Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

NilsPils skrev for 6 timer siden:

 

Etter  dagens prisnivå i Norge var det nok en usedvanlig god pris dersom det var fin teak. Du kan jo sjekke prisen på teak glattkant hos Billingstad Trelast. Der har prisene eksplodert i løpet av et par år. Jeg handlet litt der før, men nå er det bare å glemme.

https://www.billingstadtrelast.no/?s=produktliste&kategori1=16&kategori2=80&kategori3=109

 

De har ikke så grovt som 2x4 tom. Men for eksempel 34x95 mm (ca 1.5x2 tommer) koster "bare" 1470 meteren. Hvis jeg regner med tilsvarende volumpris sparer jeg faktisk inn hele flybilletten T/R med den pakken jeg har klargjort til å ta med hjem som innsjekket bagasje. Og det er veldig tettvokst resirkulert gammel teak.

Se det ja. Det var jo enda verre. Selv har jeg jaktet på gamle ytterdører av teak som jeg har resirkulert (det er jo så populært i disse tider) har nok samlet borti 20 dører som jeg har skjært opp og limt sammen til skuffefronter, skapdører, lister og diverse . Mye arbeid, men litt kjekt og. Noe svinn pga skruehull og utsparinger til låser og hengsler men det går seg til. 

Link to post
Share on other sites

Husker en reportasje fra BM på 80 tallet, en som laga seg innreding av noen paller som kom fra østen!  ble utrolig vakkert!  Selv er jeg interessert i eksotiske treverk, fordi jeg spiller gitar! Treverk har faktisk mye å si også på elektriske gitrer, men mest å si på akkustiske. siste gitar har Koa som vokser kun på Hawaii, har vært forbudt noen år, men dette er fra et gammelt reserva.

328710691_3316326695293069_9198310909231075915_n.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 21 timer siden:

Husker en reportasje fra BM på 80 tallet, en som laga seg innreding av noen paller som kom fra østen!  ble utrolig vakkert!  

Den reportasjen husker jeg også! Lurer på om det faktisk var det aller første Båtmagasinet som ble utgitt. Var en gammel speedwaykjører som hadde bygd mahognyinnredning av gamle paller fra østen i en 40 fots aluminiumsbåt hvis jeg husker riktig.

 

Og mener jeg har sett denne båten liggende i Sandefjord.

 

Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev On 7.1.2024 at 13.19:

Husker en reportasje fra BM på 80 tallet, en som laga seg innreding av noen paller som kom fra østen!  ble utrolig vakkert!  Selv er jeg interessert i eksotiske treverk, fordi jeg spiller gitar! Treverk har faktisk mye å si også på elektriske gitrer, men mest å si på akkustiske. siste gitar har Koa som vokser kun på Hawaii, har vært forbudt noen år, men dette er fra et gammelt reserva.

 

 

Når et gjelder eksotisk treverk er det ikke bare teak det går i heer i Chiangmai. Jeg har også en del forskjelllige hardwood, blant annet flere typer redwood, liggende. Og nå har jeg fått et nytt tilskudd. Gutta tok ned en kokospalme på eiendommen her om dagen. Den hadde sluppet noen bomber og ble ansett som farlig.

 

Thaiene bryr seg lite om disse trestammene fordi det er lite resistent treslag i klimaet her. De lar det stort sett ligge og råtne. Min plan er å skære til litt plank med motorsaga og se hva jeg kan bruke det til. Det blir neppe emner for gitarkasse, men kanskje skjærefjøl, frokostbrikker eller annet småtteri . . .

 

Palmene var ca 35 år gamle og rundt 30- 40 cm i diameter. Gutta klatret opp og tok den ned bit for bit. Og så var det kokosvann for tørsten. Og sånn går dagene her . . .

 

 

IMG_1373.JPG

IMG_1375.JPG

IMG_1308.JPG

IMG_1349.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Så tilbake til topic. Klargjøring av deler som skal til Norge og akterplattformen.

 

Denne skal kløves og grovskjæres etter medbragt mal for rammelist i bakkant av plattformen. Skjøtes når jeg kommer hjem ed kopifrest skjøt som vist.

 

IMG_1187.JPG.394d23f2297a72a80b11fc2787e19a1c.JPG

 

IMG_1296.JPG.be431befd79b2abb7f7f64a91780843f.JPG

 

Relativt tettvokst ved. Litt rask vekst i startenm ,men godtatt.

