Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

Tore B skrev 1 time siden:

En ting jeg ikke har klart å få med meg selv om jeg tror jeg har lest de fleste trådene dine😀 Hvordan fikk du båten fra Thailand til Norge? 

De leveres på fraktebåt :) En i havna her fikk en levert fra thailand for noen år siden. mener det var 300k i frakt. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 17 timer siden:

Det er sånn det er, treverk 'lever'. Man må bare ikke la slike små defekter få lov til å utvikle seg.

Helt riktig. Man må også være klar over at det vil melde seg problemer etter hvert. Desverre gikk det unødvendig langt denne gangen. Noe jeg har tatt lærdom av. Heretter er det årlig inspeksjon . .

 

Grand Banks jr skrev for 14 timer siden:

22,5 fot?

 

Er vel heller 32,5 fot? 

 

Jeg har alltid likt linjene på denne båten. :yesnod:

Takker for det. 32.5 fot er korrekt, uten baug- og akterplattformer. Trykkleif.

Emnetittel korrigert.

 

Tore B skrev for 12 timer siden:

En ting jeg ikke har klart å få med meg selv om jeg tror jeg har lest de fleste trådene dine😀 Hvordan fikk du båten fra Thailand til Norge? 

Den ble satt på såkalt flak og gikk til Oslo med en containerbåt, på toppen ev containerne. Kostet meg rundt 20 000 kroner pluss ca. 5000 for håndtering og sjøsetting i Oslo . . pluss MVA for båt og frakt  . . pluss Hk-avgift.

 

Bildet viser båten på flaket med stativ. Gutta på toppent utfører en liten reparasjon like før avgang etter at det ble sluppet en krankrok som lagde hull i taket . . . . Etterpå ble det lagt presenning som dekket hele båten under transporten. Båten kom vel frem uten flere uhell.

IMG_6838.JPG.187eb3bd7d6dd209406bed136a1f8546.JPG

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her er et oversikstbilde som viser våte flekker der skaden har startet. Treverket lever og ved store bredder på detaljen kan bevegelsene lett forårsake at noe må vike.

 

IMG_0081.JPG.73ed9d1b3049d53e67d6bdc825bed934.JPG

 

 

Her er en spesielt bred detalj som har sprukket på midten. Denne satt ellers godt fast, men måtte selvfølgelig skiftes ut.

 

IMG_0079.JPG.8f63d1112ae49bfee793f51fd15404ac.JPG

 

 

Her et bilde fra da dekket ble lagt. Underlaget er kryssfiner lagt i epoxy på dekk av GRP. Jeg uttrykte dengang skepsis til metoden, men ble nølende overbevist om at det var vanlig og nødvendig for å forankre teakstaven undet leggingen. Stavene er bøyd, noe som også kompliserer legging og reparasjon.

 

IMG_0289.JPG.4bc027b53e1d9336e1fafec7dc6a5943.JPG

 

 

Omfanget av skaden ble konstatert ved banking og markert med tape. Under arbeidet ble området utvidet noe, spesielt mot venstre i bildet.

 

Frynsekanten mot overbygget var en spesiell utfordring. Først laget jeg nøaktige maler i kryssfiner som sener ble brukt som maler for kopifresing av teakemnene. Med den metoden kan en forta korreksjoer ute å ødelgge emnene. Disse malene ble laget ferdig før jeg brøt opp tekstaven og så lenge geometrien mot stavene var intakt.

 

IMG_0773.JPG.0326127e0f815c1d303bdf6f6628cc8d.JPG

 

Det var med en klump i halsen at jeg startet å hugge i den fine teaken. Det løsnet greit der fuktigheten hadde bredt seg og all kryssfiner lot sg lett fjerne til underlaget var epoxybelagt GRP, hardt som bein og vurdert som perfekt underlag for nye staver.

 

IMG_0491.JPG.00ecc8e727c1ba3060a96c8a8d007c1e.JPG

 

 

Og her er det meste fjjernet. Det gjenstå bare noe til venstre i bildet. For å begrense jobben og fordi jg hadde problemer med lange nok eemner, ble det besluttet å skjøte en del av stavene. Å få det pent var neste store ufordring . .

IMG_0775.JPG.6a254f6fd3af5713c8fcbb9f4868ddef.JPG

 

Fortsettelse følger . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nydelig trearbeid! Jeg liker ar det bukter seg langs med kantene. Tror ikke jeg har sett det før noen annen plass faktisk.

 

Godt du tar tak i dette nå, og retter opp før fuktighet får ødelagt mer. 

