Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger

NilsPils

Recommended Posts

Har vart borte fra BP ett par år…….

denne tråden skall jeg lese litt mer nøye…..

du gjør en kjfin jobb Nilspils…..

jeg ligger nå med Gunga Din på Lefkas, finnes ikke så mye teak-tre her, men jeg håper til høsten att jeg kan få med meg litt Oliv-tre hjem til Norge……..så jeg kan gjøre noe kult til vintern…..

S/Y Gunga Din

Gullfisk skrev for 9 timer siden:

Hadde vært fint med en tråd om polering av rustfritt. Har dessverre ikke noe å bidra med, men vil gjerne lære litt. 

Har tatt det opp med styrmannen. Vi kommer tilbake til det . .  Må forberde litt bilder og sånt . .

Takker ellers for alle fine kommentarer . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Og da var plattformen ferdig montert på båten med assistanse fra styrmannen.

Det foregikk ikke uten litt dramatikk. Vi greide å miste plattformen i vannet, og til min forskrekkelse fløt den kke,m en gikk rett til bunns på 5 meters dyp. Styrmannen prøvde å dykke, men etter regnværet i det siste er det null sikt i vannet innerst i Frognerkilen. Men med litt flaks greide vi å fiske den opp. Monteringen gikk relativt greit med hjelp fra davitene, bortsett fra at jeg greide å miste en hengselbolt i vannet . . . Den anses som evig fortapt på gjørmebunn.

Til hjelp for å få rettet inn og  hengselbolten på plass hadde jeg forberedt spesialklemme. Den fungerte perfekt. Man skal ikke undervurdere hjemmelaget verktøy.

Som det fremgår av det siste bildet mangler badestigen enda, men den er under veis.

IMG_1905.JPG.c3b987c831603834546d4c3db84cce87.JPG

IMG_1906.JPG.3ed6bb8a276045de20885149914a8aa7.JPG

IMG_1909.JPG.53347871e8261d6cf1823f657b734867.JPG

IMG_1911.JPG.13ac70a78e8104f6e9975ada0e7c5d53.JPG

IMG_1913.JPG.6232d8dc0cd7cd600a07cd08cda23c82.JPG

IMG_1920.JPG.657ab75c2a1d0813bdb9f5a21b856ef0.JPG

Og nå gjenstår klargjøring av båten for Sankthans på søndag. Det er meldt finvær i morgen, så da blir det rydding, rundvask og prøvestart.

Som en ser på det siste bildet kan plattformen slåes opp. Det er praktisk i marinaen og ikke minst under fiske og teinesetting. Men det er litt tungvint. Styrmannene ønsker seg en hydraulisk løftesylinder på undersiden. Den måtte i tilfelle være syrefast og drevet med oljetrykk eller trykkvann (?). Plattformen veier rundt 50 kilo. Vi snakker nok om en sylinderkraft på inntil et par hundre kilo.

Jeg har en del syrefate rør i forskjellige dimensjoner liggende. Kanskje det kan bli neste prosjekt . . ?

IMG_1914.JPG

• 2 måneder senere...

Båten heter Saowanee. Når det gjelder båtnavn har jeg to grunnregler:

1. Båter er hunkjønn og skal ha damenavn. Intet unntak der . . . :nonod:

2. Båten bør kalles opp etter kona. Det betyr lykke for båten OG for ekteskapet :saint:

Desverre har Saowanee ikke hatt noe navneskilt hittil. Det har blitt rettet opp nå. Sist vinter i Thailand lagde jeg en navneplate i tre lag krysslimt teak. Det ytterse laget er prima tettvokst teak. Det innerste laget er "hagateak", hurtigvokst teak fra et tre vi faktisk plantet selv for 20+ år siden. Teak fra egen hage er jo litt spesielt og måtte inkluderes.  Plata er litt bøyd og litt vridd i formen for å passe til hekken på båten.

Bokstavene i rustfritt stål fulgte mer båten fra Thailand og har ligget lagret i påvente av at kapteinen skulle skjerpe seg og få jobben gjort.

Plata har 8 gjennomgående skruer og gummilist langs kanten med drenasjeåpninger nederst. Antallet skruer er valgt for å presse platta tett inntil formen på hekken.

IMG_1969.JPG

IMG_1966.JPG

IMG_1959.JPG

IMG_1956.JPG

Takker for hyggelige kommentarer . . .

-morten- skrev On 26.8.2024 at 12.28:

Utrolig flott og vakkert skilt! for oss med OCD skulle det vært sentrert da!  

Da  måtte det stått mye lvere på grunn av den fine logoen med lys. Uansett ville det ikke komme i midten pga. porten til akterplattformen.

Styrmannen min har også et tydelig sneva av OCD. Han har fått bestemme plasseringen etter mange prveoppsett. Ellers ville jeg aldri fått fred for kommentarer . .  :wink:

Komodo skrev On 26.8.2024 at 16.45:

Nydelig arbeid (som vanlig) @NilsPils :thumbsup:

Takker. Jeg liker best snekkerarbeid. Styrmannen er best på å polere rustfritt. Desverre er det ingen av oss som like å polere båtskrog . . .

Hulda skrev for 20 timer siden:

Nydelige saker! Øyner man en liiten slagside?

Mulig det stemmer.

Båten er tynget ned av tungt verktøy og en borsøyle på babord akterdekk. Driver med litt oppgradering av interiørdetaljer.

Men nå skal snekkerutstyret hjem. Fortsetter arbeidet til våren Båten ligger i Hankøsundet nå og skal gjøres klar for krabbesesongen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...