Jump to content

Oppussing av elektrisk anlegg, Biam 800


Kenneth 81

Recommended Posts

Synes det er bare trøbbel med denne typen viskere.

Derfor ble jeg litt oppløftet da jeg så at du hadde en annen variant  montert.

Kanskje det finnes håp  :yesnod:

 

Det er desverre fint lite merking på de viskermotorene. Det står TMC på selve gearet, regner med det er merket. Men ellers er det ingen typebetengnelse eller noe sånt. Med tanke på det noe slitte utseendet så regner jeg med at de er like gamle som båten (89-modell).

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Det MÅ du!!!

 

Båten har stått feil på den fremste krybba med det resultatet at jeg har fått en liten sprekk og noe delaminering av glassfiberen under vannlinjen forran. Ennå en ting som MÅ fikses før båten skal på vannet...  :headbang:

Men går på med godt mot og satser på at båten er klar til treffet! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Fikk endelig tatt av presenningen her om dagen:

bilde

Båten har ett desperat behov for ny kalesje og en grundig vask, men den er i det minste ute i friskluft igjen. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Det er desverre fint lite merking på de viskermotorene. Det står TMC på selve gearet, regner med det er merket. Men ellers er det ingen typebetengnelse eller noe sånt. Med tanke på det noe slitte utseendet så regner jeg med at de er like gamle som båten (89-modell).

 

Ok. Takk for hjelpen  :smiley:

Jeg leter videre.

Link to post
Share on other sites

Vi fikser den vesle bulken i båten din ganske greit tenker jeg! Vil bare ha oppholdsvær når jeg driver med slikt grisearbeid! Skal vel gå greit å få den på vannet før treffet!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Vi fikser den vesle bulken i båten din ganske greit tenker jeg! Vil bare ha oppholdsvær når jeg driver med slikt grisearbeid! Skal vel gå greit å få den på vannet før treffet!

 

Satser på finvær snart. Får lånt kabelskotang for 70mm2 på mandag så regner med at elektrisk sett så er båten klar for sjøsetting på mandag eller tirsdag! :smiley:

Så da mangler bare bulk-lapping, sink, bånnsmørning, vask, impellerbytte, oppkobling av lensepumpe og helst også bytte av dieselfilter.... Man blir ikke arbeidsledig med gammal båt! :sailing:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ennå en liten jobb unnagjort: Lanternene!

 

I fjor oppdaget jeg att topplanternen var gåen. Jeg byttet den med en fra ett Biltema-sett, men det ble fremdeles ikke lys pga. det dårlige elektriske annlegget. Nå har jeg endelig fått byttet akter og sidelanternene også:

 

Akter:

bilde

 

bilde

 

Styrbord:

bilde

 

bilde

 

Babord:

bilde

 

bilde

 

De nye lanternene er atskillig mindre enn de gamle, derfor lagde jeg de sorte platplatene bak lanternene: De skjuler de gamle skruehullene og fargeforskjellen mellom den plasten som var skjult av de gamle lanternene og den ubeskyttede plasten.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Båten har stått feil på den fremste krybba med det resultatet at jeg har fått en liten sprekk og noe delaminering av glassfiberen under vannlinjen forran. Ennå en ting som MÅ fikses før båten skal på vannet...  :headbang:

 

 

 

Mm, øøøøø, HÆ? Dette hørtes alvorlig ut!!.Bilde av skadene?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Dette begynner å bli veldig bra Kenneth!

 

Tusen takk! :smiley: Det går stadig fremover i det minste. I går fikk jeg 16m2´an fra dashboardet til sikringskapet på badet på plass. Skal i båten etter jobb og begynne i batterirommet i dag.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Mm, øøøøø, HÆ? Dette hørtes alvorlig ut!!.Bilde av skadene?

