Jump to content

Prosjekt MY Saowanee, 31.5 ft motorbåt. Oppgraderinger


NilsPils

Recommended Posts

Hulda skrev 46 minutter siden:

Ikke skyld på styrmannen når det kommer til å gnukke skruehoder. Tenker det er noen gener der. 

 

Sikkert, men han er verre enn meg. Han har nok andre gener i tillegg . . . .

 

Og det er dessuten en vesentlig forskjell. Jeg blir ferdig med prosjektene, selv om det tar lang tid noen ganger. Han kan gnukke på den samme delen til evig tid . . .

:cryin:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Så flott det blir @NilsPils Du er god på teak :yesnod:  Ekstra fin den skjøten som gir en veldig stabil sammenføyning.  Ser ut som du er nærme på fargen også.  Godt at ikke fukten har fortsatt til kryssfiner. Da er det kanskje kun lim som er brukt når dekket ble bygget uten alle disse hullene som blir laget i duken . Mange ødelegger GRP laget med skruer I mellom stavene.

Gøy å følge med på arbeidet ditt. Nå er det kanskje ikke så lenge før du skal til Thailand heller :wink: så godt å få sånne oppgaver unnagjort 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Knude skrev On 14.10.2023 at 10.55:

Så flott det blir @NilsPils Du er god på teak :yesnod:  Ekstra fin den skjøten som gir en veldig stabil sammenføyning.  Ser ut som du er nærme på fargen også.  Godt at ikke fukten har fortsatt til kryssfiner. Da er det kanskje kun lim som er brukt når dekket ble bygget uten alle disse hullene som blir laget i duken . Mange ødelegger GRP laget med skruer I mellom stavene.

Gøy å følge med på arbeidet ditt. Nå er det kanskje ikke så lenge før du skal til Thailand heller :wink: så godt å få sånne oppgaver unnagjort 

 

Takker for hyggelig kommentar.

Jeg fant er pår små hull i GRP-laget. Der var det også våt fjekk i taket i kabinen under.

 

Det blir nok Chiangmai i vinter også. Men trenger litt tid hjemme først . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev On 12.10.2023 at 11.21:

Et lite spørsmål bare, hvorfor brukte du ikke den tråden du allerede har om oppgraderinger på Saowanee? Der ligger det jo allerede masse info og bilder av båten:

 

Jeg er enig med Komodo i at jeg burde ha brukt den gamle tråden. Så nå har jeg fått moderator til å slå sammen trådene. Dvs at den nye tråden har opphørt og at jeg fortsetter her . . .

 

Håper jeg ikke har skapt total forvirring . . :rolleyes:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 7 timer siden:

Håper jeg ikke har skapt total forvirring . . :rolleyes:

 

Neida, såpass tåler vi! Artig å følge med på prosjektene dine, det er tydelig at du trives med å jobbe med tre. Meget bra løsninger. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og da kommer jeg tilbake til reparasjonen av dekket med noen bilder.

 

Stavene ble limt til underlaget med PU-basert Sikaflex montasjelim. Det har konsistens som vanlig fugemasse og legges på med limpistol. i skjøtene mellom staven brukte jeg vanli PU-lim.

 

IMG_0817.JPG.a13c72486cd893f1acdc87c66a292914.JPG

 

Som fugemasse brukte jeg Sikaflex og primer Da natene er gjennomgående (rundt 8 mm dype og 4mm brede) droppet jeg tanken på natetape. Jeg har god erfaring med det fra andre jobber.

 

IMG_0833.JPG.481f799e97211f8abbf13f7c96e8dae6.JPG

 

Ferdig. Det gjenstår litt finpussing av nater og en grundig vask med saltvann. Dekket er litt møkkete etter at jeg lagret teiner på det og har noen flekker fra fugemasse. Det vil bli tatt i forbindels med vårpussen. Nå kommer presenning og vinteropplag i boblehavn.

 

 

IMG_0891.JPG

 

 

Og da er det bare å hvile på lubærne og se fremover . . . . Trodde man . .