 

Den er bare lekker. 

 

Hvilken motor er i den, og hva er marsjfart?

 

Ser ut som kalesjebøyle bak. Har den samme kalesjeløsning som Saga 315?

 

Legg gjerne ut bilder av innredningen inni. Er litt nysgjerrig :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 5.10.2023 at 7.52:

Nydelig trearbeid! Jeg liker ar det bukter seg langs med kantene. Tror ikke jeg har sett det før noen annen plass faktisk.

 

Godt du tar tak i dette nå, og retter opp før fuktighet får ødelagt mer. 

 

Den er bare lekker. 

 

Hvilken motor er i den, og hva er marsjfart?

 

Ser ut som kalesjebøyle bak. Har den samme kalesjeløsning som Saga 315?

 

Legg gjerne ut bilder av innredningen inni. Er litt nysgjerrig :giggle:

 

Båten er en orgie i burmateak. Den ble produsert like før det tok slutt med sånn teak i Thailand. Nå er det stort sett bare på bruktmarkedet en får kjøpt gammel teak i Thailand, og det er ikke billig. Verktseier og designer Luigi var veldig opptatt av klassike detaljer, som italienre ofte er. Egentlig fikk jeg mye mer enn jeg hadde forventet etter kontrakten.

 

Motoren er en 226 hk FNM med rundt 1100 tmer hittil, italiensk den også. Båten er ganske tung, rundt 8 tonn, og marsjfarten er heller dårlig. Den planer ikke, så vi ligger mest i 6 - 7 knop. Da er forbruket rundt 4 - 5 Liter i timen. Men med den vekten ligger den ganske stødig i sjøen. Vi har aldri dårlig tid og teller mest timene på sjøen og i uthavner. Det blir en også god del dorging og teinefiske.

 

De bøylen du ser bakerst er daviter. De fikk jeg som ekstrautstyr sammen med en nusselig liten jolle i matchene design. Men det er en rojolle som ikke egner seg for påhenger og er sjelden i bruk. Jeg har også kalesjetstenger og kaleasje. Skal finne frem noen flere bilder etter hvert, også av interiøret.

 

Jomtien2006016.jpg.b54185abcce70807758a7156f49e02a8.jpgJomtien2006047.jpg.675c9a8156595d207c51593e3dab3238.jpgIMG_0312.JPG.b26598a5d1f82162808540f7a08fbb94.JPGIMG_1603.JPG.84f0f865a2d2d7dff1027d535fe9a8d4.JPGJomtien2006009.jpg.9b596155055060d9e0236a874abbf4d4.jpg


 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev On 5.10.2023 at 20.17:

En ide å lage en fuge i senter?

Eller 2, slik at det store midtstykket ikke ødelegger seg selv når fukten kommer tilbake.

Det ble vurdert under veis. Men det ble frafallt av estetiske grunner i samråd med styrmannen (eldstesønnen). Det ville dessuten fremdeles blitt litt brede teakstykker.

 

Løsningen ble å krysslime i to lag med fiberretningen i 90 grader på hverandre. Det samme ble gjort for frynskanten mot overbygget. Mer om det senere . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Du har altså et flytende teakmøbel. One of a kind. :yesnod:

 

Mange fine detaljer!

 

Hvordan må teak behandles her i Norge versus i Thailand? Vått og kaldt miljø, versus varmt og tørt miljø regner jeg med. :lol:

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jobben med teakdekket på Saowanne ble utført i våres under presenningen med båten på vannet i boblehavn. Jeg leide plass i Frognerkilen. Det er det nærmeste jeg kan komme hjemmet.

 

Jeg ordnet meg med søylebormaskin og pussekive på dekket og et lite fresebord på brygga. Bormaskinen med pussesylindere var veldig hendig for å lage formen på frynsekantene. Den kan kjøres med gansk høyt turtall. Pusseskiva har jeg laget selv. Den er basert på en billig benkesliper fra BT. Helt nødvendig for finjusteringer. Ellers brukte jeg vanlig håndslipemaskin og en liten håndoverfres. Den siste var veldig nyttig da jeg lagde spesialskjøter på teakstavene. Mer om det siden.IMG_0798.JPG.20f1ea8a56ee43b30317891861e5b71d.JPGIMG_0799.JPG.6edc7ead0178be099569bd07556960e7.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Detviste seg temmelig umulig å få passende emner i god teak i Norge. Så da jeg var i Tahiland sist vinter fant jeg en gammel benk på verandaen som burde være velegnet. Den ble skåret i passende emner og tatt med hjem som innsjekket bagasje. Som det fremgår av bildene kan man skjære mange kvartskårete emner av den. Etter at den opprinnelige fineren under teakdekket var fjernet, ble  det plass til rundt 8mm staver og et ykt lag PU-montasjelim.

