Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Huldametoden er det som ikke nødvendigvis er helt hundre, men godt nok. For meg.

 

Så var det @tobixen Han driver og skriver om 'Schtandart. Hva er det gubben mener? Det navnet har jeg hørt før. Helt til at jeg kom på at jeg har Schtandart rundt livet. Enten jeg har på arbeidsbukse eller smoking (har ikke smoking, det er metafor). Schtandart er alltid med:

20230316_163818.jpg.a7bb21e4641e2fe430a9912d6b0209e7.jpg

Verd hver (1) krone. Jeg har vært om bord i skipet, det lå til kai i Stavern da det var på sin første tur. Siden traff vi båten en natt vi var på nordgående syd for Väderöarna tidlig på sommeren. Schtandart var på vei sydover. Vi prøvde å komme borttil for å ta et bilde, men skipet giret hele tiden mot vest og gikk for fort for oss. Så vi har et bilde der Schtandart er en liten flekk i mørket. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 18 timer siden:

Materialene jeg bruker er ikke 'snekkerfuru', men mer av typen konstruksjonsvirke.

 

Jeg bruker snekkerfuru som konstruksjonsvirke. For å ikke lage for mye mat for borebillene. Avsporing. Men eik er nå et par hakk over snekkerfuru uansett hvor krokete de er. Synes du har et godt håndlag og får flotte resultater selv om ikke materialene er førstesortering. Det krever sin mann. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 16.3.2023 at 16.08:

Veldig svak for kompetent ros :-)

Roses den som roses bør:wink:  Ser den når det gjelder krokete materialer, ikke ideelt alltid. Men utseendemessig sett gjør det seg i alle fall godt med eik framfor furu til slikt som karmer synes jeg. Hever "eksklusivitetsfølelsen", om det finnes et slikt ord.

Link to post
Share on other sites

Mens lakken tørker. Noen har lurt på hvordan Hulda krysser i lett vind. Hulda krysser sånn:

20220701_084543.jpg.61eec2195d7f666350dffcdedc9150c4.jpg

 


Av vindinstrumenter har jeg en halv Windex. Kråkene knekker dem. Av hastighetsinstrumenter så har jeg GPS. Men om noen har en gradeskive så er det bare og måle vinklene. Jeg seiler ikke regatta. Dog blir jeg bitt av basillen om andre seiler på samme kurs som meg. Hvis de seiler fra meg, endrer jeg kurs, skulle ikke dit allikevel. Og jeg krysser ikke innaskjærs i trange farvann.

Link to post
Share on other sites

Jeg har to plasthansker utenpå hverandre. Så dytter jeg penselen inni og taper tett rundt håndtaket. Det pleier å holde for vanlig whitespiritløslig lakk i et døgn eller to. To-komp lakk og maling, samme prosedyre og så rett i frysa som holder -17 grader. Lønner seg å legge penslene i tett plastboks da lakken setter smak på maten. Bruker man kostbare pensler/koster (ikke 2-komp) så kan man bruke en stor glasskrukke (Norgesglass). Snekre et lokk, skru korker i lokket, ha en skvett whitespirit (eller det som løser maligen/lakken) i glasset, henge kostene i krokene, senke penslene ned i krokka så de henger rett over væskeoverflaten. Da holder de seg rene og myke så lenge det er whitespirit i krukka. 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Hulda said:

eg har to plasthansker utenpå hverandre. Så dytter jeg penselen inni og taper tett rundt håndtaket. Det pleier å

holde for vanlig whitespiritløslig lakk i et døgn eller to.

 

Noe tilsvarende som det jeg gjør nå.

 

Jeg leste litt, og så at det er andre som gjør som foreslått av mannskapet - putter penselen i en boks med vann.  Joda, penselen holder seg myk omtrent evig - men ryggradsrefleksen min sier ... "nei!".  Her vasker man skroget med aceton for at det skal være tørt før lakking, på lakkboksen står det at man må unngå å lakke i fuktig vær ... også skal man ta malingspenselen rett opp fra en boks med vann?  Gir ikke mening i mitt hode i det hele tatt.  Mannskapet mener at det er hodet mitt det er noe galt med.

 

5 hours ago, Hulda said:

To-komp lakk og maling, samme prosedyre og så rett i frysa som holder -17 grader. Lønner seg å legge penslene i tett plastboks da lakken setter smak på maten. Bruker man kostbare pensler/koster (ikke 2-komp) så kan man bruke en stor glasskrukke (Norgesglass). Snekre et lokk, skru korker i lokket, ha en skvett whitespirit (eller det som løser maligen/lakken) i glasset, henge kostene i krokene, senke penslene ned i krokka så de henger rett over væskeoverflaten. Da holder de seg rene og myke så lenge det er whitespirit i krukka. 

