Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Faxen skrev for 18 timer siden:

Men du må ikke blande supert Makita med Ryobo!!  Ryoboen kan bli lei seg og gå til streik!!:giggle:

 

Godt jeg ikke er merkesnobb! Her hos meg går det i Ryobi, Milwaukee, Bosch, AEG, Stanley, Tormek, Schleppach Meek og mye annet rart om hverandre. Så lenge det gjør jobben så er det godt nok tenker jeg!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

20230202_113751.jpg.9e0f07ceaf813c9c54537451be2c61a4.jpg

Så, så, nå må dere ikke krangle. I dag har jeg hatt en fin dag på vannet. For lite vind til å seile, nesten blikkstille og et par kuldegrader. Parkerte i Strömstad havn, snakket med en båtboerkompis. En havnebetjent kom innom. Jeg sa at jeg hadde tenkt å legge meg på utstikkeren der Pråmen ligger. Fikk beskjed om at tilgangen der er sperret. Men for lunchbesøk, som var mitt egentlige ærend, var det bare å parkere langsetter (longside for dem som ikke leser norsk) mellom Göstads og Skagerrack. Men jeg måtte være vekk innen i morgen, for da ankommer rundt '20 norske segelbåter som har bockad plats'.

 

Ellers så har jeg aldri hatt Milwakee. Av båndslipere har jag nå på hylla: Ekte Elo- fra sent syttitall, Ryobi- som på tross av best i test hos Dagbladet er den verste dritten jeg noen gang har hatt, ekte Skil- før de ble kjøpt opp av Black & Decker (meget bra maskin) og den beste av dem alle, og det med god margin, MAKITA.

20230202_122529.jpg.3479fc7a47e4acab7485e58b5b8ddf26.jpg

 

Og så må jeg legge til enda en sak. Eber'n er effektmessig ikke det den en gang var. Eber trenger nok å plukkes opp, etter 10 års bruk, og få rengjort varmeveksleren.

 

Dessuten, båtboeren har fått installert luft-til-luft varmepumpe i dag. Etter tre timers drift, kjempefornøyd. Dingsen kostet SEK 19000. I tillegg SEK 2000 for evakuering av kretsen og igangkjøring. Så får vi etter hvert se hvor mye strøm han sparer. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alt man kan si om Milwaukee, Makita, Ryobi og andre. Alt verktøy til sitt bruk. Personlig har jeg endt opp med Makita. Det er mer tilfeldig enn et klart kvaltitetsvalg. Hadde nemlig Makita på jobben og kunne bruke verktøy på jobben hjemme med de samme batteriene osv. Alle merkene har både gode og dårlige produkter, det meste holder allikevel til hjemmebruk. Lettere å tilpasse bruken hjemme og har ofte bedre tid. Har man først startet med et merke et det styrete å ha fler(tungvint med flere batterityper osv)

Link to post
Share on other sites

For mange år siden hadde jeg en snøfreser som gikk på belter. Jeg husker ikke merket, men den var rød. Og tung som bare det for en med et kne legen helst ville bytte. I Larkollen snør det ikke så ofte (har bodd her i 30 år nå, så litt boerfaring har jeg), men at jeg må måke en forholdsvis lang vei hver gang det har snødd så mye at bilen seiler på understellet tilsier at jeg må ha en freser. Jeg solgte den beltedrevene og tenkte at jeg freser kanskje maks 3 ganger i året - jeg gidder ikke bruke en "formue" på noe som stort sett står ubrukt i garasjen. Dermed ble det en snøfreser fra kinesiske Meec, en to-trins til litt over kr. 5000,00. Det er mange år siden jeg kjøpte den nå - og den har fungert perfekt til det jeg skal bruke den til de til sammen  8 - 10 gangene jeg har brukt den gjennom årene. Så skulle jeg restaurere båten min for noen år siden. Og det ble verktøy fra Meec her også (vinkelsliper, multiverktøy, stikksag, sirkelsag, bl.annet. Har en drill/skrutrekker fra DeWalt - tror den er bra, kjøpte den før snøfreseren.). Batteridrevet alt sammen (kjøpte flere 4 ampers batterier), og det funker hver gang (så lenge jeg har husket på å lade opp batteriene), verktøy til en billig penge - alt sammen. Det er sikkert bedre holdbarhet på dyrere verktøy, men jeg har ikke tenkt å "jobbe meg ihjel", og så lenge det verktøyet jeg har kjøpt fungerer til min tilfredsstilleles så er jeg fornøyd. Og har spart mange kroner som kan brukes til bensin til sommeren.  

