Jump to content

Oppussing av elektrisk anlegg, Biam 800


Kenneth 81

Recommended Posts

Da har jeg endelig fått tatt meg en tur i båten igjen. Håpet var at jeg skulle få trukket noen ledninger i dag, men dessverre så fant jeg ut at jeg skulle rydde litt.

Båten ble tatt i flittig bruk rett etter overtakelsen, så det var litt å ordne opp i etter forige eieren. Resultatet ble fullt bagasjerom i Astraen. (ikke at det er den aller største utfordringen).

Det ble heldigvis tid til litt fornuftig ting og: Jeg målte opp kabelstrekkene fra starter til hovedstrømbryterene og videre til batteriene. I prosessen konkludererte jeg med at å trekke kabelen fra starteren til hovedstrømbryterene blir ett ganske stort mareritt. Klaringen mellom starteren og skottet mot dieseltanken er absolutt minimal, noe som betyr at det blir jobbing i blinde. Med en hånd. Opp-ned i motorommet. Gjett om jeg gleder meg!

 

bilde

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

På kabelstokken, i bakkant av motoren, henger det ett relé. Er det noen som har ett forslag til hva det kan være?

 

bilde

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Til mindre forbrukere holder det fint med lampettledning, høyttalerledning på 1.5mm2 er også helt ok, jeg kjøper en på jula som er rød og svart. Ingen vits med overkill, husk atspenningsfallet kun blir høyt dersomforbrukeren trekker mye strøm. LED pærer 12V kan du kjøpe påDX.com, de trekker nesten ingenting...

En god ide å putte niter på enden av ledningen, men da må du ha en dyr nite tangbare industri elektrikere har...

Redigert av tekniker3 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Største grunnen til at jeg kommer til å bruke 2,5mm2 på de fleste forbrukerene er at jeg har en 50-merers trommel med 2,5mm2 to-leder. :smiley:

Som bonus så har jeg da kraftige ledninger over alt tilfelle jeg får lyst til å koble på noe mer i fremtiden.

Spenningsfall og strømligningen har jeg fremdeles god kontroll på på tross av at det er noen år siden jeg tok bachelorgraden i elektronikk. [emoji106]

Jeg har kjøpt meg en ganske grei kabelskotang. Den, fortinnet kabel og krympestrømpe, så blir nok resultatet greit til slutt.

Hvis det blir nødvendig, så har jeg loddebolt i backup. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

PS! Når du er ferdig i båten din Kenneth er veien meget kort bort til havnesjefens Tresfjord hvor samme jobb venter! Godt det er jeg som har nøkkelen til trucken! Hi hi

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Klarer jeg å få orden på el-anlegget i Biamen så skal jeg alltids få tjuvkoblet trucken Dicamini! :giggle:

Eller så kan vi gjøre en deal: jeg rydder i spagettien på Tresfjorden så tar du vårpussen på Biamen! [emoji106]

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Til sammen 10 meter rød 70mm- kabel og 5 meter sort 70mm2-kabel trengs for å få batterier, starter, dynamo, skillerelé og hovedstrømbrytere sydd sammen. For å hjelpe med den jobben så trengs det en liten haug kabelsko. Disse fra maritim ser ut til å kunne gjøre jobben:

bilde

Men jeg er rimelig sikker på at kabelskotangen min tisser på seg og løper og gjemmer seg om den får se disse kabelskoene... Hvordan får jeg disse til å sitte fast i kablene uten å ruinere meg helt i prosessen?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ser ut som om jeg trenger å bruke den 14 ganger til sammen, så da er det kanskje verdt det? :giggle:

Skrustikke hadde vært kjekt å ha uansett, men med liten leilighet så ender den nok opp bortgjemt i kjellerboden til slutt, men vel verdt å tenke på det og.

Takk for forslagene! :smiley:

 

Fant denne på biltema:

bilde

Er det noen som har prøvd den? Er den ett brukbart alternativ?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Den ser ut til å være grei den. Du må bare ha ett hardt underlag og en god hammer så fungerer den der utmerket. 

