Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

10 minutes ago, Hulda said:

Vi har vel samme laderen. Min heter Stirling 1250 og er fra samme tidsepoke. Men, ved langtidslading har min Stirling er 'ripple-funksjon', der spenningen går kraftig opp for å desulfatere. Denne funksjonen advarer Skanbatt mot for lithium.

Jeg kan ikke huske å ha observert dette i batteriovervåkningen jeg har. Har en smart-shunt fra Victron. Hvor kraftig går spenningen opp under denne "ripple-perioden"? 

Link to post
Share on other sites

Det husker jeg ikke, men det skal være i området 15- til 17 V. Don't quote me on that.

Nå har min Stirling innstilling for batteti med kork, lukket batteri, AGM/GEL etter Excide spec., AGM/GEL etter USA spec (og noe greier i den duren) uten at det er nærmere forklart. Ser din slik ut?

20230405_171512.jpg.701778022eea85be141d4bea004c0889.jpg

Dog, her vises alle innstillingene. Og så skal ikke Skanbatt lithium ha temp.sensing, med den ledningen er vel bare å ikke koble.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke Sterling lader, men en PDAR (Sterling) regulator for generatoren/dynamoen. Der er ladespenning for de 4 forskjellige DIP-instillingene oppgitt, og burde vel være det samme som for laderen din. Her ser en at feks. innstillingen for USA Spesification er 14,2V og 13,5V.

 

batteritype_innstilling.jpg.df217d2957dba83c09405013ca043d5f.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

59 minutes ago, Hulda said:

Det husker jeg ikke, men det skal være i området 15- til 17 V. Don't quote me on that.

Nå har min Stirling innstilling for batteti med kork, lukket batteri, AGM/GEL etter Excide spec., AGM/GEL etter USA spec (og noe greier i den duren) uten at det er nærmere forklart. Ser din slik ut?

20230405_171512.jpg.701778022eea85be141d4bea004c0889.jpg

Dog, her vises alle innstillingene. Og så skal ikke Skanbatt lithium ha temp.sensing, med den ledningen er vel bare å ikke koble.

 

Ikke verdens beste bilde, men min ser slik ut. Ganske lik, men litt ansre farger på klistremerkene. 

20230323_174214.jpg.6bd5432f61656cc5aef679be68cbc1af.jpg

Link to post
Share on other sites

Det svaret fra Sterling virker fornuftig og troverdig. Ved ladespenning på 14.8V og høyere vil det være mulighet for gassing, noe som ikke er særlig greit med lukkede batterier.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

5nacks skrev for 2 timer siden:

Svarte på mailen med at jeg brukte ladeprofil som ladet med 14,4V. Fikk til svar at jeg da er "good to go" :) Jeg fortsetter å bruke denne laderen med min lifepo4-bank. 

 

Her har du bruksanvisningen på laderen din. Kan ikke finne noe om 'ripple-funksjonen' her. Så de er vel bare å forrigle de tre utgangene, sette laderen til gel, ikke koble temperatursensor, og det skulle være greit. 

 

Link to post
Share on other sites

En eller annen spurte meg om verdier i forbindelse med korrosjonsbeskyttelse. Hos Sterling fant jeg den komplette instruksjonen. Jeg har ikke lest gjennom hele brosjyren. Men det jeg har lest er absolutt helt greit. Som katode bruker jeg en sølvskje, det kun sølvet er senket i sjøen. Det jeg tidligere har målt er at Hulda er en smule overbeskyttet. Da blir det slik:

Bilde280605009.jpg.308f9381e43079f02ddd3ea3b0eff944.jpg

Der malingen bobler opp. På innsiden er det en hvit guffe som består av vann og diverse salter fra sjøen, stålet ruster ikke. En slags plastpest for stålbåter. 

 

Og én viktig ting til, en milepæl: HULDA HAR RUNDET 250 000 KLIKK. Og alle er ikke mine. Det er andre innom også. Kun slått av @Knude

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Influenser? Jeg mangler chash, botox og leverandøravtaler. Men positive/negative omtaler er alltid velkommen. Særlig om det blir kommentert når jeg er avgåre på ville veier. 

