Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Tilbake fra kjøreoppdrag og dagsrevy. Noe slik er komplett fraværende når vi er på tur. Ingen radio, ingen bil, ingen TV. Kun internet. 

 

Grenå. Eksempel: Dusj Tunø 3 minutter DKK 5. Dusj Grenå 4 minutter DKK 10. Jeg vil påstå at vannet er dyrere å frembringe på Tunø enn på Grenå.

SAM_4153.JPG.0fefef4596d2fe06cecb9f61a3f3bf81.JPG

Ellers er det vel ikke mye annet Grenå har å by på enn akvariet (koster skjorta, men veldig bra), buss til Ebeltoft og Skakkesholm Restaurant. Vi var ikke innom der i år, men for et par år siden. Helt topp. Man betaler for tiden man sitter og spiser. 

SAM_4154.JPG.3d66e03f1da9e14ad13c3b8119803634.JPG

Og her ligger vi:

SAM_4163.JPG.f3c7447f00d63ccf8bd15146026b2305.JPG

Midt på dagen tømmes havnen. Tyskeren bak oss var på vei til Limfjorden, Tyborøn og til Bergen. Man kan si hva man vil, men disse folkene seiler. To menn og en dame om bord, voksne mennesker. Med voksne mener jeg voksne, om bord på Hulda er det to gamlinger. Fylte diesel. Den er uten FAME, garantert av havnepiraten. Merk at ellers i Danmark kaller man ordentlig diesel for 'marinediesel'. Her kaller man det 'offroaddiesel', av en eller annen grunn. Noen hadde rappa skiltet som forteller hva de selger, i følge sjefen hadde han bestilt nytt, kommer opp om et par dager (etter at vi dro, helt sikkert).

 

Noe mer vi kan si om Grenå? Jo, de har et båtopphuggeri. Alt fra mindre skip til fiskefartøyer. Og de selger deler fra disse. Prisene har, i følge en jeg snakket med, gått gjennom taket. Så jeg fant det ikke verdt å stikke bortom. Dessuten har de denne her:

SAM_4165.JPG.b0004df7e87bab349c4bc668d8d06a55.JPG

Maersk Inspirer. Det er en slik dings som kravler opp sine egne ben. Kjører boretårnet ut og driller brønner gjennom brønnlukene på faste installasjoner. Jeg har vært om bord på en tilsvarende innretning som heter Maersk Reacher. Kule greier, og grove dimensjoner når man står om bord og glor.

 

Fra Grenå gikk turen til Sæby. Der var det fint for fem år siden. Gad ikke ta bilder derfra. Vi la oss på den nyeste moloen, rett innenfor moloåpningen. På innsiden der, mot moloen, skal man være forsiktig. Selve bryggekanten stikker langt ut og er designet for å knekke rekkestøtter om man ikke har særs feite fendere. Det er langt mellom pullertene på brygga. Det er tett mellom el.skapene der man må innløse kort. Som er nokså vanlig. Da vi var der var hele brygga fullstendig neddriti av måker. Når vi gikk, knaset det i tørr måkebæsh og krabbeskall, surklet i fersk bæsh. En krakk som man kunne sitte å nyde utsikten fra, ha på oljehyre som spyles med desinfiserende middel etterpå. Helt nedriti. Måtte ha vann, bruk gummihansker FØR du kveiler ut slangen. Møkka inneholdt myriader av fluer, myriader! Dypp slangespissen i rødsprit FØR fylling. For dette er meget ille. Hulda har aldri vært så kort noen gang som da vi betalte havneleie, 0- til 12 meter. Kortere blir det ikke. Vi har ikke vært så langt unna 'value for money' på hele 6-ukers-turen. Internett, som man betaler for, død, null mottak. Det var rett og slett lurvete. Sæby er strøket fra vokabularet. 

 

Fra Sæby satte vi kursen for Måseskär. Havblikk, sol, senere regnbyger som innhentet oss fra vest. Separasjonssonen er alltid interessant:

SAM_4179.JPG.2130aa2c3aef7c2743f7549a7c091ac8.JPG

Uansett hva menigheten måtte mene, hos oss er radar og AIS gode hjelpemidler. Her er vi på kartet:

SAM_4180.JPG.83e11456bfeb2feead134c5e5133d83e.JPG

 

Danmark dukker under horisonten:

SAM_4169.JPG.5238d60285e5f68c310aa6e4183aa256.JPG

 

Over mot svenskekysten setter strømmen og dønningene inn. Plagsomt når det ikke er vind. Men at man er hjemme, viser disse bildene:

SAM_4198.JPG.f63edf9db89852dc9862788fc312d6e8.JPG

Her er vi inne i tranga syd for Hermanö. Han her passerte i hvert fall på riktig side. Rett før kom det en fossende på innsiden og fergen kom på motgående kurs.

 

Nord for Lysekil ligger vi på ledestreken i kartet, og radaren fanger opp disse, plassert på rad og rekke:

SAM_4195.JPG.e5f027789e8351a77812fa32612a83fb.JPG

Noen røde, noe hvite, noen orage. Noen fendere, noen bøyer med flagg, andre ikke. De fleste på håndball størrelse. Radaren plukket dem opp før jeg visuelt fikk øye på dem.