IMG_0637.JPG.760b9fd6f981bd910529290c2b636325.JPG

IMG_0715.JPG.d35e48bb240b88c838b1f723a710a680.JPG

 

Men stavene måtte også bøyes. Jeg riggget meg til med et avløpsrør, varmeplate og vannkoker og steamet stavene i en times tid før jeg bøyde dem i jiggen. Jeg bøyde to og to staver av gangen  De gikk en del tilbake, så jeg måtte justere jiggen noen ganger før jeg fikk riktig bøy.

 

IMG_0779.JPG.e498c10b3ad5d9b1f36b18fbf480daa1.JPGIMG_0784.JPG.1fea2537a9f78cd491ce50f98bd812ff.JPG

 

De brede detaljene i midten og langs overbygget krysslimte jeg for å gjøre dem stabile.

 

IMG_0818.JPG.af8d4bbf8e328bd8b6570ef412f54282.JPGIMG_0826.JPG.a1631436d1feb7732e9bdfad0792e5fa.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Fin og enkel jigg. Dette lærer jeg noe av :smiley:

 

Skulle det ikke bøyes mer enn at stavene gikk greit inn i jiggen i forsøk 2 og evt 3?

 

Jeg brukte en mal som viste slik resultatet skulle være. Såendret jeg litt på jiggen til det ble riktig etter noen forsøk. Senere ble da stort sett alle like innen toleransen. Stavene er såpass brede, ca45 mm, at det ikke nyttert å korrigere ved å bøye under legging på dekket. Dette var faktisk den største utfordringen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Frynsekantene ble kopifrest etter malene av kryssfiner som ble laget, tilpasset og justert på stedet før de gamle stavene ble fjernet. Som før nevnt ble teaken først krysslimt. Malen ble limt til teakemnet med tape mot teaken og hurtigepoxy.

 

IMG_0806.JPG.d35ab26339cc38d734bd5fefb34f8b48.JPG

IMG_0808.JPG.9d51ae772b3eefd4d227a43492bf0504.JPG

 

 

Stavene ble lagt med Sikaflex 291i. Det er et PU-basert montasjelim og fugemasse, spesielt utvilet og anbefalt til formålet. Det skal bygge ca 2 mm. Treverket skal primes. Der brukte  jeg Biltemas primer for nating av teakdekk  https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/nating/primer-for-nating-av-teakdekk-250-ml-2000023973

 

IMG_0791.JPG.d4c30f6731267197dc417d8124958c4a.JPG

 

Skjøting av tekstvene var også en liten utfordring. Rette skjøter ble fort forkastet av estetiske årsaker. Det ble derfor laget spesialskjøt i stil med resten av blondekantene.

 

Hvordan få dette ble gjort for å få det nøyaktig kommer i neste bolken . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Skjøtene på teakstavene ble utført med kopifresing. Først lagde jeg en fresemal for de nye staven og så en omtrent riktig for dekket. Den første ble beskyttet med tape langs konturen (klar pakketape), og så ble den motsatte delen belagt med tykk epoxy. Når de ble trykket sammen fikk jeg et helt nøyaktig avtrykk. Denne metoden bruker jeg ofte når jeg lager limte skjøter.

 

IMG_0810.JPG.5d6ee875a19b28bedcad448ae5b9159f.JPG

 

De nye stavene ble kopifrest etter malen på fresebordet. Og på dekket brukte jeg en liten hendig håndoverfres. Den siste kjøpte jeg for rundt 300 kroner i Thailand i fjor. Og da var 10 stk fresestål inkludert. Det var så billig at jeg MÅTTE prøve den. Og den har virket perfekt hittil.

 

IMG_0802.JPG.efe974fd59feb264eef35748e4b24637.JPG

IMG_0796.JPG.0cc782239f16ea516678718508d8d534.JPG

 

I skjøten limte jeg med ekspanderende PU-lim (Casco).IMG_0813.JPG.0f6b905cf29224d9965b1b6dd9059186.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nydelig arbeid du utfører Nils! Denne tråden har gått meg hus forbi, var fin lesning med en kopp kaffe nå. Nesten så jeg kjenner teaklukta helt hit :smiley: 

 

Men det var en ting jeg ikke likte her, og det var at de har lagt kryssfiner på dekket før de har limt teakstavene. Ser jo at de hadde en forklaring på det, men kan ikke si at jeg kjøper den. Når det oppstår lekkasje i ei fuge (tidsspørsmål) vil vannet trenge ned i denne kryssfinerplata og spre seg. Det kunne man unngått ved å lime teaken rett på glassfiberdekket. 

