Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Sequoia skrev for 6 timer siden:

 

Det er to liv som båteier. Før og etter lithium. 

 

Jeg kjører ikke lenger generator for å forsyne 230V-utstyr ombord, kun for å lade lithiumbanken på 1200 Ah. Varmtvannsbereder, platetopp, komfyr, kaffemaskin, elektrisk grill osv forsynes nå alle via inverter til vanlig. 

 

 

At jeg som ovenfor sa at jeg kun går for 12V, er kanskje ikke helt sant. Har jeg mulighet for landstrøm kobler jeg til slik at jeg har får ladet og har varmtvann selv om jeg ligger noen dager, og er det kaldt finner jeg frem vifteovnen som jeg nok kommer til å gjøre til helgen. Ellers har jeg jo en Eberspächer dieselvarmer også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"Enkelt" kan defineres.  Jeg har en annen "grillmodus" som jeg mener gir litt mer sjarm ... vi finner noe ved lokalt og fyrer opp, vi spikker noen trespidd og griller pølser.  Eventuelt bygger vi et lite fundament av sten vi finner lokalt og slenger opp en grillrist fra båten.  Eventuelt legger vi på litt ekstra grillkull fra lageret ombord, og eventuelt jukser vi litt med å bruke tennveske.  En "simplere" løsning enn å dra frem en dyr avansert grill ... men det er jo muligens litt enklere å bare fyre opp grillen :-)

 

Men nå stjeler vi tråden, hvordan foregår grillingen i/utenfor Hulda? :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tobixen skrev 1 time siden:

 

Svidd utenpå og rått inni? :-)

 

Vel, vi har etterhvert kassert det meste av griller vi hadde og gått for en litt mer "avansert" løsning - en grill fra Cobb, noe slikt som dette: https://www.sparelys.no/kullgrill-cobb-air-deluxe-300-1?gclid=EAIaIQobChMIhZ2xvbPc_gIVh63tCh2nlArJEAQYASABEgLh7PD_BwE

 

(Fruen som kjøpte den - jeg håper hun ikke kjøpte den så dyrt som det fremgår på linken over).

 

Den er fortsatt kullfyrt (nei, vi driver ikke med spesialbestilling av svindyre grillbriketter), men den gir lite spillvarme, svært lite brannfare og det blir mye grilling på lite kull.  Vi tar den med oss fra båten og bruker den ubekymret på picnique-bord, rett på gressplen i parker, hvis forholdene ligger til rette for det, så rett på brygga i gjestehavn, etc.


Vi digger også fortsatt vår Cobb, men spesialbriketter må til for å få skikkelig varme, og de varer også lenge, så det syns jeg det er verdt. 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 4 timer siden:

 

Det er godt vi er forskjellige.

[...]

Så ja, i båten går alt på 12VDC, hjemme på 230VAC.

 

Hadde jo vært kjedelig om alle var like :wink: Som du har påpekt i andre tråder er jo du en fase hvor du overnatter i gjestehavn. Jeg har et annet båtliv hvor jeg i løpet av en hel sommerferie kanskje bare har fire-fem dager i gjestehavn og resten i uthavn. Når i tillegg alt av hvitevarer i båten er 230V fra fabrikk så hadde det blitt rart å kaste ut platetopp og komfyr (brukes ikke til lammestek men kanskje gratinerte poteter og rundstykker) i bytte mot en Wallas. Glemte tre tv-er med AppleTV samt isbitmaskin som også går på 230V :giggle: Døgnforbruket fra forbruksbanken ligger gjerne i overkant av 350 Ah, ca 4,5 kWt.

 

For å håndtere dette behovet for både effekt og energi på samme måte med blybatterier måtte jeg hatt 2000 Ah som er over 14 batterier av din type. Dette hadde veid mer enn 500 kg. Nå håndteres det av 6 batterier med en totalvekt på 114 kg. 

 

Hadde jeg derimot hatt bruksmønster som deg med gjestehavner og en CEE eller Shuko ventende hver ettermiddag så hadde heller ikke jeg brydd meg om lithiumbatterier.

