Chilli Solbris Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 (redigert) Tanga ligger i verktøyskrinet i båten. Bare å klatre opp og hente. Står i akterkabin! Redigert 9.April.2015 av Dicamini (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Tanga ligger i verktøyskrinet i båten. Bare å klatre ombord og hente. Ligger i akterkabin. ..... Tanga ligger ikke verktøyskrinet ikke båten. Bare å klatre opp og hente. Står ikke alternativ! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 9.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.April.2015 Takker og bukker! Må kontrollmåle litt i helga før jeg bestiller kabler. Med den prisen så vil jeg helst ikke overdrive.. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 9.April.2015 Del på Facebook Svart 9.April.2015 Ja det er rett og slett jævlig dyrt for det elektriske..går fort mange båtpenger :-) takket være deg har jeg nå snart bytta ut alt det elektriske, vet ikke om jeg skal le eller gråte.. Lommeboka gråter ihvertfall.. Spørsmål: er det pga avstand du må helt opp i 70mm2 på kabel? Må jo bli noen tykke jævler av noen kabler.. Har bare 25 og 35 mm2 på det meste men bare 1,5 meter lengde,men er nok litt lite. Burde kanskje gå opp til 50mm2 så jeg ikke havner i dårlig lys:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 10.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2015 Jeg skal bruke 70mm2 mellom motor, hovedbrytere og batterier delvis på grunn av kabellengden men også fordi jeg skal bytte til større dynamo etterhvert. Men det skal nevnes at hele det elektriske anlegget blir noe overdimensjonert for ei 26-fots snekke. Det er to hovedgrunner til det: 1. "Future proofing". Jeg regner sterkt med at det blir atskillig flere forbrukere i fremtiden. Dermed så er det ganske enkelt ett spørsmål om å sørge for at "stammen" i anlegget er solid nok til å tåle videre utbygging uten at det blir behov for omatarbeide. . 2. Robusthet. Det blir fort en del koblinger og overganger mellom batteri og forbruker. Alle disse bidrar til spenningsfall. Med grove kabler så får man litt mer marginer å gå på og oddsene for ett problemfritt el-anlegg blir ennå ett hakk bedre. [emoji106] Jeg ville nok brukt minst 50mm2 mellom motor og batteri, avhengig av avstandene selvsagt. Ut til fordeling og forbrukere så er det jo forventet strømtrekk som avgjør. Men legger du 25mm2 eller 35mm2 fra batteri til fordeling så er det nesten garantert rikelig. Prisforskjellen ved å gå opp ett hakk i kabeldimmensjon er relativt liten i den store sammenhengen. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 13.April.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2015 Da har det endelig blitt litt mer fremgang i prosjektet! Planen for søndagen var å få skrudd opp alle sikringsbokser og koblingsskinner, montere bryterpanelet med automatsikringene og begynne å koble opp anlegget. Den planen ble noe amputert når jeg kom fram til Kambo og oppdaget at jeg hadde glemt en pose med diverse nødvendige saker og ting hjemme i Oslo... Med 45 minutters kjøretur hjem så bestemte jeg meg for å sette i gang og se hvor langt jeg kom med det jeg husket å ta med meg. Dagens hovedoppgave ble å montere bryterpanelet. Det nye bryterpanelet passer jo selvsagt ikke i hullet til det gamle da det nye panelet er rektangulært mens det gamle var nærmest kvadratisk. Løsningen ble å dekke over det gamle hullet med en plastplate med utskjært hull til det nye panelet. Plastpaten og bryterpanelet (med en badeplattform som desperat skriker etter oppmerksomhet i bakgrunnen): Omtrent slik blir panelet plassert på platen: Etter mye om og men så fikk jeg skjert ut hullet til bryterpanelet. Her er platen prøvemontert på dashboardet og undertegnede er i full gang med å skjære ut treverket som er uhøflig nok til å stå i veien: Til syvende og sist ble det seende slik ut: Tre ting mangler frendeles: Hull til tankmåler, hull til timeteller og svart maling. Hullene mangler da jeg ennå ikke har fått tak i en passende hullsag. Svartmalingen mangler fordi den ligger i gangen i leiligheten i