Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Greit å være forberedt? Sjøsetting er bestilt til siste uke av mars, påskeuken. Ellers, takk for bildet som viser at presenningen sitter bra.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

For dem som føler seg underholdt av annet enn båter som ikke blir kjøpt, båt som søkker- uansett forsikring eller konkurs: Her kommer en forfriskende oppdatering. De som henger med helt til slutt, vil finne en liten bolk om 'Byggingen av Hulda på oppfordring'. Det har egentlig ikke vært mye aktivitet. Jeg gikk i kjeller'n med covid 14.12.2023. Og formen varierer fremdeles mellom helt topp og fullstendig på bånn. Men før jeg gikk i kjeller'n rakk jeg å male tak og vegger, legge nytt gulv etc. Og så var det som sagt bråstopp. 

 

Men først starter vi med den vanlige 'Nötholmen rundt' iklædd  fargebilder. I dag, det var i går, fikk jeg det for meg at jeg også, som del av treningen, skulle plukke søppel. For noen år siden var det så bra å gå tur og plukke søppel samtidig. Ekstra intisiment, isatiment.. hva faen, bra er det. Ute på Nötholmen har en furu lagt seg til hvile over stien, så jeg måtte gå rundt, og der tråkket jeg opp i:

20240127_111737.jpg.b65df36d5025413c2e53743caf10d7bd.jpg

En perfekt jettegryte passende til skonummer 44. Ellers er det jettegryter i Strömstad der man kan ramle oppi og drukne. Men denne var sånn passe. Ellers så har det i varierende grad skjedd saker i havnen i vinter. Noen jobber fremdeles med tekking av båten:

20240129_121918.jpg.58a17a9ae0e59f8542018f50aa7f66ed.jpg

Noen har parkert båten og glemt den, regner med at den er slik til sesongen som da man parkerte den i september:

20240127_110509.jpg.fdd678f15213d121284f8233bc3682a0.jpg

Og andre får seg sitt livs sjokk:

20240127_110835.jpg.1bbaaed590d8717fcb5acc8e9c488120.jpg

Denne siste her må ha kommet veldig brått, ellers så ville jeg ha fanget det opp og varslet.

 

Foruten det over, plukking av søppel gikk greit, ryggen holdt perfekt:

20240129_134320.jpg.8bd93aec354bf7f69aebcc642bd07aa0.jpg

Dagens fangst, som fylte dunken til Strömstads kommun var ca. 10 kg tauverk, hamsterbind, plast og dritt, en tomkanne og noe skumplast. Det er underlig at de som forsøpler mest, er de som er avhengig av havet for sitt utkomme. Stort sett kan det spores tilbake til fiskere. 

 

Så kommer, dagen da 'Byggingen av Hulda...' skulle startet. Tittet ned på SB side av dieseltanken. Sjokk:

20240127_131525.jpg.315627ff0ae27804d9ee4526e7883c6a.jpg

Ser man nøye etter, er det vann i bunnen. I en båt som skryter av å være tørr innvendig. Noen vil kalle det kondens. Jeg kaller det en større lekkasje. Som ikke skal være der. Ser man helt til høyre i bildet, kan man skimte noe sort. Det er verktøykufferten. Løftet den opp, og vannet sprutet ut. Lenset ut 35 liter vann. Opp med alle dørker for å følge vannrørene. Satte på vannet. Pumpen sa BRRRPP og stoppet. Ingen ferskvannslekkasje. Begynte å klore meg akterover og kom helt dit:

20240128_142253.jpg.91e2bd69e906454ab803a721463be561.jpg

 

Så der inne, i enden av slangen, starter et rør med en del sveiser. Den ene sveisen har rustet og gått lekk. Jeg kjørte motoren da Hulda lå innefrosset, vanlig prosedyre å lastkjøre motoren helt varm, samtidig som aggregatet blir varmkjørt og belastet. Begge går en times tid. Da avdekkes mulige svakheter før ny sesong startes. Man må bare titte etter lekkasjer der man ikke forventer å finne lekkasjer. Det er ikke lenge siden jeg hadde tilsvarende på BB eksos. Dog ble det ikke så mye vann den gangen. Nå har jeg allerede plukket opp dørkene over der jeg må jobbe. Autopiloten må plukkes ut, den skal uansett erstattes med en ny. Det elektriske anlegget til autopiloten og noe annet elektrisk må fjernes, men det skulle uansett flyttes. Så skal røret kuttes og det skal inn en slange for å fjerne alle skjøtene. Og den slangen er bestilt hos Hydroscand i Moss. Den koster mer enn sin vekt i gull. Utbedringen tar et par dager. Stakkars dem som ikke kan fikse selv. 