Link to post
Share on other sites

Nå er vi jo langt ut på viddene i Hulda sin tråd (håper han tilgir oss), men hvordan fyller du opp de 350 ampere timene? Og for all del, hadde vi som da vi var yngre fremdeles brukt naturhavner, hadde jeg nok sett etter andre batterier og større solcellepaneler. Men jeg hadde nok klart meg med 1 TV som nå, og isbiter får jeg fra kjøleskapets frysedel. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 30 minutter siden:

Nå er vi jo langt ut på viddene i Hulda sin tråd (håper han tilgir oss), men hvordan fyller du opp de 350 ampere timene?

 

Får skylde på at han dro meg i gang med positiv omtale av sin erfaring med lithium så langt :wflag:

 

Ja huff det er mye energi som skal inn igjen i batteriene. Jeg lader primært opp med dynamoene (dobbeltinstallasjon og dynamoer parallellkoblet) når vi flytter oss (ligger sjeldent mer enn tre døgn på samme plass), og så blir det kjøring av aggregat for å lade om det kniper. Nå ligger jeg også sjeldent inntil noen andre, men for eventuelle andres del (og min egen) kjøres aggregatet da midt på dagen når det er mest lyd fra omgivelsene. Har separator som fører kjølevannet til aggregatet ut under vannlinja og kun tørreksos over. Så er man 20 meter fra båten høres det ikke. Det er som regel daglige turer med lettbåten så da starter jeg også noen ganger aggregatet, om nødvendig, når jeg likevel er borte fra "moderskipet".

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 4 minutter siden:

Om bord i Hulda har jeg Admiral. Funker hele dagen på godord og morgenkyss.

 

Som hos oss, men morgenkyss blir det lite av, jeg trenger noen timer for å bli våken. Kveldskyss og "holde i hånden" før lyset slukkes er imidlertid obligatorisk. Nå må jeg komme meg bort fra PC'n, admiralen roper om at det er mat, kyllingwook.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Et par tanker:

1) Sjøkart er ferskvare og må holdes oppdatert! Jeg oppdaterte Garmin sist gang dagen før vi dro på denne turen. Under shake down gikk Hulda på et umerket skjær. Så holdt vi på å treffe en stake som ikke er merket hos Garmin på vei inn til Donsö. Og her ligger vi nå i Gilleleje:20230506_110050.jpg.0222079c93644c33f1cff7dd5085ca34.jpg

Fortøyd omtrent 10 meter utenfor der brygga slutter. Navionics viser det samme. Bryggen ble forlenget etter stormen som rev alle bryggene. Det var snart 10 år siden. Så båteiere, husk å oppdatere kartene, ellers kan det bli farlig!

Neste: Anoder må ha 'øyekontakt'...:

Disse rørene her har stått i flomålet i nesten 10 år:

20230506_133140.jpg.0728caa23293f628ee3dcc784cc8363c.jpg

De burde vært rustet tvers av. Men her er det bare utenpårust. Og der sjøvannet er ofte, er det et tykt, gråhvitt belegg som er tilnærmet diffusjonstett. Ser man nøyere etter, er det på toppen tilkoblet en ledning. Sannsynligvis er dette eksempel på 'katodisk beskyttelse med påtrykt spenning'. Forskjellige metoder. Men det kan rett og slett være en likeretter som leverer elektroner til pælene. Og så er det en pluss nedgravd et eller flere steder. For det er noen meter med brygge, og mange av disse pælene.

 

Vi har ligget og ventet ut et vindfelt med sterk vind. Dato 04.05.2023 kom det ved 12-tiden noen vindkuler ut av ingenting så det skranglet i riggen. Dagen etter kom vinden inn aktenfor tvers så Hulda krenget et par grader. Det hadde vært greit og gått vestover i le av Sjælland. Vi skulle ikke den veien. SMHI registrerte bygevind 15- til 17 m/s. Og da er det ikke lenger hyggetur med eldre damer. Selv om det bare er en av dem her om bord. Snakker om det. Ytterst på moloen her er foreningen (bortsett fra kajakk og roklubb) Gilleleje Vinterbadeforening:

20230505_104555.jpg.48e2e175f9cc3eeda041e157c6457926.jpg

De har så mange medlemmer at de tar ikke flere inn på ventelisten. De røde husene helt ytterst på moloen. Halvveis ut er det et badeanlegg til. For dem som ikke kom med i foreningen. Så der ute har de frokost med kaffe og en skvett vin. Sosialt omgang, meget utpreget her. Seilforeningen har samme opplegg. Spesielt for Gilleleje Vinterbadeforening er naturligvis at de bader. I vannet. På utsiden av moloen. Når jeg går i kulingkastene og vurderer om jeg egentlig burde tatt på med steelongs, skrangler gamle kjerringer utover moloen med badetøy i bagen. Jeg vet ikke hva de prøver å bevise. Mulig at de ikke greide å fremprovosere hjertestans, denne gangen heller. Ellers har det vært som meldt, vindfullt og iskaldt. 

