Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

@NilsPils, jo plexi oppløst i aceton binder godt. 

 

Hele saken er at aceton løser opp overflaten til akrylen, og når det tørker har du en « kjemisk binding». Går bare på akrylplast. 

 

Eksempelvis kan du varme en skade på en pose basert på en annen termoplast, polyetylen, og få hel pose igjen. Bruker du varme på en herdeplast « forvitrer» plasten. Den herder kun en gang i motsetning til termoplast. 

 

Har aceton/plexiglass miksen din sørget for en åpningstid lenger enn 7 minutter, har du hel ved. 

 

Mvh

 

Tor Arild

Link to post
Share on other sites

Takker for kommentarer. Det hele var en liten øvelse i arbeid med plaxiglass. Lærte en del, men tror jeg går tilbake til trearbeider igjen nå.

 

Jeg har fått en litt stor vannskade under det ene frontvinduet der det er/var teakfiner. fineren har delvis gått i oppløsning og jeg må fjerne en del og legge på ny finer. Til det trenger jeg tynn teakfiner, hvilket ikke er lett å oppdrive. Så jeg lager det selv ved å skjære tynne flak av et grovt emne og sende det gjennom tykkelseshøvelen. Minimum høveltykkelse er litt under 10 mm, så jeg legger flakene på et brett med styrekanter og sender det gjennom. Jeg satser på 3 mm tykkelse, så jeg har litt å slipe på siden. Det blir veldig nøyaktig på tykkelsen, og det hadde ikke vært noe problem å lage det tynnere.

 

Jeg kommer tilbake med flere detaljer etter hvert . . . .

 

_SAM1842.JPG.a1779495fe7efdb39b10b939906bc0bd.JPG

_SAM1867.JPG.4e65a43ba134689f6a1d3b19f8031a26.JPG_SAM1870.JPG.600c1db5d00a79c9989a69dbefb1ad26.JPG_SAM1873.JPG.356c27a985b2a6acedeab67afa433592.JPG_SAM1874.JPG.1dd520bdf97817f0744a977c2e1dc5aa.JPG_SAM1876.JPG.d991d362fa58f5c8c96c58e5d18cfcf5.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

For å tilpasse fineren under vinduet trenger jeg en pusserondell. Jeg har en på hobbyloftet. Den er veldig praktisk men stor og tung og ikke særlig mobil. _SAM1911.JPG.04663629ddcf50f3ab0f94a91f70d621.JPG

 

Derfor har jeg laget meg en mindre utgave til bruk i felten, som når jeg jobber på båtene i marinaen. Jeg kjøpte den billigste lille benkesliperen på Biltema, monterte den på en finerplate, erstattet den ene slipestinen med en hjemmelaget rondell (Ø150mm) og lagde justerbart anlegg. Benkesliperen kom til og med med et praktisk bærhåndtak. Benkesliperen koster ca 400 kroner, men da slipesteinene passer til en annen benkesliper jeg har i garasjen med utslitte steiner kan jeg trekke fra prisen på to steiner a kr.130. På det viset kostet den meg 140 kroner. Alt det andre lagde jeg av rester jeg hadde liggende. . . .

_SAM1909.JPG.be674948c503a4711456f635e7f238b9.JPG_SAM1906.JPG.a5dea331fa0c3ff8d06108d0f4a93083.JPG

 

Og her er sattelittmaskinen sammen med storebror.

_SAM1913.JPG.c16842fe8ad593f715eb37ad5ec69238.JPG

 

Pussing gir mye usunt støv på hobbyloftet. Derfor kan jeg nå også ta med lillebror og pusse utendørs på godværsdager.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

7 hours ago, alphaman said:

Enkelt og funksjonell  godt tenkt.hvordan går det med din andre båt?

 

Tresnekka Tora ligger ligger på vannet i Frognerkilen, blank, nypusset og fin i lakken. Men hun venter fremdeles på overhalt motor som står nesten ferdig hjemme på snekkerloftet. Sånt tar som regel lengere tid en beregnet. Regner med neste sesong . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Har hatt en lang vinterferie i Thailand, men ligger ikke helt på latsiden for det. Jeg har fått laget meg en thalandsk filial av snekkervekstedet og snekrer litt med gammel teak. Her er noen bordplater jeg lagde som test på litt massefabrikasjon. Jeg har merket meg kommentaren til Knude om at det kan lønne seg å lage flere like når en først har stillt inn fresen. Dette var en liten test på "massefabrikasjon", og jeg har lært såpass at det kan gå fortere etter hvert dersom dette skulle kunne bli etterspurt. Men foreløig er dette bare på hobbybasis. Disse bordplatene er laget av gammel, resirkulert teak som er kjøpt på det lovlige markedet og tatt med hjem i bagasjen. Nå mangler det bare sammenleggbare bordben som jeg skal jobbe videre med hjemme.