 

Seilte fra Hermanö og til fergen over til Bohus Malmön. Derfra motor gjennom Sotenkanalen. Deretter seil fra fra utkanten av Soten til Väcker ved Havstensund, da døde vinden igjen. 

SAM_4186.JPG.5370f447545a775bfd50b37571fb587b.JPG

Selv for nokså løy vind gjør Hulda mellom 6- og 7 knop for kun genoa. Gamla er feit, men glir godt.

20170331_092738.jpg.14071f27b87dc764df50c9bb9b93c3d9.jpg

Nær 17 tonn med nesten tom båt og uten rigg (som i seg selv veier ca. 300 kg).

Endelig hjemme. Seks ukers gressplen og hekk:

SAM_4208.JPG.46450246542ebdfdc69ecf5e7f6bd508.JPG

 

Dett var dett for denne gang.

Link to post
Share on other sites

Når dere først la innoverdriven var dere hjemme på 1-2-3.

Vi står igjen i startblokka ser ut til at været stabiliserer seg til det bedre..

Regner med Vejle om et par dager ligger  på svai ved Hvidbjerg.

Trivelig at våre kurser falt sammen hils Admiralen  fra oss.

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Stella P.: Nye eventyr kommer ikke før utpå ettersommeren/høsten, når nettene blir lange, etc. Velger å ligge surret fast i brygga i juli og første halvdel av august. For mange bajaser i Nordre Bohuslän nå.

roger jo: Ble jo litt sliten i ræva etter hvert, mange timer i 5 knop. Kjedelig også når det ikke er seilvind. Antar at vi treffes sydpå til neste sommer. Hils sjefen. 

 

En annen ting, null tilbakemelding fra leverandøren av møkkete diesel. 

Link to post
Share on other sites

Har prøvd tidligere å få en svensk 'svinpels' til å innrømme leveranse av møkkadiesel, gidder ikke å prøve en gang til. Kommer til å ha så mye diesel i fremtiden at jeg ikke fyller i Sverige. Forholdet er at vi er så tidlig ute om våren at vi er av de første som fyller på disse plassene. Helt tilbake på 80-tallet var dette et kjent problem, og det ser ikke ut til å ha bedret seg siden. 

Link to post
Share on other sites

En ørliten og fullstendig unødvendig oppdatering fra HULDA:

 

Først det eneste bilde i denne omgangen, bilder hjelper på leselysten. Det var som den gangen jeg var liten i forrige årtusen. Jeg kunne ikke fatte hvordan mora mi kunne snakke ut fra et papirark uten bilder. Donald var greit nok, men en bok?? Rent skjært sprøyt og bare juks. Derfor et bilde:

20170720_102033.jpg.84c7409d85262efef0489cfa2698c77c.jpg

Og der var det. Bilde av to av Huldas 20 strekkfisker. Jeg har gått vekk fra splinter for å hindre at strekkfiskene skrur seg opp. Jeg bruker ståltråd. Problemet var at jeg i mai ikke hadde rustfri tråd, kun førsteklasses galvanisert tråd. Og her er resultatet etter to måneder. Galvaniseringene (sink, ikke zink) er for lengst forsvunnet, tråden er allerede nå i ferd med å ruste tvers av. 0,8 millimeter (faen ta retteprogrammet som ligger inne her) ståltråd. Tidligere i uken var jeg innom Clas Ohlson og kjøpte et par spoler med AISI 304 (A4) ståltråd. Dette er galvanisk korrosjon. I samme slengen ble hele riggen, med unntak av topp- og øvre sidevant justert. Hulda har wirer (vaiere) av såkalt 'dye-form'. Dette er en wire som ligger midt mellom vanlig wire og rod (Rod Rigg) når det gjelder strekkfasthet. Noe de som følger vanlige regler for oppstramming av rigg bør ta seg ad notam. Noen som lurer, bare spør her.

 

Altså justerte riggen. De som har lest tidligere, har fått med seg at skilsmissen var nær forestående etter avseiling fra Middelfart med kulingbyger og innrulling av genoa. Greia er at om forstaget er for slakt, er det kul kramp å rulle inn genoaen i kuling. Altså, stramt forstag er noe man tilstreber på en seilbåt. Det betyr at akterstaget må være stramt. Når man har en båt med doble akterstag, uten justering under seilas, blir dette et problemområde. Er det for stramt? Er det for slakt? Når er det noe som ryker? Så, nå som jeg klipte av alle ståltråder, var tiden inne for en smule ettertanke. Genoaen henger i en, nesten umerkelig, bue inn mot masten. Men, som et eksempel, strammer jeg akterstagene med 10 kg hver, er resultanten på forstaget 20 kg. Det er mye, dobbelt effekt. Som vanlig konsulterte jeg Dr. Nielsen. Ikke to, men fire ganger. Og hver gang sa Dr. Nielsen: "Dra to tørn til på strekkfiskene". Dr. Nielsen er en landsmann av Major Andy, om noen skulle lure. Nå er det så stramt at Hulda står som en banan. Langsetter. Klar for avanserte høstseilaser.