 

I går tok vi spaserturen ut til fyret:

20230504_120418.jpg.ce72bfef8e97babe71d6ba54338ef1ba.jpg

20230504_120532.jpg.6b42830a6d0606aa220cb4195b2d91ad.jpg

Det er en spasertur på 3 km hver vei. Når man går helt ut til restauranten. Hvilket vi gjorde, for en liten, rimelig matbit. En ørliten fritert flyndre av tenåringsstørrelse, med fem reker på en brødskive. To små Coca Cola. Omregnet til NOK, drøye NOK 700. Vi må komme oss vekk fra Danmark. Hvis ikke må Admiralen frisere på rammelånet. Det er ikke noe, med unntak av pizza-sjappa, som er rimelig i Danmark. Krone for krone er det vel sånn nogenlunde som i Sverige og Norge. Og så kan du gange med 1,6. 

 

Som man ser på bildet over, er trærne grønne. Til og med bøketrærne har fått blader:

20230504_114117.jpg.8c87a84d38ea859d4f18efe659eb93a7.jpg

 

Veien ut til fyret går oppå en fjellkolle. Fjell og fjell, når man skal sprenge ut en byggetomt oppå her, hyrer man en minigraver og graver et høl i sanden. Veien har tydeligvis delt en del hustomter i to:

20230504_115912.jpg.59a8e2bd5832721c7a9ad6ab85d24037.jpg

Utover hele veien gjerder med port med skilter av typen "Detta gresset er mitt. Du må'kke komme her og komme her!" På en plass er dette gressbeltet bygget med hus som har to meter betonggjerde. For å verne om privatlivets fred. Garasjeporter i muren og overvåkingskameraer. Det er så man føler seg hensatt til Antibes. For de som har trasket der. 

 

I går kveld sa jeg til Admiralen: "Nå har noen tømt septiktanken i havna har. Det stinker septik!" Kom til å tenke på at det måtte være innmari mye septik, i og med at vinden kom over moloen 75 meter unna i friske kast. I morges sniffet jeg litt mer nyansert. Og kunne kjenne eksoslukta fra kullkraftverkene lenger syd og sydøst. Det var eim av H2S (hydrogensulfid). Ellers satt vi og så Vera på NRK2. Da vi opplevde et skikkelig dunk. Trodde først noen hadde kjørt på oss. Så rett inn i hekken på et hav av lys. Og "der ute ligger et vikingeskip!" Det var en redningskrysser med hekken mot oss som hadde gitt gass på vannjettene, og dyttet oss inn i kaien. 

Story'en er:

Skipet heter Saga Farmann av Tønsberg, er replika av en knarr, Klåstadskipet, som man fant 40 % av. Etter at man fant det på 1880-tallet, og arkeologene var bortskjemte med Oseberg-og-de-andre. Så pløyde man Klåstadskipet til potetjord fram til 1970, da noen fant at kanskje det var noe der allikevel. Man grov det ut og fant at skipet var en knarr (lastebåt) som hadde forlist i Viksfjorden rundt 1000-tallet lastet med stein fra Telemark som skulle bli bryner. Nå er Saga Farmann på vei til Lübeck for å ta vannveiene til Middelhavet og runden rundt. Skipet, som er 20 meter langt og fem meter bredt, er utstyrt med fire POD'er på 7,5 kW hver. I går kveld da de skulle runde Kullen, greide ikke POD'ene og en medbrakt RIB å drive båten mot vinden. Tross alt veier skipet med mann og mus over 25 tonn. De skulle etter planen søke havn i Höganes. Det skar seg. RIB'en har for tung motor og den fylte seg med vann. Man kalte opp redningstjenesten og fikk slep til Gilleleje. 

20230506_083234.jpg.a3a85fa9aabb3711cc40fc7542f279a7.jpg

Redningskrysseren brukte sleper av synketau. Så da Saga Farmann skulle parkeres tvers overfor Hulda, viklet tauet seg rundt en av POD'ene. I dag har det vært en dykker nede og viklet POD'en fri. Det skjer stadig noe. 