Oslo.... Løsningen er ikke særlig pen, men den er funksjonell. Jeg planlegger å lage ny styrekonsoll neste vinter, derfor legger jeg ikke så mye arbeid i det estetiske i denne omgang. Å skjære ut og montere plastplaten tok litt mer tid enn jeg trodde så det ble ikke gjort så veldig mye mer på søndag. Men jeg fikk skrudd opp sikringsboksen for de "bryterløse" forbrukerene som skal få strømmen sin fra det som da blir hovedfordelingen ved styrekonsollen: Ikke mye som er koblet på ennå, men det endrer seg forhåpentligvis etterhvert. Her er en medvirkende årsak til at jeg velger å bruke 70mm2-kabler mellom motor, hovedbrytere og batteriene: Jeg tenker å plassere hovedstrømbryterene over kjøleskapet, bak førersetet for å ha dem lett tilgjengelig. Ulempen er at kabelstrekket blir lengre enn om jeg plasserer bryterene i motorrommet eller batterirommet. Jeg mener at fordelen med å ha bryterene lett tilgjengelige oppveier ulempen med det lengre kabelstrekket, men andre synspunkter settes som vanlig pris på! Når jeg tok over båten i fjor vår så var startbatteriet og det ene forbruksbatteriet plassert i kasser i batterirommet. Det andre forbruksbatteriet var plassert i en trekasse skrudd fast i siden av stuverommet aktenfor batterirommet. Dette virket mildt sagt merkelig da det er mer enn god nok plass til alle tre i selve batterirommet. En kjapp test for å se om det faktisk er plass til alle batteriene: Som sagt, plass i massevis. Forbruksbatteriene står på ett støpt fundament med slingrekanter. Startbatteriet derimot blir stående på skrogbunnen som selvsagt ikke er i vater. Ikke bra. Med andre ord, jeg må gjøre noe lurt for å få startbatteriet i vater det og. Planen er å få tak i litt impregnerte planker og lage en platform med slingrekanter slik at startbatteriet står bra det og. Denne platformen tenker jeg å lime til skrogbunnen med tec-7. Mulig det blir noen skruer igjennom veggen til stuverommet aktenfor batterirommet for sikkerhets skyld. Til slutt ett lite oversiktsbilde som viser plassering av hovedstrømtavle over kjøleskapet, luken til batterirommet og luken til stuverommet aktenfor batterirommet: Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 13.Mai.2015 Del på Facebook Svart 13.Mai.2015 Lenge siden jeg har sett deg i havna Kenneth! Kommer du snart? Biamen skriker ettet sollys!! Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Jobben har sendt meg omtrent over alt de siste ukene så det har blitt lite tid til båten desverre. Men på fredag så avspaserte jeg og tilbrakte nesten hele dagen i båten. (Vel, ikke hele. Tilbrakte en del tid med å se på at Dicamini plagdes med å få luftet Perkinsen ) Fredagens økt bestod først og fremst av å montere 2 stk 12V sigarettenneruttak og 2 stk dobble USB-uttak, en av hver på henholdsvis førerplass og passasjerplassen: Hvite hansker skyldes ikke forfengelighet, men fingertupper som revner litt oftere enn det jeg setter helt pris på.. Førerplassuttakene sett bakfra: Her er det brukt 4mm2 fra sikringsboksen i styrekonsellen og ganske enkelt lasker for å koble dem sammen. Det er kun ca en halv meter med kabel til sikringsboksen og atskillig grovere derifra og til batteriene, så 4mm2 holder nok med svært god margin. Her er baksiden av uttakene ved passasjerplassen, oppe under taket av tronsalen. Jeg må finne på noe lurt for å skjule dette, men det blir ikke gjort før etter sjøsetting: Som ved førerplassen så er det 4mm2, lasker og kort vei til nærmeste sikringsboks. Oversiktsbilde på tronsalen, sikringsboks til venstre og uttakene til høyre: Sikringboksen og jordskinna blir skjult bak en hylle når jeg er ferdig. Vindusviskerene er koblet opp. Problemer med strøm til vindusviskerene er selveste årsaken til at jeg startet på dette prosjektet så de bør virke nå!! Styrbord: Babord: Jeg vurderte litt frem og tilbake om jeg skulle la koblingen ligge åpent og lett tilgjengelig under viskerene eller om jeg skulle ha dem på baksiden, skjult over takhimlingen i kabinen. Sistnevnte er penest, men vanskeligere tilgjengelig om noe skulle gå galt. Til syvende og sist så gikk jeg