Jump to content

Oppussing av elektrisk anlegg, Biam 800


Kenneth 81

Recommended Posts

Denne tabellen burde finnes i Dokumentarkivet :yesnod:

 

Kan du legge den der? På et eller annet sted så den finnes igjen? Sammen med kabelkalkulatoren er kanskje en god ide?

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Kan være greit å kable begge batteribankene like grovt fram til "Nødkjøringsbryter". Det er jo ved evt tomt startbatteri at denne får funksjon, og da må kabelen fra forbruksbanken også tåle strømmen til startmotoren.

Alle kabler mellom motor, batterier og hovedstrømsbryterene blir dimmensjonert for start ja. Det er tross alt ikke mange meterene det er snakk om så det er liten vits i å spare seg til fant på det. :smiley:

 

La selv opp 25 mm2 fram til dash på min gamle båt, på den nye båten er det originalt opplegg, kan ikke være stort mer enn 16 mm2..

Veldig sjelden at forbruket hos meg er spesielt høyt. Under gange er det jo stort sett litt lanterner, varmer og kjøleskap. I uthavn er det jo stort sett VM i strømsparing :lol:

De store forbrukerne er inne veldig kort tid av gangen, trykkvann/dass osv. Så jeg tror nok at de 25 mm2 kablene lever et veldig godt liv.

25mm2 bør være nok til å ta seg av det meste av forbruk ja! Sytråder på 16mm2 høres ikke fullt så imponerende ut, hehe. Det blir nok 25mm2 eller 35mm2 fra forbruksbanken og frem til fordelingen hos meg. Noe mindre enn 25mm2 blir nok veldig fort for tynt.

 

 

 

Kan jo ta med et strømsparetips vi bruker med det samme: Vi har alltid 2-3 fryseelementer liggende i frysedelen på kjøleskapet. Disse fryser under gange og gjerne en stund etterpå. Når vi legger oss så slår vi av kjøleskapet, både pga strømsparing og lyd. Om morran har kjøleelementene holdt skapet helt kaldt og fint! (Fruens idé, men funker likevel :giggle: )

Det er jo egentlig ett ganske genialt tips! :smiley: Strøm får man som kjent aldri for mye av i uthavn! (Gudene forby at pilsa blir varm :nonod: )

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Håper ikke trådstarter blir sur for disse litt utenomtråden spørsmål.. Har lært en god del av denne tråd ihvertfall, så takk for det :-)

Ingen fare! Jeg lærer jo tross alt litt av avsporingene jeg og! Dessuten kan jeg være ganske så flink til å spore av selv til tider... :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips Arvid! Kjøleskapet mitt er gammelt og er nok ikke fryktelig effektivt så alt som kan hjelpe på forbruket er verdt å få med seg! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er jeg endelig i gang med rivingen.

Det virker som om en del av forbrukerene henter jord fra styrekonsollen med egen eller felles kabler, men mesteparten henter tilsynelatende kun + fra styrekonsollen og har - koblet rett til batteriene. Det skyter effektivt planen min om å trekke de nye kablene med de gamle i stykker. Særlig siden mesteparten av kablene fra styrekonsollen går i form av to kraftige bunter... :headbang:

Med andre ord, jobben blir værre enn først antatt. Men men, det er ingen vits i å sette seg ned å furte! Jeg har fått fjærnet mesteparten av rotet til forbrukerene fra innsiden av styrekonsollen. Det ble ca en standard handlepose med søppel. Ledninger til motor og instrumenter er rimelig rotete de og, men det får vente litt.

 

bilde

 

bilde

 

Bildene er tatt ca halveis ut i arbeidet. Alt av ledninger på venstre side, innkludert skrotet de er festet til er nå fjærnet. Flere bilder følger senere i dag. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jobben går stadig videre. Batteriene er løftet ut så jeg kan komme til ledningene nede i batterirommet.

 

bilde

 

Ledningene er buntet opp under dørken og festet med ca 1000 strips, noe som gjorde at undertegnede måtte på huet nedi det lille hullet der for å få djevelskapet løst. At jeg kom meg opp derifra uten hjelp anser jeg rett og slett som ett mindre mirakel!

 

bilde

 

Ellers så går det stadig fremover med rotet i kjøleskaphullet. Det ser værre ut enn det var, men det er fjernet bortimot ei mil med ledninger:

bilde

 

Skaien under targaen er blitt "demontert" for å komme til ledningene der. Her ble nok ett bevis på at elektrikeren skulle vært skutt: Ledningsbunten var LIMT fast i targaen! Etter en god del om og men så fikk jeg ting løs uten å ødelegge noe.

bilde

 

Jeg fikk også revet ut den gamle stereoen, samt haugevis med kabel fra kabinen. Der var det og en del utrolig merkelige løsninger. Blant annet så er strømmen til stereoen, leselyset i kabinen og 12V-uttaket ved navigatøren dratt fra batteriet, bakover nesten til hekken, over til styrbord side og fremover, i stedet for å gå under stikkabinen og rett inn i kabinen sammen med ledningene til vannpumpa. Dette har jeg ikke bilder av fordi jeg var alt for opptatt med nordnorske gloser :headbang:

 

I morgen blir det ennå en økt. Forhåpentligvis så blir jeg ferdig med rivingen da. :pray:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Mye godt arbeid! Og mye god spagetti der. Drar fort med seg ekstraarbeid når det er gjort sånn som der... Var nytt trekk i targa`n med i beregningene, eller berger du det du har?

