Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

Hulda skrev for 14 timer siden:

Jeg prøvde å lage noe slikt i min ungdom. Med sløvt stemjern og skeiv håndsag gikk det rett i dass :-) Fremdeles imponert av håndtverk, og polerte skruehoder. 

 

Nå må jeg snart slutte å skrive så mye. Folk tror jo ikke at jeg har noe annet å drive med.

 

Hyggelig at du tar deg tid til å kommentere.

 

Proffene lager sånt i dag med fintagget sag og stemjern fra Japan som koster mer enn jeg har råd til og ikke ønsker å vite. Det er de gutta som samler på håndhøvler og ikke engang godtar bruk av sandpapir. Så du og jeg er nok for rene amatører og regne, for ikke å snakke om juksemakere med billig freseverktøy fra eBay.

 

Noen tilpassningsfeil her og der blir det. Men jeg er fornøyd likevel, selv om jeg får mye kjeft av stymannen . . . Nå har han tatt over med å polere rustfritt, så da får jeg fred en stund til å pusle med mitt. Polere rustfritt får jeg knapt nok lov til lenger fordi jeg "bare lager riper" og "ødelegger polerskivene". Men det er bare hyggelig at gamlingen ikke blir dullet med . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 3 timer siden:

Det er de gutta som samler på håndhøvler og ikke engang godtar bruk av sandpapir.

 

Dette ser veldig bra ut! Selv om jeg begynner å få en bra samling med håndhøvler er jeg ikke i nærheten av din detaljkvalitet. 

 

Du får ta med en skipose til Thailand, så du har noe å pakke den lange lengden med teak i;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 6.11.2023 at 12.03:

Kanskje du kan få styrmannen til å legge ut litt om verktøy og fremgangsmåte for polering av syrefast

Skal komme tilbake til det.

 

index skrev On 6.11.2023 at 12.13:

Du får ta med en skipose til Thailand, så du har noe å pakke den lange lengden med teak i;-)

Jeg trenger et emne på litt over to meters lengde. Det må uansett spleises inn i eksisterende, så jeg lager enda en skjøt til. Da blir det snakk om to stykker på 1.2 meter hver. Det går i en vanlig pakke under innsjekkingen. Jeg har gullkort på livstid med SAS, så når jeg flyr med Star Allience har jeg et ekstra kolli gratis. Sånn får jeg anledning til å lage flere snirklete skjøtegeometrier. Har laget fresemalene klare allerede . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 49 minutter siden:

Jeg har gullkort på livstid med SAS, så når jeg flyr med Star Allience har jeg et ekstra kolli gratis.

 

Det er vel fortjent. Da har du en god plan hører jeg. Håper du får tak i treverk av riktig kvalitet, så du ikke må gå løs på bygningsmassen din;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 6.11.2023 at 13.03:

Her er det mye flott trearbeide, veldig gøy og inspirerende selv om man får litt prestasjonsangst:giggle:

Føyer meg inn i rekken av imponerte forumsdeltsgere. Meget imponerende det arbeidet du gjør Nils 👍

 

Gullfisk skrev On 6.11.2023 at 13.03:

Kanskje du kan få styrmannen til å legge ut litt om verktøy og fremgangsmåte for polering av syrefast @NilsPils? Høres ut som det kan være noe å lære der også.

Dette er jeg interessert i også. Som du vet har jeg diverse poleringsutstyr i garasjen. Ulike skiver, forskjellig voks etc. Jeg får det jo blankt, men sliter liksom med å få den siste finishen opp til ripefritt høyglans 😖

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 17 timer siden:

Dette er jeg interessert i også. Som du vet har jeg diverse poleringsutstyr i garasjen. Ulike skiver, forskjellig voks etc. Jeg får det jo blankt, men sliter liksom med å få den siste finishen opp til ripefritt høyglans 😖

 

Styrmannen driver med et par poleringsprosjekter for tiden. Vi har blitt enige om at han skal dokumentere med bilder og referanser, så da kommer det etter hvert.

 

Men som alt med den karen: det vil ta tid . . . . :lol:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 28.10.2023 at 10.41:

Huff. Da er det vinter igjen. Ser frem til mai/juni og mer plattformsnekring. En fornøyelse å følge med. Hvor er det du kjøper fresestål? Jeg trenger noe mer avansert enn det jeg finner hos Biltema.

 

Hvis du vil ha de litt raskt så er det et firma her på berget som heter Gustavsen. De har vel det meste, noenlunde greie priser. Har kjøpt litt av dem og det virker til å være en helt annen kvalitet enn de billigbillige( har prøvd de også🙂

Link to post
Share on other sites

Og da var jeg stort sett ferdig med å sy sammen trallverket. Det gjenstår forsterkninger og noen detaljer på undersiden. Det kommer etter hvert når jeg får snudd platformen.

