Jump to content

Oppussing av elektrisk anlegg, Biam 800


Kenneth 81

Recommended Posts

Tanga ligger i verktøyskrinet i båten. Bare å klatre ombord og hente. Ligger i akterkabin. .....

Tanga ligger ikke verktøyskrinet ikke båten. Bare å klatre opp og hente. Står ikke alternativ!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker! Må kontrollmåle litt i helga før jeg bestiller kabler. Med den prisen så vil jeg helst ikke overdrive.. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ja det er rett og slett jævlig dyrt for det elektriske..går fort mange båtpenger :-) takket være deg har jeg nå snart bytta ut alt det elektriske, vet ikke om jeg skal le eller gråte.. Lommeboka gråter ihvertfall.. Spørsmål: er det pga avstand du må helt opp i 70mm2 på kabel? Må jo bli noen tykke jævler av noen kabler.. Har bare 25 og 35 mm2 på det meste men bare 1,5 meter lengde,men er nok litt lite. Burde kanskje gå opp til 50mm2 så jeg ikke havner i dårlig lys:-)

Link to post
Share on other sites

Jeg skal bruke 70mm2 mellom motor, hovedbrytere og batterier delvis på grunn av kabellengden men også fordi jeg skal bytte til større dynamo etterhvert. :smiley: Men det skal nevnes at hele det elektriske anlegget blir noe overdimensjonert for ei 26-fots snekke. :giggle:

 

Det er to hovedgrunner til det:

1. "Future proofing". Jeg regner sterkt med at det blir atskillig flere forbrukere i fremtiden. Dermed så er det ganske enkelt ett spørsmål om å sørge for at "stammen" i anlegget er solid nok til å tåle videre utbygging uten at det blir behov for omatarbeide. :smiley:.

2. Robusthet. Det blir fort en del koblinger og overganger mellom batteri og forbruker. Alle disse bidrar til spenningsfall. Med grove kabler så får man litt mer marginer å gå på og oddsene for ett problemfritt el-anlegg blir ennå ett hakk bedre. [emoji106]

 

Jeg ville nok brukt minst 50mm2 mellom motor og batteri, avhengig av avstandene selvsagt. Ut til fordeling og forbrukere så er det jo forventet strømtrekk som avgjør. Men legger du 25mm2 eller 35mm2 fra batteri til fordeling så er det nesten garantert rikelig. :smiley: Prisforskjellen ved å gå opp ett

hakk i kabeldimmensjon er relativt liten i den store sammenhengen. :smiley:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Da har det endelig blitt litt mer fremgang i prosjektet! :smiley:

 

Planen for søndagen var å få skrudd opp alle sikringsbokser og koblingsskinner, montere bryterpanelet med automatsikringene og begynne å koble opp anlegget. Den planen ble noe amputert når jeg kom fram til Kambo og oppdaget at jeg hadde glemt en pose med diverse nødvendige saker og ting hjemme i Oslo... :headbang:

 

Med 45 minutters kjøretur hjem så bestemte jeg meg for å sette i gang og se hvor langt jeg kom med det jeg husket å ta med meg. Dagens hovedoppgave ble å montere bryterpanelet. Det nye bryterpanelet passer jo selvsagt ikke i hullet til det gamle da det nye panelet er rektangulært mens det gamle var nærmest kvadratisk. Løsningen ble å dekke over det gamle hullet med en plastplate med utskjært hull til det nye panelet.

 

Plastpaten og bryterpanelet (med en badeplattform som desperat skriker etter oppmerksomhet i bakgrunnen):

bilde

 

Omtrent slik blir panelet plassert på platen:

bilde

 

Etter mye om og men så fikk jeg skjert ut hullet til bryterpanelet. Her er platen prøvemontert på dashboardet og undertegnede er i full gang med å skjære ut treverket som er uhøflig nok til å stå i veien:

bilde

 

Til syvende og sist ble det seende slik ut:

bilde

Tre ting mangler frendeles: Hull til tankmåler, hull til timeteller og svart maling. Hullene mangler da jeg ennå ikke har fått tak i en passende hullsag. Svartmalingen mangler fordi den ligger i gangen i leiligheten i Oslo.... 

