Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Ja, hyggelig å treffes. Det blåser stkker og strå, ispedd noe regn, her i dag. Trussel om torden i kveldingen.

 

Jeg har tatt et kne igjen. Hviledag på sofaen, ispedd selvmedlidenhet og rødvin. I morgen blir alt så meget bedre. Marinaen jakter på nytt kompass. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 2 minutter siden:

Jeg har tatt et kne igjen. Hviledag på sofaen, ispedd selvmedlidenhet og rødvin. I morgen blir alt så meget bedre. Marinaen jakter på nytt kompass. 


Kos deg på sofaen. Hulda står fremdeles akkurat der du satt henne fra deg og hun har det helt fint i blæsten. 👍🏻

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Oppdatering. Hulda ligger fremdeles på land. 

Kompasset til autopiloten som ble lagt flatt:

20230703_112001.jpg.42142e65287c7c3da79bb77040ae6a0b.jpg

Braketten er i 4 mm rustfritt stål og ble brukket ned. Kompasskursen er tvilsom. 

 

Cutlesslageret har gått siden august 2000. Det er fremdeles uten antydning til slakk. Og propellen spinner når vi seiler. Volvokondomet montert samtidig, og har så langt ikke sluppet inn et drypp vann. 

 

Hulda ble mattslipt, tok to dager:

20230705_162020.jpg.4f665b3ef36bcc5a4a5c25119b5523b3.jpg

Første strøk maling, to en dag å male hele båten:

20230709_212314.jpg.8f2294407e5bce3cfa9f2f371e994402.jpg

Admiralen liker fargen, så da er det greit for meg. Roret er også slipt ned og primet. Der støttene var plassert for to år siden er også slipt ned og primet. Nå går det i Hempel. For tungvint å få tak i International.

 

Nå skal jeg male huset til den ene sønnen min noen dager, og så er det tilbake til Hulda. 

Link to post
Share on other sites

Oppdatering, da er hele Hulda malt med to strøk Hempel

20230714_113101.jpg.5c182a244faf86f49a88a5bce3ce8114.jpg

Årets anoder fant jeg i sanden der båten var parkert. Zoom inn på den øverste anoden på roret. Etter at jeg tok en kjempejobb på undervannsskroget for to år siden, er overflaten absolutt perfekt. Jeg har sjekket bakover, sist båten ble malt med ett strøk International var i juni 2014. Siden har skrogsidene ikke vært polert, vokset, vasket eller mottatt noen annen form for makeup. Dama så ikke vakker ut. Men dog, det å ha en stålbåt er virkelig arbeidskrevende. Må jeg si. Og så ruster dem i filler på 10 år. Null rust på Hulda. Mattslipingen tok to dager. Malingen tok tre timer på hvert strøk. Hvis jeg ikke skulle malt, ville jeg kunnet sjøsette samme dag som opptak.

 

Det ble også montert TrueDesign sil på vanninntaket. Nå er jeg lei av å måtte tømme straineren for maneter og sjøgress hver deg. Silen er limt opp med Biltema Multibond Rapid. Om det går tett nedi der, kan jeg dunke vekk silen med et kosteskaft:

20230714_113041.jpg.5625aa0605b4c8611c3276693296e10f.jpg

 

Så da, den 11. dagen, var det sjøsetting. Vi måtte vente tre timer over tiden på en innkommende båt med kritisk lekkasje. Det var en messinggjennomføring som hadde brukket av på en seilbåt.

 

Hulda sto veldig trangt parkert ut mot parkeringsplassen for biler. Jeg hadde parkert pizzabilen på nærmeste plassen et par dager tidligere, men hadde liten tillit til at portalkranen skulle få tredd seg inn. Grabben med kranen sa: "Jag ser fram till at bli like bra som Staffan. Men han har kjørt kran i 20 år":

20230714_150902.jpg.0445b774e7321098026a54a1e54a63ef.jpg

Etter at han hadde tredd kranen inn, med noen eikegreiner på samvittigheten, kunne jeg informere om at han ikke lå noe bak Staffan i kompetanse. Rolig, vennlig, balansert, serviceinnstilt ung mann. Et funn for en hver arbeidsgiver. 