 

I teorien kunne du bare ha banket kabelskoen flat med hammer, men det hadde ikke blitt så veldig bra resultat utav. Den du har linket til

gir ett mye mer presist merke i skoen  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått tatt meg en tur i båten igjen. Etter time etter time med riving og rydding så var det endelig på tide å gjøre noe konstruktivt: Trekke kabler!  :thumbsup: Her er litt bilder fra den jobben: 

 

Jeg begynte med lanternene. Side og akterlanternene for å være nøyaktig.

Helt i hekken på Biamen så er det ett ganske stort rom som for øyeblikket kun inneholder ett par skroggjennomføringer og styremaskineriet. På tross av en noe trang åpning inn til rommet, så var arbeidsforholdene akseptable. (De hadde nærmest vært direkte gode om jeg hadde hatt ett litt mer fornuftig forhold mellom høyde og diameter...)

 

Til akterlanternen. (Da fotografen tydeligvis ikker er så stødig på hånden som han innbiller seg, ble bildet litt utydelig)

Ledningen er festet til skroget med strips og "stripsblokker" som er limt til skroget med dobbeltsidig tape. Tiden vil vise om sterkere lut må til, men enn så lenge så henger ting der de skal.

20150401_132426.jpg

 

Sidelanternene er ikke like lett tilgjengelig, men med hjelp av mobilkameraet, yoga-lignende arbeidsstillinger og rein stahet så kom de på plass de og. Her er babord side. Jeg glemte å ta bilde på styrbord side:

20150401_132405.jpg

Jeg begynner å bli ganske dyktig på å arbeide i blinde...

 

Ledningen til babord lanterne var opprinnelig trukket fra styreposisjon, akterover forbi batterier, rundt septiktanken, over på babord side, fremover bak pantryet og så til lanternen. Håpløst omvei som ikke tjener noen hensikt spør du meg.

Da jeg allikevel skal trekke en del ledninger via tronsalen (som er på babord side rett innenfor kabindøren) bestemte jeg meg for å trekke kabelen til babord lanterne samme veien. For å få plass til å jobbe, så måtte styrbord halvdel av innertaket ned.

 

Her kommer kabelen til bobord lanterne samt kablene til begge vindusviskerene ut fra baksiden av styrekonsollen:

20150401_132139.jpg

 

Her krysser kablene kabintaket over mot babord side. Skarpøyde observatører vil legge merke til at tre kabler har blitt til to. Dette av den enkle grunn at styrbord vindusvisker er omtrent rett bak hodet på kameramannen:

20150401_132222.jpg

 

Kabelene forsvinner inn over babord halvdel av innertaket og videre inn til tronsalen. De observante av dere har sikkert oppdaget at en ny, tredje kabel kommer inn forutfra. Denne går fra taklampen i kabinen og inn til tronsalen der den til slutt skal ende opp i underfordelingen som blir plassert der:

20150401_132228.jpg

Grunnen til at jeg ikke har strammet stripsene ennå er at det skal en 2x8mm2 (eventuelt 2 stk 1x8mm2) kabel samme veien, fra styrekonsollen og til underfordelingen i tronsalen, for å forsyne underfordelingen. Kanskje litt overdimmensjonert, men de skal drive den elektriske tronen, samt ha plenty kapasitet til å støtte fremtidige utbygginger av el-anlegget i kabinen.

 

Her er andre enden av kabelen til taklampen:

20150401_132236.jpg

 

Det neste bildet er tatt sittende på den elektriske tronen og viser kablene som kommer inn i tronsalen:

20150401_132258.jpg

Den brune stumpen som kommer opp i bunnen av bildet går til tronsalbelysningen. Både stumpen og belysningen skal erstattes etterhvert.