 

Parallelt går 'Byggingen av Hulda på oppfordring'. Skum som ligger på reglene der innredningen skal festet må fjernes. Her gjør Biltema jobben, jeg bare holder i verktøyet:

20240126_143028.jpg.05b1ff9a91b0678325af1822d6229dae.jpg

 

Alle som skal legge kryssfiner på vegger der det er et vindu, eller noe slikt, har opplevd et problem. Når det ikke er mulig å komme til fra baksiden og kunne tegne rundt. Løsningen er plast:

20240128_162039.jpg.cd0b2eaec2d4483f0870a10ee54cd132.jpg

Da er det bare å skyte fast plasten med en stiftemaskin og tegne rundt. Deretter kan man bare overføre tegningen til en kryssfinerplate. Det går som regel i dass når det er flere geometrier som skal spille sammen. I stedet overfører jeg 'imaget' til en papplate:

20240129_184834.jpg.f55278f25f5fd8ae41e828fc79b44b2d.jpg

Så da har vinduet oppe på veggen plassert seg helt perfekt. Pappen er 'with pride' levert av OSO varmtvannsberedere. Verktøyet jeg bruker er tapetkniv (naturligvis fra Biltema), stiftemaskin, smeltelim (naturligvis fra Biltema), tusj og linjal (naturligvis fra Biltema). Nå må jeg snart få rabatt hos Biltema. Nå bygger jeg mest mulig i papp og tar pappen hjem til verkstedet for tilskjæring. Jobben på bildet tok i grunnen ikke mer enn et par timer. Mye bedre enn å skjære i filler kostbar kryssfiner. Jeg har trolig norgesrekord i å skjære i filler kryssfiner. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 12 minutter siden:

Og andre får seg sitt livs sjokk:

20240127_110835.jpg.1bbaaed590d8717fcb5acc8e9c488120.jpg

Denne siste her må ha kommet veldig brått, ellers så ville jeg ha fanget det opp og varslet.

 

Nå har du forvillet deg ut på brygga hvor jeg ligger :-)

 

Den båten har ligget under en stund, har sunket en gang mellom 29 desember og 12 januar.

Ironisk nok den eneste båten hvor eier har tatt seg bryet med å dekke den til... Håper at alt ordner seg med forsikringen for den stakkars eieren.

Link to post
Share on other sites

Lars Hansen skrev 29 minutter siden:

Nå har du forvillet deg ut på brygga hvor jeg ligger :-)

 

Den båten har ligget under en stund, har sunket en gang mellom 29 desember og 12 januar.

Ironisk nok den eneste båten hvor eier har tatt seg bryet med å dekke den til... Håper at alt ordner seg med forsikringen for den stakkars eieren.

Det forklarer hvorfor jeg ikke har lagt merke til noe. Jeg var for nedsyltet til å kunne gå ut. Strøm var det også om bord i båten. Står forresten på venteliste for plass der ute. Det er for mye bråk om sommeren inne ved hotellet.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 7 minutter siden:

Det forklarer hvorfor jeg ikke har lagt merke til noe. Jeg var for nedsyltet til å kunne gå ut. Strøm var det også om bord i båten. Står forresten på venteliste for plass der ute. Det er for mye bråk om sommeren inne ved hotellet.

Du er velkommen, men dere må nok regne med å begynne ute på den ytterste brygga... Ta den plassen du får, så står du lengre fram i køen når det blir bedre plasser ledig!

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

Er det mye innredningsarbeid som gjenstår i Hulda?

Masse, jeg er død før jeg blir ferdig. Dog er båten såpass ferdig at jeg ville kunne flytte inn og bodd der året rundt. Poenget er å ikke bli ferdig.