 

Henger over?  Bør ikke i det minste tuppen av penselen være i berøring med løsemiddelet?

 

Jeg har normalt pleid å finne en boks som har sånn nogenlunde samme størrelse som penselen, ha oppi en rikelig skvett med white spirit, bare sette penselen i boksen og så prøve å lukke det til med noe plast.  Fungerer fint i et par dager, men lakken jeg bruker (epifanes) later til å reagere med white spirit'en etter en stund.  Merkelig.

Link to post
Share on other sites

Du må gjerne sette penselen nedi. Du vil oppleve resultatet når du lakker. Om Epifanes herder i white spirit, så er det sannsynligvis ikke løsemiddelet i lakken. Det er atmosfæren i glasset som gjør at lakken ikke herder på kosten. Før i tiden hadde vi en lakk som var løst med et eller annet som ble forbudt. Lurer på om vi brukte triclorethylen for å holde liv i lakkpenslene. Det er et stoff som løser fettet i hjernen og lager grønnsaker av folk. Vi fikk så øra flagra da en lege kom inn på verkstedet og kjente lukten. Samtidig som vi gutta virra rundt med sløret blikk. Ikke rart jeg ble dum.

Link to post
Share on other sites

@tobixen Jeg støtter mannskapet ditt. 
 

Dersom en pensel er mettet med oljemaling/-lakk vil den ikke trekke vann. Rist av vannet, og om du behøver det for å berge nattesøvnen tørk av på et tørkepapir i tillegg. 
 

Jeg praktiserer dette, og de somrene jeg beiser huset bruker jeg de samme penslene fra mai til august. Det tar såpass med tid å beise et hus med det været vi er velsignet med i Trøndelag. 
 

Og ved vannbasert lakk eller maling legges penselen i en brødpose som knytes igjen etter at så mye som mulig av luft er klemt ut av posen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det handler mye om resultatet, og krav til sådan. Forskjellen ligger mye i om man skal beise en utevegg eller om man skal oppnå 'møbelfinish' med vanlig lakk. Man får stille de kravene man mener passer for den enkelte. Maler jeg Hulda utvendig, ruller jeg bare på uten tanke på at båten skal ha finish alá Cadillac.

Link to post
Share on other sites

Da er vi et lite hakk videre. Traff en bryggekompis som jeg ikke har sett siden i fjor. Han sto i t-skjorta inne under kalesjen i god varme. Jeg sto ute der det bøtta ned. En kort konservasjon. Konversasjon. Vi var skjønt enige om at vi hang i en evig limbo mellom barnebarn og fruer. For mitt vedkommende barnebarn og bestilte permanenter (frissan). Skal vel ikke klage, men jeg bruker en slik. Det skal sies at jeg ikke har vekst for permanentkrøller. Men etter at en frisør som verken snakket norsk eller svensk skulle ha 250 spenn for å ødelegge den lille sveisen jeg hadde igjen, kan jeg like gjerne ødelegge skalpen selv. Båt, nå. Den svenske vestkysten nord for Göteborg er meget våt. Våren kommer med 4 blå grader om et par dager. Dog med sol. Seilturen nærmer seg, og det er et par prosjekter som skal sluttføres. Her er ett av dem, men først Makita. Jeg kjøpte en svært dyr båndsliper som jeg har skrytt av tidligere, her ligger den som stasjonær sliper:

Makita.jpg.d949ca3fc9cd4a94508177b8168ed2f8.jpg

med avtrekk til halvproff syklon. Bøtta under var nesten tom da jeg startet på forpiggen for noen uker siden. Nå er den kliss full:

Btte.jpg.2b0ec04c1eeb848bba8b754313a65052.jpg

Og da har jeg tatt unna det jeg trenger i garasjen for å ta opp oljesøl. Det er over 10 kg eikeplank som ligger oppi der. Slik er det når materialene ikke er helt på topp rent kvalitetsmessig. Det blir mer avfall. 

 

Slik ser forpiggen ut:

For.jpg.b0c69b67cd46f585d48a9be8b37e661f.jpg

Det har blitt mer snobbete. Så kommer det noen hyller og slikt etter hvert. Men det ligger lenge frem i løypa. Grunnen til at 'låsen' sitter så høyt opp, er at kjettingrommet også er et vanntett skott helt opp til der luken starter. Bak det hvite treverket er det sveiset inn en stålplate som går helt ned i bunnen. Langt borti der er det sveiset inn en rød plate:

231003C.jpg.df2bb5acec66232e2bb6f2b9fde2adfd.jpg

 

Før maling og tak så det slik ut, bildet er fra 2012, så det er nokså gammelt:

090112Takiforkahytt003.jpg.67ba10dd5d7a559bc3b9e8bfc0de2a60.jpg

 

Nå håper jeg på bedre vær slik at jeg kan gjøre ferdig det jeg holder på med i cockpit. Jeg skulle også vasket overbygget før påske, men med den kulden som er meldt blir neppe vannet satt på. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker!