 

IMG_1178.JPG.171254d654e1d45f47a4ec5b7c2c27db.JPG

 

Forsterkningslister som kommer på undersiden av plattformen er formet i enden etter fresemal.

 

IMG_1294.JPG.a5a2202a7d635dca998745287a33aeb7.JPG

IMG_1295.JPG.5d1a3c95c1ce1349278a8914a5ad5283.JPG

 

Da gjenstår det bare klargjøring og pakking for hjemtransporten. Men ferien varer lenge enda. Kommer hjem til våren i mars.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 1 time siden:

Kommer hjem til våren i mars.

Høres ut som en god plan! 

 

Her på Hvaler kan jeg melde om minus 9, snøføyk og 10m/s. Jeg har fått tak i en pall til med ved som jeg skal hente etterpå. Det har vært en uvanlig kald høst siden november, så det går litt ekstra unna på vedlageret.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 6 timer siden:

Høres ut som en god plan! 

 

Her på Hvaler kan jeg melde om minus 9, snøføyk og 10m/s. Jeg har fått tak i en pall til med ved som jeg skal hente etterpå. Det har vært en uvanlig kald høst siden november, så det går litt ekstra unna på vedlageret.

Jeg slipper heller ikke unna strømregningene i den norske kulda kulda. Har notert ned til 28 kuldegrader i Gjerdrum. Gutta mine hjemme fyrer med ved når det er kaldest og så rakk jeg å få installert varmepumpe før jeg dro. Her er det pluss 16 - 18 om natta og rundt 28 om dagen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og jeg er akkurat ferdig med å måke garasjene. Om et par dager kan det komme en halvmeter til, om de verste prognosene slår til. Og i Son skal det bli omtrent like kaldt som det kommer til å bli på Gjerdrum. Det er bare å grave seg ned, gå i hi og håpe at midten av mars kommer veldig snart. 

Link to post
Share on other sites

Behøver ikke å gå så fort da.....

Koselige bilder @NilsPils

Vi bor jo nærmest i et maritimt industriområde. My plank av forskjellig kvalitet. Her om dagen sto en av gutta i baboverkstedet å skar plank med langsverdet motorsag. 

Treet var lyse gult i kuttet men etter et par dager i sola ble det mørkt. Har ikke fått greie på hva det er men at det er til båt. Kanskje du vet?

 

Kommer sånn men et annet tre.

20240116_111421.jpg.8711b6837ab2fd887ed64620d191bc89.jpg

 

 

ferdig kuttet 

20240116_111411.jpg.39bcb1c006f40b3b14ab1da41267e226.jpg

 

Ikke for småpenger dette

20240116_111336.jpg.93f8914b7bda0122167a92a1e4988ebd.jpg

 

Kul nabo for en båtinntresert.

20240116_111327.jpg.b142fb73a6ce89bf1978b6dd1f02e599.jpg

 

 

Ha fine dager i andre enden av et vakkert land!

 

Knude og Malina 

 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev for 8 timer siden:

Behøver ikke å gå så fort da.....

Koselige bilder @NilsPils

Vi bor jo nærmest i et maritimt industriområde. My plank av forskjellig kvalitet. Her om dagen sto en av gutta i baboverkstedet å skar plank med langsverdet motorsag. 

Treet var lyse gult i kuttet men etter et par dager i sola ble det mørkt. Har ikke fått greie på hva det er men at det er til båt. Kanskje du vet?

 

Kommer sånn men et annet tre.

20240116_111421.jpg.8711b6837ab2fd887ed64620d191bc89.jpg

 

 

ferdig kuttet 

20240116_111411.jpg.39bcb1c006f40b3b14ab1da41267e226.jpg

 

Ikke for småpenger dette

20240116_111336.jpg.93f8914b7bda0122167a92a1e4988ebd.jpg

 

Kul nabo for en båtinntresert.

20240116_111327.jpg.b142fb73a6ce89bf1978b6dd1f02e599.jpg

 

 

Ha fine dager i andre enden av et vakkert land!

 

Knude og Malina 

 

 

De røde der, er det trebåter eller er de i glassfiber ? Jeg liker linjene på de båtene der nede, men de virker tunge og treige de jeg har vært med, selv med 2, 3 og 4 motorer på hekken

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 16.1.2024 at 5.42:

Treet var lyse gult i kuttet men etter et par dager i sola ble det mørkt. Har ikke fått greie på hva det er men at det er til båt. Kanskje du vet?