 

Stort sett har jeg begynt å tenke finurlige løsninger og pynt. I går fant jeg 10 bokser Pripps Blå 0 % som hadde gått ut på dato, samt to bokser makrell i tomat. Gjemt og glemt.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 1 time siden:

Men da ser det vel ut til at det blir en løsning! :cheers_wine:

 

Man håper. Det paradoksale er at jeg hadde plass på den beste bryggen ute på Nötholmen. Så skulle de re-arrangere havnen. Derfor ble jeg nærmest tvangsflyttet til den plassen jeg har nå. Og så vil de kaste meg ut fra den plassen. Mens plassene på Nötholmen, som også er kommunale, ikke blir berøret. Det er noe i det kommunale resonementet som ikke rimer.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Poenget er å ikke bli ferdig.

 

Helt enig, det er mitt motto også.  Det viktigste er man har noe meningsfylt å bruke tiden til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Hulda said:

Stort sett har jeg begynt å tenke finurlige løsninger og pynt. I går fant jeg 10 bokser Pripps Blå 0 % som hadde gått ut på dato, samt to bokser makrell i tomat. Gjemt og glemt.

 

Jeg fant papirlapper med portrett av Camilla Collett i baklommen på aller siste rene bukse i garderoben på båten.  Det er vanskelig å finne steder å vaske klær i Kroatia og Hellas vinterstid.

Link to post
Share on other sites

"prippen"?  Jeg har ikke så mange bukser i skapet, siste gang jeg fikk gjort en skikkelig klesvask var i Roma 20. november, og det er da noen år siden Norges Bank pensjonerte Collett :-)  Det var vel ifbm hjemturen til Norge at siste bukse ble tatt frem, med to flyvninger og et dagsbesøk i Athen tenkte jeg det var greit å ikke være alt for sjuskete :-)

 

Jeg prioriterer å vaske sengtøy - jeg liker å ha rent sengtøy når jeg har gjester eller får nytt mannskap ombord.  Jeg måtte kjøpe en del nytt etterhvert som skittentøyshaugen vokste.  Heldigvis har stort sett ikke mannskapet heller vært særlig prippen.

Link to post
Share on other sites

@tobixen, du driver jo rene hotellvirksomheten. Kanskje du burde installere vaskemaskin? Ser en del som har gjort det. 

 

Ellers så sjekket jeg med Strömstad Havnekontor: sv Hulda er 'grønn' og beholder båtplassen. Svært mange av dem som trodde de skulle få sparken, beholder også plassene sine på bryggen med de 'store båtene'. Så de vil nok miljøet være intakt. Og godt er det. Personlig feirer jeg med en liiiten:

20240205_175833.jpg

Og så postet maskinen innlegget uten at jeg hadde trykket 'LAGRE'. Herregud, nå må jeg ha en liiiten en til. Men det blir den siste. I dag.

 

Nå var jeg i forrige posting opptatt med å lager pappmaler, inntil jeg oppdaget 35 liter vann på SB side av direseltanken. Jeg antar, inntil test, at vannet kommer herfra:

20240128_142247.jpg.67ac16b20d5199ae589b895f31702781.jpg

 

Som er lekkasje i en sveis i SB eksosrør. Vannet renner vanligvis nedover, det er bare bilde som har blitt snudd, som vanlig. Men dere skjønner sammenhengen. Så vi får se. Dog, umiddelbar reaksjon:

20240203_153157.jpg.c87b1a240695112647bc09f266fbf827.jpg

Grunnen til dette digre 'utklippet' er at jeg må lage plass til at girhuset på vinkelsliperen skal komme til for å kutte bunnen av røret. Biten som skal beholdes til høyre i bildet. Biten som skal kaset her:

20240203_155039.jpg.0f9795662d67156daf283fad2de03df0.jpg

Jeg gidder ikke engang prøve å lirke løs slangene. Her kuttes det først med vinkelsliper til mye røk og godlukt, deretter går resten med baufil. Røret blir erstattet med 90 cm slange, kjøpte 1 meter 90 mm slange hos Hydroscand Moss til den nette sum av kr. 750 inkl. MVA. Lurte på om jeg skulle henge slangestumpen i glass og ramme på veggen, men fikk beskjed om at jeg hadde fått rabatt så det holdt. Så da så. Ny slange inn:

20240203_170917(1).jpg.8b0f918e97ba17634cf2ca3040f92dbc.jpg

Har ikke turt å starte opp enda. Tenk om jeg har flere lekkasjer. Uansett, denne lekkasjen har nok spredd en del 'båtlukt', måtte uansett rettes på. 

