Komodo Svart 9.November.2015 Del på Facebook Svart 9.November.2015 Før du kan lage deg en handleliste må du bestemme deg for hvordan du skal koble, dvs du må ha et koblingsskjema eller en tegning om du vil. Da kan man begynne å diskutere hva slags komponenter du skal ha. Men det er jo fort litt jobb å gjøre dette, så ikke forvent at noen kommer opp med en ferdig liste til deg. Har du fulgt de rådene du har fått tidligere? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bmwmaxi Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 (redigert) Ta deg den lille ekstra kostnaden og kjøp ledninger for båt bruk(fortinnet). De på biltema kommer til og irret opp rimelig fort. Type de du ser nederst på denne siden og utover. https://www.marineshop.no/Elektrisk/Kabel--and--rekvisita Du kan jo spe på økonomien litt med den gamle? http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=67040538&searchclickthrough=true Redigert 10.November.2015 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Hei, Det ligger mange forslag til koblingsskjema her inne. Ellers vil jeg tro at du trenger følgende basis utstyr. Ett batteri for start(75ah), ett for forbruk(110ah) Sett en hovedstrømsbryter på hvert batteri. Fra hovedbryter på forbrukssiden setter du på en hovedsikring på pluss siden. Kablene fra forbruk på en N24 kan feks være fra 10mm2 og oppover (ekspertisen må gjerne arrestere meg her dersom det er for lite. Du kan enten velge å bruke et bryterpanel med innbygde automatsikringer eller benytte en sikringsboks - her har Maritim (bla) kommet med en boks som både har sikringsholder og minusskinne i ett: https://www.maritim.no/sikringsholder-inkl-minus-skinne-12-sikringer#.VkGqtrYatc8Ledninger, brytere, hovedsikring mm får du til grei pris på BT, ikke vits i å kjøpe det dyreste til en eldre dame:) Ellers må du bare begynne å prøve deg fram, viktigste er at alt må ha pluss og minus og ALT må ha sikring. Etter du har koblet til dette må du tenke på lading;) mvh Geir Emil Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Cral Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Hva har du som trenger strøm? Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
NidelvSigmund Svart 10.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2015 (redigert) Ting som trenger strøm i båten: Vindusviskere Lanterner Lensepumpe (har kun manuell nå) Stereoanlegg med subwoofer (ikke instalert) Lys i cabinen x2 (ikke instalert) Lys i cockpit x2 (ikke instalert) Alt av instrumentpanel Redigert 10.November.2015 av NidelvSigmund (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egro Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Hva med kartplotter, VHF og ekstra 12V uttak Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
NidelvSigmund Svart 10.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2015 Ja, glemte kartplotter. Har ikke vhf. Ønsker å ha 3-4 12 v uttak. Sitér dette innlegget Link to post
NidelvSigmund Svart 10.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2015 Fant dette i en gammel perm som fulgte med når jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Cral Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 Ting som trenger strøm i båten: Vindusviskere Lanterner Lensepumpe (har kun manuell nå) Stereoanlegg med subwoofer (ikke instalert) Lys i cabinen x2 (ikke instalert) Lys i cockpit x2 (ikke instalert) Alt av instrumentpanel Ja, glemte kartplotter. Har ikke vhf. Ønsker å ha 3-4 12 v uttak. Da ender vi opp med Fra tidligere 2 batteri, et start og et forbruk Da trenger du minst 2 hovedstrømbrytere og elektronikk som lader begge batteriene. Vindusvisker - strømbryter ved styreposisjon - en eller to? Lanterner - strømbryter ved styreposisjon Trenger vel egen bryter for anker lanterne? Lensepumpe - strømbryter ved styreposisjon, men skal den også virke automatisk? Hva med når hovedstrøm bryteren er av? Stereoanlegg - trenger vel egentlig ikke egen ekstern strømbryter Subwoofer - trenger ikke egen strømbryter. Lys i kabinen, 2 stk, egne brytere på lysene, eller skal de via strømbryter ved styreposisjonen? Lys i cockpit - strømbryter ved styreposisjonen? 