 

I morgen har vinden roet seg såpass at vi seiler nordover. Har jeg skrevet at det er kaldt? Det er dritkaldt. Vi har vifteovn gående på 800 W hele natten. I dag morges hadde vi 16 grader i salongen. Det er nesten som  å være på fjellet og må opp å fyre om morran. Morgentemperaturen ute ligger på mellom +1- og +4 grader, stort sett. Og under 10 grader maks. Så nå vil vi nordover til varmere og rimeligere strøk.

 

Uansett, for dem som er nedover her, Gilleleje er et must. Selv for katamaraner.

 

Link to post
Share on other sites

Jo da, kart er ferskvare. Nå bruker jeg en 14" ThinkPad laptop med OpenCPN og O-chart istedetfor kartplotter. For et par dager siden kjøpte jeg nye svenske og norske kart som kan oppdateres jevnlig 1 år fremover. Jeg har også kart for Danmark, men de er fra 2020 og blir ikke oppdatert iår da vi ikke skal til Danmark. Vi drar nedover svenskekysten rett etter 17. mai, håper det blir litt vårlig da.

 

Her ser du litt forskjellige kart over havnen der dere ligger.

 

gilleleje_kart.jpg.fd3eae056a356878ac20dee9632fbbb1.jpg

 

Og her karet fra havnen sin hjemmeside.

 

gilleleje_havnekart.jpg.d754d1b5eeef46a27a6f92387e54ee54.jpg

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Hulda said:

Sjøkart er ferskvare og må holdes oppdatert! (...) Så båteiere, husk å oppdatere kartene, ellers kan det bli farlig!

Joda - kartene blir stadig bedre, og tidvis kommer det nye hindringer (særlig bryggeanlegg, rør og elektriske kabler) til, merkingen endres og så videre ... men et skjær dukker vanligvis ikke opp over natta.

 

Vi - tiåringen sto for roret den gangen - gikk på et skjær midt i Bærumsbassenget.  Det var merking av skjæret - men vi var på "riktig side" av pila (ja - jeg vet - det holder ikke alltid å bare være på "riktig side", man bør holde respektfull avstand).  Jeg sjekket posisjon fra mist to forskjellige GPS'er mot oppdatert offisielt sjøkart og konkluderte med at vi skulle hatt minst en meter under kjølen.

 

En svenske hjalp oss med å taue oss av skjæret, han kommenterte at han hadde gjort dette mange ganger på samme sted, men det var første gang at han hjalp noen som var edru på dette stedet.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Gilleleje er et must. Selv for katamaraner.

Aldri stoppet der, men gjør nok det en dag:) 
Forøvrig ingen grunn til å dra nordover for varmen, Flerskrogsklubben hadde båtutsett i dag, og man skulle passe seg for ikke å skli på frosten på dekket i dag tidlig. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Gratzi skal vel være med to z'er, grazzi- som i pizza. Rart ingen har plukket på det. 

 

Vi gikk fra Gilleleje kl. 08:15 den 7. mai. Vi skulle egentlig reist ved femtiden, men gad ikke da tiden kom. Var for jævelig kaldt i hutrig. Det skal være et visst innslag av fornøyelse. 

 

Gilleleje havn har kort for å kunne dusje. Penger lastes opp på kortet og man betaler depositum DKK 40 for kortet. Så da vi dagen før skulle dytte inn kortet og få refundert depositum og rest dusjpenger, repliserte maskinen 'out of order'. Da betalte vi heller ikke DKK 230 i havneleie. Ellers pleier vi ikke å snyte. I særlig grad. Men havneleien er ikke billig, tatt i betraktning at vi ligger ved en kai som i følge Garmin ikke er der. 

 

Ut fra havn, satte seil da vi var så langt ut at vi ikke var til sjenanse for innkommende fiskebåter. Av alle fiskebåtene som ligger der, registrerte vi fire som var aktive. 

 

Satte genoa og storseil. Kurs 20 grader og fart drøye 6 knop. Det gikk som et tog med kurs rett N av Kullen. De gangene vi har krysset TSS på denne turen, har det vært veldig lite yrkestrafikk, sammenlignet med tidligere år. Overhode ikke noe stress. 