 

Løsningen er ikke særlig pen, men den er funksjonell. Jeg planlegger å lage ny styrekonsoll neste vinter, derfor legger jeg ikke så mye arbeid i det estetiske i denne omgang.

 

Å skjære ut og montere plastplaten tok litt mer tid enn jeg trodde så det ble ikke gjort så veldig mye mer på søndag. Men jeg fikk skrudd opp sikringsboksen for de "bryterløse" forbrukerene som skal få strømmen sin fra det som da blir hovedfordelingen ved styrekonsollen:

bilde

Ikke mye som er koblet på ennå, men det endrer seg forhåpentligvis etterhvert.

 

Her er en medvirkende årsak til at jeg velger å bruke 70mm2-kabler mellom motor, hovedbrytere og batteriene:

bilde

Jeg tenker å plassere hovedstrømbryterene over kjøleskapet, bak førersetet for å ha dem lett tilgjengelig. Ulempen er at kabelstrekket blir lengre enn om jeg plasserer bryterene i motorrommet eller batterirommet. Jeg mener at fordelen med å ha bryterene lett tilgjengelige oppveier ulempen med det lengre kabelstrekket, men andre synspunkter settes som vanlig pris på! :smiley:

 

Når jeg tok over båten i fjor vår så var startbatteriet og det ene forbruksbatteriet plassert i kasser i batterirommet. Det andre forbruksbatteriet var plassert i en trekasse skrudd fast i siden av stuverommet aktenfor batterirommet. Dette virket mildt sagt merkelig da det er mer enn god nok plass til alle tre i selve batterirommet.

En kjapp test for å se om det faktisk er plass til alle batteriene:

bilde

Som sagt, plass i massevis.

 

Forbruksbatteriene står på ett støpt fundament med slingrekanter. Startbatteriet derimot blir stående på skrogbunnen som selvsagt ikke er i vater. Ikke bra. Med andre ord, jeg må gjøre noe lurt for å få startbatteriet i vater det og. Planen er å få tak i litt impregnerte planker og lage en platform med slingrekanter slik at startbatteriet står bra det og. Denne platformen tenker jeg å lime til skrogbunnen med tec-7. Mulig det blir noen skruer igjennom veggen til stuverommet aktenfor batterirommet for sikkerhets skyld.

 

Til slutt ett lite oversiktsbilde som viser plassering av hovedstrømtavle over kjøleskapet, luken til batterirommet og luken til stuverommet aktenfor batterirommet:

bilde

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jobben har sendt meg omtrent over alt de siste ukene så det har blitt lite tid til båten desverre. Men på fredag så avspaserte jeg og tilbrakte nesten hele dagen i båten. (Vel, ikke hele. Tilbrakte en del tid med å se på at Dicamini plagdes med å få luftet Perkinsen :giggle: )

 

Fredagens økt bestod først og fremst av å montere 2 stk 12V sigarettenneruttak og 2 stk dobble USB-uttak, en av hver på henholdsvis førerplass og passasjerplassen:

bilde

bilde

 

bilde

Hvite hansker skyldes ikke forfengelighet, men fingertupper som revner litt oftere enn det jeg setter helt pris på..

 

Førerplassuttakene sett bakfra:

bilde

Her er det brukt 4mm2 fra sikringsboksen i styrekonsellen og ganske enkelt lasker for å koble dem sammen. Det er kun ca en halv meter med kabel til sikringsboksen og atskillig grovere derifra og til batteriene, så 4mm2 holder nok med svært god margin. :smiley:

 

Her er baksiden av uttakene ved passasjerplassen, oppe under taket av tronsalen. Jeg må finne på noe lurt for å skjule dette, men det blir ikke gjort før etter sjøsetting:
bilde

Som ved førerplassen så er det 4mm2, lasker og kort vei til nærmeste sikringsboks.

 

Oversiktsbilde på tronsalen, sikringsboks til venstre og uttakene til høyre:

bilde

Sikringboksen og jordskinna blir skjult bak en hylle når jeg er ferdig.

 

Vindusviskerene er koblet opp. Problemer med strøm til vindusviskerene er selveste årsaken til at jeg startet på dette prosjektet så de bør virke nå!!