 

IMG_1037.JPG.66d5262b55dbdf4d2b899d2db6ae064d.JPG

 

IMG_1033.JPG.e30e21511933f3995f1f3f3fdc0171e0.JPG

 

Jeg lagde en fresemal av kanten der ramma skal møte endene av trallverklektene. Når jeg lager et avtrykk av den malen, har jeg også fresemal for innsiden av rammetreet. Det kommer siden.

 

Men først har jeg trimmet trallverket med håndovefresen etter etter malen.

 

IMG_1027.JPG.55c93e15cd3bf9697e3bb7cf7498e7ab.JPG

 

IMG_1029.JPG.05e80db1c7b9ff127ccb0a796f74d570.JPG

 

Og da er oversiden klargjort så langt mulig før jeg får mer teak. Avreisen til Thailand er planlagt til omtrent tre uker frem i tid.

 

IMG_1036.JPG.2b86d2cb0e3993857945c14e559ef46a.JPG

 

 

Her er stedet hvor den nye rammelista skal spleises inn. Fresemalene ligger klar.

Jeg vurderte en stund å bruke fingerskjøt. Har fresemal for det også. Men det ble forkastet da det ville se for fabrikkmessig ut.

 

IMG_1042.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takker for hyggelige meldinger.

 

Nå har jeg snudd plattformen og gjort ferdig de første forsterkningene på undersiden. Det er særlig snakk om å forsterke der trallverklistene har rene buttskjøter. Det blir lett synlig fra undersiden, men det synes jeg er en ærlig sak jeg kan leve med.

 

IMG_1047.JPG.83b3f90e53b5d3689562833eddb971dd.JPG

 

 

Jeg har også lagt inn noen skjulte forsterkninger her med kopifresing etter mal.

 

IMG_1054.JPG.0b1eda68d732b92a947600da432fb49d.JPG

 

IMG_1053.JPG.bd99d6ffd4d9cfc0f4b5089a8267523c.JPG

 

 

Og syrefaste beslag er kuttet ferdig og venter på ferdigpolering av styrmannen før sveising. Han har lovet å dokumentere fremgangsmåten. Men som sagt, han har som regel lang leveringstid.

 

IMG_1020.JPG.6260eb3e79da4ef6adf66f42f40f6dbf.JPG

 

Med dette har jeg gjort så mye som rimelig mulig før jeg får flere emner i teak. Jeg har bestilt billett til Thailand og regner med å komme hjem igjen i mars for å gjøre båten klar for sommeren.

 

I mellomtiden håper jeg å kunne rapportere litt fra Thailand om teakanskaffelse og snekkervirksomheten der.

 

Ønsker alle en god vinter. God jul kommer senere :flag:

 

 

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Og da var jeg endelig fremme i Thailand.

 

I Chiangmai var alt som før. Ikke minst mange vedlikeholsoppgaver på vent. Snekkerboden var intakt og jeg lette straks frem et par mulige emner til akterplattformen.

 

IMG_1069.JPG.eea1617b6a14bc9976b73c4117e20540.JPG

 

Som det fremgår av bildene er dette svært tettvokst teak. Disse trærne har ikke vokst mye på 100 år. Men desverre har de noe kvist som jeg helst ikke vil ha med, så jeg kommer til å lete videre.

 

IMG_1067.JPG.040254b1176c41cad4c32e3767b7e904.JPG

IMG_1065.JPG.f44bd2731cfad9f414daf3486796ca1b.JPG

 

Som kontrast viser jeg her et stykke teak fra egen hage. Dette er hurtigvokst tre, Thailands versjon av hagagran. Greit treverk til diverse småsnekring, men ikke til båtdekk.

 

IMG_1132.JPG.baa0b759e1adb0a1ccfc94b80afd5ddb.JPG

 

Til slutt et lite notat fra reisen:

Jeg dro med Air China. Da var det langt opphold i Beijing, og jeg trenkte det kunne være greit å sitte i loungen med PC for å slå ihjel tiden. Men stort sett alt av det som kunne vært interessant på nettet var blokkert. Man visste at FB og Google er bannlyst, men til og med baatplassen.no var blokkert. Så vi må tydeligvis ha slengt litt med leppa om KIna her på forumet, og de er jo litt hårsåre som kjent. Det hele virker egentlig litt tilfeldig. For eksempel var NRK blokkert, men du kunne fritt lese VG og Nettavisen. De har nok en automatisk scanning av nettet og blokkerer det de finner "ulovlige" ord og uttrykk.

 

IMG_1064.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 12.12.2023 at 13.18:

Godt du er på plass. Vi i sør er travle med båtpussen. At Båtplassen.no var blokkert forstår seg. Svært vanedannende........

Endelig på plass, ja. Det var ikke bare blokkert internett i Kina, men da jeg endelig kom fram hadde jeg magesjau og et nytt lite anfall av Covid. Selvfølgelig . . !  Kina fornekter seg ikke.