Men så feil kan man ta. Neste teakjobb kom som lyn fra klar himmel, er mer omfattende og vel så krevende. Vinterarbeidet er sikret . .

 

Mer om det senere . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev On 31.1.2015 at 21.13:

Kort om båten: Saowanee ble laget ved Andaman Boatyard (http://www.andamanboatyard.com) i Thailand og kom med båtfrakt til Norge i 2009. Hun er "one off", bestilt og laget etter spesifikasjoner fra undertegnete. Skroget er tegnet av italiensk skrogdesigner mens overbygg og all detaljer ellers er ved båtbyggeren, Luigi Innamorati. Han er gal når det gjelder klassiske detaljer og har fått lov til å ta det helt ut her.

 

Litt om meg selv: Da jeg ble pensjonist virkeliggjorde jeg to drømmer: båt og snekkerverksted. Slik kan jeg drive båtrelatert virksomhet hele året da vinteren går med til vedlikehold og ikke minst lage båtrelaterte ting. For ikke å få fritidsproblemer har jeg anskaffet tresnekka Tora i tilegg. Her er en gammel tråd om henne: https://baatplassen.no/i/topic/28704-vaarpuss-av-grimstadsnekka-tora-trenger-litt-raad/. Skal se om jeg får tid til litt oppdatering der også, men det var Saowanee denne gang.

 

Snekkervekstedet: Her har jeg ca 35 m2 med 6m stikkebenk, to klassiske høvelbenker, plan- og tykkelselshøvel, båndsag, pusseskive, polermaskin, borsøyle, kløvsag og ellers det meste av håndverktøy. Kjempefint sted å begynne dagen før familien er oppe og vente på å bli ropt inn til kaffe og frokost. Det går mye i detaljer av teak, da jeg har mye gammel teak liggende i Thailand og alltid har med en pakke teak når jeg kommer fra ferie der.

 

 

Båten:

bilde

 

 

Verkstedet:

bilde

 

 

Og her er et lite eksempel på noen av teakproduktene mine. Mer om disse følger senere.

bilde

 

Veldig bra verksted du har. Tipper at du har hatt mange fine dager der 🙂

Link to post
Share on other sites

Takker for hyggelige kommentarer. Da får jeg fortsette etter hvert. Har mer på lager . .

 

Fisk å kos skrev for 8 timer siden:

Veldig bra verksted du har. Tipper at du har hatt mange fine dager der 🙂

 . . . og kvelder :smiley:

 

EiSvIn skrev for 4 timer siden:

Fantastisk tråd, og imponerende arbeid. Takk for at du deler, for dette har jeg lært masse av å lese. 

 

Har lært masse selv . .  Jeg er ikke snekker, men prøver å lære etter hvert som behovene melder seg. Det båtrelaterte tok av da jeg ble pensjonist for 20 år siden . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og når man aner fred og ingen fare . . . det er da det skjer . . :cryin:

 

Gearwiren hadde løsnet. Og da styrmannen ga gass forover bykset båten akterover og inn i en solid badestige på en annen båt. Resultatet var havarert akterplattform på Saowanee.

 

Dette skjedde i en fremmed marina. Fant ingen synlige skader på den andre båten. Men la igjen lapp med navn og adresse, sendte mail til marinaledelsen og meldte hendelsen til forsikringsselskapet mitt. Har ikke hørt noe fra båteier siden.

 

Det vare for noen uker siden, akurat da jeg var klar for årets hummersesong, som da ble avlyst. Humøret var nede en stund, men har nå tatt seg kraftig opp igjen. Jeg ser nå dette som en utfordring for mye finsnekring fremover. Det er dessuyten en forsikringssak, og jeg har fått klarsignal på at jeg kan gjøre jobben selv. Vi er ikke er blitt enige om oppgjøret enda, men erfaringsmessig har jeg tro på at det skal ordne seg.