 

Kl.13:00 døde vinden hen. Helt i hht Windy. Det var derfor vi skulle vært av gårde senest kl. 05:00. Vår egen feil. Så da ble det timesvis med ramlingen fra GM'en. Den rakler som en steinknuser. Motoren er langt fra lydløs inne i båten. Ute er det lite å høre fra den. Det ble en skyfri dag i 1400 rpm, +/- 4 knop og skyfritt. Kaldt. 4 knop, 3,5 knop, 4,5 knop, alt ettersom strømmen dyttet oss hit og dit. Noen ganger ganske kraftig. Lett å merke når det ikke er vind:

20230507_204949.jpg.ea058809c22ec977ed9035ccac436ad0.jpg

 

Skulle ta det magiske bildet da solen tippet under horisonten med gjenskinn i havet:

20230507_210048.jpg.6d0cc0bfd0f56e09af91879ca0ea4801.jpg

Så kom det et vinddrag som ødela hele seansen. Slik er det hver gang. Hulda krøp av gårde på kartet. Båten flyttet seg liksom ikke. Langt ute fra den flate Halland-kysten. Flyttet seg ikke i forhold til kysten heller. 'Hvem kan sägla för utan vind', sang en eller annen i forrige årtusen. Gjelder fremdeles.

 

Da mørket hadde senket seg, var vi ved lysbøyen som markerer renna inn til Varberg. Det er en femti meter bred renne, markert med et par røde og grønne lysbøyer på hver side av renna. Inne på land er det overrett-lys man kan følge. Hvis det ikke er laste/losse-operasjoner på gang. Som gir dagslys for de om jobber der inne. Motlys så alle navigasjonslys forsvinner i lyshavet. Da er det greit med GPS. For veien inn i havnen er litt komplisert når merkingen forsvinner. Innseilingen gikk uten videre stress i og med at jeg er kjent. Fortøyd Varberg kl. 22:50. Slik så dagen ut:

20230508_003309.jpg.fd8f7bd7b0ee3e98573df0f0641c6ca0.jpg

Dagen etter ble status for blant annet dieselforbruk gjort opp. Fordelt på motortid, hadde dieselforbruket vært 2,2 liter i timen. Inkludert bruk av Eber. Dra på fra 1400- til 1700 rpm gir forbruk 6 liter i timen og fartsøkning fra 4- til 6 knop. Oljeforbruket på 10 timer skal være 1/4 liter olje, fordi motoren heller for mye akterover. Nå var oljeforbruket 0 på 10 timer. Tror jeg må gjøre noe med den situasjonen. Som betinger vinkelsliper og kutte ut hylsen til propellakslingen og heve denne, samt endre vinkelen fra 15- til 10 grader. En av konstruksjonsblemmene fra den gangen jeg bygget Hulda. Jeg feilberegnet hvordan Hulda ville ligge i sjøen. Damen fikk for mye bæring i baugen. Hvilket kun er en fordel om man ser på hvordan en båt skal oppføre seg i sjøen. Fra den gangen:Beregningpropellaksling010500.jpg.94ecddc128ab4adbedaa16c8807eaa38.jpg

Feilen jeg gjorde den gangen i 2019. Så da må akselhylsen skjæres ut, heves og vinkles mer mot water. Så må motoren heises opp og redusere høyden på fremre motorfundamenter. Rette braketten som holder trykklageret tilsvarende. Bytte Volvo-kondom og stevn(cutless)lager. Tetning og lager har ikke vært byttet siden originalmontasjen i 2000. Fremdeles verken slakk eller lekkasje. Hulda har CV-ledd. Den ene knuten begynner å få noe slark. Motoren har gått borti 1400 timer. Men propellakslingen har snurret ganske mye mer, i og med at vi seiler når vi har mulighet.

 

Nå blir vi liggende i Varberg et par dager og vente ut neste kuling. I dag er det meld bygevinder på 19 m/s her i havnen. Nå klokken 08:30 begynner det å ta seg opp for alvor. Temperaturen i dag skal bli 18 grader. De neste dagene 20 grader. Vinteren er over.