 

Så nedover bakken mot Havet:

20230714_154443.jpg.841717fa6fc14258657ff5f646c3a4cb.jpg

Det er markert kjørebane for kranen med gule striper i asfalten. Mange bileiere er av den overbevisningen at de er innenfor markeringen om bare hjula er på innsiden. Slik er det ikke. Noen steder gikk det med millimeterpasning. Hulda ble dumpet i havet, ble hengende i stroppene mens jeg kontrollerte, startet motoren, luftet Volvokondomet etc. Baugpropellen: Null reaksjon. Hadde brukt den da jeg bakket inn til kranen ved opptak. Vinden hadde frisket på, og kom fresende inn på BB baug. Hulda måtte runde kranbanen til BB, ikke treffe parkerte båter som lå med baugen ut i leden mot SB. Det er akkurat så det går med bruk av baugpropell. "Jag snakker med Dany", sa den eminente kranfører og forsvant. Dany og en grabb til materialiserte seg. "Greier du å kjøre inn i den ledige båsen der, så tar vi dig imot. Du kan ligga der til du får fiksat problemet". Gutta jogget rundt bukta og Hulda gled perfekt inn i båsen. Utmerket. Jeg mistenkte at Sleipner Controller hadde tatt kvelden. Dany er sjefen for verkstedet. Han skulle egentlig ha gått hjem. Men inn på delelageret, til Sleipnerhylla. Der ligger alle mulige reléer og diverse deler til Sleipner. Blant annet ny Controller med fjernstyring. "Ta den med, så kan vi snakkes til måndag".  Altså, dette er service og kundebehandling på et høyt nivå. De er sikkert ikke verdens billigste, men når alt er beksvart, så er slik holdning gull verd. 

 

Rotet litt rundt, der Hulda lå fortøyd. Kom frem til BEP batteribryter med fjernkontroll. Satte den på 'tvangsstyrt', dvs. manuelt slutter kontakt. Og plikk, så var baugbatteri og baugpropell i full sving. Bryteren, sammen med hele Sleipner-systemet, ble montert i 2002. Eller året etter. 

 

I dag har jeg gått opp hele systemet. Og her er synderen:

20230715_192654.jpg.9077327f7ad7cb587d0e2215f7583f3c.jpg

BEP'en er en sealed unit, ikke til å plukke opp. Hva som har skjedd er trolig at elektromagneten inne i bryteren har konka. Den har en gitt levetid på noen tusen klikk. Og en ny koster mellom 3500- og 4000 spenn. Men da blir den nye på 500 A kontinuerlig. Det er en på 275 A som ligger på 2800 kroner, mer eller mindre. Den har tynnere terminaler, som betyr ny kabling. Og det er ikke aktuelt. BlueSea har også en bryter, som er rimeligere, men der er sekundærfunksjonen av en slik karakter at jeg må bygge om, det er heller ikke aktuelt. Så det blir den dyre BEP'en.

 

I forrige posting skrev jeg om at marinaen greide å knøvle kompasset til Ray autopilot. Kompasset har gått ut av tiden for lenge siden. Men 'skafferen' hos Strömstad Marina greide å få fatt i et nytt kompass på under en uke. Jeg hadde også engasjert Seatronic som tok omgående kontakt med Raymarine i Norge, ikke en snøballs tjans i helvete å skaffe et slikt kompass. 

 

Noe mer? Landsettingen var unnagjort på 11 dager, inkludert opp og ut. Inne i disse dagene var jeg også hos den ene sønnen på Kjelsås og monterte et tre-etasjes stillas. En tur til Biltema, en Tur til Joma Industrier for å kjøpe maling til skroget. Og bursdag, den ble feiret med å henge på skutesiden og male. Effektiv jobbing 8 dager. Er nokså forsynt nå. Jeg skulle vært utpå og sett Tall Ships Races på vei ut til havs. Med SW 15 m/s, så blir jeg i Strömstad. Vi får satse på 2024 når jeg blir 78, i Øst-Europa. Nå har vi så langt ikke kommet så langt som til Bornholm. Mulighetene er der. Man må ha noe å strekke seg etter.