 

Det blir en stor utfordring å få tak i skikkelig båtteak. Til den bakre rammelisten trenger jeg ca 3m 45x100mm tettvokst teak. Uansett blir det ikke aktuelt å montere delene igjen før under sommeropptaket i juni neste år, så jeg skal se hva jeg kan få tak i i Thailand i vinter. Båten ligger nå i boblehavn. Demontering kan jeg greie med båt på vannet, men gjenmonteringen må foretaes på land. Mer om det siden.

 

Spørsmål til spesialistene:

Her blir det mye liming. Hva bør jeg bruke??

Valget står mellom epoxy, polyuretan og latexlim. Jeg tenderer til ekspanderende polyuretan i tette fuger og epoxy med filler der det kan bli mer volum i limfugen. Tar gjerne innspill på det.

 

Dette tegner til å bli en litt lang historie . . . .

 

IMG_0878.JPG

IMG_0871.JPG

IMG_0872.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nydelig båt du har, og flott arbeide med dekket.

Vurderte du å nate i skjøtene? Å kanskje heller la skjøtene være rette, med nating?

 

Synd med badeplattformen, ser frem til å se hvordan du løser dette. Er det en tanke å sette på en rørramme av syrefast stål helevene rundt teaken, slim at treverket blir noe beskyttet mot sammenstøt med andre båter eller brygger?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Oh... 

 

Det der var kjedelig! Håper det blir til en lang og hyggelig kosejobb for deg.

 

Jeg opplevde en gang at gasswire hoppet av, og dermed hindret meg i å sette motor i fri eller revers da gasswire ikke fikk vandre fritt.

 

Det eller de sekundene da det gikk opp for meg hva som holdt på å skje... ..var intense.

 

Var da 10 cm fra å ødelegge nabobåten (og min egen). Fikk heldigvis til å presse gir i fri ved å knekke gasswire. Og hoppet over vindskjermen for å stoppe siget mot nabobåten. 

 

Endte opp med ingen skrammer,  veldig svett og superglad for at det skjedde i vindstille vær. Fikk hjelp til å dra båten inn i egen bås igjen.

 

En slik wire hendelse kom uten forvarsel, og det vil jeg helst unngå skal skje igjen...

 

Blir hyggelig for oss andre nå å følge og lære teakarbeid fra deg.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 30 minutter siden:

Nydelig båt du har, og flott arbeide med dekket.

Vurderte du å nate i skjøtene? Å kanskje heller la skjøtene være rette, med nating?

 

Synd med badeplattformen, ser frem til å se hvordan du løser dette. Er det en tanke å sette på en rørramme av syrefast stål helevene rundt teaken, slim at treverket blir noe beskyttet mot sammenstøt med andre båter eller brygger?

 

Rette skjøter med nating ble umiddelbart forkastet. Natete skjøter ville blitt for synlig og ødelagt inntrykket.

 

Rørramme under teaken blir det neppe. Men det blir flere forserkninger, både med teak og syrefast stål. Det kommer mer om det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og da er vi i gang igjen . . . .

 

Først noen bilder fra da plattformen var ny. Den fine detaljen rundt ankerdroppet er nå revet helt av og svært skadet. På undersiden ser en tre stykk rustfrie støtter som går ut fra hengslene. Slike støtter mangler på de to ytterst hengslene. Her er det rom for forberdring med to støtter til for å stive av og forsterke yttersidene av plattformen.

 

IMG_6360.JPG.f458b50e9299a8c537de507bfbe340e0.JPG

IMG_6357.JPG.4f4f0f737656a145fcc5efae3ba91f81.JPG

 

Plattformen må demonteres og taes hjem til snekkerloftet i Gjerdrum. Hengslene lot seg i praksis ikke løsnes fra båt eller plattform. Løsningen ble å ta ut hengselboltene. De hadde skiver i begge ender som var sveist fast, men med vinkelsliper gikk det greit. Styrmannen sees i aksjon med battridrevet vnkelsliper fra 18V serien til BT. Den funker bra . .