for siste løsningen. Det er ikke SÅ stort arbeid å skru ned taket, og jeg stoler på jobben jeg gjør. Baksiden styrbord: Og babord: Det begynner å fylle seg opp på sikringsboksen bak styrekonsollen: Kabelmerking a la maskeringstape er en midlertidig løsning fram til jeg får tak i skikkelige saker. Slik ser undersiden av bryterpanelet på dashboardet ut: Til høyre på bildet så ser vi fem røde ledninger som møtes på en skrue. Dette er min patent for å få fire lanterner til å møtes på en bryter. Enkelt og funksjonellt, i det minste for ting som trekker så lite strøm som en lanterne. Det er skiver på begge sider av "stabelen" med ringkabelsko.Alt av ledninger er en god del lengre enn det de trenger å være. Dette er gjort med overlegg. Neste vinter håper jeg på å bygge en ny styrekonsoll. Forhåpentligvis så er ledningene lange nok nå til at ingenting blir for kort da. Å måtte trekke om ledninger til vinteren fordi jeg klipte dem noen cm for korte nå utgår med høye kneløft.Hva gjenstår nå da? Jo, alt av "sterkstrøm". Ledninger mellom motor, batterier, hovedstrømbrytere og til sikringsbokser. Dette blir tatt så snart ledningene kommer i posten og jeg får tak i en kabelskotang som kan takle 70mm2 kabelsko. I tillegg så er det litt "småtteri" som å koble på vannpumpe, toalett, lensepumpe, VHF, kjøleskap og lensepumpe. VHF og lensepumpe skal rett på batteriene, så de blir ikke tatt før batteriene er ferdig innstallerte. Kjøleskapet står i veien for å trekke kablene til styrekonsoll og hovedstrømbryterene og blir dermed tatt til sist. Vannpumpen glemte jeg av så den blir tatt først neste gang. Toalettet krever mye strøm så det må vente til jeg får litt mer solide kabler. Ting går stadig fremover! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Jobben har sendt meg omtrent over alt de siste ukene så det har blitt lite tid til båten desverre. Men på fredag så avspaserte jeg og tilbrakte nesten hele dagen i båten. (Vel, ikke hele. Tilbrakte en del tid med å se på at Dicamini plagdes med å få luftet Perkinsen ) Fredagens økt bestod først og fremst av å montere 2 stk 12V sigarettenneruttak og 2 stk dobble USB-uttak, en av hver på henholdsvis førerplass og passasjerplassen: Hvite hansker skyldes ikke forfengelighet, men fingertupper som revner litt oftere enn det jeg setter helt pris på.. Førerplassuttakene sett bakfra: Her er det brukt 4mm2 fra sikringsboksen i styrekonsellen og ganske enkelt lasker for å koble dem sammen. Det er kun ca en halv meter med kabel til sikringsboksen og atskillig grovere derifra og til batteriene, så 4mm2 holder nok med svært god margin. Her er baksiden av uttakene ved passasjerplassen, oppe under taket av tronsalen. Jeg må finne på noe lurt for å skjule dette, men det blir ikke gjort før etter sjøsetting: Som ved førerplassen så er det 4mm2, lasker og kort vei til nærmeste sikringsboks. Oversiktsbilde på tronsalen, sikringsboks til venstre og uttakene til høyre: Sikringboksen og jordskinna blir skjult bak en hylle når jeg er ferdig. Vindusviskerene er koblet opp. Problemer med strøm til vindusviskerene er selveste årsaken til at jeg startet på dette prosjektet så de bør virke nå!! Styrbord: Babord: Jeg vurderte litt frem og tilbake om jeg skulle la koblingen ligge åpent og lett tilgjengelig under viskerene eller om jeg skulle ha dem på baksiden, skjult over takhimlingen i kabinen. Sistnevnte er penest, men vanskeligere tilgjengelig om noe skulle gå galt. Til syvende og sist så gikk jeg for siste løsningen. Det er ikke SÅ stort arbeid å skru ned taket, og jeg stoler på jobben jeg gjør. Baksiden styrbord: Og babord: Det begynner å fylle seg opp på sikringsboksen bak styrekonsollen: Kabelmerking a la maskeringstape er en midlertidig løsning fram til jeg får tak i skikkelige saker. Slik ser undersiden av bryterpanelet på dashboardet ut: Til høyre på bildet så ser vi fem røde ledninger som møtes på en skrue. Dette er min patent for å få fire lanterner til å møtes på en bryter. Enkelt og funksjonellt, i det minste for ting som trekker så lite strøm som en lanterne. Det er skiver på