 

Ikke ett fryktelig godt bilde, men hvis dere ser skikkelig nøye etter, så kan dere skimte den sorte og røde ledningen som skal gå fra leselyset helt til høyre i bildet og inn på tronsalen og underfordelingen der:

20150401_132243.jpg

Den er ikke festet i lampen ennå da jeg vurderer å bytte lampen, samt muligens sette inn en på venstresiden i bildet slik at både admiralinnen og kapteinen får hvert sitt leselys.

 

Tilbake til tronsalen! Da jeg, så langt det er mulig, ikke vil at kabler skal ligge klemt mellom innertaket og "dragerene" det er skrudd fast i, så må det bli litt omveier på enkelte kabler. Det er mange profiler og lignende oppe under taket, ved å trekke kablene rundt disse så unngår jeg at de havner i klem. Kablene som kommer inn på tronsalen via kabintaket er trukket helt over taket mot babord side. Der går de rundt enden på en av "dragerene", akterover og så mot styrbord igjen til den fremtidige underfordelingen:

20150401_132311.jpg

Kabelen som kommer inn ovenfra på bildet er kabelen til babord lanterne. Til høyre i bildet går kabelen til leselyset i kabinen.

 

Rett innenfor nedgangen til kabinen, på den lille veggflisen mellom døren til tronsalen og døren til kabinen, var det montert en elendig bilstereo. Den har blitt kassert og etterlater seg ett elegant hull i vegge;

20150401_132333.jpg

På akterveggen i tronsalen, rett innenfor dette hullet, kommer underfordelingen til å bli montert. De kablene som henger her er henholdsvis taklys og leselys i kabinen. Når alt er på plass så må jeg lage meg en form for lokk over hullet. Men det er kosmetisk og ikke funksjonellt, så det har lav prioritet for tiden.

 

Samme hullet sett fra el-tronen:

20150401_132320.jpg

 

Det ble gjort litt arbeid ute i cockpit og. Der har jeg desverre vært usedvanlig sløv til å ta bilder. Det må rettes opp neste gang jeg er i båten.

Men ett par blinkskudd ble det. Her kan den skarpøyde skimte vindusviskere med tilhørende ledninger:

20150401_132349.jpg

Litt mer interesant er det kanskje å vite at den "profilen" i plast som går opp fra "benken" under vindskjermen som vindskjermen er montert på, er "kanalen" jeg trekker ledningene fra styrekonsollen og til tronsalen igjennom.

 

Til slutt så trakk jeg ledningene til lanternemasten. Der er det tre forbrukere: Topplanterne, ankerlanterne og horn. For å spare ledning og plass (ikke minst plass. Det er trangt å trekke ledninger i targabøylen) så har jeg gått bort ifra prinsippet om "en forbruker, ett ledningspar". Jeg trakk en 2x2,5mm2 opp til topplanternen og koblet rød til topplanternen. Sort splittet jeg ut nede ved roten av lanternemasten. Her ble den koblet til ledningen til hornet, samt en kort sort stump som går opp til topplanternen.

Topplanternen har to koblingspunkt for + og to for -. Det ene minus-punktet ble koblet til kabelstumpen som går ned til hornet og videre til sort på to-lederen. Det andre ble koblet til nok en sort ledningsstump som går til ankerlanternen. Slik har alle tre forbrukerene i lanternemasten felles minus/jord. To stk. røde 2,5mm2 kabler ble også trukket opp til lanternemasten: En til topplanternen og en til hornet. Summa summarum så ble det da fire i stedet for seks ledere opp til lanternemasten. Det sier jeg meg ganske fornøyd med.

 

Bilder ble det desverre lite av, men slik ser kabelbunten i bunnen av masten ut:

20150401_153327.jpg

Jordkobingen og koblingen til hornet har fått krympestrømper. Disse blir varmet opp så snart jeg får lånt meg en varmluftspistol eller lignende. Dette er de eneste koblingene som ikke en under tak eller inne i en lanterne. Forhåpentligvis blir dette tett.