 

54435107_316450852345809_7232071692003049472_n.jpg.a7894f25ec3b6ba78db7ce36ceaae5a1.jpg54254903_523781104696461_5363913900683165696_n.jpg.8cf8b306f8b5e78442c91df3c0700ddf.jpgben som jeg vill jobbe videre med her hjemme.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, index said:

Flotte bordplater. Ser nesten ut til å være laget for å passe I kofferten på vei hjem:wink:.

 

Takk for det. De var litt for store for kufferten, men kom hjem flatpakket som innsjekket bagasje. Jeg er så heldig å ha fått gullkort på livstid og får tilsammen 50 kg på Thai.
 

 

3 hours ago, dsm said:

Skikkelig flott:thumbsup: vurderer gjerne kjøp om du skal selge noen:smiley:

Takker.

Disse blir hos meg iallfall til de har fått bordben. Jeg vil forske litt på bord med sammenleggbare ben som lett kan stues bort i båten.Ellers vurderer jeg å få til en hjemmeside i løpet sommeren der det kan bli aktuelt med å ta bestillinger.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Jeg vil forske litt på bord med sammenleggbare ben som lett kan stues bort i båten.Ellers vurderer jeg å få til en hjemmeside i løpet sommeren der det kan bli aktuelt med å ta bestillinger.

 

Strøkent håndverk, og god idé med hjemmeside for egne produkter :thumbsup:

Med det øyet du har for kvalitet burde du jo kunne opparbeide deg et renommé bla gjennom baatplassen. Jeg er helt sikker på at det er mange rundt omkring som trenger slike produkter som ikke er å finne i butikkene. Vi ser jo det på slike stålting vi driver og smirsammen. Det er stadig behov for ting man ikke får kjøpt. 

Link to post
Share on other sites

Hei @NilsPils Da var du tilbake i Norge. Vi kommer etter ganske snart. Flotte bordplater du har produsert. Spent på ben løsningen når den er klekket ut.

Jeg er produksjons mann så å lage mange er naturlig for meg. Da jeg i ungdomen jobbet på snekkerverksted ble det alltid laget minimum 5 stk. I serie selv om maskinparken var ganske rikholdig.

Nå er vi nesten klar for å komme tilbake til Grimstad gjestehavn. Mange oppgaver som venter der så det blir litt båtbygging der også.

 

Lykke til med båtene dine og snekkerverkstedet.

 

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Takker for hyggelige tilbakemeldinger.

 

Komodo. Tenker litt i de baner, men tror ikke jeg kan bli rik på det, men kan ha det hyggelig. Jeg får se til å få sparket junior i gang med hjemmesiden.

 

Knude. Det ble en serie på bare fire. Det var det jeg hadde materialer til denne gangen Jeg har fremdeles en sterkt oppadgående lærkurve og tester foreløpig ut verktøy og teknikker. Til neste vinter skal jeg anskaffe en gjæringssag for å kappe helt nøyaktige emner. Sagbordet jeg har laget virker bra til kløving og grovkapping. Makita tykkelseshøvel virker utmerket, men jeg må jeg også ha en avretter for å lage vinkelrette kanter. Ellers virker utstyret bra.

 

Her hjemme blir det nå å eksprimenter litt med sammenleggbare bordben så bordet lett kan stues bort i båten eller taes med på land etter behov. Jeg vil helst ikke ha ben som stikker utenfor bordplaten når de er klappet inn. Det blir stor nok pakke som det er (570 x 770 mm). Det er en liten utfordring da bordet også bør være helt stabilt. Jeg har noen ideer som jeg skal teste ut på en modell i simplere treverk. Tar ellers gjerne imot tips og forslag.

 

Ellers er det jo kjempeforhold for båtliv allerede. Saowanee ligger i boblehavn i Oslo og skal ut til Påske og ned til Hankøsundet etter hvert.  Dersom det blir en fin sommer ville jeg gjerne få tatt en tur nedover til Sørlandet  . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Snekkeraktiviteten har vært litt laber i det siste grunnet mang andre oppgaver. Kommer nok i gang for fullt når hummerteinene er på plass på garasjeveggen igjen . . I mellomtiden har jeg leget et nytt sløyebrett til å montere på rekka. Dette er tredje versjon.

 

Den første var laget av hobbyplate og den ble sterkt buet og deformert når den ble våt på den ene siden.

Den andre var av forskalingsfiner. Den var stabil, men så glatt at det var vanskelig å sløye fisk. Dessuten var den veldig tung.