 

Men, det var ikke dette jeg skulle skrive om. Jeg skulle egentlig skrive om oppsummering, resyme, etter sommerseilasen. Oppsummering av motor og greier. Så her kommer det:

Start 21.05.2017 TT=  891,8 (Dette er timeteller motor).

Slutt 08.07          TT= 1007,0 (Samme motoren).

Utseilt distanse 792 nm. Rundt Danmark. Syd forbi Amager, gjennom Smålandsfarvannet, nord for Langeland, syd for Fyn, nord gjennom Lillebælt osv.

Aggregatet, som irriterer svært mange langt inn i margen, har gått 3,5 timer. Kun offshore, langt unna alt mulig rart. 

Når vi tar med forbruk på aggregat, tap av diesel i forbindelse med rengjøring av tank etter all den kostbare dritten fra Hönö-Klova, 5,3 liter pr. time. Og dette er en 1985 modell amerikansk V8'er uten turbo, ladeluftkjøler (intercooler for dem som ikke har norsk som dagligtale) og alle de andre greiene. Og det gir et snitt forbruk på 0,84 liter/nm.

Snitt fart for motor 5,5 knop. 

Med det vi mangler på tanken nå, har vi brukt om lag 660 liter på turen. Som inkluderer Eber og Agg. Mye motor og lite seiling. Hulda egner seg ikke for kjappe kryss i 100 meter brede kanaler. Vi hadde vinden midt i trynet mesteparten av tiden. Men til våren blir det søndre Danmark igjen. Liker mennesker og miljøer nedi der. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 12 timer siden:

.....Tidligere i uken var jeg innom Clas Ohlson og kjøpte et par spoler med AISI 304 (A4) ståltråd.

 

Men du Hulda....

 

Alltid en glede å lese tråden din, men her må jeg korrigere deg litt:

AISI 304 er A2 (rustfritt), mens AISI 316 er A4 (syrefast).

 

Forøvrig er det mye god hjelp i Dr. Nielsen.....

Redigert av Javi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har kanskje rett i dette med A2. Men reklamen til Clas Ohlson hevder at de selger A4, og blander inn AISI 304. Nå er disse AISI-betegnelsene meget romslige. DIN har vel minst fem kvaliteter innen for samlebetegnelsen AISI 316. Men jeg gidder ikke å sjekke. Bare at AISI 316 er meget utsatt for spenningskorrosjon. Så en gjenget bolt utsatt for sjøvann vil ikke leve lenge. Noe man for så vidt har sett ved enkelte anledninger. 

 

Men ståltråden funker uansett greit. 

 

Hyggelig at dere følger med :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da kan vi begynne, måtte fyre opp Garmin, og finne kartet. Men Garmin er dampfyrt og kartet er heller mangelfullt. Nok om det. 

 

Pensjonistene skal ut en tur. Vi gikk fra brygga i Strömstad 09.09.2017 kl. 19:00 i hht. loggboken. Delvis skyet, bygeskyer, vindstille med sol nå og da. 21:30 fortøyd i SXX bøye på Heidis Strand. Så har det skjedd litt mellom der. Nå begynner det bli mørkt om kveldene. Været var maks, solen gikk ned, null måne og stjerneklart. Kveld for romantikk, for dem som ikke har vært gift i snart 50 år. Så vi motret sydover i Kosterfd. Da vi plukket frem Hulda i slutten av august, var det ikke mulig å få båten fortere for motor enn 4,1 knop etter halvannen måned i brygga. Etter hvert kommer vi opp i 5,3 knop. Går inn leden til Havstensund. Sitter inne med radar og kart. Når vi kommer til Svartskärne er det nokså mørkt. Fyret på Svången blinker rødt. Dreier og får fyret S på Bissen i siktet. Innen vi kommer inn til Resö er det køla mørkt. Tenker på hvordan vi fikset dette tidligere, kun med klokke og kompass. Det er som å være i en sort sekk. Går sydover. Kommer NW av Brurhl. Radaren viser at et eller annet sperrer leden E av holmen. 'Hoink, hoink', en bande gjess letter under ville protester. Garmin radar, det har vært født et par generasjoner etter min, er helt toppers. Plukker opp absolutt alt. Passerer Brurhl. kloss, uten å kunne se at det ligger noen holme der i det hele tatt. Dreier W og lysene fra Havstensund åpenbarer seg. Går inn til Heidis strand. Den er det vanskelig å finne på kartet. Men NW på Trossö, på innsiden av en liten holme som ikke har navn på kartet til Garmin, er det en fin sandstrand. Den gangen barna var små, kom vi ikke alltid lenger enn dit. Da var det hyl og grin. Og der snudde ferien. Den gangen, for 35 år siden, var stranden mye større enn den er i dag. Pensjonister og ungdommer kom rundt med tidningar, nybakte frallor, nykokte krabber osv. Denne kvelden, i kølamørket, var vi båt nr. 3 i bukten for overnatting. 