 

Skal ta bilder etter jobben i dag. Forhåpentligvis så bare høres det alvorlig ut. Må demontere innredning for å komme til å se fra innsiden, men etter det vi kan se fra utsiden så virker det som om det kun er en liten sprekk på ca 10 cm i det ytterste laget med fiber. Forhåpentligvis så finner vi ikke mer når vi begynner å slipe ned. Går det som jeg håper så er det bare litt sliping, ett par-tre små lag med fiber og epoxy, ett par-tre lag med epoxyprimer og bunnsmørning så er båten god som gull igjen. Håper jeg... :sweat:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Erik fikset! :thumbsup: Til ei avveksling så så det værre ut enn det var. Pussingev avslørte at det kunvar en litt kraftig oppskraping. Erik slipte ned og sparklet og pusset og nå har jeg lagt på to lag med epoxyprimer. Mangler kun sink og ett par småledninger før sjøsetting. Resten kan taes etterpå.

Grundigere oppdatering med nilder kommer etterhvert. Alt for mye å gjøre og kort tid til treffet så har ikke tid til å oppdatere fortløpende dessverre. :nonod:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Erik fikset! :thumbsup: Til ei avveksling så så det værre ut enn det var. Pussingev avslørte at det kunvar en litt kraftig oppskraping. Erik slipte ned og sparklet og pusset og nå har jeg lagt på to lag med epoxyprimer. Mangler kun sink og ett par småledninger før sjøsetting. Resten kan taes etterpå.

Grundigere oppdatering med nilder kommer etterhvert. Alt for mye å gjøre og kort tid til treffet så har ikke tid til å oppdatere fortløpende dessverre. :nonod:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Denne tråden har vist blitt grundig forsømt i det siste. Østfoldtreff etterfulgt av mye jobbreising har gjort sitt for å forskyve tråden nedover prioriteringslisten desverre. Men det er på tide med en liten bildeløs oppdatering i det minste (bilder kommer senere):

 

Jeg er nesten ferdig!!!! Alt, unntatt ett par lamper, er koblet opp og fungerer utmerket. Siste innspurten ble gjort dagen før avreise til Østfoldtreffet. Da ble kjøleskap, vannpumpe og toalett koblet opp og testet. Taklampene i kabinen og under targabøylen ble faktisk montert PÅ Østfoldtreffet. :giggle:

 

Kjøleskapet er gammelt og følsomt for spenningstap. Med motoren av og uten landstrøm så startet kompressoren aldri skikkelig opp. Den gikk i maks 1-2 sekund før den stoppet igjen og prøvde på nytt. Dette var nok til å gi litt kjøling, men er nok særdeles ineffektivt og ikke særlig bra for kompressoren. (For å ikke snakke om hvor irriterende det er med en kompressor som konstant står og "pulses"...) For å få så lavt spenningstap til kompressoren som over hodet mulig, så har jeg koblet kjøleskapet rett på batteriet via ett relé og en sikring. Reléet styres fra bryterpanelet på dashboardet. I tillegg så brukte jeg en atskillig kraftigere ledning enn den som var der fra før av. 4mm2 (eller var det 6mm2? husker ikke i farten) i stedet for 2,5mm2.

Dette hjalp svært godt! Nå starter kompressoren som den skal og kjøleskapet fungerer like godt kun på batteri som det gjorde med landstrøm eller motorlading før. Ett svært godt bevis på at det lønner seg å ha kontroll på spenningstap! :smiley:

 

Vannpumpen ble koblet til bryterpanelet med en 4mm2-ledning som ble trukket samme veien som 16mm2-ledningen som går fra hovedfordelingen i dashboardet og til underfordelingen i tronsalen (over innertaket i kabinen). Sikkert litt overkill da den fungerte helt greit med en 2,5mm2-ledning som gikk rundt halve båten før den kom fram, men da jeg hadde plenty med 4mm2 til overs så var det ingen grunn til å la være. :smiley:

Vannpumpen fungerte selvsagt ikke på første forsøk :headbang:. I min erfaring, ikke direkte uvanlig for slike pumper. Jeg demonterte pumpen, plukket trykkbryteren fra hverandre, rengjorde leamikken til den og testet mikrobryteren. Etter montering så fungerte vannpumpen upåklagelig igjen. :smiley:

 

Kvernpumpen til toalettet fungerte helt greit før på tross av 2,5mm2 kabler som var skjøtet svært mange ganger (innkludert en liten bit av noe som så ut som 1,5mm2 til bryteren) og (som alt annet forran i båten) særdeles lange kablestrekk som gikk via de utroligste plassene. Denne kabelvasen er nå erstattet med 4mm2 kabel som går fra underforelingen oppe under taket i tronsalen, via bryteren og til pumpen. Med 32mm2 fra batteri til hovedfordeling, 16mm2 fra hovedfordeling til underfordeling og 4mm2 fra underfordeling og til pumpen så har strømmen, på tross av ett par ekstra koblinger på veien, atskillig mindre motstand på vei fra batteri til pumpe enn hva den hadde med 2,5mm2 som gikk rundt halve båten og vel så det. Resultatet er at pumpen som før virket helt greit, nå går i turbo-racer-fart! Skålen tømmes på 1/3 av tiden i forhold til før og jeg mistenker at jobben gjøres med en god del lavere vannforbruk nå som pumpen går uten håndbrekket på. Ennå ett bevis på at spenningsfall helt klart er noe det er kjekt å unngå! :smiley:

 

Alt i alt så er jeg svært fornøyd med resultatet. Jobben har vært mye større enn jeg forestilte meg og har tatt godt over dobbelt så lang tid som det jeg hadde håpet på. Dårlig tilgang til startmotoren og svært dårlig tilgang til enkelte av plassene jeg har trukket kabler får ta en god del av skylda for det. Men det er jo langt ifra ett ukjent fenomen at slike båt-jobber viser seg å være mer omfattende enn det man så for seg når man startet. Det er en del av livet med gammel båt, så enkelt er det.

Uansett så er det viktigste at jobben er gjort. Det elektriske anlegget er i bedre stand nå enn når båten var ny! I tillegg så er alt grovt dimensjonert og klar for fremtidige oppgraderinger. Den nye plasseringen av hovedbryterene er langt mer praktisk enn den gamle.

Som bonus har jeg og nå muligheten til å parallellkoble start og forbruk slik at jeg kan starte fra forbruksbanken om startbatteriet av en eller annen grunn skulle være flatt.

En ekstrabonus på toppen er at det nå er ett relé og ikke en diode som skiller batteribankene fra hverandre. Uten spenningstapet på 0,7V over dioden så får forbruksbanken bedre lading enn før, noe som er bedre både for den utnyttbare kapasiteten og for helsen til batteriene. :smiley:

 

Kort oppsummert helt til slutt: En forbannade møkkajobb, men helt klart verdt det! :thumbsup:

 

Da den siste innspurten ble gjort i full fart for å få båten klar til Østfoldtreffet så ble det ikke tatt noen bilder underveis. Neste gang jeg er i båten så skal jeg prøve å få tatt litt bilder så dere kan få se åssen det ferdige resultatet ble.

Tusen takk til alle som har kommet med råd, spørsmål, innspill og forslag på veien! Dette har helt klart bidratt til at resultatet har blitt så bra som det har blitt! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Flott at du kom i mål! Tviler ikke et sekund på at dette var mer jobb enn forventet, desto større grunn å være fornøyd når det er over  :yesnod:

Nå har du i alle fall fordelen av et el opplegg i topp stand som du ikke trenger å bekymre deg over med det første, og skulle det dukke opp noe uventet så vet du hvor du skal begynne å lete.

Helt sikkert mange som burde eller kunne tenkt seg å gjøre det samme, og nå ligger det fin beskrivelse her på BP  :smiley:

 

Du får kose deg på sjøen i sommer, uten problemer av noe slag. Det hadde vært fortjent nå syns jeg  :thumbsup:

 

God sommer  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Og nå min gode mann er det bare å ta seg en tur til Krogstadfjorden! Der finner du Solbris som helt sikkert kan gi deg engasjement om du skulle savne for mye å gjøre! :pray:  :lol:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...