Styrbord:

bilde

 

Babord:

bilde

 

Jeg vurderte litt frem og tilbake om jeg skulle la koblingen ligge åpent og lett tilgjengelig under viskerene eller om jeg skulle ha dem på baksiden, skjult over takhimlingen i kabinen. Sistnevnte er penest, men vanskeligere tilgjengelig om noe skulle gå galt. Til syvende og sist så gikk jeg for siste løsningen. Det er ikke SÅ stort arbeid å skru ned taket, og jeg stoler på jobben jeg gjør. :smiley:

 

Baksiden styrbord:

bilde

 

Og babord:

bilde

 

Det begynner å fylle seg opp på sikringsboksen bak styrekonsollen:

bilde

Kabelmerking a la maskeringstape er en midlertidig løsning fram til jeg får tak i skikkelige saker.

 

Slik ser undersiden av bryterpanelet på dashboardet ut:

bilde

Til høyre på bildet så ser vi fem røde ledninger som møtes på en skrue. Dette er min patent for å få fire lanterner til å møtes på en bryter. Enkelt og funksjonellt, i det minste for ting som trekker så lite strøm som en lanterne. Det er skiver på begge sider av "stabelen" med ringkabelsko.

Alt av ledninger er en god del lengre enn det de trenger å være. Dette er gjort med overlegg. Neste vinter håper jeg på å bygge en ny styrekonsoll. Forhåpentligvis så er ledningene lange nok nå til at ingenting blir for kort da. Å måtte trekke om ledninger til vinteren fordi jeg klipte dem noen cm for korte nå utgår med høye kneløft.

Hva gjenstår nå da? Jo, alt av "sterkstrøm". Ledninger mellom motor, batterier, hovedstrømbrytere og til sikringsbokser. Dette blir tatt så snart ledningene kommer i posten og jeg får tak i en kabelskotang som kan takle 70mm2 kabelsko. I tillegg så er det litt "småtteri" som å koble på vannpumpe, toalett, lensepumpe, VHF, kjøleskap og lensepumpe. :crazy: VHF og lensepumpe skal rett på batteriene, så de blir ikke tatt før batteriene er ferdig innstallerte. Kjøleskapet står i veien for å trekke kablene til styrekonsoll og hovedstrømbryterene og blir dermed tatt til sist. Vannpumpen glemte jeg av så den blir tatt først neste gang. Toalettet krever mye strøm så det må vente til jeg får litt mer solide kabler.

 

Ting går stadig fremover!  :cheers:  :flag_bp:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jobben har sendt meg omtrent over alt de siste ukene så det har blitt lite tid til båten desverre. Men på fredag så avspaserte jeg og tilbrakte nesten hele dagen i båten. (Vel, ikke hele. Tilbrakte en del tid med å se på at Dicamini plagdes med å få luftet Perkinsen :giggle: )

 

Fredagens økt bestod først og fremst av å montere 2 stk 12V sigarettenneruttak og 2 stk dobble USB-uttak, en av hver på henholdsvis førerplass og passasjerplassen:

bilde

bilde

 

bilde

Hvite hansker skyldes ikke forfengelighet, men fingertupper som revner litt oftere enn det jeg setter helt pris på..

 

Førerplassuttakene sett bakfra:

bilde

Her er det brukt 4mm2 fra sikringsboksen i styrekonsellen og ganske enkelt lasker for å koble dem sammen. Det er kun ca en halv meter med kabel til sikringsboksen og atskillig grovere derifra og til batteriene, så 4mm2 holder nok med svært god margin. :smiley:

 

Her er baksiden av uttakene ved passasjerplassen, oppe under taket av tronsalen. Jeg må finne på noe lurt for å skjule dette, men det blir ikke gjort før etter sjøsetting:
bilde

Som ved førerplassen så er det 4mm2, lasker og kort vei til nærmeste sikringsboks.

 

Oversiktsbilde på tronsalen, sikringsboks til venstre og uttakene til høyre:

bilde

Sikringboksen og jordskinna blir skjult bak en hylle når jeg er ferdig.

 

Vindusviskerene er koblet opp. Problemer med strøm til vindusviskerene er selveste årsaken til at jeg startet på dette prosjektet så de bør virke nå!!