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Hulda said:

Nå har vi så langt ikke kommet så langt som til Bornholm.

 

Jeg seilte to ganger til Gdansk i covid-tiden, vi kom oss nesten til Königsberg.

 

Vi var innom Nexø da vinden ikke tillot oss å seile rett vestover fra Gdansk, første covid-sommer.  Det var veldig kontrast fra den polske kysten.  Polen har i underkant av 40 millioner innbyggere spredd over hele landet, tilsynelatende dro halvparten av dem til kysten den sommeren, og en signifikant andel av disse trodde Covid var "fake news" og oppførte seg deretter.  Nexø har i underkant av 4000 innbyggere, og i Covid-sommeren var det omtrent ikke andre turister enn oss der - det var såpass godt med plass der at man ikke trengte tenke særlig på Covid.

 

Polskekysten er fin ... dersom man liker sandstrender, hvis ikke er den ganske så kjedelig.  Det er lite med vaskemaskiner i gjestehavnene og det kan være passelig surt å seile vestover langs polskekysten når vinden går østover.

 

Jeg hadde håpet på å komme meg lengre øst i fjor vår, men det gikk ikke helt som jeg hadde håpet på.  Jeg har et ønske om å komme meg tilbake til Østersjøen, besøke Kalmar, Gotland, Saaremaa, Stockholm, Åland, Bottnvika, Finland, Baltikum og (dersom den politiske situasjonen tillater det), St.Petersburg ... men det blir vel neppe før 2025 tidligst, så i mellomtiden ser jeg frem til skildringer om Hulda i Østersjøen :-)

 

Link to post
Share on other sites

Videre om BSP bryter. Jeg bestilte inn bryteren fra Seasea Uddelvalla, som har 1 stk på lager, med levering til Seasea Strömstad sist søndag. De har en funksjon som sier 'bestill her og få levert hos annen Seasea og betal der'. I teorien greit. I praksis ikke rett frem. Regnet med et par dagers levering. Umulig å ringe til Seasea Strömstad, de tar ikke telefonen. Så i formiddag stakk jeg innom i Strömstad. Der lå ordren i databasen. Men Seasea Strömstad, eller Uddevalla, har ikke tid til å å åpne sin egen database og effektuere innkomne bestillinger. Seriøst? Neppe. De burde lagt ned tjenesten. Dette er rett og slett elendig. Jeg fortalte butikken i Strömstad at de har en tilsvarende bryter fra BlueSea på lager. De greide ikke å finne den. Jeg plukket den opp på mobilen og fortalte varenummeret. Bryteren materialiserte seg, men styringen til bryteren var av en slik konfig. at jeg ville måtte trekke tre ledninger til (totalt fem ledninger) for at fjernkontrollen på bryteren skulle kunne fungere. Så da utventer jeg BEP fra Uddevalla. 

 

Ellers ligger nå den nye Sleipner fjernkontroll i lagerkassa om bord i Hulda:

20230717_112339.jpg.333d67f1b3e896941be22d26ef8cbf44.jpg

Gidder ikke å montere den enda. Får lande de andre ballene først. 

 

Kompasset til Raymarine autopilot er på plass:

20230719_150256.jpg.37e60ab60d5161b1cdc7fc64b2ff6b87.jpg

Her kom verstadssjefen (Dani) og Hulda frem til en minnelig ordning som begge kan leve med og er fornøyd med. Slik kompasset er plassert nå, skal det være umulig å knuse det. Jeg fikk 'timebetalt' for jobben jeg utførte med montering. I motsetning til opplaget der jeg tidligere var kunde gjennom mange år. Da de skadet Hulda grunnet egen skjødesløshet og mangel på vedlikehold, fikk jeg beskjed om å bruke min egen forsikring og betale min egen egenandel. Skader på kundebåter var dem uvedkommende.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig et du fornøyd. Du har jo bygget den sånn ......:yesnod:  Er vel få som kjenner skuta si så godt som  en selvbygger og når bygging går over til vedlikehold blir de små forbedringene gjort. Kjenner igjen fenomenet.

Du er flink @Hulda  fortsatt god sommer !