 

Den nye er av 10 mm kryssfiner med avstivninger. Jeg har dessuten laget en ny festemetode til ripa i form av en klemanodning. De to foregående var litt tungvinte å feste. Nå går det med et håndgrep.

IMG_8763.JPG

IMG_8766.JPG

IMG_8767.JPG

IMG_8793.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Gøy å se så mange finurlige løsninger og så mye godt håndverk! Jeg er ihuga treskalle selv, så dette er moro å se. For tiden er jeg båtlaus, men om noen år satser jeg på å få kjøl under skosålene igjen. Da blir det enten en Hansvik 21 combi eller en Jeanneau merry fisher 64/95. Uansett hva det blir - det VIL bli installert egenprodusert mikkmakk, det er i alle fall sikkert. :) Jeg fiksa opp en Rana 17 DC for en del år siden, og det gav mersmak. Flere som kommenterte at det var den fineste Rana 17 DC de hadde sett. Jeg er tilbøyelig til å være enig. Men nå er den solgt.

 

Jeg har fått tak i en ikke ubetydelig haug med veldig gammel teak, tett og fin i årringene. Nå ser jeg konturene av hva den skal bli til!

materialer.jpg.2ddcfcc62442002b5c5b87abe2199feb.jpg

Alt på bordet unntatt de to lange plankene (kirsebær og eik) og den grønnmalte planken er teak. De to stavlimte platene er også teak. Venter bare på en passende båt! :) (se bort fra mancave-kaoset, dette var rett etter at vi flytta inn i ny bolig. Nå er det ikke garasje lenger, men verksted. :) )

 

Stå på, og fortsett å legge ut bilder av både båten og det du lager! Dette er gøy å se.

 

Tips: sjekk ut paulsellers.com og commonwoodworking.com. Det er VEL verdt å spandere noen timer på den karen og hva han har å lære fra seg. Jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha et komplett snekkerverksted med maskiner for noen hundre båtpenger, men takket være Paul Sellers har jeg spart mange, mange båtpenger! Jeg bruker for det meste håndverktøy, da sparer jeg meg for masse støv og støy. Det går stort sett fortere å bruke håndverktøy i stedet for å bruke elektrisk verktøy som må stilles inn, settes opp, etc. På tiden jeg ville brukt på å lete fram bits, montere i fresen, stille inn anlegget, ta en test for å sjekke at instillingene er korrekte - ville jeg ha vært ferdig med å montere en forsenket hengsel til et lokk, for eksempel. Uten risikoen for en glipp med et verktøy som ikke lar meg få tid til å tenke "oj sann" før det er for seint. Been there, done that. Dyr måte å lage opptenningsved på...

 

Hylle i eik, lakkert, laget utelukkende med håndverktøy (pynten er det kona som har laget, bilde fra påsketider):

hylle.jpg.9e9ba9b82463e1d3afc244103917e61c.jpg

 

Dersom du ikke har sponavsug, bør du kjøpe deg et, Nils. MYE hyggeligere å jobbe i snickarboden. Anbefaler et godt vakuumsug over de mer tradisjonelle sponavsugene - et vakuumsug sørger for at både bordsag, båndsag, pussemaskin og høvel holdes rene under bruk. Et tradisjonelt sponavsug, selv de kraftige, er ikke like effektive på finstøv.

Denne er prisgunstig og god:

https://www.verktoyas.no/Rec_vakuumavsug_45ltr_DX1000_654010

Dette gir deg dott i øra og er fantastisk:

https://www.verktoyas.no/Rec_vakuumavsug_DX4000_80ltr_690215

Dette er kanonbra for røropplegg:

https://www.verktoyas.no/Camvac_avsug_vegg_150l_4_2kw_641503

 

Husk - treverket skal være på UTSIDEN av nesa! :smash:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Vidar F.H. skrev for 4 timer siden:

Gøy å se så mange finurlige løsninger og så mye godt håndverk!

 

Takker for hyggelig omtale og oppmuntringer. Jeg har sponavsug og støvfilter. Problemet er pussestøv. Der ville et slikt vakuumavsug sikker vært nyttig. Må sjekke budsjettet først . . .

 

Ellers bruker jeg også litt håndverktøy, men mye maskiner. Effektiviteten er avhengig av hva du vil lage og hvor mange enheter. Plan-og tykkelseshøvel, båndsag, bordsag, fresebord. bormaskin og pussemaskin er for meg uunværlige. I tillegg har jeg slipestein (Tormec), diverse sveisemaskiner og polermaskin for metall. Dette er ting jeg har samlet i hop over et langt liv. Og det er i Norge. I Thailand har jeg NESTEN det samme en gang til . . . .