12V uttak, x 3, ville vel også montert et dobbelt usb uttak eller to, det er vel det som er mest brukt? Skal disse ha en bryter som skrur strømmen av og på? Eller skal de alltid virke, så lenge hovedbryteren fra forbruksbatteriet er på? Kartplotter "alt av instrumentpanel" Denne var litt vag, kan du utdype? Sitér dette innlegget ~Cral Link to post
NidelvSigmund Svart 10.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2015 Wow! Takk for hjelp! Vindusviskere er den en strømbryter for begge viskerene Har ikke ankerlanterne, burde det skaffes? Lensepumpe: vil gjerne at den virker selv om strømmen er av, hvis dette ikke blir for mye greier Alt av lyd trenger ikke brytere, enig der! Planer om å kjøpe lys (både cockpit og cabin) med bryter på selve lyset 12v uttak: god ide med USB uttakene! Slår til på et par av de også! De skal bare virke når strømmen er på Angående instrumentpanelet så er det turtallsteller, temp, tankmåler, timeteller Takker for kjempebra tips og respons på denne tråden! Sitér dette innlegget Link to post
NidelvSigmund Svart 10.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2015 Før du kan lage deg en handleliste må du bestemme deg for hvordan du skal koble, dvs du må ha et koblingsskjema eller en tegning om du vil. Da kan man begynne å diskutere hva slags komponenter du skal ha. Men det er jo fort litt jobb å gjøre dette, så ikke forvent at noen kommer opp med en ferdig liste til deg. Har du fulgt de rådene du har fått tidligere? Forventer ikke at noen kommer opp med en feridg liste! En av tingene jeg liker med båtoppussing er å lære og finne ut av ting. Så når jeg ikke kan det fra dør må jeg spørre andre om hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 10.November.2015 Del på Facebook Svart 10.November.2015 (redigert) Her er en skisse av hvordan el. opplegget kan utføres. Regner med at elektrikerene på Baatplassen har kommentarer til denne. Sikringsboksen som er vist på skissen er den samme som leveres av Maritim. (Har samme type sikringsboks i min båt) Skissen er basert på at dynamo er koblet internt på motor og det er kun + og - fra startmotor som kobles til startbatteri. Hvis stereoanlegget er av et annet kaliber enn det som selges for 1299 kr på Biltema kan evt. strøm hentes direkte fra hovedbryter med egen sikring. Når det gjelder elektrisk lensepumpe kan en pumpe av denne typen med innebygget nivåbryter brukes. Denne kan styres med en "på-av-auto" bryter og kobles rett på forbruksbatteriet med egen sikring slik at den fungeres selv om hovedbryter er slått av. VSR (Spenningssensitiv rele) kan evt. byttes med et enkelt skillerele styrt av dynamo eller tenningsnøkkel. Redigert 10.November.2015 av Fiks (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NidelvSigmund Svart 11.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2015 Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
NidelvSigmund Svart 11.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2015 Var på Biltema i går og kikket litt på ting jeg tror jeg kommer til å trenge og lurte på om dere kunne "godkjenne" at jeg faktisk trenger dette? Er usikker på hvilke ledninger jeg trenger, men vet det må være litt forskjellig Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.November.2015 Del på Facebook Svart 11.November.2015 Morsomt prosjekt du har på gang! Som nevnt foran her, så er det lurt å starte med et koblingsskjema. Da blir det mye lettere å få oversikten over hvordan jobben skal utføres, kabelføringer, koblingspunkter osv. Det er mulig jeg har oversett det, men jeg fant ikke kjøleskap på strømforbrukerlista? Når det gjelder kabelskotang, så ville jeg kjøpt en med "låsefunksjon", f.eks. denne:http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang-2000021337/ Sitér dette innlegget Link to post