 

Må bare legge til:

Det stod en gammel, tørr gubbe å glodde på Hulda i går. Nå er jeg, i hht fødselsattesten, selv en gammel gubbe. Denne var vesentlig eldre, og tunghørt. Sikkelig tunghørt. Han lurte på om jeg kjente til Colin Archer. Hahh- om jeg har. Har til og med jobbet på dem! Og bla, bla bla. "Jag har byggd tre stycken. Den ene har seglat två varv (jorden rundt). En har gått Nordvestpassasjen. Seglade upp seg på et isflak. Hadde problemer med att komma sig av. En av båtarna seglade jeg upp och ner til Grönland. Har du seglat til Grönland?" Kom det stillferdig fra gubben. Noen ganger bør man være en smule beskjeden i møte med fremmede. Måtte innrømme at jeg kun har bygget kun en båt, Hulda, fra grunnen av. Og aldri kommet lenger enn til Danmark. Hvilket gubben fant OK. Hjalp til å kveile vannslangen med stor iver. 

 

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Hulda said:

Så da vi dagen før skulle dytte inn kortet og få refundert depositum og rest dusjpenger, repliserte maskinen 'out of order'.

 

Jeg har en liten bunke med havnekort i båten hvor jeg ikke har fått tilbake depositum.

 

I Danmark er det stort sett betalingsautomater.  Før fikk man gjerne kontanter tilbake fra automaten, men nå er det bare betalingskort.  Beløpet refunderes til betalingskortet, men for å få beløpet refundert må man frem med samme betalingskort som man betalte med - og samme betalingsmetode.   Jeg en havn ... "tæpping" var fortsatt relativt nytt for meg, jeg "tæppet" da jeg betalte, men forsøkte å stikke kortet inn i automaten da jeg skulle dra.  Det gikk ikke.  De hadde flere betalingsautomater i samme havn, jeg trodde problemet skyldtes at jeg forsøkte å få refundert beløpet i feil betalingsterminal.

 

Nå i sommer var det bare å gi opp ... jeg mistet lommeboka med betalingskort i Polen, og hadde ikke reservekort liggende på båten.  Noen andre betalte havneavgifta for meg, så da var det bare å gi opp å få tilbake depositum.

 

Andre steder i verden er det ofte slik at man må få tilbake depositum innenfor havnekontorets åpningstid - i noen havner er de døgnåpne, i andre havner er det én time per dag.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg har en eske med slike 'ikke returnerbare kort' jeg også. Alle, untatt ett fra Danmark, er Kungshamn. Vi er aldri i Kungshamn mens det er folk på Hamnkontoret. Vi er alltid off season.

 

Ellers skulle vi vaske tøy her i Varberg i dag. Så vi tok med betalingskortene våre, forberedt på ekstrautgifter. Slik det er i andre havner. Inn døren med havnekoden.

20230509_131731.jpg.135de858a6a24f395ba295fa3c6d0bab.jpg

Inn døren til høyre for containeren. Inne i et nyoppusset rom var det kummer, rustfrie benker, tre nye vaskemaskiner, ny tørketrommel, nytt tørkeskap:

20230509_131100.jpg.8abaf359c78d3a2a36540aff45c33d08.jpg

Alt inkludert i SEK 270 havneleie. Som også inkluderer vann og strøm på brygga. Nye toaletter og dusjer, der vannet er så varmt man ønsker, og man kan dusje så lenge man ønsker. 

 

Ellers var vi, i dagens sandstorm, en tur på Varberg festning. Imponerende anlegg fra 16-hundre-og- knekkebrød. Der inne er det 'Bed and Brekfast', kaffé og folk bor i husene der inne. Det er liv der. Ikke kun museum. Om man, som fiende, har brutt seg gjennom første fordvarsverk og kommer seg gjennom port nr 2,

20230509_104304.jpg.f2d191ade81b8e85cf6642f9d109af3f.jpg

ender man i en tunnel. Titter man opp i taket, er dette det siste man ser:

20230509_104223.jpg.59971f1afca46927d69283ccd7a5a225.jpg

For der plasker det ned flytende bly eller kokende bek.

 

Utsikt fra vollene:

20230509_102221-PANO.jpg.db929ee9b6b2ef7fe7cd4b722600eb43.jpg

Her er vollgraven. Helt til venstre i bildet noen master. Der Hulda nå er eneste gjestebåt. Det er noen båtboere rundt om. Én har en kliss ny Alfa Romeo SUV, en annen har en ny Porsche. 

 

Nå, de nærmeste dagend, skal etter sigende, temperaturen runde 22 grader. Sønnavinden kommer helt fra Bayern/syd i Polen. Dekket på Hulda er dekket av sand, sneiper og hamsterbind. Sanden blir sugd opp fra stranden ved badeanstalten, feier over kaia og fyker ut over havna. Nå blåser det så det skrangler.