 

Værmeldingen var ikke god. S kuling innen ikke altfor lenge. Varning klass 1 på SMHI. Regnet med at vi skulle rekke Kungshamn, som er en vanlig stopp for oss. SSW 10 m/s møtte oss ved Väcker fyr. Gule Humpen var som den pleier med baugen under nå og da. En kajakkpadler lurte på om han skulle presse seg foran oss eller vente. Det var bare så vidt vi kunne se skallen på figuren inniblant bølgetoppene. Han fant ut at han var lettest og ventet. Etter at vi hadde endret kurs et antall ganger for å gå bak fyren. Han padla bakover og forover for å holde seg i siktelinjen til Hulda. Til slutt ga vi blaffen og satset på å treffe kajakken midtskips. Dreide  SW da vi var W av Väcker. Plaskesjø og vinden i baugen. Ikke noe vits i å seile. 1800- til 2000 rpm, farten økte etter hvert. Propell og bunn ble vel vasket for møkk. Innerleden til Sotenkanalen gjennom Hamburgsund. I sydenden av kanalen og videre, sinnsykt med brennmaneter, propellen laget manetgrøt ved utgangen av kanalen. En liten passbåt kommer i plan bak oss med to gamlinger om bord. Flapp, og capsen ryker av knollen på gamlingen. Freser rundt oss og tilbake for å finne igjen capsen. Vi går videre og holder til høyre i leden'. Så kommer tullingen og freser i 20 knop i de fire meterne det er mellom vår SB side og fjellveggen, så sjøspruten lander i cockpiten vår. Det finnes idioter under svensk flagg også. 

 

Kl. 14:00 fortøyd kailangs i Kungshamn, rett utenfor servicebygget. Regner med at det blir fralandsvind her når kulingen kommer i morgen. Tur i sol med noen skyer, vinden midt i trynet hele veien. Sotenbroen åpnet da brovakten så at vi kom. Fin dag på sjøen. Nå har båten blitt vasket så ren at vi ser SOG 6,4 knop. En Swift Trawler 42 lå langs bryggen borti der og fikk litt W bris inn i siden. Tre personer bakset med baug- hekkpropell og dobbel motorinstallasjon for å gå til bryggen parallelt med oss for å få vinden i baugen. Ikke noe sjakktrekk, i dag får han kulingen rett i siden og blir klemt inn i kaien. Vi ligger og blir trukket fra kaien, i le under åsen syd i Kungshamn. Greit å forholde seg til værmeldingen. Hender de har rett. Kulingvarselet var vel 15 m/s med 20 m/s i kastene. Merker ikke noe særlig til det. Vi krenger vel kanskje fem grader i de heftigste kastene. I skrivende stund er vi 8 gjestebåter i havnen, hvorav 6 seilere.  Bilder:

20170911_092948.jpg.ff7357f325091d7313bb70f92282e66d.jpg

20170911_093005.jpg.0189e3e829da1caf9d29deadd588293b.jpg20170911_115918.jpg.a91fa83001088e7cfa09f3591ee64916.jpg20170911_115947.jpg.256d7e44d7d751a2d2ecb07df0ec7e43.jpg20170911_115954.jpg.7c15f54f1ba2c3114f0372bccd7d2929.jpg

 

Sumar i Noreg, men dette har egentlig vært Sverige de siste 400 årene. Om trent. Akkurat nå er det opphold. Lurer på om jeg skal ta meg en tur opp på Bolaget og høre om de har en 'Tullemor Dugg'.

 

Alt fra Hulda så langt. På innsiden rapporteres det om 24,9 grader og RF= 58 %. Det er nesten så vi må sette på luftfukteren.

Link to post
Share on other sites

Takker for tilbakemelding. Veldig hyggelig, ser jo at det blir rundt fem hundre klikk hver gang jeg poster her. Noen annet er om noen synes det er OK. Det jeg skriver nå hører vel egentlig innen 'status på svenskekysten' eller 'hva har du gjort med båten i dag'. Men nå kommer det flere snodigheter. Vi har hatt et underlig vær. Solskinn som steker. Så plutselig dundrer det ned en byge, en halvtimes tid, så skinner solen igjen. Dog har vi hatt en temmelig frisk vind siden vi kom hit. Kuling dag og natt. Men slik har det også vært:

20170912_114713.jpg.4f93c7b2117d0c35a2064874ace6743d.jpg

Men som man ser, nede på horisonten ligger neste runde. Og om det kan se ut som at Hulda krenger, hun gjør det. Kan ikke fotografere vindkuler.

 

Ellers så har var vi i går en tur over til Smögen. Gamle Smögen er slik gamle Smögen alltid har vært. Blokkutbyggingen ute på øya er helt hinsides for jævelig. Vi snakket med en lokal kar fra Kungshamn. I følge han skal det bygges ut mer, det er ikke avsatt plass til ekstern parkering. Strandsonen, der de badet fra fjellene da kan var gutt, er allerede privatisert og gjort utilgjengelig. Ufattelig at slikt kan foregå i Sverige i dette årtusen. Man prøvde noe liknende der vi bor i Strömstad. En eller annen klaget, og fra sentrale styresmakter kom meldingen 'logistikk umulig, videre utbygging blir ikke godkjent'. Var innom dieseltappen i Smögen, SEK 10:58 for literen. Men der er det trangt. Da jeg var der hadde en tråler bakket inntil og sperret pumpen. Med litt finmanøvrering, ville jeg fått Hulda innimellom.