 

Når jeg ser på et annet medlem her som har gått gjennom sitt elektriske anlegg og korrigert, virker bildene som om originalmonterte kabler er kjøpt hos Biltema. Hvilket er greit nok også for meg. Nå burde Biltema sendt meg 100 meter kabel kostnadsfritt. 

 

Ser man på YouTube, så er det påfallende hvordan produkter promoteres uten at det kommer frem at batterier, air condition, watermakere, navigasjon, seil og annet trolig er levert om bord uten at det er betalt ei krone for utstyret. 

Link to post
Share on other sites

Utvikling:

Snakket med Kristian hos Seatronic. Ett lithium og Nor Charger lader har ankommet fra Skanbatt. Det andre batteriet ikke ankommet. Kristian hiver seg på telefonen til Skanbatt. Det viser seg at det andre batteriet var av Skanbatt planlagt sendt med en samlesending med ankomst neste uke. Mens Kristian er på telefonen med Skanbatt, pakker de et batteri og så går det på ettermiddagsbilen i dag.

 

Ting kan gå skeis, det vil alltid være så. Service er hvordan feilen blir rettet. Kunne ikke ramle meg inn i shoppe andre steder. I morgen ettermiddag stiller jeg ved skranken hos Seatronic. Da er det minst ett lithium og alt det andre klart til avhenting. Og jeg kan overleve med ett lithium på turen som starter denne uken. Om det ikke er mer som spenner ben på oss. 

 

Jeg er glad jeg tok den turen for å sjekke systemene om bord. Det hadde vært noe dritt å oppdage den defekte batteribanken nede på svenskekysten en eller annen plass. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så da har jeg sjekket ut disse store batteriene. Det var ett av de 225 Ah startbatteriene som hadde to defekte celler. Og batterikassa hadde begynt å svelle. Det andre batteriet sto utilkoblet i tre døgn og hold spenning på 12,87 V. Så det blir med videre. Men kjettingtalje i bommen er det en enkel sak å heise ut batteriet og låre det på brygga. 

 

Lithiumen ble montert. Min gamle BEP batterimonitor likte ikke det nye bekjentskapet:

20230416_080300.jpg.6ddd43472e615f9dae385e6b5f702a9b.jpg20230416_080307.jpg.fb1fe872b065e3731ce9f30b9a10f09b.jpg

BEP'en fikk det for seg at det er to seriekoblede 12 V batterier med 0,0 A. Det kommer av at det elektriske anlegget ble splittet i ett lithium- og ett bly/syre-anlegg. Så shunt'en til BEP henter inn signal fra bly/syre og sender resultatet til instrumentet. Samtidig som at pluss inn på instrumentet ble liggende igjen i det som ble den nye lithium-anlegget. Fjernet sikringen til plussen. Håper instrumentet har greid forulempingen. Det kostet flere tusen kroner den gangen jeg kjøpte panelet. 

 

Mer i morgen. Ting går aldri glatt. 

 

Link to post
Share on other sites

Knude skrev 31 minutter siden:

Lurt med en gjennomgang @Hulda

 

Håper litium batterier er så mye bedre som prisen tilsier.  Knude kjører bly syre på 7 året :confused:

 

 

Jeg må si at lithium passerer forventingene. Helt rått. Om det forsvarer prisen, akkurat det spørsmålet blir vel individuelt. For oss er det en klar høydare.

Link to post
Share on other sites

En bolk til om lithium.

Det som ble lovet som gryteskap, ble batterirom i stedet.