Styrbord:

bilde

 

Babord:

bilde

 

Jeg vurderte litt frem og tilbake om jeg skulle la koblingen ligge åpent og lett tilgjengelig under viskerene eller om jeg skulle ha dem på baksiden, skjult over takhimlingen i kabinen. Sistnevnte er penest, men vanskeligere tilgjengelig om noe skulle gå galt. Til syvende og sist så gikk jeg for siste løsningen. Det er ikke SÅ stort arbeid å skru ned taket, og jeg stoler på jobben jeg gjør. :smiley:

 

Baksiden styrbord:

bilde

 

Og babord:

bilde

 

Det begynner å fylle seg opp på sikringsboksen bak styrekonsollen:

bilde

Kabelmerking a la maskeringstape er en midlertidig løsning fram til jeg får tak i skikkelige saker.

 

Slik ser undersiden av bryterpanelet på dashboardet ut:

bilde

Til høyre på bildet så ser vi fem røde ledninger som møtes på en skrue. Dette er min patent for å få fire lanterner til å møtes på en bryter. Enkelt og funksjonellt, i det minste for ting som trekker så lite strøm som en lanterne. Det er skiver på begge sider av "stabelen" med ringkabelsko.

Alt av ledninger er en god del lengre enn det de trenger å være. Dette er gjort med overlegg. Neste vinter håper jeg på å bygge en ny styrekonsoll. Forhåpentligvis så er ledningene lange nok nå til at ingenting blir for kort da. Å måtte trekke om ledninger til vinteren fordi jeg klipte dem noen cm for korte nå utgår med høye kneløft.

Hva gjenstår nå da? Jo, alt av "sterkstrøm". Ledninger mellom motor, batterier, hovedstrømbrytere og til sikringsbokser. Dette blir tatt så snart ledningene kommer i posten og jeg får tak i en kabelskotang som kan takle 70mm2 kabelsko. I tillegg så er det litt "småtteri" som å koble på vannpumpe, toalett, lensepumpe, VHF, kjøleskap og lensepumpe. :crazy: VHF og lensepumpe skal rett på batteriene, så de blir ikke tatt før batteriene er ferdig innstallerte. Kjøleskapet står i veien for å trekke kablene til styrekonsoll og hovedstrømbryterene og blir dermed tatt til sist. Vannpumpen glemte jeg av så den blir tatt først neste gang. Toalettet krever mye strøm så det må vente til jeg får litt mer solide kabler.

 

Ting går stadig fremover!  :cheers:  :flag_bp:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jobben har sendt meg omtrent over alt de siste ukene så det har blitt lite tid til båten desverre. Men på fredag så avspaserte jeg og tilbrakte nesten hele dagen i båten. (Vel, ikke hele. Tilbrakte en del tid med å se på at Dicamini plagdes med å få luftet Perkinsen  :giggle: )

 

Fredagens økt bestod først og fremst av å montere 2 stk 12V sigarettenneruttak og 2 stk dobble USB-uttak, en av hver på henholdsvis førerplass og passasjerplassen:

bilde

bilde

 

bilde

Hvite hansker skyldes ikke forfengelighet, men fingertupper som revner litt oftere enn det jeg setter helt pris på..

 

Førerplassuttakene sett bakfra:

bilde

Her er det brukt 4mm2 fra sikringsboksen i styrekonsellen og ganske enkelt lasker for å koble dem sammen. Det er kun ca en halv meter med kabel til sikringsboksen og atskillig grovere derifra og til batteriene, så 4mm2 holder nok med svært god margin. :smiley:

 

Her er baksiden av uttakene ved passasjerplassen, oppe under taket av tronsalen. Jeg må finne på noe lurt for å skjule dette, men det blir ikke gjort før etter sjøsetting:
bilde

Som ved førerplassen så er det 4mm2, lasker og kort vei til nærmeste sikringsboks.

 

Oversiktsbilde på tronsalen, sikringsboks til venstre og uttakene til høyre:

bilde

Sikringboksen og jordskinna blir skjult bak en hylle når jeg er ferdig.