 

Vi har imidlertid blitt hekta på Kungshamn. Vi har lagt til kai for siste gang i Smögen. Bare det at servicebygget ligger tvers over gaten. Og rett til venstre ligger verdens beste ICA, i hele Kungshamn. Systembolaget ligger et kvarter oppe i bakken, i rulatorfart. Vi har vår 48 år bryllupsdag i dag. Den skulle vi feire med en pizza (man slår på stortrommen), i ei sjappe rett til høyre for Systembolaget. Det hølet der anbefales ikke. Pizzaen var et sted mellom halvvarm og halvkald, ramsalt. Og ikke i nærheten av reklamerte 'italiensk'.

 

Det kommer og går båter her hele tiden. Fellesnevneren er at de stort sett er bemannet med gamlinger. Veldig mange inn for å handle mat for så å dra videre. I kveld er vi to havseilere her. Tvers over for oss ligger:

20170913_102141.jpg.219a83ddfc498803a2d7c0cb8fd53a8d.jpg

En artig sak. Båten foran Den blå. Det er en Havsfidra fra 60-tallet. Og historien er spesiell, måtte snakke med gubben om bord der. For noen år siden fikk han Parkinson, og et ryggproblem så han holdt på å stryke med. Da fant han ut at han måtte ut og seile med sin gamle båt, etter at han hadde ligget rett ut et års tid. Han bygget doghouise. Orget en flaggstang i glassfiber og tilordnet djunkeseil. Dessuten rekker over alt, både til siden og over. Sykdommene har gjort ham ustø. Snorstyring til rorkulten innenfra, slik at han kan stå i le og styre. En mast foran på baugen (vanskelig å se) funker for topplanterne og VHF. Vindror. Og han har seil langt allerede, for han bor ni mil øst for Helsingfors. Halvveis til St. Petersburg. Der må han være før jul, for da legger som regel isen seg. For to år siden seilte pensjonisten til Bergen. I år har turen gått fra hjemmehavnen til Limfjorden og Hirtshals. Derfra ett strekk forbi Lista. For så å bese Hardangerfjorden før han snudde baugen sydover igjen. Nå parkerte han i Kungshamn for å dusje og vaske tøy. Det er uhøflig å kommentere nødvendigheten av den selvpålagte øvelsen. Men noen uker innpakka i 20 fot sier vel sitt. Og han har sjø-aner for han er 1/4 nordmann, med stolthet. Den delen av slekta kommer fra Eidsvoll. 

 

Noe positivt må man gjøre når man ligger slik, og har 48 års bryllupsdag. Lars H baller med baugpropell og fjernkontroll. Vår egen fjernkontroll til 2600 spenn har egentlig ikke imponert voldsomt. Til dens forsvar så har den ligget innunder dollbordet, pakket inn i tiltagende kabelkaos:

20170913_154005.jpg.51aefc6620417b118c70c393659a677c.jpg

Man ser en snipp av den øverst i bildet. Rett over der det står 'BOW' (opp/ned) kommer det ut en liten, hvit snutt. Det er antennen til den trådløse. Mulitkontakten til venstre kjører ankerwinchen. Slik var det.

 

20170913_191404.jpg.e0a634db0f374e98639b69fa9b788afd.jpg

Nå har vi forflyttet oss opp til salongtaket. Helt til høyre sitter AIS'en. Deretter VHF og greier. Skikkelig kabelklyse som blir enda feitere. Den lille hvite antennesnutten har blitt påloddet en rød ledning, som går ut til venstre på bildet. Nå kan jeg stå 20 meter foran båten å kjøre propellen, eller 20 meter bak. Går så det griner. Slik var det ikke før. Da var det spennende hver gang jeg skulle bruke fjernkontrollen. 

 

Så nå er alt fryd og gammen. Med unntak av at ferskvannspumpen har kutta. Et eller annet har vel løsnet i kablekaoset under dollbordet. En tur til med hodelykt slik at Admiralen får tatt oppvasken. Arbeidsfordeling, jeg spiser og hun vasker opp. 

 

Fant feilen, hadde nappet ut en ledning fra releet til pumpen. Vi tar oppvasken i morgen.

 

En ting jeg lurer på, har Roger-jo kommet hjem enda???

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det lurer vi på å, teknisk sett har vi hvert hjemme i 14 dager.

Vi skulle rekke et 100 årslag og så var det valget må vite. 

Ellers er det Godt Bergensvær om dagen sol og regn i hytt å pine.