 

Historien om hvordan man jobber seg inn i en hengemyr, og hvordan lykken gjør at man kommer ut av myra. Det har noe med å gjøre at tankene slutter å funke.

 

Andersen 58ST, elektrisk skjøtewinch. Det har kjørt uten å klage i mange år. Plutselig var den død. Opp med plater for å komme til både her og der. Alt var perfekt. Null strøm. To timer med kloring. Tenke,,,,, tenke. Å faen! For å gjøre systemet med høyamp. idiotsikkert, eller sikrere, installerte jeg i fjor ettersommer/høst to brytere:

Hovedbrytere.jpg.9013d7f8dd2eb7f49c55cb8a333a549e.jpg

Så da surret Andersen i gang som den har gjort tidligere.

 

Installasjon av Garmin 1022 i cockpit. Null respons. Klok av skade fra forrige prosjekt, satte jeg meg ned og tenkte. Lenge. Ahhh, for at ikke det skal stå spenning på strømforsyningen til 1022, har jeg koblet den over en bryter på bryterpanelet merket 'Plotter'. Pling, 1022 våknet til liv. Med feilmelding:

Feilmelding.jpg.1f78375ebca59750abed1588e1ea63a5.jpg

Den grønne linjen er en standard melding om at Garmin ikke er fornøyd. Samtidig inne på Garmin 1222xsv: 'Radar Out of Funktion'....Chech Red Diode---. Slo på radaren inne, og den kjørte i gang uten videre feilmeldinger. Tenke tenke, jeg ringer Garmin Support. Fillern, lørdag kl. 14:10, glem det. Baksiden av Garmin 1022 i cockpit:

 

Garminbakside.jpg.f132bb55fea3aecbd946ed07aaf5caf0.jpg

Hele tre ledninger. Til høyre NMEA2000, har ikke noe med dette å gjøre. Helt sikkert. Strømmen, den lille i midten, er også NMEA0163, men er ikke koblet opp. Den store kladden helt til venstre er Ethernet som kjører NMEA0163. Radaren går i dette systemet, og den kjører innenfra. Så var det min tidligere monterte fordeler for Ethernet, som Garmin Support har hevdet at ikke vil kjøre NMEA0163. Kan det være noe der? Eller er det så banalt at Ethernet må kobles i samme porten ute og inne? Det er for dumt.

Perfektute.jpg.69b11afd07c3fe5d57009e4f9044736c.jpg

Det var akkurat så dumt. Flyttet Ethernet over til andre porten, og vipps var alt oppe og gikk. 

 

Så nå sitter jeg med Garmin 4012, 4009, ekkoloddsvinger (ikke pakket ut), noen kilo kabler (Ethernet, NMEA0163, NMEA2000, NMEA backbone, strømforsyningskabler, aldri brukt/ikke pakket ut og diverse som jeg skal selge.

Link to post
Share on other sites

On 3/19/2023 at 9:50 PM, Hulda said:

Om Epifanes herder i white spirit, så er det sannsynligvis ikke løsemiddelet i lakken.

 

Tilbake til 

Lakken skal tynnes ut med tynner som koster skjorta.  Jeg bruker white spirit.  Resutlatet blir bra av og til (andre ganger blir lakken matt ... men egentlig spiller det ikke så stor rolle bare siste strøket - uten tynner - blir bra - og det blir det forøvrig heller ikke med litt gammel epifanes - den er seig og tyktflytende, så uansett hvor mye jeg forsøker å spre den ut ender jeg opp med flekker med for lite lakk og flekker hvor lakken renner nedover skrogsiden i skjolder).  Jeg tror jeg tar lærdom av dine erfaringer og går over til Biltema-lakk etterhvert som jeg kommer meg tilbake til Biltema-land.

 

Jeg holder meg til enkomponent på lakken - når det skal legges mange strøk er det viktig at jeg kan utnytte tiden som er tilgjengelig - da er det fint å ha en lukket boks med en passelig mengde lakk tilgjengelig og en pensel "konservert" i en plastpose (og dersom penselen blir dårlig, har jeg råd til å kaste den og ta frem en ny pensel).  Med tokomponent blir det mer tidsbruk i forkant på å måle komponenter, blande, så må man prøve å beregne riktig mengde lakk til dagens lakkprosjekt, og til slutt må pensel vaskes veldig grundig om man skal ha håp om å bruke den igjen.  (Vi har en liten fryseboks i kjøleskapet, men jeg har uansett ikke lyst til å ha kjemikalier i kjøleskapet).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...