 

Vindusviskerene er koblet opp. Problemer med strøm til vindusviskerene er selveste årsaken til at jeg startet på dette prosjektet så de bør virke nå!!

Styrbord:

bilde

 

Babord:

bilde

 

Jeg vurderte litt frem og tilbake om jeg skulle la koblingen ligge åpent og lett tilgjengelig under viskerene eller om jeg skulle ha dem på baksiden, skjult over takhimlingen i kabinen. Sistnevnte er penest, men vanskeligere tilgjengelig om noe skulle gå galt. Til syvende og sist så gikk jeg for siste løsningen. Det er ikke SÅ stort arbeid å skru ned taket, og jeg stoler på jobben jeg gjør. :smiley:

 

Baksiden styrbord:

bilde

 

Og babord:

bilde

 

Det begynner å fylle seg opp på sikringsboksen bak styrekonsollen:

bilde

Kabelmerking a la maskeringstape er en midlertidig løsning fram til jeg får tak i skikkelige saker.

 

Slik ser undersiden av bryterpanelet på dashboardet ut:

bilde

Til høyre på bildet så ser vi fem røde ledninger som møtes på en skrue. Dette er min patent for å få fire lanterner til å møtes på en bryter. Enkelt og funksjonellt, i det minste for ting som trekker så lite strøm som en lanterne. Det er skiver på begge sider av "stabelen" med ringkabelsko.

Alt av ledninger er en god del lengre enn det de trenger å være. Dette er gjort med overlegg. Neste vinter håper jeg på å bygge en ny styrekonsoll. Forhåpentligvis så er ledningene lange nok nå til at ingenting blir for kort da. Å måtte trekke om ledninger til vinteren fordi jeg klipte dem noen cm for korte nå utgår med høye kneløft.

Hva gjenstår nå da? Jo, alt av "sterkstrøm". Ledninger mellom motor, batterier, hovedstrømbrytere og til sikringsbokser. Dette blir tatt så snart ledningene kommer i posten og jeg får tak i en kabelskotang som kan takle 70mm2 kabelsko. I tillegg så er det litt "småtteri" som å koble på vannpumpe, toalett, lensepumpe, VHF, kjøleskap og lensepumpe. :crazy: VHF og lensepumpe skal rett på batteriene, så de blir ikke tatt før batteriene er ferdig innstallerte. Kjøleskapet står i veien for å trekke kablene til styrekonsoll og hovedstrømbryterene og blir dermed tatt til sist. Vannpumpen glemte jeg av så den blir tatt først neste gang. Toalettet krever mye strøm så det må vente til jeg får litt mer solide kabler.

 

Ting går stadig fremover!  :cheers:  :flag_bp:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Dicamini går som en klokke! Skal ikke rippe opp i hvorfor det tok så jæ.... lang tid å lufte! Men når ikke motoren noensinne lager trøbbel, får eieren gjøre det!

Nå er både autopilot og ny kjølekompressor montert, samt nytt kjøleskap! Bare solcellepanel igjen så er vi klar for sommeren!

 

Så da venteer vi bare på Biamen! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av Dicamini (see edit history)

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Eg kom over denne tråden i dag, og må sei at du har satt i gang eit omfattande arbeid, og gir det ein god utførelse. Men eg stusser på dette snakket om 8 kvadrat ledning. Eg kjenner ikkje til noko, hverken ledning eller kabelsko mellom 6 og 10 kvadrat.

Ellers so må eg seia meg enig i å ikkje bruka dette sleggeverktøyet frå biltema til å pressa kabelsko med.

Det gir ingen kontroll på at pressing er utført riktig. Ei tang derimot, presser ein eksakt, kalibrert avstand, mens ei hydraulisk presse gir 12 tonn eller meir, press på bakkane. Ogso dette kalibrert. Dette kan gjera forskjellen som gir problemfri installasjon.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Eg kom over denne tråden i dag, og må sei at du har satt i gang eit omfattande arbeid, og gir det ein god utførelse. Men eg stusser på dette snakket om 8 kvadrat ledning. Eg kjenner ikkje til noko, hverken ledning eller kabelsko mellom 6 og 10 kvadrat.

Ellers so må eg seia meg enig i å ikkje bruka dette sleggeverktøyet frå biltema til å pressa kabelsko med.