Har forelagt det for noen her. Helst ville de se bladene, men tipper det er er en type redwood. Det er jo forskjellige slags redwood, kanskje også noen som ikke vokser her i nord?

 

Ellers ønsker jeg dere et trivelig opphold og mange fine båtturer. Blir litt misunnelig der.

Hils kona også.

 

Hilsen Poon og Nils

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Og da er jeg tilbake i Norge igjen, og medbringende en solid pakke med tettvokst gammel teak. Nok til å reparere akterplattformen og litt til. Etter litt tid med jetlag er jeg nå i full gang igjen på snekkerloftet.

 

Slik så det ut da jeg reiste til Thailand i desember. Første oppgaven nå er å tilpasse og montere listen i bakkant av plattformen. Den har et profil på 40x72 mm. Den delen som mangler er ca 2,25 meter lang og og kommer derfor i to deler i pakken fra Thailand. Bakkanten på tralverket ble kopifrest etter mal som noe av det siste jeg gjorde før avrisen i desember. Denne malen ble også utgangspunkt for tilsvarende mal for å kopifrese listen som skal tilpasses mot denne kanten.

IMG_1036.JPG.bb10c7c6e825da33829b811f6eac3f98.JPG

 

Her kopifreses skjøten mot den delen av listen som står igjen i enden av plattformen. Enden av listen blir frest med tilsvarende negativ mal. Samme metode ble brukt for å skjøte listen på midten. Her freser jeg fra baksiden for at fresen skal ta med veden. Så ble listen kopifrest på langs for å passe eksakt mot trallverket.

IMG_1030.JPG.94064b2d30e5f466d204c5c0a7d7955b.JPG

IMG_1794.JPG.13835ec3f8b34e2d371e2ff0c5abb691.JPG

 

 

Innfestingen av listen ble utfført med Ø12mm tapper. Først boret jeg og la inn små stifter i senter av tappene. Listen ble påført maskeringstape og trykket på plass. Sånn fikk jeg nøyaktig posijoner for hullene. Av rundt 40 tapper var det bare tre stykker som trengte litt korrigering for å få alt på plass.

IMG_1796.JPG.d700d47b236c0fa0f2d4d79fd45f1261.JPG

IMG_1799.JPG.004096c16e24e165061b185a74831eb4.JPG

IMG_1807.JPG.5899d04bd5958c1fbd1f511e5983bb54.JPG

 

Her er en praktisk liten dings jeg kjøpte på nettet (Lazada) for småpenger. Med den kan jeg lage plugger i mange dimensjoner.

IMG_1805.JPG.9add352e54d51efad437ebea769fe0ec.JPG

 

Fortsettelse følger . . . .

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det måtte også lages et nytt hjørnestykke. Det festes med plugger i begge endeflatene. Hullet er litt romslig, men det kompenseres med tykk epoxy. Jeg bruker langsomtherdende epoxy. Blander med fortykningsmiddel til den blir som krem, fyller godt og ikke renner.

 

IMG_1804.JPG.869fb6db36cf65657b96eef2b235bd64.JPG

 

 

Og her er alt på plass. Oversiden er nå i prinsippet ferdig. Mangler bare litt finpuss her og der.

 

IMG_1809.JPG.0a62eb6323483259822d402bef9d981e.JPG

 

IMG_1817.JPG.10df62085262ab45c4f3abcb3d41bc05.JPG

 

 

Limskjøtene bel nesten usynlige. Kopifresing med positiv og negativ mal gir stor nøyaktighet.

 

IMG_1813.JPG.9b59f702c2c7f38f551bd39febe04f39.JPG

 

IMG_1810.JPG.4aab68cc744090d7326f0f43dd14553d.JPG

 

IMG_1811.JPG.0ab8f20073d048220bfeb8a9a757e48a.JPG

 

Det gjenstår fremdeles en del detaljer på undersiden. Kommer tilbake til det. Men jeg er nå godt i rute for båtsesongen. Regner med å ha alt klart og montert på båten i løpet av april. Men da må været bli bedre. I dag fikk vi 20-30 cm tung nysnø i Gjerdrum. Litt av en overgang etter hjemkomsten fra Thailand . . . .