Takker og bukker. :smiley: Det er spaghetti nok til å fôre halve Italia i en måned, minst! Men det minker sakte men sikkert. Jeg håper jeg klarer å berge skaien i targaen. Budsjettet ser allerede ut til å bli blåst i filler så jeg må prøve å begrense utgiftene litt. Om det ikke blir pent, så får jeg bare skifte skaien når feriepengene kommer.

I etterpåklokskapens skarpe lys så burde jeg nok ha kjøpt en billigere båt og satt differansen av til oppussingsbudsjettet, men gjort er gjort og resultatet skal bli bra til slutt. Det tar bare litt mer tid enn jeg håpet. :smiley:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

 

Det gode med slikt arbeide er at man får gjenoppfrisket sitt opprinnelige ordforråd!

:lol:

Det er godt å stadfeste at ett år i hovedstaden ikke har utslettet gamle kunster! :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Veldig interessant tråd. Hvordan har du tenkt å merke ledningene? I båten min er det benyttet ledninger med påstemplet tekst og noen gule klamre som er festet rundt kablene.

Godt å høre at tråden blir satt pris på. Det oppmuntrer til fortsatt bildetaking og posting! :cheers:

 

Merkingen er ett godt spørsmål. Jeg har ikke blitt helt enig med meg selv der. Foreløpig så bruker jeg bare maskeringstape som jeg skriver på med en tusj. Ikke særlig raffinert og på ingen måte godt nok i det lange løp, men det er en enkel og effektiv måte å holde orden mens man arbeider. Til syvende og sist så håper jeg å finne slike nummererte ringer jeg kan tre på kablene for å gi kablene hvert sitt nummer. Må bare huske på å skrive ned hva nummerene betyr og laminere en liste og feste den på en lur plass. :smiley:

 

Biltema hadde akkurat det jeg var ute etter, men de er vist godt ut at sortimentet nå :nonod:

 

Tips mottas gjerne! :cheers:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips norwood og Zach! :thumbsup:

 

"En båt er ett stort hull i vannet som man kaster alle pengene sine i", Fortego :giggle:

 

En ting er ihvertfall sikkert når man mekker båt: Hvis man tar sitt opprinnelige budsjett, dobbler det og legger på ytterligere 10%, da har man kommet ca halvveis i mål.... :crazy:

 

Dårlig med oppdatering her siste uken, men det skyldes at jobben sendte meg til California på mandag og jeg var ikke hjemme igjen før på lørdag. (skikkelig trist med 20-22 varme, sol og skyfri himmel :giggle: ).

Lørdagen før avreise ble også tilbrakt i båten og da ble rivingsarbeidet 99% ferdig. Jeg har litt bilder fra lørdagen så skal prøve å få dem opp etterhvert. Alt i alt så må jeg si at jeg er overrasket over at en båt med så lite elektriske dingser ombord kan ha så mange ledninger! Det er rett og slett utrolig! Men det skal jo nevnes at knapt halvparten av dem satt fast i noe i begge ender.... Det har rett og slett vært utført mye latmannsarbeid ombord de siste 25 årene. :nonod:

Med litt flaks så skal jeg snart begynne å trekke nye kabler snart. Etter å ha revet så mye så skal det bli godt å komme i gang med noe litt mer konstruktivt!

Det kommer nok litt endringer i forhold til tegningene, men ikke noe radikalt. Den største blir nok at jeg kommer til å lage en liten underfordeling på badet. Det må trekkes noen alvorlige kabler ditet for å forsyne den elektriske porselenstronen, men siden den ikke akkurat skal gå 24/7, så tenker jeg at kablene til tronen kan fordeles videre til lys på badet og i kabinen og telefonladeruttak (USB) hos navigatøren (som sitter rett bak tronsalen). Da sparer jeg litt dobbelttrekking og får ett litt ryddigere system.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Da prøver jeg og laste opp bildene fra siste økt med riving. Det ble ikke så mange bilder da jeg jobber alene i båten og bare har telefonen som kamera.

 

Denne gangen har rivingen vært konsentrert til kabinen og tronsalen, i tillegg så tok jeg ledningene til lanternene. Her var det litt fiffige løsninger for å si det forsiktig. Det gikk en kraftig multileder ca fra batterirommet på styrbord side, akterover, rundt septiktanken over på babord side, og fremover igjen før den ender oppi tronsalen på babord side rett innenfor døren til kabinen. Babord lanterne var koblet til denne ett eller annet sted på veien rundt.