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt mye elverktøy gjennom årene. Før var det også noe dritt fra BT. Nå har jeg en oppladbar bormaskin fra BT's 18V serie. Har bare godt å si om den etter flere års bruk på blant annet mye grove skruer. Stooor kvalitetsforbedring og veldig gunstig pris.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper det verktøyet jeg mener tjener mitt formål. Eksempel, jeg kjøpte en Zinken kombimaskin på sent 70-tall. Den var dritdyr, mangler repeterbarhet og er vanskelig å stille inn. Kjøpte Makita bordsag. Høy presisjon og utmerket repeterbarhet. Kunne ikke ramle meg inn å kjøpe Makita vinkelsliper da Biltema dekker behovet helt utmerket. Skal man bedrive møbelsnekring, stiller det for så vidt krav til et visst nivå på utstyret.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Milwaukee batteridrill da jeg skrur mye store og lange treskruer og trengte noe kraftig. Prøvde først en Hikoki med 50Nm, men den sviktet etter en dags bruk. Så da ble det Milwaukee med 74Nm i stedet. Og den har tålt mye juling. Men da det ble behov for mer batteriverktøy for mer sporadisk bruk valgte jeg å gå for den rimeligere Ryobi serien. Helt greit verktøy til sitt bruk, jeg har vel 8-9 maskiner nå med 4Ah batterier til. Av elektroverktøy med ledning har jeg vel de fleste merker som finnes omtrent. Sist ut var en Tormek våtsliper til å slipe opp huggjern og høveljern etc. Dyr i forhold til bruken, men gleden av skikkelig skarpt verktøy gjør at det likevel er verdt det. Jeg tenker at noen ting er det greit å kjøpe det beste av, andre ting klarer man seg greit med billigversjoner av. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har tidligere advart mot å parkere langsetter brygga i Strömstad utenfor Skagerack. Her stikker det ut en fjellrabbe. Og den er så langt ut at det er grunt selv om kaien er utvidet:

20230204_114650.jpg.179a8e21b44af7a50a1154b8a53a768c.jpg20230204_114549.jpg.3aa1865e6a0c7d11c3d2035006f99ac5.jpg

 

Båten som sitter på fjellet er en Hanse 430. Han trenger mer enn en halvmeter vann for å flyte av. Kommunen burde vel merket området. Jeg har selv sittet fast der med en seiler som stakk 1,7 meter.

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Hulda said:

Jeg har tidligere advart mot å parkere langsetter brygga i Strömstad utenfor Skagerack. Her stikker det ut en fjellrabbe. Og den er så langt ut at det er grunt selv om kaien er utvidet:

20230204_114650.jpg.179a8e21b44af7a50a1154b8a53a768c.jpg20230204_114549.jpg.3aa1865e6a0c7d11c3d2035006f99ac5.jpg

 

Båten som sitter på fjellet er en Hanse 430. Han trenger mer enn en halvmeter vann for å flyte av. Kommunen burde vel merket området. Jeg har selv sittet fast der med en seiler som stakk 1,7 meter.

Gikk forbi der selv i dag. Måtte stoppe opp og kikke en ekstra gang, så jo helt ekstremt ut. Har selv ligget på grunn der, etter det så har jeg aldri ligget som båt #1 langs med brygga. Det var minst 3 båter som lå på grunn langs med brygga i dag, hvorav 430'en tok seieren. 