Gratulerer Admiralen og  deg med vel overstått 48 år bryllupsdag, noe nå du tydeligvis ha gjort rett. :rolleyes: 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Fra dagens logg:

Fra Kungshamn kl. 09:15. Fortøyd Marstrandsön kl. 17:00. Jeg er meget i mot å lande på Marstrandsön. Det er ikke spesielt stygt der, det er spesielt dyrt, og klønete fortøyninger. Når man har 17 tonn båt og er pensjonist. Fortøye ut/inn etter snorer som ligger i vannet. Riktignok har noen røket og ligger på brygga. Men Admiralen mente jeg hadde fått nok for i dag. Det var på tide med hvile. Selv om været så flott ut:

20170914_184723.jpg.4cb1c2ad1a9fc1332764d05acc937439.jpg

Solskinn og greier. 

Rapport kl. 19:40, lyn, torden og høytrykkspyling så vi hører vannet fosser gjennom drensrørene. Greit nok. Skal gi Admiralen kredit for den avgjørelsen der. Ikke bare torden, det smeller som faen.

 

Det var meldt knallvind i dag. Den vinden har ikke meldt seg enda. Slik sett ble det en dag for motor, med et par timer seil for genoa. Snitt fart for dagen ble 4,8 knop. Altså veldig nær det gyldne snitt på 5 knop. Været var til dels sol. Admiralen forlangte faktor 50 på nesen min. Den delen av legemet er en rød, liten pottit, som flasser og ser ut som ei kvise. Betent greie. Har vært med meg hele livet.

 

Og så må jeg korrigere en smule. Der er ikke slik at Admiralen hele tiden står for matstell og oppvask. Og jeg bare legger innpå. Etter en lang og strevsom dag på sjøen, med innlagte stresspartier, kreves det sikringskost. Og oppvasken er en naturlig følge av et utvidet kosthold. Jeg tok ansvar i dag:

20170914_181746.jpg.eba29daf985322603740ec1fd55dd10b.jpg

Egentlig skulle det vært to av dem,  men jeg er på slanker'n.

 

Dessert er egg. Advocaat (ikke jurist som staves Advokat), 4 cl. Pleier å ta to. Egg er sunt. Det er bacon som er farlig.

 

En av grunnene til at jeg ikke ville til Marstrandsön er de astronomiske havneleiene de krever. Admiralen mener jeg er en gnien pensjonist. Å holde disse bryggeanleggene i orden krever hver krone de kan få inn. Bevæpnet med kredittkort nærmet jeg meg automaten. Stor plakat "Automaten er stengt. Man kan henvende seg til Hamkontoret i kontortiden 08:00 til 16:00 for betaling och frågor". Det var essensen, plakaten var diger. Jeg måtte spørre et svensk pensjonistektepar lenger inne på bryggen om svensken min ikke var helt pr. kasse. Nei, jeg hadde oppfattet korrekt. Fri havneleie, fri strøm, fri dass/dusj, bare man pigger av før kl. 08:00 i morron bitti. På norsk, i morgen tidlig. 

 

I morgen ankommer ekvipasjen Hönö-Klova. Om ikke lynet har grilla båten. 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om ikke, så for egen fornøyelses skyld kommer en liten oppdatering. Mest reise, og litt annet. 

 

Da har vi overnattet i Marstrand. Loggen beretter om avgang fra Marstrand 15.09.2017 kl. 07:45. Om bord på Hulda fører vi logg (med store bokstaver). Vi gikk gjennom Albreckts kanal og innerleia til Björkö og videre til Hönö-Klova der vi fortøyde kl. 11:45. Havneleia i Hönö-Klova er fast hele året. Båter fra 0- til 11,99 meter SEK 170. Båter fra 12,00- til 18,00 meter kr. 220. Og her kan man ikke klage på kommunen, det er den lokale fiskeriforeningen som driver havnen. De hater gjestebåter, men er økonomisk avhengig av dem. Altså et tradisjonelt hat/elsk-forhold. Tilbake til turen Marstrandsön til Hönö-Klova. Vinden var ikke helt til stede. 20170915_081158.jpg.17c896167c42ed225d4e287f14c1f72e.jpg

Men for dem som er interessert i meterologi, horisonten er interessant. Ingen grunn til å ligge å plaske i unødan. Her er vi rett S for Albreckts kanal, utsyn ca. 160 grader. 

 

Østhimmelen så slik ut:

20170915_085814.jpg.b6652961ce174846a5acb7d314a4e287.jpg

Dette er et grundtvannsområde på ca. 10- til 15 meter. Ansamlingen av skjær på BB side er to små skjær, pepret med sel som slapper av. Nå er det ingen som har skutt på dem over noen generasjoner, redselen for mennesker er null. 

 

20170915_090517.jpg.4183a2c697be6dd7fa0bebdddca57e4a.jpg

Mot vest ser himmelen slik ut. Vakkert, men er ikke noe å trakte etter. Bildene bebuder møkkavær fra alle kanter. På disse tre småøyene er det ett hus, en utedass og to brygger.  Antar at det har vært en losutkikk eller noe slikt. Kan umulig være en plass å bo permanent. 20170915_085653.jpg.48dde5b9c60c51d1f6f9eae330aa3961.jpgEn annen ting er at skjærene her inne er helt grønne av mose og slim. 