Fra denne lederen gikk det strøm til ett 12V-uttak til navigatøren (koblet under taket inne på tronsalen), det gikk også strøm til lys i tronsalen og (utrolig nok) også størm til den elektriske porselenstronen. Tronen krever 15A på maks, så spenningsfallet i den lederen må ha vært rimelig forbausende på det værste....

For å legge til litt mer rot, så står vannpumpen inne på tronsalen. Kablene til denne starter i styrekonsollen, går akterover, under stikkabinen, frem til kabinen, under trappen ned til kabinen og inn i tronsalen der pumpen som sagt står. Det hele blir ikke særlig bedre av at radioen sto montert oppe under taket i kabinen i veggen til tronsalen rett innenfor nedgangen til kabinen. Med andre ord, radioen tok opp plass øvert i hjørnehyllene innenfor døren til tronsalen.

For å lage litt mer rot så fikk denne strømmen sin fra styrekonsollen, over takplatene i kabinen (sammen med ledningene til vindusviskerene, og taklampen i kabinen samt en salig bunt med ubrukte ledninger som muligens kan ha vært til noen av de andre lysene en gang i fortiden...)

At noen har klart å lage ett slikt salig rot av ett elektrisk anlegg med så få komponenter i seg synes jeg er direkte imponerende! :crazy:

 

Litt bilder:

 

Her er den elektriske porselenstronen med vannpumpen nede ved gulvet på venstre side:

bilde

 

I hullet øverst på bakveggen sto ett 12V sigarettenneruttak til navigatøren:

bilde

 

Dette bildet er taket på tronsalen etter at jeg tok ned takplaten. Kabelbunten inneholder diverse ledninger som er trukket over takplatene til kabinen fra styrekonsollen. Den enslige ledningen som henger rett ned litt til venstre for midten er antenneledningen til FM/AM-radioen. Denne antennen er liten og elending og skal ikke brukes. For å slippe å få ett hull å lappe, så klippte jeg bare ledningen av. Det kan hende jeg tar bort antennen etterhvert, men dette er ikke en prioritert oppgave.

bilde

 

Etter litt om og men så klarte jeg å ta ett par bilder mellom takplatene og taket på kabinen. Jeg prøver å unngå å måtte ta ned hele takplaten da rammen rundt takluken må ned for å få det til. Jeg fikk kabelbunten ut på dette viset, og forhåpentligvis så klaret jeg å trekke nye kabler her uten å demontere mer:

bilde

Ett til:

bilde

 

Planen er å trekke alt av kabler til kabinen og tronsalen denne veien. En 6- eller 8mm2 hovedkabel skal gå fra hovedfordelingen i styrekonsollen til en liten fordelingsboks der radioen sto. Der skal det være en koblingsskinne som fordeler en 6- eller 8mm2 videre ned til den elektriske porselenstronen, samt 2,5mm2-kabler til taklys i kabinen, lys i tronsalen, leselys i kabinen og 12V-uttak til navigatøren. Vannpumpen får sin egen 2,5- eller 4mm2 kabel som skal gå samme rute fra hovedfordelingen og bryterpanelet i styrekonsollen. I tillegg så skal ledningen til babord lanterne sansynligvis trekkes denne veien og så akterover til lanternen.

 

Alt i alt så håper jeg at dette gir ett langt mer rasjonellt og oversiktelig el-anlegg med kablene trekt i ett absolutt minimum av forskjellige veier og ruter. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Du får trøste deg med at under instrumentpanelet på Polarn har nok spagetti til å fore HELE italia i en mnd :smiley: Men nå er den ikke lenger mitt problem. Den får ny eier til lørdag. Skal følge tråden din, utrolig inspirerende og lærerik :thumbsup:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Utrolig hvor mye som dukker opp underveis! Hadde samme "problemet" med en Bayliner som jeg skiftet ut hele el anlegget i. Var overraskende mange ledninger som endte opp i ingenting...

Synes plana di om en underfordeling høres grei ut. Med den løsningen beholder du jo også et større ledertverrsnitt enda lengre ut i installasjonen.

Og helt sikkert like oversiktelig. Du har helt tydelig full kontroll!

Btw, "tronsalen", den var ny :lol:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med salget Polarn! :smiley: Tenker du er glad for å slippe den opprenskingen :giggle: Satser på at den kommer seg i sitt rette element nå da :smiley:

Godt å høre at tråden har litt nytte for seg. Skal prøve å bli flinkere til å ta bilder når jeg begynner å legge nytt. [emoji106]

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ledninger i gamle båter formerer seg Sjøfare, det er har jeg blitt helt sikker på nå! :crazy:

Idéen med underfordeling meldte seg når jeg innså at porselenstronen trekker MYE strøm, og at det uansett ville være enklest å trekke resten samme veien via tronsalen og. :smiley: El-anlegget akter jeg å ha full kontroll over! Det er litt værre med budsjettet, men det er en helt annen sak... [emoji14]ray:

 

Porselenstronen er jo velkjent, og det er vel like velkjent at tronen står i tronsalen? :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...