 

Håper jeg ikke tretter dere med for mye detaljer, men det er bare sånn jeg er . . . .  Ser at tråden får en del visninger etter hvert . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev 52 minutter siden:

Håper jeg ikke tretter dere med for mye detaljer, men det er bare sånn jeg er

Og sånn må du fortsette å være! Alltid spennende med detaljer, selv om det ikke alltid kommenteres. Kjekt å få følge med:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 13 timer siden:

Håper jeg ikke tretter dere med for mye detaljer,

Nei, det gjør du ikke :wink: 

Jeg storkoser meg med å lese tråden din, og det er akkurat detaljene som gjør den morsom å følge. Lærerikt å se hvordan du griper an et problem som jeg hadde sett veldig svart på, du er dyktig! Vi husker jo også de tredetaljene du lagde og de du reparerte da vi holdt på med båten til @Pequod for et par år siden. De bidro til å løfte utseendet og finnishen på båten hans. Regner med han satt pris på det. 

 

Så fortsett å skrive, og legg ut gode detaljbilder og forklaringer på hvordan du gjør det, det setter vi pris på :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 4 timer siden:

Jo, fortsett å dele. Dette er kjempeartig å følge med på også for oss som ikke har peiling på trearbeider :flag_bp:

Det kan til og med jeg skrive under på! Jeg har minst tolv tommeltotter og skjønner ikke bæret av halvparten av uttrykkene og begrepene som brukes, men jeg har øyne i hodet og ser hvor pent det blir!

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 35 minutter siden:

Nei, det gjør du ikke :wink: 

Jeg storkoser meg med å lese tråden din, og det er akkurat detaljene som gjør den morsom å følge. Lærerikt å se hvordan du griper an et problem som jeg hadde sett veldig svart på, du er dyktig! Vi husker jo også de tredetaljene du lagde og de du reparerte da vi holdt på med båten til @Pequod for et par år siden. De bidro til å løfte utseendet og finnishen på båten hans. Regner med han satt pris på det. 

 

Så fortsett å skrive, og legg ut gode detaljbilder og forklaringer på hvordan du gjør det, det setter vi pris på :flag_bp:

At jeg satte pris på det er forsiktig sagt! Det ble rett og slett lekkert!

Link to post
Share on other sites

Takker for alle positive kommentarer.

 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Lærerikt å se hvordan du griper an et problem som jeg hadde sett veldig svart på

 

Selvfølgelig blir man litt nedfor med en gang sånt skjer. Men det tok ikke lang tid før jeg så på situasjonen som en fin anledning til arbeid med finurlige snekkerdetaljer. Det er der jeg lurer på om jeg kanskje er litt pervers . . .

 

Og så skal If forsikring ha 10 poeng for å ha gått med på godtgjøring for full egeninnsats og raskt og fint oppgjør, noe som bidro til å heve motet betraktlig . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sitat: "som en fin anledning til arbeid med finurlige snekkerdetaljer. Det er der jeg lurer på om jeg kanskje er litt pervers . ."

 

Det finnes flere der ute. Godt å ikke være alene.

Kan fort bli noen timer ekstra bare for å få den lille detaljen akkurat som en har sett for seg 😄

Link to post
Share on other sites

Og da er jeg kommet til avslutningen på baksiden av plattformen.

 

Her mangler det å forbinde et par opprinnelige forsterkninger med den nye kantlisten. Maskering er praktisk for å hindre for myr limsøl.IMG_1821.JPG.adab26062d054df5919f0eba9d0ee811.JPG

 

IMG_1823.JPG.ffee2978bd72607dd7d8a986f805365a.JPG

 

Her er er det satt inn forlengelser. For den til venstre måtte det legges inn en foring i teak i kantlisten. Utfressingen først ble skadet og for romslig da fresestålet løsnet.

 

IMG_1827.JPG.f48739c8cb4934b5e6a695489df7aa08.JPG

 

 

Og dermed er trearbeidene avsluttet. Det som gjenstår, bortsett fra å montere på båten, er to nye forsterkninger i syrefast stål i hjørnene. Delene er ferdigkappet, men må poleres og sveises. Da venter jeg på styrmannen som er polermester. Han har gjerne litt lang leveringstid . . . .

 

IMG_1829.JPG.76c5a9d36f23d7d6a77b367e86f06b00.JPG

 

Og da tar jeg påskeferie.

 

God Påske til alle! Og takk for følget så langt :easter:

 

IMG_1826.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...