 

Et lite spørsmål bare, hvorfor brukte du ikke den tråden du allerede har om oppgraderinger på Saowanee? Der ligger det jo allerede masse info og bilder av båten:

 

 

 

Grand Banks jr skrev On 5.10.2023 at 7.52:

Hvilken motor er i den, og hva er marsjfart?

 

Ser ut som kalesjebøyle bak. Har den samme kalesjeløsning som Saga 315?

 

Legg gjerne ut bilder av innredningen inni. Er litt nysgjerrig :giggle:

Hvis du leser tråden jeg linket til over her så finner du mer om dette :thumbsup:

 

 

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Skjøtene på teakstavene ble utført med kopifresing. Først lagde jeg en fresemal for de nye staven og så en omtrent riktig for dekket. Den første ble beskyttet med tape langs konturen (klar pakketape), og så ble den motsatte delen belagt med tykk epoxy. Når de ble trykket sammen fikk jeg et helt nøyaktig avtrykk. Denne metoden bruker jeg ofte når jeg lager limte skjøter.

Dette forstod jeg først ikke helt, men leste noen ganger og tenkte. Da forstod jeg hvordan du gjorde dette, og det er smart :yesnod:

Dette skal jeg prøve å huske når jeg står ovenfor en slik utfordring en gang i fremtiden.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 22 timer siden:

Nydelig arbeid du utfører Nils! Denne tråden har gått meg hus forbi, var fin lesning med en kopp kaffe nå. Nesten så jeg kjenner teaklukta helt hit :smiley: 

 

Men det var en ting jeg ikke likte her, og det var at de har lagt kryssfiner på dekket før de har limt teakstavene. Ser jo at de hadde en forklaring på det, men kan ikke si at jeg kjøper den. Når det oppstår lekkasje i ei fuge (tidsspørsmål) vil vannet trenge ned i denne kryssfinerplata og spre seg. Det kunne man unngått ved å lime teaken rett på glassfiberdekket. 

 

Et lite spørsmål bare, hvorfor brukte du ikke den tråden du allerede har om oppgraderinger på Saowanee? Der ligger det jo allerede masse info og bilder av båten:

 

Hvis du leser tråden jeg linket til over her så finner du mer om dette :thumbsup:

 

 

 

Helt enig når det gjelder bruken av kryssfiner, som jeg også bemerket tideliger i tråden. Ellers tror jeg også at grunnen til at det oppstod lekkasjer er at teaken er limt med Epoxy. Jeg har også ellers hatt blandet erfaring med Epoxy of teak. Epoxy gir ikke etter når treverket beveger seg. Spesielt er det problem med de bredeste teakstykkene. Jeg har også tro på at dette kan være et større problem i Norge enn i Thailand (?) på grunn av at det skifter mye mellom tørt og fuktig klima. Etter anbefaling i Norge brukte jeg PU-basert montasjelim. Det skal bygge minst 2 mm og forblir elastisk. Det ble plass til det og litt tykkere staver (rund 8 mm) da jeg fjernet kryssfineren.

 

Når det gjelder å fornemme lukten av teak blir det mer når jeg kommer med det neste prosjektet . . .

 

Jeg burde kanskje ha brukt den gamle tråden. Problemet er da at man må bla seg gjennom mye gammlt stoff for å komme til dagens tema. Jeg hadde ikke forutseet at det skulle være så stor intersse for selve båten. Så dere som er nysgjerrige på Saowanee finner en del her.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 23 timer siden:

Dette er møblesnekring på høyt nivå. 

Takker. Gjør så godt jeg kan. Jeg blir også fulgt opp av styrmannen som ikke tåler unøyaktigheter. Det er han som polerer alle skruehodene . . . :-)

 

Grand Banks jr skrev for 21 timer siden:

Dette forstod jeg først ikke helt, men leste noen ganger og tenkte. Da forstod jeg hvordan du gjorde dette, og det er smart :yesnod:

Dette skal jeg prøve å huske når jeg står ovenfor en slik utfordring en gang i fremtiden.

Veldig anvendelig metode når du skal skjøte treverk med litt finurlig geometri i skjøten, både for utseende og styrke. Jeg brukte samme metoden for å skjøte delene (blondekantene, langs overbygget. Kommer mer av sånt i neste prosjekt . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...