Redigert av 5nacks (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Flere prosjekter på gang. Jeg er i tidsnød. All gangen i is har slipt vekk bunnstoffet langs vannlinjen. Kommer vi for langt ut på sommeren, blir det som å seile i en gressplen. Derfor har Admiralen bestemt tidlig avgang i år. Og jeg er under press. Nå har jeg allerede skrevet om rammer til vinduene i skroget. Der kommer jeg ikke videre før det har blitt folka temperatur hele døgnet. Neste er forluken. Siden jeg skar hull og sveiset rammen i 2001, har hullet sett slik ut:

20211022_154458.jpg.689faf8fb4307adb4f21101a06a1c758.jpg

Det er ikke pent. Nå referer jeg til hullet oppi taket, ikke til noen av de andre. Jeg jobber med å lage en ramme/foring av diverse eike-kapp som jeg har liggende. Selve rammen i taket blir slik, vanlig som en bilderamme, møbelsnekring på roteloftet:

20230221_141105.jpg.072b4f1ba3c6815c97ea016e6a9e87af.jpg

 

Så kommer selve foringen som er laget av en bokhylle. Med 'maritime' hjørner:
20230223_165624.jpg.7040c1d6e682e9ae0f1da044122ff1d2.jpg

 

Og da blir det slik, fra testmonteringen. Og, til min egen store forundring, den passet:

20230225_132149.jpg.dec228822beb3604b81fbfdd793427df.jpg

Nå skal den ha et antall lag med lakk. Legg merke til kanten på hver side oppe i rammen. Der skal det ved behov kunne smettes inn et isolert lokk som slutter vanntett hele veien rundt. Det blir gardin om natten og isolasjon om vinteren. 

 

Så er det et par prosjekter til. blant annet noe som inneholder elektronikk. Det å få dumme dingser til å snakke sammen. Slike:

20230225_133047.jpg.d8b45549538c9cdeae5a88fe14bb06f6.jpg

Ethernet, NMEA0183 og slikt. Lange kabelstrekk, konfig og så videre. Mine gamle Garmin 4012 og 4008 skal pensjoneres. 4008'en var grei nok. Men den ville ikke snakke med den nye 1022, fordi Garmin har funnet opp et nytt programspråk som er mye mer innviklet. Den gamle 4012 slet med å snakke med 4008, kjøre AIS, ekkolodd, Trimble, radar, osv. Så nå skal 4012, 4008, kart over Skagerak, samt et par kartonger med kabler, koblinger og braketter legges ut for salg. Bare kablene er verdt en liten formue. Og alt ser ut som nytt. Før, når man kjøpe Garmin, så fulgte det med et lass med alt mulig. I dag følger det med en strømkabel som også her litt NMEA0183. Mye av dette har jeg ikke engang pakket ut. Mappe med den originale dokumentasjonen. Det er med en ekkoloddsvinger også, av typen man fester på hekken. Så er det noen her som føler kallet, send en IM. Jeg har problemer med å pakke og sende. Det er nokså mye, og det veier. 

 

Når jeg begynner med Garmin, vil det av erfaring komme en del sterke uttrykk. Og sønnen min, som er utdannet innen elektronikk, har flyttet langt pokkerivold uti Asker. 

 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 11 timer siden:

Nå skal den ha et antall lag med lakk. Legg merke til kanten på hver side oppe i rammen. Der skal det ved behov kunne smettes inn et isolert lokk som slutter vanntett hele veien rundt. Det blir gardin om natten og isolasjon om vinteren. 

Hørtes - som vanlig - ut som en veldig smart løsning! Kunne du når du har tid og klar ha delt et bilde av hvordan hele løsningen blir?

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev for 2 timer siden:


Dette er virkelig det man kan kalle 1-wire? 1 leder? ;-)

 

I mitt tilfelle tror jeg det er en skjult minus som ligger og lurker et eller annet sted. Dette systemet kjørte på den gamle 4000 serien. Spørs om det kjører på det nye opplegget. Trolig må jeg rote frem en minus hos Trimble, slik at jeg får Tx pluss og minus. Vi får se. Om det funker er jeg fornøyd, selv om jeg ikke skjønner hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...