NidelvSigmund Svart 11.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2015 Morsomt prosjekt du har på gang! Som nevnt foran her, så er det lurt å starte med et koblingsskjema. Da blir det mye lettere å få oversikten over hvordan jobben skal utføres, kabelføringer, koblingspunkter osv. Det er mulig jeg har oversett det, men jeg fant ikke kjøleskap på strømforbrukerlista? Når det gjelder kabelskotang, så ville jeg kjøpt en med "låsefunksjon", f.eks. denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang-2000021337/ Har ikke kjøleskap Sitér dette innlegget Link to post
MIMA IV Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Morsomt prosjekt du har på gang! Som nevnt foran her, så er det lurt å starte med et koblingsskjema. Da blir det mye lettere å få oversikten over hvordan jobben skal utføres, kabelføringer, koblingspunkter osv. Det er mulig jeg har oversett det, men jeg fant ikke kjøleskap på strømforbrukerlista? Når det gjelder kabelskotang, så ville jeg kjøpt en med "låsefunksjon", f.eks. denne: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Tenger-og-Sakser/Kabelskotang-2000021337/ Akkurat den jeg også ville anbefale. Ikke kjøp den pakka/tanga du har tatt bilde av, bare søppel. Denne tanga Arvid_A linker til gir ett godet press på hele kabelskoen. I tillegg må du bruke krympestrømper utenpå kabelskoene så de tåler større belastning og ikke irrer opp i løpet av det 1. året. Har ikke kjøleskap Må jo ha kald ol/vin!! Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Kjøleskap er et must NidelvSigmund :) Kjøp den bedre kabelsko tangen som blir anbefalt ja Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 (redigert) Kabelskotangen fra Biltema tar bare kabler opp til 2,5 mm2 Kjøp heller kabelskotangen fra Clas Ohlson, den tar kabler opp til 6 mm2, og koster mindre. Redigert 12.November.2015 av Wallas Service (see edit history) Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Gtir_man Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Sikringsholderen er meget grei, kjekt med led lys som lyser om sikringen er gåen.. max 30A pr utgang / 100A på hele.. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 12.November.2015 Del på Facebook Svart 12.November.2015 Kabelskotangen fra Biltema tar bare kabler opp til 2,5 mm2 Kjøp heller kabelskotangen fra Clas Ohlson, den tar kabler opp til 6 mm2, og koster mindre. Denne Biltema tangen tar opp til 6mm2 Sitér dette innlegget Link to post
Draco2400Styling Svart 17.Februar.2016 Del på Facebook Svart 17.Februar.2016 Du har jo nesten en ny båt! Ser ut som du har gjort dette hele ditt liv! Nydelig arbeid! Sitér dette innlegget Link to post
NidelvSigmund Svart 30.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Har holdt litt på med båten i påska, men ikke mye. Skjærte ut de tre siste platene som skal bli kledd med skrogtrekk, dissa skal være helt foran i båten. Lurer også på hva jeg kan sparkle sånne småfull som dette med? Og hvordan fjerner jeg det gule nederst på skroget? Prøvde i fjor med vanlig rubber men det gikk ikke. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 30.Mars.2016 Del på Facebook Svart 30.Mars.2016 Bra det er fremgang i prosjektet Vannlinja gjøres rein med vannlinjerens: https://www.maritim.no/maritim-vannlinjerens-1-liter#.VvwoeeKLRdh Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
lippert Svart 31.Mars.2016 Del på Facebook Svart 31.Mars.2016 Og hvordan fjerner jeg det gule nederst på skroget? Prøvde i fjor med vanlig rubber men det gikk ikke. https://baatplassen.no/i/topic/66371-hva-har-du-gjort-med-b%C3%A5ten-i-dag/page-434#entry1805543 Hempel Gelcoat Cleaning Powder. Smør på og skyll av. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.