 

Dette ble noen timer med arbeide, men det gikk rimelig greit. Ett par ganger så måtte jeg trekke en kabel på nytt på grunn av sviktende konsentrasjon (klarte blant annet å trekke pluss til topplanternen feil vei igjennom hullet i targabøylen :crazy: ), men alt i alt så er jeg fornøyd med denne økten! :smiley:

 

Til slutt ett bilde for å understreke galskapen i det gamle anlegget:

20150401_141615.jpg

Dette er antennekabelen til VHF'en.... Skjøtet ved å tvinne senterlederene sammen og skjermene sammen. Deretter var det surret en halv meter sort elektrikertape rundt. Absolutt forkastelig! :headbang: Apropo forkastelig, kabelen er forkastet og jeg må kjøpe ny... Hipp hurra!  :jollyroger:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Lett å se av detaljene at du har tenkt gjennom dette. Og at du plukker ned såpass mye av innredning, tenker på hvor det kan komme i klem etc er det som skiller en halvhjertet installasjon fra en skikkelig!

 

Veldig bra at du får låne tang til de store skoa. Hverken skrustikke eller den slagsaken fra BT gir noe godt resultat. Verktøyet bør krympe skoen, ikke bare forandre formen på den.

(Kjøpte en sånn slagsak fra BT da jeg byttet jobb og ikke hadde tilgang til tang lengre. Det eneste "varige" resultatet den produserte var sprekken i betonggulvet mitt  :giggle: ) Så den er vel allerede spiker nå.

 

En liten advarsel ang limputene: de har en lei tendens til å løsne over tid. De er avhengige av skikkelig rent underlag, og at man trykker de hardt fast (og gjerne vrir forsiktig frem og tilbake).

De fleste plasser trenger det ikke spille noen rolle, men om du blir plaget av at de faller ned på synlige steder kan det være greit å vaske skikkelig med aceton, bremserens eller lignende.

Har også sett greit resultat der 3M sin dobbeltsidige skumtape har blitt brukt mellom skrog og limpute.

 

Den antenneskjøten var jo gjort med omhu  :nonod:  Hvor mange dB demping som ligger i den tør jeg ikke tenke på engang..

(Verste jeg har sett var en 3x50 mm2 gummikabel, tilførsel til en stor maskin som ble skjøtt på samme måte. Virket i flere minutter den! Eller i alle fall flere sekunder :lol: )

 

Ellers så begynner det virkelig å ligne på noe nå! (Det er "romsdalsskryt" og betyr noe sånt som "ser meeeget bra ut!)  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker Sjøfare! :smiley: Romdalsskryt er tydeligvis ganske lik nordlandsskry, oppe i mine hjemtrakter er "slettes ikke værst" f.esk ett uttrykk for omtrent bunnløs beundring. :giggle:

 

Både min far og min morfar har for lengst prentet inn i meg at hvis man først skal ta seg bryet med å gjøre noe, så skal man gjøre det orntlig. Det er en leveregel som jeg prøver å følge etter beste evne. (Selv om det ikke er alltid det lykkes like godt :crazy: )

I bunn og grunn så koker det ned til en enkel ting: En jobb man gjør skikkelig  på første forsøk, trenger man ikke å gjøre om igjen til neste år. Så alt i alt så blir det jo faktisk mindre arbeid ved å gjøre jobben skikkelig første gang. :smiley:

I båten så blir det jo ett sikkerhetsspørsmål før eller siden. 12-volt høres ikke mye ut, men med ett par solide batterier i andre enden av anlegget så kan strømmene fort bli store hvis først en kabel blir gnagd hull på pga. av den har ligget i klem og blitt utsatt for vibrasjoner. Da blir det fort veeeldig varmt, og som kjent så brenner en plastbåt fryktelig godt og forferdelig fort! :sweat:

 

En ting er sikkert, etter å ha åpnet, krøpet på trange steder og nesten satt hodet mitt fast opp til flere ganger i forsøk på å inspisere trange plasser og dermed faktisk fått sett skikkelig hvor dårlig ting stod til, så hadde jeg ikke turt å sove i båten uten å skru av hovedstrømbryteren. Og selv da hadde jeg ikke sovet godt... :nonod:

 

Med alt det i bakhodet så var veien til å sprenge det opprinnelige budsjettet og begynne fra grunnen av med ett så skikkelig utført arbeid som det jeg har evner til kort! Vi skal ha denne båten en god del år fremover og da skal den ihvertfall være trygg! :thumbsup:

 

Nå glemte jeg helt av å spørre Dicamini om den kabelskotangen når jeg pratet med han sist jeg var i båten, men satser på at jeg ser han der igjen før sjøsetting. :giggle: Det blir helt klart best resultat med godt og rett verktøy! Og så skal man jo slettes ikke glemme at det er disse kablene som det vil gå størst strøm i. (om jeg ikke kobler noe katastrofalt feil under styrekonsollen da... :giggle: )

 

Før jeg limte opp de "stripsholderene" så vasket jeg med hvite sprit (som var det eneste jeg hadde tilgjengelig). Om det er tilstrekkelig får tiden vise. Løsner ting før jeg skur taket på plass igjen, så får jeg få over med noe lim eller dobbeltsidig tape. Håper jeg slipper det, noen av de greiene er rimelig trangt plassert...

 

For å være ærlig så er jeg overrasket over at noen i det hele tatt har hørt meg på den VHF'en... 3x50mm2 med den antennekabel-skjøteteknikken må ha vert direkte spennende! :giggle: I beste fall så får den typen "det går sikkert bra"-holdning ting til å virke dårlig, eller ikke i det hele tatt. I værste fall, med store strømmer på ville veier og kanskje gjerne fuktige forhold, så kan liv gå tapt! :nonod:

 

Neste skritt i prosjektet kommer til å finne sted på laptoppen: De siste delene må bestilles: Ett par koblingsbokser, noen jordskinner, 70mm2-, 35mm2- og 8mm2-kabel, kabelsko, hovedstrømbryter(e) og laderelé står på ønskelisten. 70mm2 skal forbinde batterier, starter/dynamo og hovedstrømbrytere, samt felles batterijord. 35mm2 skal føre strøm fra batterier og hovedstrømbrytere og fram til styrekonsollen og 8mm2 skal gå fra styrekonsollen til underfordelingen i tronsalen og videre til den elektrifiserte tronen. Fra før så har jeg nok 2,5mm2 og 4mm2 til de resterende forbrukerene.

 

Lyset i enden av tunellen kan skimtes! Håper bare det ikke er ett tog som kommer imot! :thumbsup:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker boble65! :smiley:

 

Godt spørsmål! Jeg har ennå ikke kommet så langt at jeg har funnet ut hva jeg skal gjøre med eventuelle hovedsikringer. Rent "instinktivt" så tenker jeg at det er best å ha dem så nært batteriene som overhodet mulig, og da kanskje helst på batterisiden av hovedstrømbryteren.

 

Dette må jeg spekulere litt mer på! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Der var neste bestilling sendt til Maritim:

 

 

1815-03 Stålbørste 4 Rader: 29,00

1795-04 CRC Contact protect 200 ml: 169,00

10033-23 Bep Hovedstrømtavle Horisontal: 2.169,00

10033-85 Bep Koplingsskinne 12Pkt M/ Sort Deksel: 209,00

10121-00 Hornknapp M/Gummihette: 29,00

10183-00 Rele av/på 30A 12V 4-poler: 39,00

10032-06 Bep Sikringspanel 6 Sikringer x2: 538,00

10033-84 Bep Koplingsskinne 6Pkt M/ Sort Dekse x2: 358,00

10033-71 Bep Sikringsholder Flatsikring Enkel x2: 98,00

10033-98 Bep Koplingspunkt Sort og Rød 10Mm: 159,00

Totalt med frakt: 3917

 

Det er jaggu meg dyrt å være hobbyelektriker i båt... :nonod:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...