 

Vi kan ikke gå snarveien inn til Hönö-Klova under broen. Den vil treffe oss i området øvre saling. Vi gikk derfor gjennom skjærgården til syd. Her er det greit med kartplotter. Vår gamle Garmin er ikke så grei. Når vi dreier, og er på ny kurs, kommer Garmin'en dassende flere sekunder etter. Vi kan gå på grunn flere ganger i løpet av den tiden den dustemaskinen bruker på å oppdatere seg.

 

Altså, vi fortøyde Hönö-Klova 11:45. Og utpå ettermiddagen var utsikten inn mot Göteborg slik:

20170915_174839.jpg.41d3f7b9629bdd41d1bfcd8f55988182.jpg

Vi hadde det relativt greit, men rett øst for Göteborg var det 'Varnig klass A'. Oversvømming forårsaket av regn- og haggelbyger. Mot vest så det slik ut:

20170915_175113.jpg.afaf1a76b21181c1c796e5fa53f2d213.jpg

Ref. bildene over med innføring light i meteorologi. Mens mot syd, dagen etter:

20170916_070758.jpg.94ae6585935ee04442e8330963433e9c.jpgTil venstre i bildet ligger tråleren Kennedy av Hönö. Når den kommer inn, eller går ut, bør alle andre passe seg. Det er ikke plass til mer enn Kennedy i leden ut av havnen. Til høyre ligger kompis 'Magnolia' som vi kom i kontakt med for flere år siden. Han hadde så lyst på en jernbåt for å seile langt. Nå ligger den der, Van der Stadt 44. Flott skute på 20 tonn ++. 

 

Men cumulusen holdt det gående. Men ser man mot SW, så klarner det opp utover ettermiddagen20170916_095626.jpg.0d103c9a65463a435e9d0abe8c7b54dc.jpgUtsikten er fra toppen av vanntårnet på Hönö. Det anbefales å ta turen opp dit. Selv en pensjonist på 70++ fikser det uten å bli andpusten. Utsikten er flott 360 grader. Blir ikke det samme å fotografere med Samsung mobil. 

 

Så, igjen fra den berømte loggen:

17.09.2017 opp kl. 05:30. Mørkt, stille, 5 grader. Inne 19,0 grader og RF= 62 %. Slik starter loggen hver dag. 

06:30 fra kai. 

07:07 klar Hönö Huvud. Stille med lett NE drag, skyet, klart i nord. 

07:40 satte seil, NE nattbris, skarp kryss, 5 knop.

09:30 Hätteberget tvers SB (kloss hold), 6,5 knop på skarp kryss.

20170917_093316.jpg.d1bad2ea3ffc76f3348ee8f382baf276.jpg

Vi ligger og krenger behagelig mellom 10- og 15 grader. Da det gikk som verst, 25 grader. Sitter inne i salongen og følger med gjennom vinduene, radar og kart. Autopiloten jobber nå og da, farten gjør at vi har meget stabil kurs. Seilene står optimalt.

Så kommer det:

10:30 Er midtveis på Tjörn, går kryss, steady 7,5- til 8,5 knop. Sol. Måseskär på horisonten. 

Her har vi nettopp passert Pater Noster (som vises til høyre på skjermen):

20170917_102132.jpg.d6366234281f2a6036ee9a4d11846cca.jpg

Det går så det griner nordover.

13:30 berget seil

14:30 fortøyd Smögen.

Et par ting å merke seg. Hulda er en jernbåt på 17 tonn, vannlinje ca. 10 meter. Bredde 4 meter og dypgående 2,15 meter. Riggen er av det meget solide slaget, og seilene er spesialsydd for hårdt vær (UK Syversen). Dette er ikke noe fartsfantom. Imidlertid er det underlig hvor lite vind som skal til før madammen toger av gåre i 4- til 5 knop. Og på dette strekket, da vinden kom opp i meldte 10 m/s (har ikke vindmåler, meldt fra værmeldingen) så makset vi 9,0 knop. Og det på en, for Hulda, skarp kryss. Vi skal ikke ødelegge imagen med at vi hadde en ikke helt fraværende medstrøm nordover. 

 

Mot alle våre prinsipper gikk vi til Smögen denne gange, i stedet for Kungshamn. To grunner, vi ville se den innmari stygge utbyggingen, og så er det ingen havneleie og fri strøm. Det representerer flere six-packer med Pripps Blå 2,2 % om dagen. Og hvem ramler vi borti der:

20170918_091719.jpg.8207adbbb40a5ffade85a6bed4c754fd.jpg

Jo, vår ensomtseilende finske kompis som har vært et slag nordover. Han kom til Smögen dagen før oss og lå lenger inn i havnen. Flyttet seg for å få bedre tilgang til strøm. Så mens vi står på bryggekanten og skravler, kommer det en type på elektrisk sparkesykkel. Det er kompis 'Magnolia'. Konen hans hadde gått på brygga og rapportert 'her ligger ju Hulda!' Så da vi hadde preiket ferdig, la det seg en Najad 34 bak oss, gammel og ser ut som ny. Ut kommer det to gubber. 'Husker du oss, vi treffades på Väderöarna for noen år tilbake'. Joda, jeg ble den gangen invitert om bord på en ankerdram. Og jeg bragte med noe pilser, hadde en hyggelig høstettermiddag i solen der ute:

59c3954ce696a_Bohusln121012002.jpg.ae52fd75a6406fbd0a1402b9b11f3f4e.jpgOg der ligger vi baug mot baug, dato 10.10.2012. Man kan si hva man vil. Hulda har stenkontroll på arkivet. 