 

Og mens jeg holder på nedi der. 20240205_171527.jpg.8f48f8aaecea0665f459e05fa379c52c.jpg20240205_171527.jpg.8f48f8aaecea0665f459e05fa379c52c.jpg

Hils på Robert dy, Robert de ligger på dørken i salongen for transport til Huldas Verksted og Snekkeri for overhaling. Robert de (Simrad Robertson) siste versjon og siste eksemplar, er av typen som kan kjøre to hydraulikksylindre samtidig. Der en skyver og den andre trekker. Det går greit, i følge Simrad, å kjøre en sylinder. Det går bare dobbelt så fort. Og det er greit. Hver sylinder utvikler 500 kg. Og der er mye mer enn nok til å styre Hulda. Rorkulten er som foreskrevet 350 mm lengde. Etter husken. Om det skulle være problemer, må sveiseapparatet frem og jeg får to sylindre med samlet rorkraft på ett tonn. Bildet over viser pumpemotor og ventilblokk/reservoir. Dingsen skal under dørken. Jeg må først lage en hylle nedi der. Installasjonen er for å teste ut systemet. Kanskje det ikke funker. Uansett er et en oppsjø av endringer som må til for å få det til å funke. Og så må alt være slik at det skal være enkelt å smekke Robert de tilbake, om det skulle bli problemer nå eller i fremtiden. I tillegg til Robert dy, har jeg også en fabrikkny sylinder med hydraulikkslanger og kuplinger som fulgte med Robert dy. Jeg trenger snart en ekstra båt for å få med reservedeler og verktøy. Det kommer mer, om det blir suksess. I motsatt fall, ingenting.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

Ellers så sjekket jeg med Strömstad Havnekontor: sv Hulda er 'grønn' og beholder båtplassen. S

Hurra! :cheers_wine:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takker, det var en stor lettelse!

 

Dagens jobb har vært å idriftsette Robert dy. Luftet ved å dra rorkulten  frem og tilbake noen ganger. Satte på spenning og ga den noen grader hit og dit. Hørtes ut som pumpen tygde småstein. Altså mer luft? Etter et kvarters work out med rorkulten prøvde jeg igjen. Rorkulten feide rett til siden så roret dundret i rorstopperen og pumpen fortsatte å gå og trykke på med 500 kg. Dro sakene tilbake i midtstilling. Byttet om pluss og minus. Robert dy oppførte seg eksemplarisk. Så da er den saken grei. Men Hulda har blitt virkelig tung på rattet. Får håpe at det går seg til når Robert får kjørt litte grann. Nå ser det slik ut:

20240206_171334.jpg.976c7710acf0a3267e6170e035b483df.jpg

I bakgrunnen Robert dy som skal under dørken, må først lage en hylle og sette den på. I forgrunnen Robert de født ca. 1985 og skal hjem for nye børster og omsorg. Jeg skal ha det slik at det skal være greit å bytte fra den ene til den andre. Men jeg regner med at Robert dy kan kjøre et par ganger jorden rundt uten å hikke. 

 

Ellers har Eber gått døgnet rundt noen dager. Tre døgn kontinuerlig og holdt ca. 17 grader i hele båten. Med dieselpris kr. 18,98 så har Eber brukt diesel for kr. 5,30. Det er brukbart. 

 

En annen ting. Lithiumbatterier, Kryssarklubbens siste publikasjon tar for seg disse batteriene. Dette må være noe for @Joerg Becker vil jeg tro. Det er en standard ISO/TS 23625:2021 som kommer å utvikles og harmoniseres mot ABYC E-13. Man håper å bli klare i 2024. Essensen er at det er ikke drop in batterier i Sverige som vil kunne møte kravet i disse standardene. Det finnes, så vidt man vet, to produsenter, Lithionics Battery og Battleborn som muligens vil kunne møte kravene. Når det gjelder utstyr rundt batteriene, er Victron de som har kommet lengst i å kunne møte kravene. Hakk i hel ligger Mastervolt, som har en del mer jobb å gjøre. Og som det avsluttes med: "Och ett löst 'drop-in batteri' kommer aldrig att kunna oppfylla kraven i standarden" sitat slutt. Det høres ut til at det kommer til å bli mye dyrere. Nå er ikke jeg noen spesialist, så jeg skal ikke blande meg inn i fornuft eller ikke. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...