 

IMG_0908.JPG.d129c494907255113b802223fcc4e5db.JPG

 

 

Davitene var greie å ha for å buksere plattformen ut. Den veier rundt 40 - 45 kilo. Ingen falt i vannet, og intet verktøy mistet . . .

 

IMG_0928.JPG.56e0621fda8f3a284c10853f47b2d9e6.JPG

 

Og her er delene på plass på snekkerloftet. Mangler emner i teak foreløpig, men mye forberedelser kan gjøres. Mer om det etter hvert . . .

 

IMG_0936.JPG.356649df520ceac98a7330a3f484675a.JPG

 

IMG_0934.JPG.70dfe3fb3219639e885426956d87bb37.JPG

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Her blir det snakk om mange skjøter i trallverket. Da har stymannen og jeg i samråd kommet frem til den modellen som vist her. Jeg har lagd positiv og negativ fresemal med metoden jeg viste for å skjøte teakstaver på dekket. Testmodellen er i simpel gran. Ellers blir det snakk om flere typer fresemaler etter hvert . . . .

 

 Da er det bare å få skaffet egnete emner i teak

 

IMG_0959.JPG.5fcf355324996c35600942766b652286.JPGIMG_0961.JPG.5ea1f214894883590e2f31de3f13052d.JPGIMG_0962.JPG.0e25e2871f828632f48f8a5c1d44e565.JPG

IMG_0957.JPG.6458968a47be4438bf7e9dc6590fe5a5.JPG . Og det kan ta tid . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Mens jeg leter etter passende teakemner til plattformen har vi begynt å forberede peresenningen i marinaen. Saowanee skal overvintre i Frognerkilen i Oslo. Foreløpig er stativet på plass.

 

Det starter med et hjemmesnekret sattiv på kabintaket. Med det har jeg et stabilt utgangspunkt for resten som er kjøpestativ i aluminiumsrør. Det er plug-and-play og monteres uten verktøy.

IMG_0995.JPG.150384531afec36e4ec1e001aa49ba11.JPG

IMG_0992.JPG.02e0fd3fe88d9071f1869deed9d7bca1.JPG

IMG_0994.JPG.8d688325fc382a7d59cb1917b01aac27.JPG

 

 

For festene på rekka har jeg laget meg en form for "apehånd". Jeg slipper fomlingen med rørklammer som både er tungvint og lett ødelegger rekka.

 

IMG_0987.JPG.d89853fe960f2fcce9d14b76a38ee8f1.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Huff. Da er det vinter igjen. Ser frem til mai/juni og mer plattformsnekring. En fornøyelse å følge med. Hvor er det du kjøper fresestål? Jeg trenger noe mer avansert enn det jeg finner hos Biltema.

 

 

Vinteren kommer faktisk hvert år i Norge . .  Men snart drar jeg til Thailand for overvintring. Men noe mer plattformsnekring skal jeg greie før jeg drar.

 

Fresestålene kjøper jeg mest på eBay. Billige, men med lang leveringstid. Utvalget er stort og kvaliteten er bra nok for mitt bruk. Noe kjøper jeg også på Lazada når jeg er i Thailand. Da er leveringstiden mye kortere.

 

Jeg har en blå Bosh håndoverfres for 8mm tange. _Den bruker jeg mest i fresebordet. Og så har jeg en liten håndoverfres av ukjent fabrikat for 1/4" tange. Den er veldig hendig til småarbeider som avrunding av kanter og sånt.

 

I Thailand har jeg en Makita håndoverfres med hjemmelaget fresebord. Den er for 1/2" tange. Det skal ikke være lett. Overgangshylser mellom forskjellige tangediametere får jeg også på eBay.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og da er det videre med plattformen. Først gjelder det å bestemme hvor mye av de avrevne delene som kan gjenbrukes. Og eller er det mye som kan gjøres før selve teakarbeidene begynner.