 

Jeg kunne bodd i Varberg, gjennomført trivelig by med hyggelige mennesker- i hvert fall de vi har truffet.

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 9 timer siden:

Gratzi skal vel være med to z'er, grazzi- som i pizza. Rart ingen har plukket på det

Hvis det er italiensk du prøver deg på, så heter det Grazie med en z. Grazzi skal visstnok være maltesisk ifølge Google . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering fra Varberg. I dag har vi 20 grader (minst) her i havnen, og vinden på havnemåleren runder 12 m/s, og sikkert mer innimellom. Men det er slutt med å fryse spent i hjel. Nå kan jeg gå rundt i T-skjorte.

 

Så var det dagens, treffer mennesker. Halve havna hilser nå, vi har vært her lenge. 'Den gamle, tørre gubben' heter Ingemar (88). Han stakk bortom i formiddag. Vi er godt kjente nå. Han kom sammen med en annen kar (i femtiårene). Så da begynner storyen å rulle. Ingemar var på Sjøfartsmuseet på 80-tallet og kjøpte tegninger av en Colin Archer losbåt. Reiste hjem til Varberg. Laget en jigg, bygget to båter. Den ene skulle han ha selv. Så for rundt 30 år siden kom Gösta og broren med en visjon om å seile langt, og ville kjøpe båten til Ingemar. Som til slutt, etter mye mas, lot seg overtale. Gösta og broder la ut på tur. I Panama konket motoren, en eldgammel 2-sylindret Perkins. Motoren ble dumpet. Og de seilte videre til Australia uten motor. Der kjøpte de noe annen gammel motor. Den holdt helt til Suez. De kom hjem. Så seilte broderen båten til Karibien. Båten havnet til slutt i Florida, der ble båten i 10 år. Og de fløy frem og tilbake om vintrene og seilte. Og båten? Møt Anna II:

20230510_160302.jpg.0094555b3f71553d867389d0c65052ec.jpg

Båten ble seilt hjem, lite vakker og rusten. Anna II ble rigget ned, satt på bil og kjørt til Ingemars Verkstad. Der ble det sveiset og ordnet. Sandblåst og malt. Så tok Gösta og broderen, sammen med en kvinnelig journalist og selte nordover. Langs kysten av Canada. Nordvestpassasjen langs kysten av Russland. Med 'russisk oppasser' oppsatt med Kalasjnikov. Over til Alaska og USA, Nome. Så tilbake til Grønland, der båten overvintret. Hjem til Varberg neste sommer. For 9 år siden begynte det å verke igjen. Brødrene og Ingemar (da 79) seilte til Grønland. 'Det er ju inget problem'. Bare å seilt fra Varberg til Stavanger, tre dager. Så over til Shetland, tar et par dager. Et par dager til Island. Og så et par dager til Grønland. Easy peasy. Utenfor kysten av Grønland fikk de litt sjø. Begge mastene slo nedi ved to tilfeller. Ingemar hang og dinglet etter håndtaket i rufftaket, bena toutchet kanten på kartbordet på motsatt side. Hjemturen gikk via Færøyene. Inn mellom noen øyer gikk båten i 12 knop, strøm ca. 8 knop. De så lysene fra en by rett foran seg. Nesten vindstille etter hard vind. Slappet av, snart i havn, åpnet alle luker for å få inn luft. Så reiste en 'standing wave' seg foran båten. Ingemar til rors antar at båten gikk minst 30 grader i oppoverbakke. Og enda var det bare en vegg som reiste seg foran baugen. På andre siden av bølgen var det mye brattere. Anna II gikk rett ned i sjøen med et stup. Grønn sjø helt tilbake til vindskjermen. Vannet fosset inn. 'Det ble ju mycket vann i båten'. 

 

Og Anna II: 10 meter over stevnet, bredde litt under 3 meter (tilpasset verkstedporten til Ingemar), stikker 1,3 meter og veier 10 tonn. Baug og kjøljern, tykkelse 30 mm (Hulda har 12 mm). Bunnplatene 6 mm, så 5 mm og sidene 4 mm. Motor i dag er Mitsubishi 36 hk. Om jeg husker alle målene korrekt. Vi satt om bord i Anna II og snakket et par timer. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...