Jump to content

Oppussing av elektrisk anlegg, Biam 800


Kenneth 81

Recommended Posts

Flott at du kom i mål! Tviler ikke et sekund på at dette var mer jobb enn forventet, desto større grunn å være fornøyd når det er over  :yesnod:

Nå har du i alle fall fordelen av et el opplegg i topp stand som du ikke trenger å bekymre deg over med det første, og skulle det dukke opp noe uventet så vet du hvor du skal begynne å lete.

Helt sikkert mange som burde eller kunne tenkt seg å gjøre det samme, og nå ligger det fin beskrivelse her på BP  :smiley:

 

Du får kose deg på sjøen i sommer, uten problemer av noe slag. Det hadde vært fortjent nå syns jeg  :thumbsup:

 

God sommer  :smiley:

 

Takker og bukker! Denne sommeren skal nytes på vannet så mye som mulig! Det er direkte deilig å ha ett elektrisk anlegg jeg kan stole på og som fungerer bra! :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Og nå min gode mann er det bare å ta seg en tur til Krogstadfjorden! Der finner du Solbris som helt sikkert kan gi deg engasjement om du skulle savne for mye å gjøre! :pray:  :lol:

 

Jeg tror det blir ei stund til jeg får lyst til å trekke ledninger igjen..... :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Så lenge varte lykken... Ser ut som at enten så har dynamoen tatt kvelden, eller så er det noe mystisk på gang. Null lading! :headbang:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Så lenge varte lykken... Ser ut som at enten så har dynamoen tatt kvelden, eller så er det noe mystisk på gang. Null lading! :headbang:

Hos meg var det noe så enkelt som at kabelskoen på dynamoen hadde knekt, men slikt var vel noe av det første du sjekket. Og nå. etter to uker, så er kanskje problemet løst?

Link to post
Share on other sites

Glemte helt å oppdatete tråden :nonod:

Det første jeg sjekket var kablingen ja. Den var i orden. Når jeg målte direkte på dynamoen på vei hjem fra turen, så fikk jeg bare 13,6 volt.

Vel tilbake i havn så stoppet jeg motoren og sjekket det som sjekkes kan uten å demontere noe. Fant ingenting. Startet opp motoren for å se om spenningen endret seg ved forskjellig turtall, men da fikk jeg 0 volt uansett turtall.

Jeg konkluderte med gåen dynamo. Siden jeg regnet med at å få den fikset ville ta tid midt i sommerferien så skaffet jeg heller en byttedynamo. Etter litt om og men fikk jeg den gamle av og den nye på plass, så nå fungerer alt som en drøm og jeg får 14,3 volt ladespenning målt rett på batteriet! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Det var ikke bare bare å finne en erstatter. Hadde håpet å kunne sette inn en større dynamo enn standarden på 55A. Men å finne noe som passet var vanskelig og/eller veldig dyrt, så da ble det å bytte med en lik den originale. Pengene spart går på "oppgraderingskontoen" og blir om til solcellepanel og regulator etterhvert. :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Innser at dette muligens er litt på overtid, men har endelig kommet meg rundt til å lage en tegning over hvordan det elektriske anlegget endte opp med så se ut til slutt.... :giggle:

Biam 800 el.png

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Erikda said:

Det der var jo dritbra!!!:clap::clap::clap:

 

Takker og bukker! :cheers:

 

Det er fremdeles litt som gjenstår å gjøre (f.eks. få på plass solcellepanel), men det er så mye annet som har høyere prioritet at el-anlegget har sett slik ut de siste årene og kommer nok til å gjøre det i noen år til. :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Fint prosjekt du har påtatt deg! :)
Har nettop gått til innkjøp av en windy 22 dc, og skal legge om alt nytt elektrisk selv, så har noen spørsmål. Er det slik at start hovedbryteren må være inne for at du skal få startet? Og er det samme bryter som forbruks bryteren, eller er disse to seperate brytere? Og er VSR releet koblet til minus? Hvilket VSR rele bruker du?

Må si jeg har fått mange gode råd og mye informasjon fra denne tråden! :)

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for det :smiley:,

 

Riktig nok ett gammelt prosjekt (ble vel ferdig med det elektriske i 2015/16 :giggle:), har bare vært utrolig treg med å få oppdatert tegningene og lagt dem på forumet. :smiley:

 

Jeg brukte denne batterivelgeren med VSR fra BEP:

https://solheim-diesel.no/Produkt/SEARCH/1010658/Batteriladekontroll-BEP-komplett-vertikal

 

Det har tre brytere pluss VSR:

1 Start: må være inne for å få strøm til motoren og starte den.

2 Forbruk: må være inne for å gi strøm til alt annet (unntatt VHF og dieselvarmer som er koblet utenom hovedbryterene)

3 Parallell/nødstart: denne kobler startbatteri og forbruksbatteri i parallell slik at man kan starte fra forbruksbatteriene om startbatteriet er tomt.

 

VSR er koblet til minus, har bare glemt å tegne det inn på tegningen. :smiley:

 

Koblingsskjema for batterivelger/VSR:

http://webserver.flak.no/vbilder/10658_1.pdf

 

 

Lykke til med å pusse opp Windyen, veldig fine båter de der! :cheers:

 

 

Redigert av Kenneth 81 (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

4 minutes ago, Ole Nordmann said:

Okei, så du må manuelt inn med start bryter og forbruk bryter selvom du har VSR? Prøver å skjønne logikken, men av en eller annen grunn får jeg det ikke inn :crazy:

 

VSR er bare for å sørge for at dynamoen lader startbatteriet før det lader forbruksbatteriet. Måten det fungerer på er at det i utgangspunktet er "åpent" slik at forbruksbatteriet ikke er koblet til dynamoen. Først når VSR'en "føler" at startbatteriet er ladet opp, så lukker VSR'en slik at også forbruksbatteriet lades. :smiley:

 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

41 minutes ago, Ole Nordmann said:

Går det betydelig med strøm gjennom VSR'en? Tenker med tanke på tverrsnitt og lignende. Skjønner at selve bryterne må ha et stort tverrsnitt, men hvordan er det med VSR'en?

 

Når VSR'en lukker og dynamoen lader forbruksbatteriet så vil hele ladestrømmen gå igjennom VSR'en, så kablingen til den bør være lik kablingen til hovedstrømbryterne. 

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...