 

I Thailand har jeg mye gammel teak som er blitt til overs etter flytting og gjenopbygging av gamle trehus. Det er myel veldig bra teak, men med en del skader etter spiker. Ellers har jeg noen teaktrær på eiendommen. Noen av disse begynner å bli ganske store, så jeg har planer om å ta ned ett til neste år og få skåret opp. Det er nok ikke gammelt og tettvokst nok til båtdekk, men bør egne seg bra til møbler. Teak fra egen hage må være bra . . .

 

Jeg vokste opp på 1950-tallet som ivrig modellflybygger. Den gangen var det BARE håndverktøy og alt ble bygget fra grunnen av. Det fantes ikke byggesett. Og verktøy ble den store drømmen. Da jeg fikk mine første ingeniørlønner gikk ALT til verktøy. Det var den gangen vi bygde våre egne hus, reparerte ting selv og lagde våre egne møbler. Og det var ikke bare for moro skyld. Men så ble noen av oss også gode handymenn og ingeniører . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

index skrev for 2 timer siden:

Kan et slikt vacuumsug være koplet til flere maskiner samtidig, eller må det flyttes rundt? Verkstedet mitt er rimelig nedstøvet...

Ja, med såkalte "blastgates". På norsk heter det vel spjeld. :) Du kan legge opp 10cm rør rundt om i verkstedet, installere spjeld / blast gates (de kan enkelt lages selv om du vil spare noen kroner) og så fleksibel slange til hver maskin. NB! Husk å legge jording rundt røret slik at det ikke bygger seg opp med statisk elektrisitet under bruk. En kobberledning viklet rundt røret gjør underverker. Du kan bruke vanlige avløpsrør. Ville nok kjørt sikaflex i alle skjøter ettersom det blir lavtrykk inni rørene og jeg mistenker at skjøtene da ikke blir tette (og drar falskluft) - men det er vill gjetning fra min side. :)

 

PS: legg opp et eget uttak for en "sentralstøvsuger" i verkstedet - en plass du kan koble til en fleksibel slange med et gulvmunnstykke påkoblet. Sjekk www.verktoyas.no eller www.gustavsenas.no

Nils, enig i at maskiner kan være uunnværlige. Jeg investerte nettopp i en avretter/dimensjoneringshøvel av større format. Jeg kan gjøre det for hånd, men det gidder jeg bare ikke! :)

Men det er nå gøy å lage sinkeskjøter for hånd også da - men ikke til et helt kjøkken...:giggle:

Redigert av Vidar F.H.
Lagt inn link (see edit history)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Saowanee er en bakdørs motorbåt produsert i Thailand for rundt 15 år siden. Den er full av massiv burmateak, både på dekk, akterplattform, og interiør. Sånt blir det lett litt vedlikehold av, og nå melder det seg etter hvert. Egentlig beklager jeg ikke, for da kan jeg la snekkergenene mine ta av litt. Jeg MÅ ha båt med nok treverk. Og det hjelper godt at jeg har et lite hobbyverksted på garasjeloftet med snekkerutstyr.

 

Men aller først en kort presentasjon av båten. Den ble produsert ved Andaman Boatyard ca 2006 - 2008 og tatt til Norge i 2009. Den gangen var det fremdeles god tilgang på rimeig kavlitetsteak i Thailand, og båten bærer preg av det . . . Nå er det umulig å få kjøpt i Thailand, bortsett fra på bruktmarkedet. Heldigvis har jeg en god del gammel teak liggende på stedet vårt i Chiangmai og tar med hjem til Norge det jeg trenger etter hvert. Har et lite snekkerverksted der også . .

 

Første store jobb var dekket foran. Arbeidet her ble utført i våres. Jeg starter med rapport om det, og tar det i små porsjoner. Egentlig burde jeg rapportert etter hvert som jobben gikk fremovewr, for da får man gjerne gode innspill på BP under veis. Men gjort er gjort.

 

Først et bilde av Saowanee ved Søndre Missingen.

 

IMG_0167.JPG.e5f80893f67f735a90455a298592a671.JPG

 

 

Og her bakfra. Legg merke til akterplattformen i massiv teak. Den kommer jeg tilbake til senere . . . . 

IMG_9392.JPG.16c2b44ff23dca5cef3c4fb556212f3f.JPG

 

 

Men her er det fordekket det gjelder.

Man ser her et par våte flekker der teakstavene har løsnet fra underlaget. Man blir litt kvalm med en gang man oppdager slikt, men da er det bare å brette opp ermen og sette igang . .

IMG_0077.JPG.98bde9d797ad3321c993d4513641b4c4.JPG

 

IMG_0078.JPG.599d268b14df8ec57012960ee9c4aa71.JPG

 

Dette for å pirre nysgjerrigheten. Fortsettels følger snart . . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...