begge sider av "stabelen" med ringkabelsko.Alt av ledninger er en god del lengre enn det de trenger å være. Dette er gjort med overlegg. Neste vinter håper jeg på å bygge en ny styrekonsoll. Forhåpentligvis så er ledningene lange nok nå til at ingenting blir for kort da. Å måtte trekke om ledninger til vinteren fordi jeg klipte dem noen cm for korte nå utgår med høye kneløft.Hva gjenstår nå da? Jo, alt av "sterkstrøm". Ledninger mellom motor, batterier, hovedstrømbrytere og til sikringsbokser. Dette blir tatt så snart ledningene kommer i posten og jeg får tak i en kabelskotang som kan takle 70mm2 kabelsko. I tillegg så er det litt "småtteri" som å koble på vannpumpe, toalett, lensepumpe, VHF, kjøleskap og lensepumpe. VHF og lensepumpe skal rett på batteriene, så de blir ikke tatt før batteriene er ferdig innstallerte. Kjøleskapet står i veien for å trekke kablene til styrekonsoll og hovedstrømbryterene og blir dermed tatt til sist. Vannpumpen glemte jeg av så den blir tatt først neste gang. Toalettet krever mye strøm så det må vente til jeg får litt mer solide kabler. Ting går stadig fremover! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 17.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Jobben har sendt meg omtrent over alt de siste ukene så det har blitt lite tid til båten desverre. Men på fredag så avspaserte jeg og tilbrakte nesten hele dagen i båten. (Vel, ikke hele. Tilbrakte en del tid med å se på at Dicamini plagdes med å få luftet Perkinsen ) Fredagens økt bestod først og fremst av å montere 2 stk 12V sigarettenneruttak og 2 stk dobble USB-uttak, en av hver på henholdsvis førerplass og passasjerplassen: Hvite hansker skyldes ikke forfengelighet, men fingertupper som revner litt oftere enn det jeg setter helt pris på.. Førerplassuttakene sett bakfra: Her er det brukt 4mm2 fra sikringsboksen i styrekonsellen og ganske enkelt lasker for å koble dem sammen. Det er kun ca en halv meter med kabel til sikringsboksen og atskillig grovere derifra og til batteriene, så 4mm2 holder nok med svært god margin. Her er baksiden av uttakene ved passasjerplassen, oppe under taket av tronsalen. Jeg må finne på noe lurt for å skjule dette, men det blir ikke gjort før etter sjøsetting: Som ved førerplassen så er det 4mm2, lasker og kort vei til nærmeste sikringsboks. Oversiktsbilde på tronsalen, sikringsboks til venstre og uttakene til høyre: Sikringboksen og jordskinna blir skjult bak en hylle når jeg er ferdig. Vindusviskerene er koblet opp. Problemer med strøm til vindusviskerene er selveste årsaken til at jeg startet på dette prosjektet så de bør virke nå!! Styrbord: Babord: Jeg vurderte litt frem og tilbake om jeg skulle la koblingen ligge åpent og lett tilgjengelig under viskerene eller om jeg skulle ha dem på baksiden, skjult over takhimlingen i kabinen. Sistnevnte er penest, men vanskeligere tilgjengelig om noe skulle gå galt. Til syvende og sist så gikk jeg for siste løsningen. Det er ikke SÅ stort arbeid å skru ned taket, og jeg stoler på jobben jeg gjør. Baksiden styrbord: Og babord: Det begynner å fylle seg opp på sikringsboksen bak styrekonsollen: Kabelmerking a la maskeringstape er en midlertidig løsning fram til jeg får tak i skikkelige saker. Slik ser undersiden av bryterpanelet på dashboardet ut: Til høyre på bildet så ser vi fem røde ledninger som møtes på en skrue. Dette er min patent for å få fire lanterner til å møtes på en bryter. Enkelt og funksjonellt, i det minste for ting som trekker så lite strøm som en lanterne. Det er skiver på begge sider av "stabelen" med ringkabelsko.Alt av ledninger er en god del lengre enn det de trenger å være. Dette er gjort med overlegg. Neste vinter håper jeg på å bygge en ny styrekonsoll. Forhåpentligvis så er ledningene lange nok nå til at ingenting blir for kort da. Å måtte trekke om ledninger til vinteren fordi jeg klipte dem noen cm for korte nå utgår med høye kneløft.Hva gjenstår nå da? Jo, alt av "sterkstrøm". Ledninger mellom motor, batterier, hovedstrømbrytere og til sikringsbokser. Dette blir tatt så snart ledningene kommer i posten og jeg får tak i en kabelskotang som kan takle 70mm2 kabelsko. I tillegg så er det litt "småtteri" som å koble på vannpumpe, toalett, lensepumpe, VHF, kjøleskap og lensepumpe. VHF og lensepumpe skal rett på batteriene, så de blir ikke tatt før batteriene er ferdig innstallerte. Kjøleskapet står i veien for å trekke kablene til styrekonsoll og hovedstrømbryterene og blir dermed tatt til sist. Vannpumpen glemte jeg av så den blir tatt først neste gang. Toalettet krever mye strøm så det må vente til jeg får litt mer solide kabler. Ting går stadig fremover! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chilli Solbris Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 (redigert) Dicamini går som en klokke! Skal ikke rippe opp i hvorfor det tok så jæ.... lang tid å lufte! Men når ikke motoren noensinne lager trøbbel, får eieren gjøre det! Nå er både autopilot og ny kjølekompressor montert, samt nytt kjøleskap! Bare solcellepanel igjen så er vi klar for sommeren! Så da venteer vi bare på Biamen! :thumbsup: Redigert 23.Mai.2015 av Dicamini (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Dinamo Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 Eg kom over denne tråden i dag, og må sei at du har satt i gang eit omfattande arbeid, og gir det ein god utførelse. Men eg stusser på dette snakket om 8 kvadrat ledning. Eg kjenner ikkje til noko, hverken ledning eller kabelsko mellom 6 og 10 kvadrat. Ellers so må eg seia meg enig i å ikkje bruka dette sleggeverktøyet frå biltema til å pressa kabelsko med. Det gir ingen kontroll på at pressing er utført riktig. Ei tang derimot, presser ein eksakt, kalibrert avstand, mens ei hydraulisk presse gir 12 tonn eller meir, press på bakkane. Ogso dette kalibrert. Dette kan gjera forskjellen som gir problemfri installasjon. Magne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøfare Svart 23.Mai.2015 Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 Kjekt å se at du er i gang igjen! Ser fortsatt veldig bra ut! Krympestrømpe over kabelsko i rett farge er liksom prikken over i-en, og vitner om at dette er gjort med omtanke. Dette kan du godt tillate deg å være stolt av! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 (redigert) Eg kom over denne tråden i dag, og må sei at du har satt i gang eit omfattande arbeid, og gir det ein god utførelse. Men eg stusser på dette snakket om 8 kvadrat ledning. Eg kjenner ikkje til noko, hverken ledning eller kabelsko mellom 6 og 10 kvadrat. Ellers so må eg seia meg enig i å ikkje bruka dette sleggeverktøyet frå biltema til å pressa kabelsko med. Det gir ingen kontroll på at pressing er utført riktig. Ei tang derimot, presser ein eksakt, kalibrert avstand, mens ei hydraulisk presse gir 12 tonn eller meir, press på bakkane. Ogso dette kalibrert. Dette kan gjera forskjellen som gir problemfri installasjon. Magne Takker og bukker for kommentarene! Enkelte tall ble tatt litt ut av hodet når enkelte innlegg ble skrevet.Det er alltid ett høyrisikoprosjekt når det gjelder meg.. Uansett, det viktigste er at jeg konsekvent prøver å velge grovere kabler enn nødvendig for å være sikker på at det er gode marginer over alt. Jobben har definitivt vokst fra den opprinnelige planen om å fikse vindusviskerne. Å få ting til en standard jeg er fornøyd med har tatt tid, spesielt siden jeg bor 45 minutt unna båten, men jeg er fornøyd med resultatet så langt. Å lage denne tråden gir meg en ekstra kvalitetssikring så det er godt å få gode tilbakemeldinger. Forhåpentligvis får jeg lånt meg en god tang til uken. Hvis ikke så får jeg måle opp og kappe kablene i båten å ta dem med til noen med rette utstyret. Det er nye energi i tre batteri så batterikablee MÅ være gjort orntlig. Redigert 23.Mai.2015 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 23.