 

Heldigvis lot det seg gjøre å lappe sammen detaljene rundt ankerdroppet. Dette ser ut til å bli bra og nesten usynlig reparert når det blir finpusset til slutt. Ellers har jeg renskåret der det må skjøtes inn nytt trallverk. Til det var det hendig med en japansag fra Clas Ohlson . . .

 

IMG_0983.JPG.c5420f6916779d569a6cc7c7e4fc9cc3.JPG

 

IMG_0981.JPG.3576b3149086f4f5dc5591628d86da77.JPG

 

IMG_1001.JPG.3f90a25976b4cff3158ba0f102d55749.JPG

 

 

Plattformen hviler på tre syrefaste støtter som går ut fra hengslene. De to ytterste henslene hadde ikke slike støtter, men det vil de få nå. De blir laget av 6x75 mm syrefast flattstål, pusset og blankpolert og sveist mot hengslene. Dette er nørdvendig både for fremtidig styrke og støtte, men også som forsterkninger etter reparasjonen.

 

IMG_0980.JPG.10fd98424fc2c197d3b2983353e23fb3.JPG

 

 

 

Som før nevnt blir detet forberedt for spesialskjøter for å "sy" inn nye lister i trallverket. Rettte skjøter er forbudt både av styrkemessige og estetiske hensyn. Denne geometrien har jeg designet for å kunne frese etter mal uten å skade gjenværende detaljer. Det er viktig å ha utgang for fresen uten at den berører og skader noe som skalø bevares.

 

IMG_0974.JPG.e7ca02e470481be6ce1397099c804d78.JPG

 

 

IMG_0986.JPG.9b1924ec8bce2f3a7acfcd0e58bab8b7.JPG

 

IMG_1004.JPG.737560ab7a89ec1ec27c3f4428dfd1e2.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Og da fikk jeg positivt svar fra forsikringsselskapet. Jeg får utbetalt en rund sum for å gjøre jobben med akterplatforen selv, inklusive rimelig betaling for medgåtte arbeidstimer.

 

Beløpet er nøyaktig i henhold til omkostningsoverslaget jeg sendte dem, minus 5000 kroner egenandel. Jeg bruker nok flere timer enn jeg antydet, men det går på konto for pertentlighet og finurlige detaljer.

 

Jeg har også fått telefon fra han som jeg kolliderte med. Han sier at badestigen hans var blitt litt skjev om måtte rettes. Det mente han var en bagatell som kunne fikses av en bekjent på et par timer. Hyggelig og positiv kar. Kontaktmannen min i If mente at siden det var et hendelig uhell, skulle han egentlig ta det på sin egen kaskoforsikring. Men pytt pytt. Vi krangler ikke om det sa han, så If tar den også . . . .

 

If, kanskje ikke best på pris, men best på skadeoppgjør . . !

Bare positive erfaringer med dem, og humøret har fått seg et realt oppsving  :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Da har jeg sjekket lageret av treverk på snekkerloftet. Jeg fant nok brukbar teak til å reparere trallverket. Men må desverre da dele opp noen store fine emner. Dette er resirkuleret, tettvokst gammel teak fra Thailand. Det er sånt som jeg fikk til overs da vi flyttet og byde opp igjen gamle hus i Chiangmai på 90-tallet. Man får kjøpt resirkulert teak enda i Thailand, men det koster . . . Ny teak er ikke å få kjøpt lenger.

 

Dette er deler som jeg har tatt med hjem i kofferten gjennom årene, og derfor ikke så lange emner. Det jeg trenger til rammeverkt på plattformen må jeg ta med hjem til våren. Da blir det handletur på landsbygda utenfor Chiangmai.

 

Emnene ble akurat lange nok til å "sy" inn det som må erstattes.

 

IMG_1003.JPG.dfe5a2079b7bfcbd8afee6ba0fa8609e.JPG

 

Og da kan pirkearbeidet begynne. Jeg merker og freser en list av gangen.

 

IMG_1014.JPG.c35db86b504882f62d7b0450faf2903c.JPGIMG_1022.JPG.0ad29a8d59c44946d9a57e437435209e.JPG

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...