperør over dekk som skal kunne brukes under seil i hardt vær. Det funker ikke på Hulda. Vi hadde til og med en Refleks stående som jeg solgte etter hvert. I tillegg kommer det faktum at pottebrennerene ikke liker for mye skvalping og krenging. De kan gå over i 'sotemodus' og fylle båten med sot innvendig. Kjenner konkret til to tilfeller. Hadde vi hatt stor motorbåt, Refleks ville vært montert. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...