Det gir ingen kontroll på at pressing er utført riktig. Ei tang derimot, presser ein eksakt, kalibrert avstand, mens ei hydraulisk presse gir 12 tonn eller meir, press på bakkane. Ogso dette kalibrert. Dette kan gjera forskjellen som gir problemfri installasjon.

 

Magne

Takker og bukker for kommentarene! Enkelte tall ble tatt litt ut av hodet når enkelte innlegg ble skrevet.Det er alltid ett høyrisikoprosjekt når det gjelder meg.. Uansett, det viktigste er at jeg konsekvent prøver å velge grovere kabler enn nødvendig for å være sikker på at det er gode marginer over alt.

Jobben har definitivt vokst fra den opprinnelige planen om å fikse vindusviskerne. Å få ting til en standard jeg er fornøyd med har tatt tid, spesielt siden jeg bor 45 minutt unna båten, men jeg er fornøyd med resultatet så langt. Å lage denne tråden gir meg en ekstra kvalitetssikring så det er godt å få gode tilbakemeldinger.

Forhåpentligvis får jeg lånt meg en god tang til uken. Hvis ikke så får jeg måle opp og kappe kablene i båten å ta dem med til noen med rette utstyret. Det er nye energi i tre batteri så batterikablee MÅ være gjort orntlig.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kjekt å se at du er i gang igjen! Ser fortsatt veldig bra ut! Krympestrømpe over kabelsko i rett farge er liksom prikken over i-en, og vitner om at dette er gjort med omtanke. Dette kan du godt tillate deg å være stolt av!

Takker og bukker! Alltids hyggelig med positiv tilbakemelding! :smiley:

Bare kabelsko kan bli direkte livsfarlig når det er så trangt om plassen som det er i en båt, så i mine øyne så MÅ de dekkes av krympestrømper. Rett farge ser ikke bare rett ut, men hjelper til å unngå pinlige tabber i ett stressende øyeblikk midtfjords i kuling og mørkelagt båt!

Men jeg skal ærlig innrømme at jeg begynner å bli pisse lei nå! :crazy:

Går alt etter planen så satser jeg på å komme langt nok neste uke til å få sjøsatt til helgen. De siste detaljene kan taes på vannet. Gleder meg som en unge! :cheers:

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

Har også en Biam 800. Morro å se hvordan du rydder opp i din båt. Plukker opp noen tips.

La merke til vindusviskerne dine. Hvilket merke er det? Vet du hvor man kan få kjøpt disse?

Jeg må også montere viskerne gjennom hull i vinduet. Har ikke funnet andre enn de "standard" viskerne. Er rimelig lei av dem fordi de bråker, og levetiden opplever jeg som veldig kort.

Utfordringen er å finne viskere med aksel som går gjennom hullet i vinduet.

Redigert av bergie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Har også en Biam 800. Morro å se hvordan du rydder opp i din båt. Plukker opp noen tips.

La merke til vindusviskerne dine. Hvilket merke er det? Vet du hvor man kan få kjøpt disse?

Jeg må også montere viskerne gjennom hull i vinduet. Har ikke funnet andre enn de "standard" viskerne. Er rimelig lei av dem fordi de bråker, og levetiden opplever jeg som veldig kort.

Utfordringen er å finne viskere med aksel som går gjennom hullet i vinduet.

 

Hyggelig å høre at denne tråden er til litt nytte for andre og! :smiley:

Jeg aner ikke hva slags vindusviskere det er, kan ikke huske å ha sett noen form for merking på dem. Men jeg skal prøve å huske på å se etter neste gang jeg er i båten. Det kan hende jeg blir å bytte dem etterhvert, de er tross alt like gamle som båten, så om du finner noen som fungerer bra og passer i hullene så si ifra! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Kan være at de ikke tåler å gå kontinuerlig over tid. Kanskje en intervallbryter er tingen :-)

 

En vindusvisker som ikke tåler å gå kontinuerlig over tid må vel være tidenes mest unyttige oppfinnelse? Regner det, eller man går i litt smågrov motsjø med litt vind attåt så kommer det jo kontinuerlig vann på rutene... :crazy:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...