 

Men nå går alt så meget bedre . . .

Håper dere også har det bra og ønsker dere en god vinterferie.

 

Hulda skrev for 23 timer siden:

Da vet vi hvor vi har begge klimaflyktningene. Dere får ha en god og varm vinter.

Vi flykter mot strømmen og mot varmere klima, fra minus 14 hjemme til pluss 30 her. Ha en god vinter dere også. Håper det løser seg med båtplass i Strømstad.

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Og da ha jeg vært hos teakmannenn. Et stykke utenfor Chiangmai er det en landsby der det er mange som selger teak. Det er alt sammen resikulerte materialer, hovedsakelig fra gamle hus. Ny teak er forbudt å selge, og politiet er ofte innom og sjekker.

 

Vi går stort sett til den samme handleren. Sist jeg var her var det litt mer sjameende rotete. Nå har han ryddet og organisert så man nesten ikke skulle tro dette var Thailand. Men han er femdeles like hyggelig og hjelper meg med råd for å finne riktig kvalitet. Han vet vi er kunder som kommer igjen.

 

Dette er stort sett svært gammel teak, men av ganske vaierende kvalitet, med mye merker etter tideligere bruk. Men alt er veldig godt rensket for spiker. Prisene er svimlende høye for Thailand, men svært lave etter norsk standard.

IMG_1150.JPG.7582a2e6a1ca032783b53bc705e4d097.JPGIMG_1166.JPG.77f179d933d43cc5e886a454df9a7f35.JPG

 

 

Jeg plukket ut det jeg trenger for akterplattformen min. Mens kona rotet rund etter "godbiter". Hun forelsket seg i denne gamle trappa. Den er heller ubruklig som trapp, men består av solid og god gammel teak. Jeg var nølende, men kona sa hun ønsket seg den til jul og da har man lite å stille opp med. Den kostet 3000 Baht, rundt 900 kroner, inkludert 3-4 mils frakt hjem til oss.

IMG_1152.JPG.1332baf0b0ae49f54f353ccd2d970e02.JPG

 

Og etter en god handel får man også et par småting på kjøpet.

IMG_1168.JPG.8aed0a9fd9289a217573bb9fc4621c20.JPG

 

 

Vel hjemme i snekkerverkstedet med kjøpet. Den største planken skal kløves og brukes til rammelist på akterpalttgotmen og resten er til forsterkninger på tvers på undersiden. Det hele kom på rundt 700 kroner. Dette vil bli grovtilskåret, pakket og tatt med som innsjekket bagasje på hjemturen om et par måneder. Det kommer jeg tilbake til . . .

IMG_1171.JPG.057708552cf6d707f0305424db4ba9b5.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 22 timer siden:

Det er så man kunne regne seg en gratistur til Thai bare for å ta med teak hjem. Jeg får fortsette med norsk eik. 

Fiktisk sant. Med norske priser holder et med en pakke som innsjekket bagasje.

https://www.billingstadtrelast.no/?s=produktliste&kategori1=16&kategori2=80&kategori3=109

 

Men teoretisk (!) sett er det ekspotforbud på teak i Thailand nå. Jeg passer altid på å ha med kvittering som viser at det er lovlig kjøpt resirkulert teak. Håper det holder hvis jeg skulle bli sjekket.

 

Ellers er det veldig mye å tjene på tilpassete briller, tannlege, klær og mye annet. Men glem for all del skreddere . . .

Men fremfor alt er det et fantastisk land å reise rundt i utenom turistløypene. Vi sykler, padler kano, kjører bil og reiser med buss eller tog, alt etter behov.

DSC_1278.JPG.9aa43461a10d8977348612c183296b2b.JPG

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Cheyenne skrev On 5.1.2024 at 11.56:

Sikle,sikle. Fikk for en tid tilbake en såkalt "god" pris på ca 2x4 toms grovskåret teak. De skulle ha bare kr. 530 pr. meter. De ville ikke svare på om det var en god pris for meg eller dem😄

 

Etter  dagens prisnivå i Norge var det nok en usedvanlig god pris dersom det var fin teak. Du kan jo sjekke prisen på teak glattkant hos Billingstad Trelast. Der har prisene eksplodert i løpet av et par år. Jeg handlet litt der før, men nå er det bare å glemme.

https://www.billingstadtrelast.no/?s=produktliste&kategori1=16&kategori2=80&kategori3=109

 

De har ikke så grovt som 2x4 tom. Men for eksempel 34x95 mm (ca 1.5x2 tommer) koster "bare" 1470 meteren. Hvis jeg regner med tilsvarende volumpris sparer jeg faktisk inn hele flybilletten T/R med den pakken jeg har klargjort til å ta med hjem som innsjekket bagasje. Og det er veldig tettvokst resirkulert gammel teak.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...