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Hulda skrev On 15.7.2023 at 20.49:

Silen er limt opp med Biltema Multibond Rapid. Om det går tett nedi der, kan jeg dunke vekk silen med et kosteskaft:

20230714_113041.jpg.5625aa0605b4c8611c3276693296e10f.jpg

Hulda skrev On 15.7.2023 at 20.49:

 

Har limt mye med Biltema Multibond/Multibond Rapid, og har vært fornøyd med det. Limt fast bunnpluggen til jolla med det i dag, og ble litt overrasket da jeg leste på tuben at det ikke skal brukes til å lime ting som skal være konstant under vann.

Men jeg sover godt i kveld allikevel...😉

 

https://www.biltema.no/bygg/kjemikalier/ovrige-kjemikalier/bt-multibond-290-ml-2000028571

OBS! Skal ikke brukes på steder som er konstant under vann, f.eks. bassenger.

 

Link to post
Share on other sites

Kompasset står mellom 3- og 4 meter over vannoverflaten montert rett under toppen på targabøylen. Båten går snorrett uten at rorhydraulikken jobber voldsomt. Nå er 'hjernen' utstyrt med rategyro, som sikkert hjelper. Til den grad at jeg aldri har tenkt over problematikken.

 

Biltema Multibond Rapid: Man har vel kommet frem til her på forumet at grunnen til stoffets holdbarhet på gjennomføringer, er at vannets angrepsflate blir liten. Det blir annerledes om man skal fuge et svømmebasseng.

Link to post
Share on other sites

 

Hulda skrev On 31.7.2023 at 8.47:

Kompasset står mellom 3- og 4 meter over vannoverflaten montert rett under toppen på targabøylen. Båten går snorrett uten at rorhydraulikken jobber voldsomt. Nå er 'hjernen' utstyrt med rategyro, som sikkert hjelper.

Så bra! I  Nyttig informasjon om man skulle få seg stålbåt en gang.

Link to post
Share on other sites

Da vi var på vår seiltur i våres, bemerket jeg her på forumet at det var divergenser vedr. sjømerker hos Garmin. Nå har vi en nokså ny Garmin og da vi var på tur, var kartene oppdatert til nyeste versjon. Hoved-Garmin'en er en 1222XSV og ute i cockpit har vi en slave som heter 1022. Eller noe i den duren. Så til kartet. Først kommer Navionics som vi betaler oppdatering for, og har gjort så i flere år:

image.jpeg.78ea9dca3c506428e70ab1f9dc6a9843.jpeg

Leden kommer inn fra Donsö Svartskär og går til Donsö havn. I bildet over, ser man leden går på begge sider av et sort/gult merke og rød til SB. Deretter to grønne til BB. Videre dreier leden N og går mellom to sort/gule merker. Grunneste del mellom merkene er 7 meter.

 

Så til kartet fra Garmin:

image.jpeg.d742b4b365deaaf40005b0568c1a8cbc.jpeg

Igjen kommer man fra Donsö Svartskär. Leden går rett over en 7-meters grunne. Her er leden til Garmin merket annerledes, og det mangler to staker. Merk at Garmin 1222XSV er satt til maks detaljer, og man kan zoome inn maks uten at det dukker opp flere merker. Det blir ikke endringer i kartet av den grunn. Så det var her vi hadde katastrofebakkingen. Vi kom i kølamørke og holdt på å gå rett på det første sort/gule merket. Som er plassert så der i leden i kartet fra Garmin. Går man videre mot Donsö, så mangler grønt merke til BB. Deretter mangler Garmin to sort/gule merker N av Råhl.

 

Går man i dagslys, er naturligvis ikke dette noe problem. 

 

Det neste er naturligvis hvorfor skal jeg betale rundt 1000 kroner/år for å oppdatere kartene til Garmin. Vi har flere år gamle papirkart som er mer nøyaktige. Dette er ikke merker som kom opp i går, eller i fjor.

Link to post
Share on other sites

For min del bruker jeg Garminplotteren innzoomet, men planlegger og legger inn WP på Ipad med Navionics! 

Er jo meget betenkelig at karttene ser helt forskjellige ut! må si jeg synes et program over nett virker tryggere. Har opplevd noe liknende selv. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...