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mai.2015 (redigert) Kjekt å se at du er i gang igjen! Ser fortsatt veldig bra ut! Krympestrømpe over kabelsko i rett farge er liksom prikken over i-en, og vitner om at dette er gjort med omtanke. Dette kan du godt tillate deg å være stolt av!Takker og bukker! Alltids hyggelig med positiv tilbakemelding! Bare kabelsko kan bli direkte livsfarlig når det er så trangt om plassen som det er i en båt, så i mine øyne så MÅ de dekkes av krympestrømper. Rett farge ser ikke bare rett ut, men hjelper til å unngå pinlige tabber i ett stressende øyeblikk midtfjords i kuling og mørkelagt båt! Men jeg skal ærlig innrømme at jeg begynner å bli pisse lei nå! Går alt etter planen så satser jeg på å komme langt nok neste uke til å få sjøsatt til helgen. De siste detaljene kan taes på vannet. Gleder meg som en unge! Redigert 23.Mai.2015 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
bergie Svart 25.Mai.2015 Del på Facebook Svart 25.Mai.2015 (redigert) Hei, Har også en Biam 800. Morro å se hvordan du rydder opp i din båt. Plukker opp noen tips. La merke til vindusviskerne dine. Hvilket merke er det? Vet du hvor man kan få kjøpt disse? Jeg må også montere viskerne gjennom hull i vinduet. Har ikke funnet andre enn de "standard" viskerne. Er rimelig lei av dem fordi de bråker, og levetiden opplever jeg som veldig kort. Utfordringen er å finne viskere med aksel som går gjennom hullet i vinduet. Redigert 25.Mai.2015 av bergie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 26.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Hei, Har også en Biam 800. Morro å se hvordan du rydder opp i din båt. Plukker opp noen tips. La merke til vindusviskerne dine. Hvilket merke er det? Vet du hvor man kan få kjøpt disse? Jeg må også montere viskerne gjennom hull i vinduet. Har ikke funnet andre enn de "standard" viskerne. Er rimelig lei av dem fordi de bråker, og levetiden opplever jeg som veldig kort. Utfordringen er å finne viskere med aksel som går gjennom hullet i vinduet. Hyggelig å høre at denne tråden er til litt nytte for andre og! Jeg aner ikke hva slags vindusviskere det er, kan ikke huske å ha sett noen form for merking på dem. Men jeg skal prøve å huske på å se etter neste gang jeg er i båten. Det kan hende jeg blir å bytte dem etterhvert, de er tross alt like gamle som båten, så om du finner noen som fungerer bra og passer i hullene så si ifra! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
bergie Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Skal si fra. Så langt har jeg kun funnet denne typen som passer Som sagt, så synes jeg de støyer, og har kort levetid. Skulle gjerne hatt noen kraftigere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Skal si fra. Så langt har jeg kun funnet denne typen som passer Som sagt, så synes jeg de støyer, og har kort levetid. Skulle gjerne hatt noen kraftigere. jeg har hatt slike, di ligger i søpla nå.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
boble65 Svart 26.Mai.2015 Del på Facebook Svart 26.Mai.2015 Lønner seg sikkert å ha intervall på slike viskermotorer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Det er desverre ikke alltid like lett å få tak i kvalitetsprodukter som passer.... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
bergie Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Kan være at de ikke tåler å gå kontinuerlig over tid. Kanskje en intervallbryter er tingen :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Kan være at de ikke tåler å gå kontinuerlig over tid. Kanskje en intervallbryter er tingen :-) En vindusvisker som ikke tåler å gå kontinuerlig over tid må vel være tidenes mest unyttige oppfinnelse? Regner det, eller man går i litt smågrov motsjø med litt vind attåt så kommer det jo kontinuerlig vann på rutene... Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
bergie Svart 27.Mai.2015 Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Synes det er bare trøbbel med denne typen viskere. Derfor ble jeg litt oppløftet da jeg så at du hadde en annen variant montert. Kanskje det finnes håp Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 27.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2015 Ska i båten etter jobb i dag så skal se om jeg finner noen merking på dem. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.