 

Tilbake til nåtiden, slik så Smögen ut den dagen vi dro nordover:

20170918_091735.jpg.f66cffc35370d24b9f5dc108ad16691f.jpg

Fra loggen:

12:00 fra kai, etter å ha utvekslet informasjon med vår finske venn. Skal sende over bilder etc. Vi gikk innerleia, null vind igjen. Sotenkanalen og innaskjærs gjennom Havstensund. Rigget til et dorgesnøre med to gamle blinker og tre bare kroker. Rett nord for Brurholmen hektet det seg på to pir. Kunne trenge to til. De kom. Gikk ut ved Resö og satte genoaen, solnedgang. Sa til Admiralen at nå var det slutt på fisket når solen er under horisonten. Bang, fem store makreller på en gang. Slet med å få inn snøret. Bet på både blinker og bare kroker. Da hadde vi fisk nok. Seilte nordover i Kosterfjorden i kølamørke for bare genoaen i 4 knop maks. Et saftig dunk i skroget. Ikke fiskebøye, for vi hadde 200 meter vann under kjølen. Sikkert en pall eller et eller annet. Spiller ingen rolle for Hulda, er designet for slike sammenstøt. Sitter inne med radar og kart. Plutselig lyser genoaen opp og jeg ser skyggen av masten. Bak oss kommer en idiot, type Targa, med fire 1000-metere i plan på vei nordover. Da er det greit med radar, for nattsynet forsvant en fem minutters tid. For jeg kan si mye dritt om Garmin og kartene, men radaren er helt i øverste klasse. 

 

Fra loggen:

22:06 fortøyd Strömstad (vår egen bryggeplass). Da har vi denne dagen logget 41,4 nm, snitt fart 4,1 knop, og vært under fart 10 timer. Hele høstturen har vært på 215 nm. GM'en har gått til sammen 28,8 timer og hatt snitt forbruk på 5,2 liter i timen. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nedtur for dem som leser bilder denne gangen. Nå er det kun filosofi. Ikke støttet verken av Tullemor Dugg eller Dr. Nielsen, fordi de har gått i retur for glass. Dog, en danske ved navn Brøndrums Snaps materialiserte seg nedi kjølen. Glemt og møkkete, på utsiden. Ankerdram, fordi om jeg strengt tatt ikke har ankret enda. 

 

Som skrevet et eller annet sted skal Admiralen på kjærringtreff. Jeg ble sendt til Strömstad. Der har vi en utmerket leilighet 300 meter fra Hulda. Leiligheten har varmt og kaldt vann, dusj, TV med en drøss kanaler. Nå, kl. 19:45 sitter jeg i Hulda. Fra loggen: Om bord kl. 16:50, SE frisk bris, delvis skyet/ sol, 14 grader. Inne 17,1 grader og RF= 59 %. Avfukteren har gått, uten å kjøre luftrenseren. Ingen lukt i båten, starter Eber for å blåse inn litt varme. 

Kl. 18:15 Eber går ned på sparebluss, 24 grader og RF= 51 %. Hulda rugger så vidt i vindkulene. 

 

Leilighet med alle faciliteter? Ikke interessant. Ligger over i Hulda i natt. Artig her i mørket. Slik er det om bord hele tiden når vi ikke er her. Røde dioder kaster et rødt skjær over hele båten. Iblandet litt grønt fra Trimble. VHF'en uroer en gang i blant. Skal på liv og død fortelle meg om hvordan været har vært.

 

Huffamei'en sørger for Internet. Jeg fikk lappen 13.07.1964, på 18-års-dagen. Sitter nå og hører gammel musikk musikk over YouTube. Jeg har alltid vært fan av The Shadows. Men har noen av dere hørt om The Ventures? Spiller shortsen av The Shadows. Linda Ronstadt? Dave Clark Five, Hollies, The Doobie Brothers med Long Train Running?  Suzi Quatro? Ikke hørt om disse?? Gått glipp av noe. Den gangen det ble spilt på instrumenter og ikke bare datamaskiner. Så her surrer og går det. Alene på brygga, ikke en kjeft her. I morgen skal vi se om vi ikke er i form til å starte motoren og kjøre et kvarters tid før seil heises. 'Vi' er som når kongelige omtaler seg selv i tredje person- We Are Not Amused (en viss Vicotria, sitat)- altså Hulda og jeg. God natt, jeg må spise aftensmat. Røde vindruer.

 

Følg med, følg med, kanskje ramler jeg i vannet :-)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...