20230416_080406.jpg.69d06693b68be51b5b238a16528710dd.jpg

Oppe til venstre i bildet skimtes en Victron Smartshunt. Man kan hevde at dette er vanvittig grove kabler til batterier med 150 A BMS. Og det er riktig. Men, tilbake på slutten av 90-tallet var jeg og kjøpte noe rustfritt hos en skraphandler. Der sto det borti haugen et sveiseapparat. Et av disse gamle dundrene på 200 kg med sveiv på toppen. Rundt håndtakene var det kveilet sveisekabler. "Hvor mye skal du ha for apparatet?" "200 kroner, men jeg vet ikke om det virker". Penger skiftet eier. Jeg lesset 50 meter sveisekabel inn i bagasjen og lot apparatet stå. Så kablene på bildet er 50 kvadrat, dobbeltisolert, mangetrådet fortinnet. Myke som våt spaghetti. Så det var den historien.

Pluss og minus går gjennom veggen og inn i det tilstøtende elektrorommet:

20230417_105617(1).jpg.8f096b5dbadacc745fc618c685bb41ea.jpg

Av/På-bryteren er for å isolere lithium-banken. Deretter går kablene videre til hver sin sikringsboks. Her kom tidligere kablene fra 450 Ah bly/syre inn til fordeling til resten av båten. Skimtes helt til venstre i bildet. Bly/syre beholder sin gamle 50 A Sterling lader.

 

I og med at bly/syre-banken skal være med videre, også som back up hvis lithium BMS skulle finne på å kutte, har jeg lagt opp en separat kurs sikret med 150 A NAL inn i elektrorommet:

20230417_105607.jpg.8222def8d45b70e4d6fdbdd434782a51.jpg

Sikring og fordelingsboks står rett ved siden av sikringene til lithium. Kablene her er Biltema 35 kvadrat. Godt nok for drift av navigasjon, lanterner og alt det andre.

Lithium har fått sin egen Nor Charger 1260 (60 A) lader. Som skrevet over, ble jeg ikke venner med Victron DC/DC. Jeg er glad for at jeg tok det valget:

20230417_105628.jpg.953abe495113faeee93383fbbaaa491d.jpg

Så kommer et lite 'men'. Laderen er utstyrt fra produsent med 10 kvadrat kabler av typen 'Biltema'. Når laderen banker til med overkant 50 A, kan du varme finga på kablene. Ringte til Seatronic, startet samtalen av typen 'hør nå her....' Neida, det var helt normalt at kablene skulle bli varme. "Nei" sa jeg "det er ikke greit i det hele tatt. Laderen rapporterer 50 A ut. Batteriene rapporterer 40 A inn. 10 A forsvinner til oppvarming av kabler. Slik vil jeg ikke ha det. Den gamle laderen min på 50 A for bly/syre utstyrte jeg med 16 kvadrat kabler. Er det plass til 16 A kabler, og 16 kvadrat kabler er det greit å bruke?" Seatronic tok poenget, sjekket opp forholdet. Står ikke et pling i instruksjonsboken. Joda, 16 kvadrat var helt greit. Muligens var det plass til 20 kvadrat. Så da skal den røde og blå skiftes til større kvadrat. Og den skal inn en sikring, som ikke blir levert av Nor Charger. Med til laderen følger det med 3 sikringer, som det ikke står noe om i instruksjonsboken. I hht. Seatronic er det sikringer inne i laderen. Som det er ukjent hva sikrer. Så derfor blir det en 100 A sikring ved utgangen på den ene ladekabelen. 

 

Prøvde også å lese med opp på instruksjonen til Victron, som finnes på nettet, for å skjønne noe av Victron Smartshunt. Jeg har verken intelligens eller tålmodighet til det kvapset der, med menyer, undermenyer, underundermenyer. Det blir som å lese svenske lover. Gjorde kort prosess. Googlet på Youtube. Ahhh, last ned Victron Connect, PLING, oppe og gikk. Tok snaue fem minutter. Fungerer helt råbra. 

 

Så da ble det slik:

20230417_105251.jpg.cf331ee7f53669cbf40eeec8fd2072dd.jpg

Good Bye Kosterfjorden, nå drar vi sydover. Med lithium på mobilen og 80 Ah forbruk i døgnet som laderen sparker tilbake inn på batteriene i løpet at et par timer. Selv med varme kabler. Kommer tilbake i slutten av mai.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...